Moderators: elbert, henkie, Moderafo's
Jesaja40 heeft gelijk dat Israël een speciaal volk is. Dat zegt Paulus ook in Romeinen 3:Huisje_op_de_hei schreef:Volgens mij is dat geestelijke Israël altijd al Gods bedoeling geweest en niet zoals dat vandaag aan de dag geproclameerd wordt een speciaal volk van geboorte af met een bijzondere roeping. Gekwalificeerd op het Joodse ras.
Forumgenoot Jesaja40 bijvoorbeeld (hij negeert me maar dat is dan maar zo) denkt echt dat hij onderdeel is van een speciaal volk. Heeft het in zijn uitspraken vaak over 'mijn volksgenoten' of 'mijn broeders en zusters'. Ik geloof daar niet in.
elbert schreef:Jesaja40 heeft gelijk dat Israël een speciaal volk is. Dat zegt Paulus ook in Romeinen 3:
1Wat heeft de Jood dan voor op anderen? Of wat is het voordeel van het besneden zijn?
2Veel, in alle opzichten. Want in de eerste plaats zijn hun de woorden van God toevertrouwd.
Met iets andere woorden: Israël is het volk dat God uitverkoren heeft om daardoor Zijn Woord en Zijn heilswerk de wereld in te brengen. Daarom zegt Jezus ook dat de zaligheid uit de Joden is (Joh. 4:22). Niet omdat ze in zichzelf zo goed zijn, want dat zei Mozes al in Deut. 7:7 en 10:15: God heeft dit volk niet uitverkoren omdat het zo goed was of omdat het zo groot was, maar omdat Hij het liefhad. Want het volk was koppig, mopperend en ongehoorzaam. Maar desondanks had God het lief.
De zaligheid is uit de Joden: God heeft ervoor gekozen om de Zaligmaker, nl. Christus, uit dit volk geboren te laten worden (Rom. 9:5).
Israël is dus een speciaal volk, maar dan wel ondanks zichzelf en niet dankzij zichzelf. Daarbij geldt ook nog eens dat sinds de komst van de Messias, Jezus Christus, de muur die scheiding maakte tussen dit volk en de andere volken, is weggenomen (Ef. 2). Voor het heil maakt het geen verschil meer uit of je Jood of heiden bent: de enige vraag die er nog toe doet is of je in Christus bent of niet en of je in geloof aan Hem verbonden bent. Want in Hem komt Israël tot zijn bestemming en komen ook de gelovigen uit de heidenen tot hun bestemming.

Marnix schreef:"Begrijp dan toch dat zij die uit het geloof zijn, Abrahams kinderen zijn. En de Schrift, die voorzag dat God uit het geloof de heidenen zou rechtvaardigen, verkondigde eertijds aan Abraham het Evangelie: In u zullen al de volken gezegend worden." (Galaten 3:7 en
Eureka, en vanuit dit opzicht is een geestelijk Israël helemaal gerechtvaardigt!Dat is niet alleen de schuld van de kerk. Immers: ook in de eerste eeuw wees de meerderheid van de Joden Jezus als Messias af. Dat was op het moment dat de kerk vervolgd werd, ook door de Joodse leidslieden.Marnix schreef:En wat het dus volgens mij lastig maakt is dat sinds de komst van de Messias, het overgrote deel van de Joden Hem afwijst, het percentage messiasbelijdende Joden is nihil. Als ik Jesaja goed heb begrepen is dat de schuld van de kerk (die zich zeker in het verleden vaak helemaal verkeerd heeft opgesteld ten opzichte van de Joden, ze soms heeft vervolgd, gedood, hun tradities verbood enz) maar het blijft een wrange spagaat, de zaligheid is uit de Joden maar de Zaligmaker (er)kennen ze niet. Het is hopen en wachten op een ommekeer op dat gebied.

elbert schreef:Jesaja40 heeft gelijk dat Israël een speciaal volk is. Dat zegt Paulus ook in Romeinen 3:
1Wat heeft de Jood dan voor op anderen? Of wat is het voordeel van het besneden zijn?
2Veel, in alle opzichten. Want in de eerste plaats zijn hun de woorden van God toevertrouwd.
