Joh. 17

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: elbert, henkie, Moderafo's

DeDwaler
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Re: Joh. 17

Berichtdoor DeDwaler » 17 mar 2026 14:52

Dank je, Neon!

Neon schreef:Dat is niet mijn taak DeDwaler.
Dat brood bakken is als het vragen aan de rups hoe het vliegen als een vlinder gaat.

Oké, maar weet jij wel hoe het vliegen als een vlinder gaat? Kijk, Eckhart stelde dat God mens is geworden, zodat de mens God kan worden. Een soort andersom weg, stel ik me zo voor.

Maar in het geval de rups de gevallen en verloren (slaaf van de zonde) mens voorstelt en de vlinder de tot leven geroepen mens, dan heeft Jezus de gedaante van een slaaf (rups) aangenomen om degenen die in slavernij zijn vrij te kopen en te herscheppen:

"Laat daarom die gezindheid in u zijn die ook in Christus Jezus was, Die, terwijl Hij in de gestalte van God was, het niet als roof beschouwd heeft aan God gelijk te zijn, maar Zichzelf ontledigd heeft door de gestalte van een slaaf aan te nemen en aan de mensen gelijk te worden.

En in gedaante als een mens bevonden, heeft Hij Zichzelf vernederd en is gehoorzaam geworden, tot de dood, ja, tot de kruisdood. Daarom heeft God Hem ook bovenmate verhoogd en heeft Hem een Naam geschonken boven alle naam, opdat in de Naam van Jezus zich zou buigen elke knie van hen die in de hemel, en die op de aarde, en die onder de aarde zijn, en elke tong zou belijden dat Jezus Christus de Heere is, tot heerlijkheid van God de Vader.
"
Filippenzen 2:5-11

"Maar nu, Christus ís opgewekt uit de doden en is de Eersteling geworden van hen die ontslapen zijn. Want omdat de dood er is door een mens, is ook de opstanding van de doden er door een Mens. Want zoals allen in Adam sterven, zo zullen ook in Christus allen levend gemaakt worden.

Ieder echter in zijn eigen orde: Christus als Eersteling, daarna wie van Christus zijn, bij Zijn komst. Daarna komt het einde, wanneer Hij het koningschap aan God en de Vader heeft overgegeven, wanneer Hij alle heerschappij en alle macht en kracht heeft tenietgedaan.

Want Hij moet Koning zijn, totdat Hij alle vijanden onder Zijn voeten heeft gelegd. De laatste vijand die tenietgedaan wordt, is de dood. Immers, alle dingen heeft Hij aan Zijn voeten onderworpen. Wanneer Hij echter zegt dat aan Hem alle dingen onderworpen zijn, is het duidelijk dat Hij Die Zelf alles aan Hem onderworpen heeft, hiervan is uitgezonderd.

En wanneer alle dingen aan Hem onderworpen zijn, dan zal ook de Zoon Zelf Zich onderwerpen aan Hem Die alle dingen aan Hem onderworpen heeft, opdat God alles in allen zal zijn.
"
1 Korinthe 15:20-28

Deze en soortgelijke (hiërarchische, onderscheidende en onderwerpende) teksten lezende, hoe kom je dan tot de conclusie dat de mens God (of gelijk aan God) zou worden? Ik bedoel, ook al staat er dat God en mens een eenheid (familie of gezin) vormen en door de Geest van God in elkaar aanwezig zijn, dan nog is er sprake van God én een allen.

De kinderen van God zijn van (en bij) God en hebben een toekomst bij en met God, maar niet als God. Jezus Christus was en blijft Heere (God en Schepper) en wij mensen waren en blijven Gods schepselen, Hem dienende (God zij geloofd!).

En waarom moest Jezus door het mensengeslacht verworpen worden, aan het kruishout worden genageld en sterven? Waarom gaan wij mensen überhaupt dood? Hoe weet jij dat er scheiding is (gekomen) tussen God en mens of dat de mens niet (meer) is wat hij moet zijn?

Neon schreef:Het is door de reacties heen te lezen dat het de taak van de rups is, zich over te geven aan het proces van de Vlinder (hoofdletter).

Je zou denken dat een rups helemaal niets hoeft te doen (behalve eten) om het volwassen dier te worden. Net als een kind zich niet over hoeft te geven aan zijn groeiproces. Dat is wat een kind automatisch doet, groeien.

Een rups is het jeugdige stadium (vorm) van een vlinder, maar het is de rups van de soort vlinder.

De vorm en eigenschappen veranderen misschien, maar niet de soort. De Heere Jezus was al God én is Mens geworden. Hij is de enige Mens (met een hoofdletter), omdat Hij alvorens Hij Mens is geworden, al God was (Één met de Vader en de Geest).

Dan kun jij zeggen dat de rups in jou het goddelijke (slapend) in zich heeft en bij God was, maar hoe is de goddelijke rups van God afgedwaald en waarom eigenlijk? Wat is het uiteindelijke doel?

Jezus, de Zoon van God, is nooit van God afgedwaald, want Hij was, is en blijft God. De Alfa en Omega, de Almachtige.

"en van Jezus Christus, Die de getrouwe Getuige is, de Eerstgeborene uit de doden en de Vorst van de koningen der aarde. Hem Die ons heeft liefgehad en ons van onze zonden gewassen heeft in Zijn bloed, en Die ons gemaakt heeft tot koningen en priesters voor God en Zijn Vader, Hem zij de heerlijkheid en de kracht in alle eeuwigheid. Amen.

Zie, Hij komt met de wolken, en elk oog zal Hem zien, ook zij die Hem doorstoken hebben. En alle stammen van de aarde zullen rouw over Hem bedrijven. Ja, amen. Ik ben de Alfa en de Omega, het Begin en het Einde, zegt de Heere, Die is en Die was en Die komt, de Almachtige.
"
Openbaring 1:5-8

Neon schreef:Die laatst geplaatste Bijbelteksten, die het brood kunnen laten gebakken worden, zitten zo vol ingrediënten dat dit wel iets uit zou kunnen richten betreft het onderwerp.

Wel iets zou kunnen uitrichten? Dat klinkt niet al te overtuigd, of het moet zijn dat je niet weet waar alles toe leidt.

De Heere Jezus (het Woord van God) wordt het Licht genoemd en Hij brengt licht in de duisternis en Hij verlicht het pad, zodat Zijn schapen zien waar hun Herder is en Hem volgen, waarheen Hij ook gaat.

Neon schreef:Ik lees niets anders hier op dit forum, dat de Bijbel het Woord Gods is. Dat staat echter nergens in de Bijbel dat dit zo is, maar die laatste teksten spreken boekdelen..

13 Maar wanneer Die zal gekomen zijn, namelijk de Geest der waarheid, Hij zal u in al de waarheid leiden; want Hij zal van Zichzelven niet spreken, maar zo wat Hij zal gehoord hebben, zal Hij spreken, en de toekomende dingen zal Hij u verkondigen.

14 Die zal Mij verheerlijken; want Hij zal het uit het Mijne nemen, en zal het u verkondigen.

15 Al wat de Vader heeft, is Mijn; daarom heb Ik gezegd, dat Hij het uit het Mijne zal nemen, en u verkondigen.

Hoe weten we de Waarheid? Hoe leidt de Geest ons in al de Waarheid? Hoe spreekt God? God spreekt door Zijn Woord. Wat het Woord spreekt staat geschreven in de Bijbel: Het Oude en Nieuwe Testament. Dat is het christelijk fundament:

"Zo zijt gij dan niet meer vreemdelingen en bijwoners, maar medeburgers der heiligen, en huisgenoten Gods; Gebouwd op het fondament der apostelen en profeten, waarvan Jezus Christus is de uiterste Hoeksteen; Op Welken het gehele gebouw, bekwamelijk samengevoegd zijnde, opwast tot een heiligen tempel in den Heere; Op Welken ook gij mede gebouwd wordt tot een woonstede Gods in den Geest."
Efeze 2:19-22

Voor Jezus en de apostelen hebben de Schriften (Tenach) alle gezag. Het getuigenis van Jezus en de apostelen vormen het Nieuwe Testament. Het N.T. wordt bevestigd in het Oude Testament en vice versa.

