Joh. 17

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: elbert, henkie, Moderafo's

DeDwaler
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Re: Joh. 17

Berichtdoor DeDwaler » 17 mar 2026 14:52

Dank je, Neon!

Neon schreef:Dat is niet mijn taak DeDwaler.
Dat brood bakken is als het vragen aan de rups hoe het vliegen als een vlinder gaat.

Oké, maar weet jij wel hoe het vliegen als een vlinder gaat? Kijk, Eckhart stelde dat God mens is geworden, zodat de mens God kan worden. Een soort andersom weg, stel ik me zo voor.

Maar in het geval de rups de gevallen en verloren (slaaf van de zonde) mens voorstelt en de vlinder de tot leven geroepen mens, dan heeft Jezus de gedaante van een slaaf (rups) aangenomen om degenen die in slavernij zijn vrij te kopen en te herscheppen:

"Laat daarom die gezindheid in u zijn die ook in Christus Jezus was, Die, terwijl Hij in de gestalte van God was, het niet als roof beschouwd heeft aan God gelijk te zijn, maar Zichzelf ontledigd heeft door de gestalte van een slaaf aan te nemen en aan de mensen gelijk te worden.

En in gedaante als een mens bevonden, heeft Hij Zichzelf vernederd en is gehoorzaam geworden, tot de dood, ja, tot de kruisdood. Daarom heeft God Hem ook bovenmate verhoogd en heeft Hem een Naam geschonken boven alle naam, opdat in de Naam van Jezus zich zou buigen elke knie van hen die in de hemel, en die op de aarde, en die onder de aarde zijn, en elke tong zou belijden dat Jezus Christus de Heere is, tot heerlijkheid van God de Vader.
"
Filippenzen 2:5-11

"Maar nu, Christus ís opgewekt uit de doden en is de Eersteling geworden van hen die ontslapen zijn. Want omdat de dood er is door een mens, is ook de opstanding van de doden er door een Mens. Want zoals allen in Adam sterven, zo zullen ook in Christus allen levend gemaakt worden.

Ieder echter in zijn eigen orde: Christus als Eersteling, daarna wie van Christus zijn, bij Zijn komst. Daarna komt het einde, wanneer Hij het koningschap aan God en de Vader heeft overgegeven, wanneer Hij alle heerschappij en alle macht en kracht heeft tenietgedaan.

Want Hij moet Koning zijn, totdat Hij alle vijanden onder Zijn voeten heeft gelegd. De laatste vijand die tenietgedaan wordt, is de dood. Immers, alle dingen heeft Hij aan Zijn voeten onderworpen. Wanneer Hij echter zegt dat aan Hem alle dingen onderworpen zijn, is het duidelijk dat Hij Die Zelf alles aan Hem onderworpen heeft, hiervan is uitgezonderd.

En wanneer alle dingen aan Hem onderworpen zijn, dan zal ook de Zoon Zelf Zich onderwerpen aan Hem Die alle dingen aan Hem onderworpen heeft, opdat God alles in allen zal zijn.
"
1 Korinthe 15:20-28

Deze en soortgelijke (hiërarchische, onderscheidende en onderwerpende) teksten lezende, hoe kom je dan tot de conclusie dat de mens God (of gelijk aan God) zou worden? Ik bedoel, ook al staat er dat God en mens een eenheid (familie of gezin) vormen en door de Geest van God in elkaar aanwezig zijn, dan nog is er sprake van God én een allen.

De kinderen van God zijn van (en bij) God en hebben een toekomst bij en met God, maar niet als God. Jezus Christus was en blijft Heere (God en Schepper) en wij mensen waren en blijven Gods schepselen, Hem dienende (God zij geloofd!).

En waarom moest Jezus door het mensengeslacht verworpen worden, aan het kruishout worden genageld en sterven? Waarom gaan wij mensen überhaupt dood? Hoe weet jij dat er scheiding is (gekomen) tussen God en mens of dat de mens niet (meer) is wat hij moet zijn?

Neon schreef:Het is door de reacties heen te lezen dat het de taak van de rups is, zich over te geven aan het proces van de Vlinder (hoofdletter).

Je zou denken dat een rups helemaal niets hoeft te doen (behalve eten) om het volwassen dier te worden. Net als een kind zich niet over hoeft te geven aan zijn groeiproces. Dat is wat een kind automatisch doet, groeien.

Een rups is het jeugdige stadium (vorm) van een vlinder, maar het is de rups van de soort vlinder.

De vorm en eigenschappen veranderen misschien, maar niet de soort. De Heere Jezus was al God én is Mens geworden. Hij is de enige Mens (met een hoofdletter), omdat Hij alvorens Hij Mens is geworden, al God was (Één met de Vader en de Geest).

