Ik zie dat het toch alweer meer dan een jaar geleden is geweest dat ik deze topic heb gestart, tijd voor een update. De uiteindelijk aankoop van de woning is pas in november 2025 voltooid vanwege allerlei hindernissen. Sinds juli 2026 wonen wij op onze locatie, niet in het definitieve woning maar in een tijdelijke woning. Er moet nog wat verbouwd worden x) Er is 1 school in ons dorp en we zijn daar als eerste op gesprek gegaan. Deze school is zwaar reformatorisch maar iedereen benoemde dat het toch vooral een dorpsschool was. Na een gesprek met de directrice bleek het toch voor ons een stap te ver en fungeert de school toch vooral als reformatorische school. Het is een hele grote school en vanuit allerlei dorpen komen er kinderen naar deze school. We hebben gekozen voor een christelijke school in een dichtbij gelegen dorp. Dit is een duidelijke keuze vanuit ons omdat we toch de bepaalde normen en waarden die op een dergelijke school worden gehanteerd goed voor onze dochter. Daarnaast vinden we een stukje godsdienstige opvoeding ook helemaal niet verkeerd.
In de eerste weken dat we er woonde was er gelijk veel actie met de kinderen van de buren. Een reformatorisch gezin met 5 kinderen en dat klikte gelijk vanaf dag 1. Er waren gesprekken, een kop koffie en dagelijks een praatje. De kinderen hadden elkaar gevonden en dat was helemaal goed. De buren kwamen in ons zwembad zwemmen, een keertje eten en er werd vooral veel gespeeld. Toch merken wij als ouders dat het soms lastig in te schatten is waar de zwaarte soms ligt van de verschillen tussen ons. Er kwam een dochter van de buren mee naar binnen en de tv ging opeens aan. We hebben toch gezegd dat we dit niet willen en dat de buren geen tv hebben en dat deze dus ook gewoon uitblijft. Datzelfde geldt voor muziek of dingen die met halloween te maken hebben. Voor ons zaken waar geen lading aan zit maar voor de buren duidelijk wel. Daarnaast willen we onszelf niet verliezen en dingen blijven doen zoals we altijd deden. Dat betekend niet dat we geen rekening houden met maar dat deden we toch al met onze omgeving, gelovig of niet gelovig. Dat maakt het soms lastig om in te schatten wat gevolgen kunnen zijn van onze acties. We zien in de morgen veel bakfietsen met veel kinderen voorbij komen en ook op de huidige school zien we deze wel veel staan. We denken dan al vaak dat dit reformatorische mensen zijn en dat deze dan toch anders benaderd worden. Ook merken we dat een groepsapp met ouders toch anders is kwa activiteiten dan waar we vandaan komen.
Al met al ben ik voornamelijk zeer positief over onze keuze om hier te komen wonen. Het contact met de direct omwonende is zeer goed. eigenlijk vanaf dag 1. Waar wij, als ouders zijnde, mee worstelen is wat past in de omgang en wat niet. We willen niet overal een zwaar gesprek over hebben maar proberen ook te voorkomen dat er zwaar geoordeeld wordt door iets dat wellicht voorkomen had kunnen worden omdat het voor ons niet zo belangrijk is. Daarnaast is ons gevoel op dit moment dat de gemeenschap van gelovige heel hecht is en dat wij toch een minderheid/buitenstaander zijn.
Ik wil wel benadrukken dat dit slechts een momentopname is en dat ik verwacht dat dit in de toekomst nog beter zal gaan.