Ik wil niet voor anderen spreken, maar dat is waarom ik de Bijbel ook het gezaghebbende Woord van God of de Schrift(en) noem. En in de wereld getuigt niet alleen het gesproken en geschreven Woord (de Bijbel) van de Waarheid, maar de inwonende Geest van God (de Geest van de Waarheid) overtuigt mij ook in mijn hart, in mijn ziel en in mijn verstand van het levende Woord. Dus als ik de Bijbel lees of hoor, dan overtuigt God mij dat wat ik lees en hoor van en uit Hem is, ik herken het:

"Wie uit God is, hoort de woorden van God; daarom hoort u niet, omdat u niet uit God bent."
Johannes 8:47

"Kinderkens, gij zijt uit God, en hebt hen overwonnen; want Hij is meerder, Die in u is, dan die in de wereld is. Zij zijn uit de wereld, daarom spreken zij uit de wereld, en de wereld hoort hen. Wij zijn uit God. Die God kent, hoort ons; die uit God niet is, hoort ons niet. Hieruit kennen wij den geest der waarheid, en den geest der dwaling."
1 Johannes 4:4-6
.

Neon
Mineur
Mineur

Berichtdoor Neon » 17 mar 2026 16:27

DeDwaler schreef:Dank je, Neon!

Graag gedaan DeDwaler, en wat een mooie teksten lever je weer!

DeDwaler schreef:Oké, maar weet jij wel hoe het vliegen als een vlinder gaat? Kijk, Eckhart stelde dat God mens is geworden, zodat de mens God kan worden. Een soort andersom weg, stel ik me zo voor.

Ik stel mij juist voor, dat dit de enige weg is. Hier gaat het nou net om, het transfiguratieproces dat getoond is door de Zoon.. is ook in ons mogelijk.

Als dit besef indaalt, komt de mens tot inkeer of inzicht; Hij in ons. God in ons, de Weg, de Waarheid en het Leven in ons, door Hem de Zoon, de weder-geborene uit God.

1 Joh.4 haal je aan, en er staat; Kinderkens, gij zijt uit God, en hebt hen overwonnen; want Hij is meerder, Die in u is, dan die in de wereld is.

Hoe helder kan het er staan?
9 Hierin is de liefde Gods jegens ons geopenbaard, dat God Zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft in de wereld, opdat wij zouden leven door Hem.

10 Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

En dan de tekst, die al vaker langskwam uit 1 Joh. 5
10 Die in den Zoon van God gelooft, heeft de getuigenis in zichzelven; die God niet gelooft, heeft Hem tot een leugenaar gemaakt, dewijl hij niet geloofd heeft de getuigenis, die God getuigd heeft van Zijn Zoon.

11 En dit is de getuigenis, namelijk dat ons God het eeuwige leven gegeven heeft; en ditzelve leven is in Zijn Zoon.

12 Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet.

Hoeveel God is dat wel niet in ons? Geest, Vader, Zoon.. allemaal mogelijk doordat Jezus Christus de Weg heeft opengelegd voor elk mens; Volg Mij en dat is de Weg in ons, die ons tot de Vader leidt, thuiskomst in het Koninkrijk wat in ons is. Nog meer God..

Het bewust worden van onze afkomst (maar dat Hij ons lief heeft gehad) is de weg die Jezus heeft afgelegd, ook de onze is, door Hem in ons.

En daarom spreekt Joh. 1 mij zo aan; Hij komt tot de Zijnen, en het Zijne. Dat is het uit God geborene wat en waaruit en waardoor de mens wederom tot God komt.

DeDwaler schreef:
Maar in het geval de rups de gevallen en verloren (slaaf van de zonde) mens voorstelt en de vlinder de tot leven geroepen mens, dan heeft Jezus de gedaante van een slaaf (rups) aangenomen om degenen die in slavernij zijn vrij te kopen en te herscheppen:

"Laat daarom die gezindheid in u zijn die ook in Christus Jezus was, Die, terwijl Hij in de gestalte van God was, het niet als roof beschouwd heeft aan God gelijk te zijn, maar Zichzelf ontledigd heeft door de gestalte van een slaaf aan te nemen en aan de mensen gelijk te worden.

En in gedaante als een mens bevonden, heeft Hij Zichzelf vernederd en is gehoorzaam geworden, tot de dood, ja, tot de kruisdood. Daarom heeft God Hem ook bovenmate verhoogd en heeft Hem een Naam geschonken boven alle naam, opdat in de Naam van Jezus zich zou buigen elke knie van hen die in de hemel, en die op de aarde, en die onder de aarde zijn, en elke tong zou belijden dat Jezus Christus de Heere is, tot heerlijkheid van God de Vader.
"
Filippenzen 2:5-11

"Maar nu, Christus ís opgewekt uit de doden en is de Eersteling geworden van hen die ontslapen zijn. Want omdat de dood er is door een mens, is ook de opstanding van de doden er door een Mens. Want zoals allen in Adam sterven, zo zullen ook in Christus allen levend gemaakt worden.

Ieder echter in zijn eigen orde: Christus als Eersteling, daarna wie van Christus zijn, bij Zijn komst. Daarna komt het einde, wanneer Hij het koningschap aan God en de Vader heeft overgegeven, wanneer Hij alle heerschappij en alle macht en kracht heeft tenietgedaan.

Want Hij moet Koning zijn, totdat Hij alle vijanden onder Zijn voeten heeft gelegd. De laatste vijand die tenietgedaan wordt, is de dood. Immers, alle dingen heeft Hij aan Zijn voeten onderworpen. Wanneer Hij echter zegt dat aan Hem alle dingen onderworpen zijn, is het duidelijk dat Hij Die Zelf alles aan Hem onderworpen heeft, hiervan is uitgezonderd.

En wanneer alle dingen aan Hem onderworpen zijn, dan zal ook de Zoon Zelf Zich onderwerpen aan Hem Die alle dingen aan Hem onderworpen heeft, opdat God alles in allen zal zijn.
"
1 Korinthe 15:20-28

Juist.

Het innerlijk proces in het kort. Want omdat de dood er is door een mens, is ook de opstanding van de doden er door een Mens. Want zoals allen in Adam sterven, zo zullen ook in Christus allen levend gemaakt worden.

Hier staat het proces wat doorlopen wordt naar ieders eigen orde met uiteindelijk;

Vers 27 staat in mijn Bijbel anders;27 Want Hij heeft alle dingen Zijn voeten onderworpen. Doch wanneer Hij zegt, dat Hem alle dingen onderworpen zijn, zo is het openbaar, dat Hij uitgenomen wordt, Die Hem alle dingen onderworpen heeft.

Dit lees ik als de uitroep; ''het is volbracht!'' in plaats van; ''is het duidelijk dat Hij Die Zelf alles aan Hem onderworpen heeft, hiervan is uitgezonderd.'' Dat begrijp ik niet, vreemde vertaling.
DeDwaler schreef:Deze en soortgelijke (hiërarchische, onderscheidende en onderwerpende) teksten lezende, hoe kom je dan tot de conclusie dat de mens God (of gelijk aan God) zou worden? Ik bedoel, ook al staat er dat God en mens een eenheid (familie of gezin) vormen en door de Geest van God in elkaar aanwezig zijn, dan nog is er sprake van God én een allen.