Dan kun jij zeggen dat de rups in jou het goddelijke (slapend) in zich heeft en bij God was, maar hoe is de goddelijke rups van God afgedwaald en waarom eigenlijk? Wat is het uiteindelijke doel?

Jezus, de Zoon van God, is nooit van God afgedwaald, want Hij was, is en blijft God. De Alfa en Omega, de Almachtige.

"en van Jezus Christus, Die de getrouwe Getuige is, de Eerstgeborene uit de doden en de Vorst van de koningen der aarde. Hem Die ons heeft liefgehad en ons van onze zonden gewassen heeft in Zijn bloed, en Die ons gemaakt heeft tot koningen en priesters voor God en Zijn Vader, Hem zij de heerlijkheid en de kracht in alle eeuwigheid. Amen.

Zie, Hij komt met de wolken, en elk oog zal Hem zien, ook zij die Hem doorstoken hebben. En alle stammen van de aarde zullen rouw over Hem bedrijven. Ja, amen. Ik ben de Alfa en de Omega, het Begin en het Einde, zegt de Heere, Die is en Die was en Die komt, de Almachtige.
"
Openbaring 1:5-8

Neon schreef:Die laatst geplaatste Bijbelteksten, die het brood kunnen laten gebakken worden, zitten zo vol ingrediënten dat dit wel iets uit zou kunnen richten betreft het onderwerp.

Wel iets zou kunnen uitrichten? Dat klinkt niet al te overtuigd, of het moet zijn dat je niet weet waar alles toe leidt.

De Heere Jezus (het Woord van God) wordt het Licht genoemd en Hij brengt licht in de duisternis en Hij verlicht het pad, zodat Zijn schapen zien waar hun Herder is en Hem volgen, waarheen Hij ook gaat.

Neon schreef:Ik lees niets anders hier op dit forum, dat de Bijbel het Woord Gods is. Dat staat echter nergens in de Bijbel dat dit zo is, maar die laatste teksten spreken boekdelen..

13 Maar wanneer Die zal gekomen zijn, namelijk de Geest der waarheid, Hij zal u in al de waarheid leiden; want Hij zal van Zichzelven niet spreken, maar zo wat Hij zal gehoord hebben, zal Hij spreken, en de toekomende dingen zal Hij u verkondigen.

14 Die zal Mij verheerlijken; want Hij zal het uit het Mijne nemen, en zal het u verkondigen.

15 Al wat de Vader heeft, is Mijn; daarom heb Ik gezegd, dat Hij het uit het Mijne zal nemen, en u verkondigen.

Hoe weten we de Waarheid? Hoe leidt de Geest ons in al de Waarheid? Hoe spreekt God? God spreekt door Zijn Woord. Wat het Woord spreekt staat geschreven in de Bijbel: Het Oude en Nieuwe Testament. Dat is het christelijk fundament:

"Zo zijt gij dan niet meer vreemdelingen en bijwoners, maar medeburgers der heiligen, en huisgenoten Gods; Gebouwd op het fondament der apostelen en profeten, waarvan Jezus Christus is de uiterste Hoeksteen; Op Welken het gehele gebouw, bekwamelijk samengevoegd zijnde, opwast tot een heiligen tempel in den Heere; Op Welken ook gij mede gebouwd wordt tot een woonstede Gods in den Geest."
Efeze 2:19-22

Voor Jezus en de apostelen hebben de Schriften (Tenach) alle gezag. Het getuigenis van Jezus en de apostelen vormen het Nieuwe Testament. Het N.T. wordt bevestigd in het Oude Testament en vice versa.

Ik wil niet voor anderen spreken, maar dat is waarom ik de Bijbel ook het gezaghebbende Woord van God of de Schrift(en) noem. En in de wereld getuigt niet alleen het gesproken en geschreven Woord (de Bijbel) van de Waarheid, maar de inwonende Geest van God (de Geest van de Waarheid) overtuigt mij ook in mijn hart, in mijn ziel en in mijn verstand van het levende Woord. Dus als ik de Bijbel lees of hoor, dan overtuigt God mij dat wat ik lees en hoor van en uit Hem is, ik herken het:

"Wie uit God is, hoort de woorden van God; daarom hoort u niet, omdat u niet uit God bent."
Johannes 8:47

"Kinderkens, gij zijt uit God, en hebt hen overwonnen; want Hij is meerder, Die in u is, dan die in de wereld is. Zij zijn uit de wereld, daarom spreken zij uit de wereld, en de wereld hoort hen. Wij zijn uit God. Die God kent, hoort ons; die uit God niet is, hoort ons niet. Hieruit kennen wij den geest der waarheid, en den geest der dwaling."
1 Johannes 4:4-6
.

Neon
Mineur
Mineur

Re: Joh. 17

Berichtdoor Neon » 17 mar 2026 16:27

DeDwaler schreef:Dank je, Neon!

