Kindernaam met een negatieve Bijbelse betekenis.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: elbert, henkie, Moderafo's

Forties
Verkenner
Verkenner

Re: Kindernaam met een negatieve Bijbelse betekenis.

Berichtdoor Forties » 03 okt 2026 23:12

Ik zie dat het toch alweer meer dan een jaar geleden is geweest dat ik deze topic heb gestart, tijd voor een update. De uiteindelijk aankoop van de woning is pas in november 2025 voltooid vanwege allerlei hindernissen. Sinds juli 2026 wonen wij op onze locatie, niet in het definitieve woning maar in een tijdelijke woning. Er moet nog wat verbouwd worden x) Er is 1 school in ons dorp en we zijn daar als eerste op gesprek gegaan. Deze school is zwaar reformatorisch maar iedereen benoemde dat het toch vooral een dorpsschool was. Na een gesprek met de directrice bleek het toch voor ons een stap te ver en fungeert de school toch vooral als reformatorische school. Het is een hele grote school en vanuit allerlei dorpen komen er kinderen naar deze school. We hebben gekozen voor een christelijke school in een dichtbij gelegen dorp. Dit is een duidelijke keuze vanuit ons omdat we toch de bepaalde normen en waarden die op een dergelijke school worden gehanteerd goed voor onze dochter. Daarnaast vinden we een stukje godsdienstige opvoeding ook helemaal niet verkeerd.

In de eerste weken dat we er woonde was er gelijk veel actie met de kinderen van de buren. Een reformatorisch gezin met 5 kinderen en dat klikte gelijk vanaf dag 1. Er waren gesprekken, een kop koffie en dagelijks een praatje. De kinderen hadden elkaar gevonden en dat was helemaal goed. De buren kwamen in ons zwembad zwemmen, een keertje eten en er werd vooral veel gespeeld. Toch merken wij als ouders dat het soms lastig in te schatten is waar de zwaarte soms ligt van de verschillen tussen ons. Er kwam een dochter van de buren mee naar binnen en de tv ging opeens aan. We hebben toch gezegd dat we dit niet willen en dat de buren geen tv hebben en dat deze dus ook gewoon uitblijft. Datzelfde geldt voor muziek of dingen die met halloween te maken hebben. Voor ons zaken waar geen lading aan zit maar voor de buren duidelijk wel. Daarnaast willen we onszelf niet verliezen en dingen blijven doen zoals we altijd deden. Dat betekend niet dat we geen rekening houden met maar dat deden we toch al met onze omgeving, gelovig of niet gelovig. Dat maakt het soms lastig om in te schatten wat gevolgen kunnen zijn van onze acties. We zien in de morgen veel bakfietsen met veel kinderen voorbij komen en ook op de huidige school zien we deze wel veel staan. We denken dan al vaak dat dit reformatorische mensen zijn en dat deze dan toch anders benaderd worden. Ook merken we dat een groepsapp met ouders toch anders is kwa activiteiten dan waar we vandaan komen.

Al met al ben ik voornamelijk zeer positief over onze keuze om hier te komen wonen. Het contact met de direct omwonende is zeer goed. eigenlijk vanaf dag 1. Waar wij, als ouders zijnde, mee worstelen is wat past in de omgang en wat niet. We willen niet overal een zwaar gesprek over hebben maar proberen ook te voorkomen dat er zwaar geoordeeld wordt door iets dat wellicht voorkomen had kunnen worden omdat het voor ons niet zo belangrijk is. Daarnaast is ons gevoel op dit moment dat de gemeenschap van gelovige heel hecht is en dat wij toch een minderheid/buitenstaander zijn.

Ik wil wel benadrukken dat dit slechts een momentopname is en dat ik verwacht dat dit in de toekomst nog beter zal gaan.

Tonny
Sergeant
Sergeant

Re: Kindernaam met een negatieve Bijbelse betekenis.

Berichtdoor Tonny » 04 okt 2026 11:43

Fijn dat jullie je draai gevonden hebben!

Wat betreft het aanvoelen, dat mag echt een persoonlijke keuze zijn. Mijn oom (niet-gelovig) woont ook in de biblebelt. Hij kiest ervoor om op zondag niet in de tuin te gaan werken en zijn auto te wassen bijvoorbeeld. Uit respect voor de zondagsheiliging. Het grappige is dat mijn man (reformatorisch) op zondagen wel vaak in de tuin werkt. Hij vindt het juist een bepaalde ontspanning, kan hij ondertussen een beetje nadenken/ mediteren etc. Maar wij wonen niet in de biblebelt, wij zijn de enige christen in onze straat. Ik zou er zelf nooit willen wonen, juist vanwege dat 'veroordelende'. Maar ik denk dat wij (als mede-refo's) daar meer op aangekeken zullen worden dat jullie, als niet-gelovigen. Van ons wordt toch verwacht dat we in alles meegaan zoals 'de rest' dat doet. Van jullie zal hooguit verwacht worden om met halloween geen grafsteen waar een bebloed lijk uit klimt in de voortuin te zetten (even als overdrijving). Ze zullen er geen probleem mee hebben als je een kerstboom in je tuin zet, wij zouden daar (als lid van de bubbel) wel vragen over krijgen.

Zelfs voor mij als refo is het soms lastig in te schatten. Wij zijn lid van de Gereformeerde Gemeente (dus echt refo/ SGP/ biblebelt-sfeer) maar wij (vrouw en dochters) dragen broeken, wij hebben een TV in huis, ik ben niet direct liefhebber van de traditionele kerkmuziek van psalmen en orgel etc, het mag wel wat steviger (neal morse, for king and country, josh garrels bijv). Ik vind het soms ook een beetje lastig om de weg te vinden in enerzijds geen aanstoot geven en anderzijds wel in je eigen vrijheid te kunnen leven. Dus ook als lid van die refo-cultuur is dat soms lastig.

Leuk om te lezen hoe je dat doet met TV kijken. Ik hanteer dezelfde regel: als je thuis geen TV hebt, kom je hier ook geen TV kijken. Ik denk dus dat je het best wel goed doet, en dan mag je verwachten dat het geven en nemen is, of om het bijbelser te zeggen: geven en ontvangen.

En je kunt dit natuurlijk altijd gewoon bij degene waar veel contact mee is aangeven. Dat je rekening wilt houden met ze, maar dat je niet altijd kunt ruiken waar de gevoeligheden wel of niet zitten en dat ze daarin open mogen zijn, maar ook dat je niet overal aan tegemoet kunt komen. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat jij op zondag geen verjaardag mag vieren, omdat zij die drukte niet voor hun deur willen hebben.

Mijn dochters namen vroeger weleens buurtkinderen mee naar club/ zondagsschool etc. Het ene kind moest dan wel een rok aantrekken van hun ouders, het andere kind ging gewoon in broek mee. Dus ouders verschilden daarin ook wel in het wel/ niet aanvoelen van die tradities. Of er wel/ niet in aan willen passen, dat kan ook. Ik vond het beide helemaal prima.
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'

Terug naar “[Religie] - Open forum”