Dus ja, het gaat ons allen aan die het proces aangegaan zijn of ondergaan; ''dat God alles in allen zal zijn''.
DeDwaler schreef:
De kinderen van God zijn van (en bij) God en hebben een toekomst bij en met God, maar niet als God. Jezus Christus was en blijft Heere (God en Schepper) en wij mensen waren en blijven Gods schepselen, Hem dienende (God zij geloofd!).

En waarom moest Jezus door het mensengeslacht verworpen worden, aan het kruishout worden genageld en sterven? Waarom gaan wij mensen überhaupt dood? Hoe weet jij dat er scheiding is (gekomen) tussen God en mens of dat de mens niet (meer) is wat hij moet zijn?

Tja, in het Oude Testament staat het verhaal, 2 verhalen, van de Schepping, en het Paradijs.

De mens is daaruit verdreven en stof tot stof geworden, in de wereld van het verderf gevallen, van de kennis van goed en kwaad, etc. de dood.

Joh. 1, daar is het weer, beschrijft dat verhaal wat korter; 1 In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.

2 Dit was in den beginne bij God.

3 Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt, dat gemaakt is.

4 In Hetzelve was het Leven, en het Leven was het Licht der mensen.

5 En het Licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft hetzelve niet begrepen.

Leest ook als een scheppingsverhaal, en de dood of duisternis waarin we beland zijn.

DeDwaler schreef:Je zou denken dat een rups helemaal niets hoeft te doen (behalve eten) om het volwassen dier te worden. Net als een kind zich niet over hoeft te geven aan zijn groeiproces. Dat is wat een kind automatisch doet, groeien.

Een rups is het jeugdige stadium (vorm) van een vlinder, maar het is de rups van de soort vlinder.

De vorm en eigenschappen veranderen misschien, maar niet de soort. De Heere Jezus was al God én is Mens geworden. Hij is de enige Mens (met een hoofdletter), omdat Hij alvorens Hij Mens is geworden, al God was (Één met de Vader en de Geest).

Dan kun jij zeggen dat de rups in jou het goddelijke (slapend) in zich heeft en bij God was, maar hoe is de goddelijke rups van God afgedwaald en waarom eigenlijk?

Ik heb geen rups in mij, tenminste, dat hoop ik toch niet, maar de rups stelt deze natuur voor, de mens die hierin beland is, de wereld. Het popproces van deze rups stelt de tot inkeer gekomen mens voor; Hem bewust geworden en maakt de weg vrij, de wegvoorbereider, en de vlinder is het doel, want is de Heere uit de Hemel.

De begeerte naar deze wereld, naar deze lagere natuur, naar de kennis van goed en kwaad, is de oorzaak van de val zo schrijft het Paradijsverhaal. Wel een passend woord hiervoor; val.

Je zult als God zijn, werd er ingefluisterd, en die duistere macht heeft immense vormen aangenomen als ik zo het nieuws lees.

Het uiteindelijke doel is de mens, de ziel, die zoekt naar zijn oorspronkelijkheid omdat deze natuur niet brengen kan wat ''was, is, en komen zal'', wat diep knaagt in de zoeker, om deze verdwaalde mens op zijn goddelijke afkomst van het Licht en het Leven te wijzen

Daarom het verhaal van Johannes de Doper, en Jezus Christus. Het verhaal van de mens tot Mens.

DeDwaler
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor DeDwaler » 24 mar 2026 11:54

Neon schreef:Hoeveel God is dat wel niet in ons?

Ja, maar dat is iets anders dan dat wij (gelijk aan) God zijn of worden. Het is God in ons, bij ons, onder ons, met ons, etc. En voor zover er sprake is van gelijkvormigheid, dan gaat het om een beeltenis, naar het beeld van, zoals de mens is geschapen naar het beeld van God. We zijn geen God of goden, maar geschapen beelddragers van God in de zin van dat we eigenschappen hebben die lijken op de eigenschappen van God. Dat is wat ons onderscheidt van de dieren én van God.

Neon schreef:En daarom spreekt Joh. 1 mij zo aan; Hij komt tot de Zijnen, en het Zijne. Dat is het uit God geborene wat en waaruit en waardoor de mens wederom tot God komt.

Voor zover ik weet wordt 'Zijnen' of het 'Zijne' (bezittelijke voornaamwoorden) in diverse vertalingen met een hoofdletter geschreven wanneer het verwijst naar God, en niet omdat het per definitie in zichzelf goddelijk is.

Bijvoorbeeld: God onderhoudt Zijn schepping → God onderhoudt het Zijne. Of: Jezus komt tot Zijn mensen → Jezus komt tot de Zijnen.

Het gebruik van hoofdletters maakt m.i. ook direct duidelijk wat in een zin op wie van toepassing is.

Neon schreef:Vers 27 staat in mijn Bijbel anders;27 Want Hij heeft alle dingen Zijn voeten onderworpen. Doch wanneer Hij zegt, dat Hem alle dingen onderworpen zijn, zo is het openbaar, dat Hij uitgenomen wordt, Die Hem alle dingen onderworpen heeft.

Dit lees ik als de uitroep; ''het is volbracht!'' in plaats van; ''is het duidelijk dat Hij Die Zelf alles aan Hem onderworpen heeft, hiervan is uitgezonderd.'' Dat begrijp ik niet, vreemde vertaling.

Wat is volbracht?

God de Vader is van 'alle dingen' uitgezonderd, omdat God niet Zichzelf heeft onderworpen aan Hem (Jezus) aan Wie Hij alles heeft onderworpen. Volgens mij wil Paulus vooral duidelijk maken dat uiteindelijk: allen die in de hemel, op aarde en onder de aarde zijn, worden onderworpen aan God.

Neon schreef:Dus ja, het gaat ons allen aan die het proces aangegaan zijn of ondergaan; ''dat God alles in allen zal zijn''.

Dan nog is 'allen' geen God.

Neon schreef:Je zult als God zijn, werd er ingefluisterd, en die duistere macht heeft immense vormen aangenomen als ik zo het nieuws lees.

Welke duistere macht?

Neon schreef:Ik heb geen rups in mij, tenminste, dat hoop ik toch niet, ...

Nee, dat begrijp ik en ik hoop het ook niet, Neon :wink:

Neon schreef:Het uiteindelijke doel is de mens, de ziel, die zoekt naar zijn oorspronkelijkheid omdat deze natuur niet brengen kan wat ''was, is, en komen zal'', wat diep knaagt in de zoeker, om deze verdwaalde mens op zijn goddelijke afkomst van het Licht en het Leven te wijzen

Daarom het verhaal van Johannes de Doper, en Jezus Christus. Het verhaal van de mens tot Mens.

Dus, als ik je goed begrijp, dan denk jij dat Johannes de doper Jezus Christus (de Zoon) was, weer is geworden of wordt? Wanneer plaats je precies dat 'Mens' worden van de 'mens'?
.

Neon
Mineur
Mineur

Berichtdoor Neon » 25 mar 2026 11:36

DeDwaler schreef:Ja, maar dat is iets anders dan dat wij (gelijk aan) God zijn of worden. Het is God in ons, bij ons, onder ons, met ons, etc. En voor zover er sprake is van gelijkvormigheid, dan gaat het om een beeltenis, naar het beeld van, zoals de mens is geschapen naar het beeld van God. We zijn geen God of goden, maar geschapen beelddragers van God in de zin van dat we eigenschappen hebben die lijken op de eigenschappen van God. Dat is wat ons onderscheidt van de dieren én van God.