Graag gedaan DeDwaler, en wat een mooie teksten lever je weer!

DeDwaler schreef:Oké, maar weet jij wel hoe het vliegen als een vlinder gaat? Kijk, Eckhart stelde dat God mens is geworden, zodat de mens God kan worden. Een soort andersom weg, stel ik me zo voor.

Ik stel mij juist voor, dat dit de enige weg is. Hier gaat het nou net om, het transfiguratieproces dat getoond is door de Zoon.. is ook in ons mogelijk.

Als dit besef indaalt, komt de mens tot inkeer of inzicht; Hij in ons. God in ons, de Weg, de Waarheid en het Leven in ons, door Hem de Zoon, de weder-geborene uit God.

1 Joh.4 haal je aan, en er staat; Kinderkens, gij zijt uit God, en hebt hen overwonnen; want Hij is meerder, Die in u is, dan die in de wereld is.

Hoe helder kan het er staan?
9 Hierin is de liefde Gods jegens ons geopenbaard, dat God Zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft in de wereld, opdat wij zouden leven door Hem.

10 Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

En dan de tekst, die al vaker langskwam uit 1 Joh. 5
10 Die in den Zoon van God gelooft, heeft de getuigenis in zichzelven; die God niet gelooft, heeft Hem tot een leugenaar gemaakt, dewijl hij niet geloofd heeft de getuigenis, die God getuigd heeft van Zijn Zoon.

11 En dit is de getuigenis, namelijk dat ons God het eeuwige leven gegeven heeft; en ditzelve leven is in Zijn Zoon.

12 Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet.

Hoeveel God is dat wel niet in ons? Geest, Vader, Zoon.. allemaal mogelijk doordat Jezus Christus de Weg heeft opengelegd voor elk mens; Volg Mij en dat is de Weg in ons, die ons tot de Vader leidt, thuiskomst in het Koninkrijk wat in ons is. Nog meer God..

Het bewust worden van onze afkomst (maar dat Hij ons lief heeft gehad) is de weg die Jezus heeft afgelegd, ook de onze is, door Hem in ons.

En daarom spreekt Joh. 1 mij zo aan; Hij komt tot de Zijnen, en het Zijne. Dat is het uit God geborene wat en waaruit en waardoor de mens wederom tot God komt.

DeDwaler schreef:
Maar in het geval de rups de gevallen en verloren (slaaf van de zonde) mens voorstelt en de vlinder de tot leven geroepen mens, dan heeft Jezus de gedaante van een slaaf (rups) aangenomen om degenen die in slavernij zijn vrij te kopen en te herscheppen:

"Laat daarom die gezindheid in u zijn die ook in Christus Jezus was, Die, terwijl Hij in de gestalte van God was, het niet als roof beschouwd heeft aan God gelijk te zijn, maar Zichzelf ontledigd heeft door de gestalte van een slaaf aan te nemen en aan de mensen gelijk te worden.

En in gedaante als een mens bevonden, heeft Hij Zichzelf vernederd en is gehoorzaam geworden, tot de dood, ja, tot de kruisdood. Daarom heeft God Hem ook bovenmate verhoogd en heeft Hem een Naam geschonken boven alle naam, opdat in de Naam van Jezus zich zou buigen elke knie van hen die in de hemel, en die op de aarde, en die onder de aarde zijn, en elke tong zou belijden dat Jezus Christus de Heere is, tot heerlijkheid van God de Vader.
"
Filippenzen 2:5-11

"Maar nu, Christus ís opgewekt uit de doden en is de Eersteling geworden van hen die ontslapen zijn. Want omdat de dood er is door een mens, is ook de opstanding van de doden er door een Mens. Want zoals allen in Adam sterven, zo zullen ook in Christus allen levend gemaakt worden.

Ieder echter in zijn eigen orde: Christus als Eersteling, daarna wie van Christus zijn, bij Zijn komst. Daarna komt het einde, wanneer Hij het koningschap aan God en de Vader heeft overgegeven, wanneer Hij alle heerschappij en alle macht en kracht heeft tenietgedaan.

Want Hij moet Koning zijn, totdat Hij alle vijanden onder Zijn voeten heeft gelegd. De laatste vijand die tenietgedaan wordt, is de dood. Immers, alle dingen heeft Hij aan Zijn voeten onderworpen. Wanneer Hij echter zegt dat aan Hem alle dingen onderworpen zijn, is het duidelijk dat Hij Die Zelf alles aan Hem onderworpen heeft, hiervan is uitgezonderd.

En wanneer alle dingen aan Hem onderworpen zijn, dan zal ook de Zoon Zelf Zich onderwerpen aan Hem Die alle dingen aan Hem onderworpen heeft, opdat God alles in allen zal zijn.
"
1 Korinthe 15:20-28

Juist.

