Enquête onderzoek

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: elbert, henkie, Moderafo's

MiriamU
Verkenner
Verkenner

Enquête onderzoek

Berichtdoor MiriamU » 16 apr 2026 09:37

*Ik heb voor de plaatsing van deze enquête toestemming gekregen van de contactpersonen van RefoWeb*

Beste lezer,

Ik ben Miriam en ik ben bachelor student Religiewetenschappen aan de Universiteit Leiden. Ik volg dit semester het vak ‘Methoden en Technieken in de Religiewetenschappen 3: Kwantitatief Onderzoek’. Hiervoor heb ik een enquête gemaakt over de SGP en de rol van vrouwen in de landelijke en lokale politiek.

U zult wel denken, alweer een enquête over de SGP met betrekking tot het vrouwenstandpunt. Dat is een begrijpelijke houding, gezien de SGP vaak in het nieuws komt vanwege het standpunt rondom de rol van vrouwen in de politiek. Toch hoop ik dat u deze enquête anders kunt zien. Ik wil namelijk niet weten wat u vindt van dat standpunt of de SGP reduceren tot dit standpunt. Als student religiewetenschappen is er echter één ding met betrekking tot het vrouwenstandpunt wat ik altijd al heel interessant heb gevonden, namelijk het feit dat er verschillen zijn in visies op de betrokkenheid van de vrouw in de lokale politiek ten opzichte van de landelijke politiek. Er is een aantal gemeenten in Nederland waarbij de SGP vrouwen levert aan de raad, terwijl er op de landelijke lijst van af wordt gezien. Door deze enquête hoop ik iets te leren over hoe de achterban hierover denkt en ook over wat de argumentatie hiervoor zou zijn.

Voordat u deze enquête invult wil ik duidelijk maken dat u niet per se lid hoeft te zijn van de SGP of altijd op de partij hoeft te stemmen tijdens verkiezingen. Ik vind het vooral belangrijk dat u zichzelf tot de achterban van de SGP rekent of dat u een overeenkomst ziet tussen uw opvattingen en die van de SGP. Deze enquête is daarnaast volledig anoniem en er wordt vertrouwelijk met de gegevens omgegaan. Dit betekent dat ik als onderzoeker niet weet wie mijn enquête invult en dat ik de gegevens die verzameld worden niet openbaar zal maken.

Het duurt ongeveer 10 minuten om de enquête in te vullen.
Alvast hartelijk dank voor het meewerken aan mijn onderzoek.
Link naar het onderzoek: https://leidenuniv.eu.qualtrics.com/jfe ... KAoFAJZPO6

Met vriendelijke groet,
Miriam Uitslag
m.h.uitslag@umail.leidenuniv.nl

Terug naar “[Religie] - Open forum”