De tekst nog een keertje; 1 Joh. 5
10 Die in den Zoon van God gelooft, heeft de getuigenis in zichzelven; die God niet gelooft, heeft Hem tot een leugenaar gemaakt, dewijl hij niet geloofd heeft de getuigenis, die God getuigd heeft van Zijn Zoon.

11 En dit is de getuigenis, namelijk dat ons God het eeuwige leven gegeven heeft; en ditzelve leven is in Zijn Zoon.

12 Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet.

Het geschapen zijn naar Zijn beeld, is het Mens-wezen. Dat is wat de Zoon is. Niet wat de mens is van vlees en bloed zogezegd, maar wat uit God is of wordt weder-geboren. Dat is het Licht-wezen wat de Zoon getoond heeft op de verheerlijking op de berg, het opstandingslichaam. De Christus.

Wat hier achterblijft, wat verloren gaat, is de zoon der verderfenis; het beeld van het aardse lichaam, schrijft Joh. 17 en ook 1 Kor. 15 sterven in Adam. 22 Want gelijk zij allen in Adam sterven, alzo zullen zij ook in Christus allen levend gemaakt worden.

En dat heeft Jezus getoond, dat de Christus in de mens te vinden is. Mat.''16 En Simon Petrus, antwoordende, zeide: Gij zijt de Christus, de Zoon des levenden Gods.

17 En Jezus, antwoordende, zeide tot hem: Zalig zijt gij, Simon, Bar-jona! want vlees en bloed heeft u dat niet geopenbaard, maar Mijn Vader, Die in de hemelen is.

En Rom 8 spreekt hierover, over kinderen van God. Ik weet niet hoeveel duidelijker het er moet staan wat betreft Gods kinderen, mede-erfgenamen, verheerlijking bij de Vader, verzoenen met wat uit God is.
13 Want indien gij naar het vlees leeft, zo zult gij sterven; maar indien gij door den Geest de werkingen des lichaams doodt, zo zult gij leven.

14 Want zovelen als er door den Geest Gods geleid worden, die zijn kinderen Gods.

15 Want gij hebt niet ontvangen den Geest der dienstbaarheid wederom tot vreze; maar gij hebt ontvangen den Geest der aanneming tot kinderen, door Welken wij roepen: Abba, Vader!

16 Dezelve Geest getuigt met onzen geest, dat wij kinderen Gods zijn.

17 En indien wij kinderen zijn, zo zijn wij ook erfgenamen, erfgenamen van God, en mede-erfgenamen van Christus; zo wij anders met Hem lijden, opdat wij ook met Hem verheerlijkt worden.

Ik weet niet hoe je dan een kind, een erfgenaam van God, een mede-erfgenaam van Christus, een ''21 Die overwint, Ik zal hem geven met Mij te zitten in Mijn troon, gelijk als Ik overwonnen heb, en ben gezeten met Mijn Vader in Zijn troon.'' als iets afgescheiden ziet van wat God met ons voorheeft, zoals het NT steeds maar weer schrijft.
Ja, in onze natuurlijke staat zijn wij afgescheiden, verdwaald, en mogelijk als zoekende naar wat deze duisternis in vredesnaam (..) nog te brengen heeft.
DeDwaler schreef:Voor zover ik weet wordt 'Zijnen' of het 'Zijne' (bezittelijke voornaamwoorden) in diverse vertalingen met een hoofdletter geschreven wanneer het verwijst naar God, en niet omdat het per definitie in zichzelf goddelijk is.

Bijvoorbeeld: God onderhoudt Zijn schepping → God onderhoudt het Zijne. Of: Jezus komt tot Zijn mensen → Jezus komt tot de Zijnen.

Het gebruik van hoofdletters maakt m.i. ook direct duidelijk wat in een zin op wie van toepassing is.

Zou je kunnen denken, maar ook hier dan; hoe duidelijk is het dan dat het uit God geborene wordt bedoeld? In Hem zijn wij een nieuwe schepping. Dat moet dan met een hoofdletter. Schepping. Net als Vlinder. Het komt uit het Licht, het Leven. En dat is in de mens te vinden mits.. mits hij in deze duisternis het Licht kan vinden, en dat is in Zijn zoon, en dat is wat de Zoon zoekt in de ander; Zichzelf!

DeDwaler schreef:Wat is volbracht?

Het werk van mens tot Menswording. Hij heeft het voorgedaan en de mogelijkheid geopend, geopenbaard, dat de Christus in ons is, en de dood overwonnen is; de banden van deze wereld, de windsels van het vlees en bloed, achtergelaten in het graf, en de Zoon zelf wederom opgenomen in de Hemel. Volg Mij, neem uw kruis op en doe als ik heb gedaan. Dat is het verhaal van de mens tot Mens wat Jezus doorlopen heeft.

27 Want Hij heeft alle dingen Zijn voeten onderworpen. Doch wanneer Hij zegt, dat Hem alle dingen onderworpen zijn, zo is het openbaar, dat Hij uitgenomen wordt, Die Hem alle dingen onderworpen heeft.

DeDwaler schreef:God de Vader is van 'alle dingen' uitgezonderd, omdat God niet Zichzelf heeft onderworpen aan Hem (Jezus) aan Wie Hij alles heeft onderworpen. Volgens mij wil Paulus vooral duidelijk maken dat uiteindelijk: allen die in de hemel, op aarde en onder de aarde zijn, worden onderworpen aan God.

27 Want Hij heeft alle dingen Zijn voeten onderworpen. Doch wanneer Hij zegt, dat Hem alle dingen onderworpen zijn, zo is het openbaar, dat Hij uitgenomen wordt, Die Hem alle dingen onderworpen heeft.

DeDwaler schreef:Dan nog is 'allen' geen God.

In allen, die Hem aangenomen hebben; Zich van het Zoonschap bewust geworden. 21 Opdat zij allen een zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons een zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.

22 En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij een zijn, gelijk als Wij Een zijn;

DeDwaler schreef:Welke duistere macht?
.

Die de mens in deze duisternis houdt, in onwetendheid van zijn afkomst.

DeDwaler schreef:Dus, als ik je goed begrijp, dan denk jij dat Johannes de doper Jezus Christus (de Zoon) was, weer is geworden of wordt? Wanneer plaats je precies dat 'Mens' worden van de 'mens'?

Dat begrijp je niet goed. Joh. de Doper wordt de grootste onder de mensen genoemd, maar kleiner dan het kleinste in Gods Koninkrijk. Klinkt niet als mede-erfgenaam van Christus, of als kind van God die thuiskomt bij de Vader. Waarom werd hij de grootste onder de mensen genoemd? Omdat hij vervult was van de Heilige Geest en de Zoon aankondigde dat hij Hem verwacht. Dit gaat over het proces in de tot geloof gekomen mens; bewust geworden van de Zoon, Christus, het Licht. Maar was het Licht, de Christus, niet. Hij was het vlees en bloed dat zichzelf reinigde (dopen met water) van de wereldse werken, het krachtenspel doorzag en deze wereld niet meer interessant vond als begeren. Joh. de Doper stelt de mens voor die zich richt, inkeert, op het wedergeborene in hem, de Christus. Daarom wordt Joh. de Doper de wegvoorbereider genoemd; Heere, kom spoedig!

