https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/32 ... -beroepen/Een nieuwe vraag aangaande homo's in de vragenrubriek. Is het verstanding om een homoseksuele predikant te beroepen als deze persoon alleenstaand is en dezelfde lijn volgt als de gemeente qua relaties.
Wat me opviel, waren toch weer de inherente vooroordelen. Een homo alleen, dat moet toch een keer fout gaan (want homoseksuelen zijn nu eenmaal niet los te koppelen van hun lusten); het idee dat het met een getrouwde heteropredikant ook helemaal fout kan gaan, lijkt niet bij de vraagsteller op te komen. (in het antwoord wordt het wel genoemd!)
Kan de predikant zich wel inleven in gezinnen, met name gezinnen met kinderen? Het ene vooroordeel wordt met het volgende beantwoord, want homoseksuelen zijn toch zo empatisch. Als homo's niet ook botte horken kennen, en alsof heteropredikanten er soms niet heel vreemde ideeën op nahouden wat betreft gezinnen en kinderen.
Uit het antwoord:
"Ik zeg wel eens tegen kerkenraden: “Ik snap dat jullie geen vrouwen in de kerkenraad hebben, maar zorg er dan in ieder geval voor dat er een paar homo’s in zitten.” Een homo als pseudo-vrouw? Oei.
Maar goed, uiteindelijk wel een antwoord dat duidelijk is, ja, dit is homofobisch en nee, je beslissing daarop baseren is waarschijnlijk niet goed.
Plus het feit dat het ook nog eens discriminatie zal zijn, maar daar lijkt niemand zich druk om te maken - of misschien er is voor dit soort beroepen een uitzondering?