Het innerlijk proces in het kort. Want omdat de dood er is door een mens, is ook de opstanding van de doden er door een Mens. Want zoals allen in Adam sterven, zo zullen ook in Christus allen levend gemaakt worden.

Hier staat het proces wat doorlopen wordt naar ieders eigen orde met uiteindelijk;

Vers 27 staat in mijn Bijbel anders;27 Want Hij heeft alle dingen Zijn voeten onderworpen. Doch wanneer Hij zegt, dat Hem alle dingen onderworpen zijn, zo is het openbaar, dat Hij uitgenomen wordt, Die Hem alle dingen onderworpen heeft.

Dit lees ik als de uitroep; ''het is volbracht!'' in plaats van; ''is het duidelijk dat Hij Die Zelf alles aan Hem onderworpen heeft, hiervan is uitgezonderd.'' Dat begrijp ik niet, vreemde vertaling.
DeDwaler schreef:Deze en soortgelijke (hiërarchische, onderscheidende en onderwerpende) teksten lezende, hoe kom je dan tot de conclusie dat de mens God (of gelijk aan God) zou worden? Ik bedoel, ook al staat er dat God en mens een eenheid (familie of gezin) vormen en door de Geest van God in elkaar aanwezig zijn, dan nog is er sprake van God én een allen.

Dus ja, het gaat ons allen aan die het proces aangegaan zijn of ondergaan; ''dat God alles in allen zal zijn''.
DeDwaler schreef:
De kinderen van God zijn van (en bij) God en hebben een toekomst bij en met God, maar niet als God. Jezus Christus was en blijft Heere (God en Schepper) en wij mensen waren en blijven Gods schepselen, Hem dienende (God zij geloofd!).

En waarom moest Jezus door het mensengeslacht verworpen worden, aan het kruishout worden genageld en sterven? Waarom gaan wij mensen überhaupt dood? Hoe weet jij dat er scheiding is (gekomen) tussen God en mens of dat de mens niet (meer) is wat hij moet zijn?

Tja, in het Oude Testament staat het verhaal, 2 verhalen, van de Schepping, en het Paradijs.

De mens is daaruit verdreven en stof tot stof geworden, in de wereld van het verderf gevallen, van de kennis van goed en kwaad, etc. de dood.

Joh. 1, daar is het weer, beschrijft dat verhaal wat korter; 1 In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.

2 Dit was in den beginne bij God.

3 Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt, dat gemaakt is.

4 In Hetzelve was het Leven, en het Leven was het Licht der mensen.

5 En het Licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft hetzelve niet begrepen.

Leest ook als een scheppingsverhaal, en de dood of duisternis waarin we beland zijn.

DeDwaler schreef:Je zou denken dat een rups helemaal niets hoeft te doen (behalve eten) om het volwassen dier te worden. Net als een kind zich niet over hoeft te geven aan zijn groeiproces. Dat is wat een kind automatisch doet, groeien.

Een rups is het jeugdige stadium (vorm) van een vlinder, maar het is de rups van de soort vlinder.

De vorm en eigenschappen veranderen misschien, maar niet de soort. De Heere Jezus was al God én is Mens geworden. Hij is de enige Mens (met een hoofdletter), omdat Hij alvorens Hij Mens is geworden, al God was (Één met de Vader en de Geest).

Dan kun jij zeggen dat de rups in jou het goddelijke (slapend) in zich heeft en bij God was, maar hoe is de goddelijke rups van God afgedwaald en waarom eigenlijk?

Ik heb geen rups in mij, tenminste, dat hoop ik toch niet, maar de rups stelt deze natuur voor, de mens die hierin beland is, de wereld. Het popproces van deze rups stelt de tot inkeer gekomen mens voor; Hem bewust geworden en maakt de weg vrij, de wegvoorbereider, en de vlinder is het doel, want is de Heere uit de Hemel.

De begeerte naar deze wereld, naar deze lagere natuur, naar de kennis van goed en kwaad, is de oorzaak van de val zo schrijft het Paradijsverhaal. Wel een passend woord hiervoor; val.

Je zult als God zijn, werd er ingefluisterd, en die duistere macht heeft immense vormen aangenomen als ik zo het nieuws lees.

Het uiteindelijke doel is de mens, de ziel, die zoekt naar zijn oorspronkelijkheid omdat deze natuur niet brengen kan wat ''was, is, en komen zal'', wat diep knaagt in de zoeker, om deze verdwaalde mens op zijn goddelijke afkomst van het Licht en het Leven te wijzen

Daarom het verhaal van Johannes de Doper, en Jezus Christus. Het verhaal van de mens tot Mens.

Terug naar “[Religie] - Open forum”