En de openbaring van de Zoon is bij de doop in de Jordaan. Joh. zag Jezus en wist dat zijn vrome op Hem gerichte leven erop zat; de Weg werd geopend voor de mensheid. Het ware Licht en Leven trad verder, de Waarheid werd verkondigd, door de Christus zelf.

Echter, de mensheid kijkt naar vlees en bloed, de vorm van deze gevallen natuur, en ziet het Licht niet wat zich vormt in de mens die als Joh. de Doper leeft opdat óók uiteindelijk de Zoon zich zal openbaren, door Geest, door de Vader, van aangezicht tot aangezicht.

Het proces van rups-pop-vlinder is en blijft een prachtig metafoor om deze transfiguratie te verbeelden. Ow, een beeldspraak.. :-)

DeDwaler
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor DeDwaler » 27 mar 2026 13:16

Neon schreef:De tekst nog een keertje; 1 Joh. 5 ...

Dat is prima, Neon, maar ik lees in de Schrift niet wat jij allemaal zegt, en jij herkent niet wat ik zeg. Dat is niet vreemd, aangezien je de Bijbel als geheel afwijst. Wat ook niet helpt is dat je je oren te luisteren legt bij allerlei misleidende leringen zoals die van Eckhart en de katharen.

Neon schreef:Ik weet niet hoe je dan een kind, een erfgenaam van God, een mede-erfgenaam van Christus, een ''21 Die overwint, Ik zal hem geven met Mij te zitten in Mijn troon, gelijk als Ik overwonnen heb, en ben gezeten met Mijn Vader in Zijn troon.'' als iets afgescheiden ziet van wat God met ons voorheeft, zoals het NT steeds maar weer schrijft.

Een uit het ongeloof tot geloof gekomen wedergeboren christen is niet meer afgescheiden en weldegelijk een eenheid (gezin) met God, maar ondanks dat blijft er onderscheid tussen God, Zijn Zoon en Zijn aangenomen zonen en dochters (kinderen).

Maar, wie is God in jouw ogen en wie is de duivel? Op basis van de dwaalleer waarin je verstrikt zit, vrees ik het ergste.

Ik geloof in de God van Israël, van Abraham, Isaak en Jakob, Die Zich heeft geopenbaard in zowel het Oude Testament als het Nieuwe Testament. God, de Schepper van hemel en aarde, van Wie de katharen beweerden dat Hij de duivel is...

De teksten die je aanhaalt van o.a. Romeinen 8, waar het gaat over God in de mens, gaan over mensen die God vrijgekocht en met Zichzelf verzoend heeft en die door de Geest worden geleid. Dat zijn de kinderen van God (erfgenamen). De natuurlijke mens, dat zijn de kinderen van de ongehoorzaamheid (slaven) en toorn, dus van nature wij allemaal:

"En u heeft Hij mede levend gemaakt, daar gij dood waart door de misdaden en de zonden; In welke gij eertijds gewandeld hebt, naar de eeuw dezer wereld, naar den overste van de macht der lucht, van den geest, die nu werkt in de kinderen der ongehoorzaamheid;

Onder dewelke ook wij allen eertijds verkeerd hebben in de begeerlijkheden onzes vleses, doende den wil des vleses en der gedachten; en wij waren van nature kinderen des toorns, gelijk ook de anderen;
"
Efeziërs 2:1-3

Neon schreef:Zou je kunnen denken, maar ook hier dan; hoe duidelijk is het dan dat het uit God geborene wordt bedoeld?

Als ze uit God geboren zijn, waarom staat er dan dat de Zijnen Hem niet hebben aangenomen?

"11 Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen. 12 Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven; 13 Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn."
Johannes 1:11-13

Ik weet dat alles wat uit God is geboren Jezus (door het geloof) heeft ontvangen en aangenomen (vers 12-13), maar dat maakt vers 11 nog niet onwaar. Net als dat niemand het getuigenis van God aanneemt, of dat niemand tot de Zoon kan komen, tenzij het hem door de Vader gegeven is.

Niemand blijft niemand en niet één blijft, nee, niet één. Daarom is er ook geen onderscheid tussen mensen, want als er al iets of Iemand is, en Één, dan is het uit genade van God, door het geloof in de eniggeboren Zoon van God en Zijn bloed.

Of alles is genade (God Die Zich ontfermt), of het is loon naar werken (de mens die wil en hardloopt). De Bijbel maakt duidelijk waar onze wil en werken toe leiden, namelijk tot ons verderf, want onze werken zijn slecht (zonde).

"De wereld kan ulieden niet haten, maar Mij haat zij, omdat Ik van dezelve getuig, dat haar werken boos zijn."
Johannes 7:7

Neon schreef:In Hem zijn wij een nieuwe schepping. Dat moet dan met een hoofdletter. Schepping. Net als Vlinder. Het komt uit het Licht, het Leven. En dat is in de mens te vinden mits.. mits hij in deze duisternis het Licht kan vinden, en dat is in Zijn zoon, en dat is wat de Zoon zoekt in de ander; Zichzelf!

Er is alleen kwaad in de mens te vinden. De mens heeft de duisternis (het kwaad) lief, haat het Licht (het goed) en doet de waarheid (het goede) niet uit zichzelf, maar doet de leugen (het kwade):

"En dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is, en de mensen hebben de duisternis liever gehad dan het licht; want hun werken waren boos. Want een iegelijk, die kwaad doet, haat het licht, en komt tot het licht niet, opdat zijn werken niet bestraft worden. Maar die de waarheid doet, komt tot het licht, opdat zijn werken openbaar worden, dat zij in God gedaan zijn."
Johannes 3:19-21

Neon schreef:Die de mens in deze duisternis houdt, in onwetendheid van zijn afkomst.

Ja, wie is 'die'?

Neon schreef:Dat begrijp je niet goed. ...
... Het proces van rups-pop-vlinder is en blijft een prachtig metafoor om deze transfiguratie te verbeelden.

Waarom hebben wij mensen de Zoon van God gekruisigd?

Neon schreef:Het werk van mens tot Menswording. Hij heeft het voorgedaan en de mogelijkheid geopend, geopenbaard, dat de Christus in ons is, en de dood overwonnen is; de banden van deze wereld, de windsels van het vlees en bloed, achtergelaten in het graf, en de Zoon zelf wederom opgenomen in de Hemel. Volg Mij, neem uw kruis op en doe als ik heb gedaan.

De Heere Jezus heeft geopenbaard dat wie de zonde doet uit de duivel is. God en de zonde zijn onverenigbaar.

Door de zonde is de mens dood. Niet in de zin van dat de mens niets meer wil en doet, maar in de zin van dat het verlangen (en wil) en de daden van de mens op alles en iedereen gericht is, behalve op God. De vleselijke mens kent God niet, kan Hem niet zien en Hem niet welbehaaglijk zijn. Dat kunnen alleen de Heere Jezus en zij die in Hem zijn en Hij in hen.

Wat mezelf betreft, ik vertel het volgende niet als voorbeeld voor wat je allemaal moet beleven en voelen. Ik was, voordat ik God leerde kennen, al jaren depressief en leefde een teruggetrokken bestaan. God leert en trekt mensen op de manier die Hem welbehaaglijk is en die hen tot nut is.

En ik vertel het ook om duidelijk te maken waar mijns inziens de verschillen tussen ons zitten.

Ik volg de Heere Jezus, omdat Hij mij geroepen, aangenomen, vergeven, verlost, gereinigd en levend gemaakt heeft. Jezus heeft voor mij gedaan wat ik niet kon doen, vanwege de zonde en de dood in mij. Ik kon niet rechtvaardig zijn, ik kon het zondigen niet laten, ik kon mezelf niet verloochenen, ik kon mijn leven niet verliezen om het te winnen en er was niets te kiezen.