Met iets andere woorden: Israël is het volk dat God uitverkoren heeft om daardoor Zijn Woord en Zijn heilswerk de wereld in te brengen. Daarom zegt Jezus ook dat de zaligheid uit de Joden is (Joh. 4:22). Niet omdat ze in zichzelf zo goed zijn, want dat zei Mozes al in Deut. 7:7 en 10:15: God heeft dit volk niet uitverkoren omdat het zo goed was of omdat het zo groot was, maar omdat Hij het liefhad. Want het volk was koppig, mopperend en ongehoorzaam. Maar desondanks had God het lief.
De zaligheid is uit de Joden: God heeft ervoor gekozen om de Zaligmaker, nl. Christus, uit dit volk geboren te laten worden (Rom. 9:5).
Israël is dus een speciaal volk, maar dan wel ondanks zichzelf en niet dankzij zichzelf. Daarbij geldt ook nog eens dat sinds de komst van de Messias, Jezus Christus, de muur die scheiding maakte tussen dit volk en de andere volken, is weggenomen (Ef. 2). Voor het heil maakt het geen verschil meer uit of je Jood of heiden bent: de enige vraag die er nog toe doet is of je in Christus bent of niet en of je in geloof aan Hem verbonden bent. Want in Hem komt Israël tot zijn bestemming en komen ook de gelovigen uit de heidenen tot hun bestemming.
Kun je me aanwijzen waar ik dat doe? Het speciale van het volk Israël zit hem niet in dat volk zelf, maar in de God van dat volk en in de weg die God met dit volk gaat. Dat is weldegelijk speciaal en verbazingwekkend.Huisje_op_de_hei schreef:Je gaat de fout in Elbert door het speciale te zoeken in een mens.

Cahier schreef:Het is ontegenzeggelijk waar, dat wij als Nederlanders tot de 40e generatie (om en nabij) bekeerde Germaanse heidenen behoren. Wij zien in onszelf dan ook geen bedorven Syriërs (Deut. 26:5), maar bedorven Gomerieten (Gen. 10:2). Onze Germaanse voorouders werden geënt in de goede olijfboom Israël (Jer. 11:16; Rom. 11:24). De vraag is alleen of wij nu anno 2026 ten diepste wilde olijftakken zijn.
De kerk is niet begonnen met Willibrord en Bonifatius maar eeuwen eerder. Toen Paulus zijn brieven schreef waren er veel gelovige Joden. Samen met de gelovigen uit de heidenen vormden ze één kerk. Deze Joden zullen niet kinderloos gestorven zijn. Aangezien er geen ban op gemengde etnische huwelijken bestond, zullen er al aanstonds dit soort huwelijk hebben plaatsgevonden tussen gelovigen uit de Joden en gelovigen uit de heidenen. Geestelijk nakomelingschap betekent niet een einde van vleselijk nakomelingschap. Enkele eeuwen later toen Johannes Chrysostomos in de 4e eeuw bisschop was, preekte hij tegen allerlei joodse gebruiken die hij bij de christenen tegenkwam. Als Paulus niet had opgeroepen om geen waarde te hechten aan geslachtsregisters (1 Tim. 1:4) en iedere christen een stamboom zou bijhouden wat zouden wij dan zien? Niet maar plukjes van nakomelingen; een plukje hier en een plukje daar. Statistisch gezien kan het haast niet anders of de vermenging is zo algemeen, dat iedere Nederlandse christen naast nazaat van de Germanen ook nazaat van Abraham, Izaäk en Jacob is. Had de kerk de besnijdenis behouden voor de mannelijke nazaten in zowel mannelijke als vrouwelijke lijn van Abraham, Izaäk en Jacob, dan zou je zien dat waarschijnlijk iedere jongen in Nederland besneden zou zijn. Wij zijn daarom ook 60e generatie messiasbelijdende Joden.
Onze Germaanse voorouders werden in Israël ingeënt. Volgens de Mozaïsche wet die naar goede christelijke exegese burgerlijke, ceremoniële en zedelijke zaken bevat, werden Eyptenaren en Edomieten na drie generaties volwaardig Israëliet (Deut. 23:7-8). Zelfs de Gibeonieten, de houthakkers en waterdragers, afstammen van Kanaän en Cham, werden gerekend onder de wedergekeerden van Israël: Gíbeon (Neh. 7:25) en Chefíra en Beëroth en Kirjath-Jeárim (Neh. 7:29).
