Bidden in de Vader-naam

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: elbert, henkie, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal

Re: Bidden in de Vader-naam

Berichtdoor naamloos » 08 jun 2026 07:51

Marnix schreef:Nou, ik merk wel dat ik er vooral zelf soms wel aan herinnerd moet worden, dat ik vaak genoeg kwijt ben, er niet bij stilsta, het niet besef. En dat ik dan mijn gebed begin met “Vader”, soms misschien wel omdat ik dat gewoon ben, omdat Jezus zei: als je bidt, begin daar dan mee en daardoor ik het weer besef: Hij is mijn Vader, ik ben Zijn kind en Hij zorgt voor mij. Dat geeft dan rust en vertrouwen. Misschien vergeet jij dat nooit of draag je zoveel vrucht dat dat constant duidelijk is maar bij mij werkt dat niet zo. Ik heb die geheugensteuntjes van Hem soms hard nodig.

Mijn punt is dat je in je eigen hart gewoon weet wat je gelooft en nastreeft, en daarmee weet je wie je vader is.
Ik denk niet dat mijn leven anders verloopt als ik me continu bewust zou zijn dat God onze vader is. Ik leef gewoon mijn leven.
Het Bijbelse verschil tussen God of de duivel als vader lijkt me vrij duidelijk, dus daar hou ik me niet zo mee bezig.
Of God is je vader en je leeft in zijn invloedssfeer of je leeft in de invloedssfeer van de duivel: "De duivel is jullie vader en jullie doen dezelfde dingen als jullie vader. Hij is altijd een moordenaar geweest. Hij kan niets goeds doen, want er is helemaal geen waarheid in hem. Hij is een leugenaar en kan niets anders dan liegen. Hij is de bron van alle leugens."
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 08 jun 2026 14:04

Tonny schreef:Bij een 'gepland gebed' is dat met een aanhef en een groet, zeg maar. Alsof je een brief schrijft. Ik probeer dan vaak ook eerst een stukje 'prijzen' te doen voordat ik met al mijn eigen dingen kom.

Bij de vele schietgebedjes tussendoor inderdaad niet. Zoals gisteren, toen ik in gesprek kwam met een zwerver (?) die in ieder geval op z'n minst flink onder invloed was, dat ik gedurende het gesprek tussendoor eens naar boven gooide: 'volgens mij gaat alles over zijn hoofd, maar laat hem in ieder geval iets onthouden!'
Dan doe ik inderdaad niet eerst een hele aanhef .

Oke, ik snap wat je bedoelt (denk ik).
Bij mij is het bij wijze van spreke 99 van de 100 keer niet perse gepland en/of officieel, dus meestal geen aanhef (tenminste, niet bewust).
Ik voel me niet vrij maar een soort van verplicht als ik een planning moet maken voor gebeden met vaste elementen erin en in een bepaalde volgorde.
Dat vind ik op zich prima bij bepaalde gelegenheden en situaties, maar daar houdt het ook op voor mij.
Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is, dus als het voor een ander wat positiefs toevoegt is dat uiteraard helemaal oké.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 jun 2026 15:28

naamloos schreef:Mijn punt is dat je in je eigen hart gewoon weet wat je gelooft en nastreeft, en daarmee weet je wie je vader is.
Ik denk niet dat mijn leven anders verloopt als ik me continu bewust zou zijn dat God onze vader is. Ik leef gewoon mijn leven.
Het Bijbelse verschil tussen God of de duivel als vader lijkt me vrij duidelijk, dus daar hou ik me niet zo mee bezig.
Of God is je vader en je leeft in zijn invloedssfeer of je leeft in de invloedssfeer van de duivel: "De duivel is jullie vader en jullie doen dezelfde dingen als jullie vader. Hij is altijd een moordenaar geweest. Hij kan niets goeds doen, want er is helemaal geen waarheid in hem. Hij is een leugenaar en kan niets anders dan liegen. Hij is de bron van alle leugens."

Eens maar ik vind het wel wat zwart-wit. Ik geloof dat ik Gods kind ben en probeer daar ook naar te leven maar het is niet zo dat dat daarom allemaal altijd zo werkt. Het gaat soms met golven, soms ben je druk, afgeleid en vergeet je dat wel eens. En mij helpt het dan wel om dat regelmatig weer te beseffen, dat God als een vader voor me zorgt. Het helpt me om op Hem te vertrouwen, ook om weer de focus te verleggen op Hem en te doen wat Hij vraagt.

Net zo kunnen vaste structuren soms wel helpen. Bijvoorbeeld door te beginnen met Hem te aanbidden en groot te maken ipv je lijstje met problemen te droppen, dan wordt Hij groter en worden je problemen kleiner. Niet bij jezelf beginnen maar bij Hem, precies wat Jezus bij het Onze Vader ook doet. Focus je eerst op Gods grootheid en niet op je eigen onmacht of problemen. Maar inderdaad, het zal ook per persoon verschillen hoeveel waarde hij / zij aan dat soort dingen hecht. Toch denk ik dat Jezus niet voor niets het Onze Vader leert als men Hem vraagt hoe ze moeten bidden. En Hij is wijs dus zal er in Zijn antwoord ook wel wijsheid zitten. Dat is natuurlijk anders dan zeggen dat je een bepaakde formule of volgorde moet hanteren want anders.....
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “[Religie] - Open forum”