Er was alleen duisternis en geen Licht. Ik kon niets meer en was verloren, en ik hoorde een Naam: Jezus. En ik smeekte Hem om hulp... God heeft alles in mij gedaan en mij bevrijd. Het oordeel en de straf die op mij was heeft Jezus op Zich genomen, toen Hij Zijn leven gaf aan het kruis op Golgotha. Door het lijden, sterven en het vergoten bloed van de opgestane Heere en Verlosser leef ik en leeft Hij in mij.

"Want onze overtredingen zijn talrijk voor U en onze zonden getuigen tegen ons. Want onze overtredingen zijn bij ons, onze ongerechtigheden, wij kennen ze: het overtreden en het liegen tegen de HEERE en het zich afkeren bij onze God vandaan, het spreken van onderdrukking en afvalligheid, het zwanger zijn en melding maken van leugenachtige woorden vanuit het hart.

Daarom is het recht teruggeweken, en de gerechtigheid blijft van verre staan. Want de waarheid struikelt op de straat, en wat recht is, kan niet binnenkomen. Ja, de waarheid ontbreekt, en wie zich afkeert van het kwade, wordt beroofd.

En de HEERE zag het, en het was kwalijk in Zijn ogen dat er geen recht was. Omdat Hij zag dat er niemand was, ontzette Hij Zich, want er was geen voorbidder. Daarom bracht Zijn arm Hem heil, en Zijn gerechtigheid, die ondersteunde Hem.

Want Hij trok de gerechtigheid aan als een harnas en zette de helm van het heil op Zijn hoofd. Het gewaad van de wraak trok Hij aan als kleding en Hij hulde zich in de na-ijver als mantel. Naar de daden, daarnaar zal Hij vergelden, grimmigheid aan Zijn tegenstanders, vergelding aan Zijn vijanden. Aan de kustlanden zal Hij vergelden wat zij verdienen.

Dan zullen zij de Naam van de HEERE vrezen vanwaar de zon ondergaat, en Zijn heerlijkheid vanwaar de zon opkomt. Als de vijand zal komen als een rivier, zal de Geest van de HEERE de banier tegen hem oprichten. En naar Sion zal een Verlosser komen voor wie zich in Jakob van overtreding bekeren, spreekt de HEERE.

Wat Mij betreft, dit is Mijn verbond met hen, zegt de HEERE: Mijn Geest, Die op U is, en Mijn woorden die Ik U in de mond gelegd heb, zullen uit Uw mond niet wijken, ook niet uit de mond van Uw nakomelingen, evenmin uit de mond van de nakomelingen van Uw nakomelingen, zegt de HEERE, van nu aan tot in eeuwigheid.
"
Jesaja 59:12-21
.

Neon
Mineur
Mineur

Berichtdoor Neon » 27 mar 2026 19:57

DeDwaler schreef:

De teksten die je aanhaalt van o.a. Romeinen 8, waar het gaat over God in de mens, gaan over mensen die God vrijgekocht en met Zichzelf verzoend heeft en die door de Geest worden geleid. Dat zijn de kinderen van God (erfgenamen). De natuurlijke mens, dat zijn de kinderen van de ongehoorzaamheid (slaven) en toorn, dus van nature wij allemaal:

"En u heeft Hij mede levend gemaakt, daar gij dood waart door de misdaden en de zonden; In welke gij eertijds gewandeld hebt, naar de eeuw dezer wereld, naar den overste van de macht der lucht, van den geest, die nu werkt in de kinderen der ongehoorzaamheid;

Onder dewelke ook wij allen eertijds verkeerd hebben in de begeerlijkheden onzes vleses, doende den wil des vleses en der gedachten; en wij waren van nature kinderen des toorns, gelijk ook de anderen;
"
Efeziërs 2:1-3

En dan vraag je aan mij wie is ''die''? Lees je hierin niet wie de zoon der verderfenis is?

DeDwaler schreef:Als ze uit God geboren zijn, waarom staat er dan dat de Zijnen Hem niet hebben aangenomen?

Omdat deze wereld, het in zonden leven, de neus de richting opstaat van de begeerte naar deze natuur, het wereldse, het tijdelijke in alles, de mens gebonden houdt; deze wereld is zijn tijdelijk thuis, waarin hij functioneert, waaruit hij bestaat, waarin hij voorleeft.. zolang de tijd hem de tijd geeft.

DeDwaler schreef:"11 Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen. 12 Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven; 13 Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn."
Johannes 1:11-13

Hier lees ik een keuze, tussen welke heer de mens kan dienen. En die keus komt pas, als er duidelijk is geworden dat er een keus is. Die keus is er niet tussen goed en kwaad, maar tussen de natuur waaruit de huidige mens bestaat; het aardse, of de keus voor de Heere. Zo simpel is het. En de Heere is de uit de goddelijke natuur, haaks of diametraal op het natuurlijke. Dit kan niet samenwerken, maar is wel verbonden met elkaar, als een horizontale balk, het natuurlijke, de Joh. de Doper -mens, met het goddelijke, de verticale balk, de Geest indalende in de mens, de Christusnatuur, het Licht.

De keus is er, als dat moment, die aanraking van Geest daar is. Dan pas is het gewekte een feit van beweging in die mens om de keus te realiseren.

En wat aangeraakt wordt is wat uit God is, en wat weerstand geeft is wat zich levend waant in de natuur van de dood. Hij, de heerser over deze natuur, ons huidige wezen van bestaan, weet niet beter; ik ben ik en wil blijven bestaan en overleven als ik denk dus ik ben.

Echter, is dat het ware leven, of is dat het overleven in een natuur van het verderf. En dan komt de uitdrukking; zoon van het verderf naar voren; wie denkt de mens dat hij is, enkel en niet veel meer dan de overlever in deze natuur, de horizontale balk van het kruis, maar in zijn diepste wezen is daar de bewustwording van een compleet andere natuur; de goddelijke; Ik ben, met een hoofdletter. En die Ik, is de schat in de mens; het zaad Jezus Christus, de kern van het geloof van de Zoon, het fundament van de bouw van de Tempel Gods; het opstandinglichaam, de Mens; de verticale balk van het kruis van Christus.

DeDwaler schreef:
Ik weet dat alles wat uit God is geboren Jezus (door het geloof) heeft ontvangen en aangenomen (vers 12-13), maar dat maakt vers 11 nog niet onwaar. Net als dat niemand het getuigenis van God aanneemt, of dat niemand tot de Zoon kan komen, tenzij het hem door de Vader gegeven is.

Het geloof is van de Zoon, schrijft Paulus, en dan is vers ''11 Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen'' een diepgaande ervaring in die mens. Weet dan wat je schrijft; ''Ik weet dat alles wat uit God is geboren Jezus (door het geloof) heeft ontvangen en aangenomen'', want dat houdt in, dat er een goddelijke impact heeft plaatsgevonden; het Licht bereikte het Licht. En dan komt Joh. 17 tot leven en daarom is dit zo'n prachtig hoofdstuk in het Joh. Evangelie; het gaat ons aan, juist door Hem in ons.

DeDwaler schreef:
Niemand blijft niemand en niet één blijft, nee, niet één. Daarom is er ook geen onderscheid tussen mensen, want als er al iets of Iemand is, en Één, dan is het uit genade van God, door het geloof in de eniggeboren Zoon van God en Zijn bloed.