Wij zouden op basis van de Wet en het oude testament dus onderhand volbloed Israëlieten zijn.
Zoals reeds gezegd is de goede olijfboom Israël. Op deze olijfboom worden takken geënt maar ook afgehouwen. Dit afhouwen betreft alle takken die door hun ongeloof niet in de boom thuishoren. Daaronder zitten zowel wilde als natuurlijke takken. Het huidige Joodse volk bestaat daarom voor het grootste gedeelte uit afgehouwen takken die ten diepste niet meer tot Gods verbondsvolk Israël behoren (Rom. 9:6-8). De rijke verbondsbeloften worden vervuld aan de kinderen van de belofte uit zowel Joden als heidenen, niet aan kinderen des toorns of zij nu net als Achan tot Juda behoren of niet. (Achan kreeg geen erfdeel in Israël, maar de Keniziet Kaleb verkreeg Hebron. Een goed voorbeeld van de vervangingsleer in de praktijk van het oude testament).
Het Nieuwe Verbond betreft een verbond met Israël (Jer. 31:31; Hebr. 8:13) niet met een religieuze organisatie. Het oude verbond was nabij verdwijning en is verdwenen in 70 n.Chr. Het huidige Joodse volk heeft daarom volstrekt geen nationaal verbond met God en is niet Gods volk. De huidige joodse religie is niet bijbels maar ontstaan na 70 n.Chr. in meerdere stappen als antwoord op de verdwijning van het oude verbond. Het nieuwe verbond werd net als het oude verbond ingewijd met bloed (Ex. 24:8; Matth. 26:28; Hebr. 9:15-28). En op basis van de instellingswoorden van de Heere bij het eerste avondmaal kan ik daarom wel stellen dat we met iedere avondmaalsviering de zogenaamde vervangingsleer belijden.

elbert schreef:Kun je me aanwijzen waar ik dat doe? Het speciale van het volk Israël zit hem niet in dat volk zelf, maar in de God van dat volk en in de weg die God met dit volk gaat. Dat is weldegelijk speciaal en verbazingwekkend.
Koning Frederik de Grote van Pruisen (die agnostisch was) vroeg eens aan zijn hofpredikant of lijfarts: "Kun je mij één enkel, onomstotelijk bewijs geven voor het bestaan van God?" De adviseur antwoordde kort en bondig: "Majesteit, de Joden."
Het feit dat dit volk er nog is, ook na meerdere ballingschappen, vervolging en zelfs de holocaust, is niets meer dan een wonder. Dat wonder zit hem dus (nogmaals) niet in een mens of een groep mensen (een volk), maar in de God van dat volk. Hij blijft trouw aan dat volk, ook als dat volk Hem ontrouw is.
Huisje_op_de_hei schreef:Ik zou niet weten wat er zo speciaal is aan Israël. Je zegt al in hetzelfde stuk dat God dit volk heeft verkoren omdat Hij het liefhad ondanks zichzelf. Ze hebben dus geen speciale waarden waardoor God hen heeft verkoren. God had net zo goed de Nederlanders kunnen kiezen of de Indianen of de Aziaten enz. etc. enz. etc. Er moest gewoon 'iemand' zijn, een mens, met wie God een verbond sloot.
Je gaat de fout in Elbert door het speciale te zoeken in een mens. Zoals zoveel de fout ingaan omdat ze zichzelf of iemand anders voor laten staan
op hun afkomst.
Ik ontken niet dat God Abraham heeft geroepen. Ik ontken niet dat Jezus Christus, de Zaligmaker, is geboren uit de Joden. Ik ontken niet dat er uit Abraham een heel volk is ontstaan.
Het feit is gewoon dat ook al ben je een directe afstammeling van Abraham (tegenwoordig nog wel heel moeilijk te verifiëren, sterker nog... ondoenlijk) je daarmee niets voor hebt op een ander.
Wat die muur betreft die je noemt. Andere volken mochten zich ook in het O.T. aansluiten bij Israël. Het maakte voor het heil sowieso al geen verschil of je Jood of heiden was.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Cahier en 28 gasten