Of alles is genade (God Die Zich ontfermt), of het is loon naar werken (de mens die wil en hardloopt). De Bijbel maakt duidelijk waar onze wil en werken toe leiden, namelijk tot ons verderf, want onze werken zijn slecht (zonde).

"De wereld kan ulieden niet haten, maar Mij haat zij, omdat Ik van dezelve getuig, dat haar werken boos zijn."
Johannes 7:7

Er is alleen kwaad in de mens te vinden. De mens heeft de duisternis (het kwaad) lief, haat het Licht (het goed) en doet de waarheid (het goede) niet uit zichzelf, maar doet de leugen (het kwade):

"En dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is, en de mensen hebben de duisternis liever gehad dan het licht; want hun werken waren boos. Want een iegelijk, die kwaad doet, haat het licht, en komt tot het licht niet, opdat zijn werken niet bestraft worden. Maar die de waarheid doet, komt tot het licht, opdat zijn werken openbaar worden, dat zij in God gedaan zijn."
Johannes 3:19-21

En dan komt de tekst; neem uw kruis op en volg Mij tot uit-drukking in het kruis; de horizontale balk van de wereldse machten en krachten, verbonden maar niet samenwerkend met de verticale; de Geest indalende in het lichaam, in de armoe van het bestaan van deze natuur, met de opdracht tot de Verlossing, het andere ''uiteinde van de verticale balk dit tot in de hemel rijst.. Verbonden als Joh. de Doper met Jezus. Met de wegvoorbereider door het midden ten gunste van de ont-wikkeling (..!) van de Mens tot de Zijne.

DeDwaler schreef:
Waarom hebben wij mensen de Zoon van God gekruisigd?

Het is het proces in de mens, die de Zoon van God juist door de kruisiging, als symboliek in de wereld, de mens op zijn mogelijkheid heeft gewezen. De mens als overlever van deze natuur kon niet anders handelen, als natuur. En dat is juist waarom het draait; zonder kruisiging geen verlossing.
DeDwaler schreef:
De Heere Jezus heeft geopenbaard dat wie de zonde doet uit de duivel is. God en de zonde zijn onverenigbaar.

Door de zonde is de mens dood. Niet in de zin van dat de mens niets meer wil en doet, maar in de zin van dat het verlangen (en wil) en de daden van de mens op alles en iedereen gericht is, behalve op God. De vleselijke mens kent God niet, kan Hem niet zien en Hem niet welbehaaglijk zijn. Dat kunnen alleen de Heere Jezus en zij die in Hem zijn en Hij in hen.

Door de zonde is de mens dood. '' Laat de doden de doden begraven'' zei Jezus. Precies; deze wereld brengt geen verlossing. En als je nu vraagt wie 'die' is, dan schrijf je zelf al; de duivel. Het gekke is dat je zelf toch ook aangeeft wat ik ook schrijf met ondersteuning van Bijbelteksten, maar mij een dwaalleer volgen toeschrijft. De vleselijke mens kan je daarom zien als overlever in deze tijdelijk natuur, waarin de mogelijkheid aanwezig is; met heel uw verstand, heel uw hart en heel uw ziel, om tot God te komen. Wees bewust van de schepping die je bent in deze natuur, en de Schepping die je bent in Hem. Twee, 2 naturen, haaks op elkaar bij de mens die tot geloof is gekomen en zich inkeert tot God.

DeDwaler schreef:Wat mezelf betreft, ik vertel het volgende niet als voorbeeld voor wat je allemaal moet beleven en voelen. Ik was, voordat ik God leerde kennen, al jaren depressief en leefde een teruggetrokken bestaan. God leert en trekt mensen op de manier die Hem welbehaaglijk is en die hen tot nut is.

En ik vertel het ook om duidelijk te maken waar mijns inziens de verschillen tussen ons zitten.

Ik volg de Heere Jezus, omdat Hij mij geroepen, aangenomen, vergeven, verlost, gereinigd en levend gemaakt heeft. Jezus heeft voor mij gedaan wat ik niet kon doen, vanwege de zonde en de dood in mij. Ik kon niet rechtvaardig zijn, ik kon het zondigen niet laten, ik kon mezelf niet verloochenen, ik kon mijn leven niet verliezen om het te winnen en er was niets te kiezen.

Er was alleen duisternis en geen Licht. Ik kon niets meer en was verloren, en ik hoorde een Naam: Jezus. En ik smeekte Hem om hulp... God heeft alles in mij gedaan en mij bevrijd. Het oordeel en de straf die op mij was heeft Jezus op Zich genomen, toen Hij Zijn leven gaf aan het kruis op Golgotha. Door het lijden, sterven en het vergoten bloed van de opgestane Heere en Verlosser leef ik en leeft Hij in mij.

En dan nu verder op de weg. Of wat..

DeDwaler schreef:"Want onze overtredingen zijn talrijk voor U en onze zonden getuigen tegen ons. Want onze overtredingen zijn bij ons, onze ongerechtigheden, wij kennen ze: het overtreden en het liegen tegen de HEERE en het zich afkeren bij onze God vandaan, het spreken van onderdrukking en afvalligheid, het zwanger zijn en melding maken van leugenachtige woorden vanuit het hart.

Daarom is het recht teruggeweken, en de gerechtigheid blijft van verre staan. Want de waarheid struikelt op de straat, en wat recht is, kan niet binnenkomen. Ja, de waarheid ontbreekt, en wie zich afkeert van het kwade, wordt beroofd.

En de HEERE zag het, en het was kwalijk in Zijn ogen dat er geen recht was. Omdat Hij zag dat er niemand was, ontzette Hij Zich, want er was geen voorbidder. Daarom bracht Zijn arm Hem heil, en Zijn gerechtigheid, die ondersteunde Hem.

Want Hij trok de gerechtigheid aan als een harnas en zette de helm van het heil op Zijn hoofd. Het gewaad van de wraak trok Hij aan als kleding en Hij hulde zich in de na-ijver als mantel. Naar de daden, daarnaar zal Hij vergelden, grimmigheid aan Zijn tegenstanders, vergelding aan Zijn vijanden. Aan de kustlanden zal Hij vergelden wat zij verdienen.

Dan zullen zij de Naam van de HEERE vrezen vanwaar de zon ondergaat, en Zijn heerlijkheid vanwaar de zon opkomt. Als de vijand zal komen als een rivier, zal de Geest van de HEERE de banier tegen hem oprichten. En naar Sion zal een Verlosser komen voor wie zich in Jakob van overtreding bekeren, spreekt de HEERE.

Wat Mij betreft, dit is Mijn verbond met hen, zegt de HEERE: Mijn Geest, Die op U is, en Mijn woorden die Ik U in de mond gelegd heb, zullen uit Uw mond niet wijken, ook niet uit de mond van Uw nakomelingen, evenmin uit de mond van de nakomelingen van Uw nakomelingen, zegt de HEERE, van nu aan tot in eeuwigheid.
"
Jesaja 59:12-21

DeDwaler
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor DeDwaler » 27 mar 2026 22:09

Neon schreef:En als je nu vraagt wie 'die' is, dan schrijf je zelf al; de duivel. Het gekke is dat je zelf toch ook aangeeft wat ik ook schrijf met ondersteuning van Bijbelteksten, maar mij een dwaalleer volgen toeschrijft.

Ja, je volgt een dwaalleer, Neon. Dat zeg ik niet om je weg te zetten of te kwetsen, maar om je te waarschuwen. Op het moment dat je de Bijbel loslaat als ultieme bron van Gods Waarheid dan begeef je je in een mijnenveld.

De wereld stroomt over van alle misleidingen en zit vol struikelblokken. Ik wil niet dat mensen misleid worden en struikelen, maar dat ze behouden worden. Daarvoor is de Heere Jezus gekomen en Zijn opdracht is om de Waarheid te verkondigen. Dat is wat ik probeer te doen, uit liefde voor God en mijn naasten.

Enfin, om duidelijk te maken wat ik bedoel en waarom ik je vragen stel:

De katharen beweerden dat de God van het Oude Testament (Jahweh) een: "jaloerse, wraakzuchtige, meedogenloze en wrede god was, almachtig op aarde, en dat hij daarom wel de satan moest zijn". De slang was volgens de katharen: "de boodschapper van de ware God die de mens kennis van het Goede bracht".

Je schreef eerder:

Neon schreef:"Je zult als God zijn, werd er ingefluisterd, en die duistere macht heeft immense vormen aangenomen als ik zo het nieuws lees."
En: "Die de mens in deze duisternis houdt, in onwetendheid van zijn afkomst."

Daarom vroeg ik je, wie is die duistere macht? Als de slang een "boodschapper was van de ware God die de mens kennis van het goede bracht", waarom zie je dat dan als 'die duistere macht'?

En dan dit: Volgens de katharen had: "de duivelse Jahweh (satan) de aarde geschapen".

Je haalt zelf vaak Johannes 1 aan waar staat:

"In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God. Dit was in den beginne bij God. Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt, dat gemaakt is."
Johannes 1:1-3

Er staat geschreven dat alles door het Woord is geschapen. Dus ja, wat geloof je nu eigenlijk?
Het is mij totaal niet duidelijk. Kan aan mij liggen, hoor, dat acht ik ook niet onwaarschijnlijk.

Neon schreef:En dan nu verder op de weg. Of wat..

Nee, dat was het. Ik ben de rust ingegaan en vrij. Ik zoek niet meer, want ik heb gevonden. Er is opengedaan en ik ben thuis. En om met Paulus te spreken:

"Maar God zij dank: u was wel slaaf van de zonde, maar nu bent u van harte gehoorzaam geworden aan het voorbeeld van de leer waaraan u overgegeven bent. En, vrijgemaakt van de zonde, bent u dienstbaar gemaakt aan de gerechtigheid. Ik spreek op menselijke wijze vanwege de zwakheid van uw vlees. Want zoals u uw leden beschikbaar gesteld hebt ten dienste van de onreinheid en van de ene wetteloosheid tot de andere wetteloosheid, stel zo nu uw leden beschikbaar ten dienste van de gerechtigheid, tot heiliging."
Romeinen 6:17-19

Zo probeer ik te wandelen, met vallen en opstaan, dat wel, maar desalniettemin... ik loop, God zij dank!
.

Neon
Mineur
Mineur

Berichtdoor Neon » 27 mar 2026 22:53

DeDwaler schreef:Ja, je volgt een dwaalleer, Neon. Dat zeg ik niet om je weg te zetten of te kwetsen, maar om je te waarschuwen. Op het moment dat je de Bijbel loslaat als ultieme bron van Gods Waarheid dan begeef je je in een mijnenveld.

De wereld stroomt over van alle misleidingen en zit vol struikelblokken. Ik wil niet dat mensen misleid worden en struikelen, maar dat ze behouden worden. Daarvoor is de Heere Jezus gekomen en Zijn opdracht is om de Waarheid te verkondigen. Dat is wat ik probeer te doen, uit liefde voor God en mijn naasten.

Enfin, om duidelijk te maken wat ik bedoel en waarom ik je vragen stel:

De katharen beweerden dat de God van het Oude Testament (Jahweh) een: "jaloerse, wraakzuchtige, meedogenloze en wrede god was, almachtig op aarde, en dat hij daarom wel de satan moest zijn". De slang was volgens de katharen: "de boodschapper van de ware God die de mens kennis van het Goede bracht".

Je schreef eerder:

Daarom vroeg ik je, wie is die duistere macht? Als de slang een "boodschapper was van de ware God die de mens kennis van het goede bracht", waarom zie je dat dan als 'die duistere macht'?

Ik had het over Gen. 3 ''4 Toen zeide de slang tot de vrouw: Gijlieden zult den dood niet sterven;

5 Maar God weet, dat, ten dage als gij daarvan eet, zo zullen uw ogen geopend worden, en gij zult als God wezen, kennende het goed en het kwaad.

DeDwaler schreef:En dan dit: Volgens de katharen had: "de duivelse Jahweh (satan) de aarde geschapen".

En waar kwamen Adam en Eva terecht nadat ze uit het Paradijs werden gestuurd? In het Walhalla, nee toch? En door of voor wat en waarvoor wordt het Paradijs bewaakt? Door het zwaard van de Waarheid.

DeDwaler schreef:Je haalt zelf vaak Johannes 1 aan waar staat:

"In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God. Dit was in den beginne bij God. Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt, dat gemaakt is."
Johannes 1:1-3

Er staat geschreven dat alles door het Woord is geschapen. Dus ja, wat geloof je nu eigenlijk?
Het is mij totaal niet duidelijk. Kan aan mij liggen, hoor, dat acht ik ook niet onwaarschijnlijk.

De regel na die tekst van Joh.1 schrijft dit;5 ''En het Licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft hetzelve niet begrepen '' geeft aan waarin de mens beland is, niet het Walhalla, maar in de duisternis. Daar waar we beland zijn na de verleiding van de slang; Openb.12 ''9 En de grote draak is geworpen, namelijk de oude slang, welke genaamd wordt duivel en satanas, die de gehele wereld verleidt, hij is, zeg ik, geworpen op de aarde; en zijn engelen zijn met hem geworpen.''

Dus ja, even van Genesis 3 naar Openb. 12, daarin lees ik een heerser van deze wereld, die de wereld regeert. En vanuit begeerte en hebzucht naar bevrediging van deze begeerte is daar de aanbidding van een God die dit zou bestieren wel zeer voor de hand liggend en vanuit de natuurlijke overleving aannemelijk dat deze macht en kracht toegenomen is naarmate deze steeds meer aanbeden wordt. En dan worden teksten als de wapenrusting Gods aantrekken om deze machten en krachten te kunnen weerstaan ook logisch; Efez 6 11 Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels.

12 Want wij hebben den strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de geweldhebbers der wereld, der duisternis dezer eeuw, tegen de geestelijke boosheden in de lucht.

Wellicht is dit het '' stel zo nu uw leden beschikbaar ten dienste van de gerechtigheid, tot heiliging'' wat Paulus bedoelt, en daar lees ik ook het Joh. de Doper leven in; wegvoorbereiding.
DeDwaler schreef:Nee, dat was het. Ik ben de rust ingegaan en vrij. Ik zoek niet meer, want ik heb gevonden. Er is opengedaan en ik ben thuis. En om met Paulus te spreken:

"Maar God zij dank: u was wel slaaf van de zonde, maar nu bent u van harte gehoorzaam geworden aan het voorbeeld van de leer waaraan u overgegeven bent. En, vrijgemaakt van de zonde, bent u dienstbaar gemaakt aan de gerechtigheid. Ik spreek op menselijke wijze vanwege de zwakheid van uw vlees. Want zoals u uw leden beschikbaar gesteld hebt ten dienste van de onreinheid en van de ene wetteloosheid tot de andere wetteloosheid, stel zo nu uw leden beschikbaar ten dienste van de gerechtigheid, tot heiliging."
Romeinen 6:17-19

Zo probeer ik te wandelen, met vallen en opstaan, dat wel, maar desalniettemin... ik loop, God zij dank!

Terug naar “[Religie] - Open forum”