Dank voor je reacties DeDwaler, fijn dat er zo over en weer geschreven kan worden.
DeDwaler schreef:"
Ik ben met Christus gekruist; en ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij; en hetgeen ik nu in het vlees leef, dat leef ik door het geloof des Zoons van God, Die mij liefgehad heeft, en Zichzelven voor mij overgegeven heeft."
Galaten 2:20We worden met Christus gekruisigd en we staan weer op met Christus. Toch blijft er een 'ik' over, een gereinigde rups (zo je wilt). We zijn dan een nieuwe schepping, maar we dragen ons stoffelijke en zondige vlees de rest van ons aardse leven nog met ons mee.
Wat de tekst aangeeft of beschrijft is die pop-fase. Het "ik" moet kleiner worden, en Hij moet groeien zegt Joh. de Doper (de rups) over zichzelf omdat hij de Galatentekst beleeft in zichzelf. Dus een gereinigde rups (zo je wilt) is de mens die zich doopt met water, en de weg voorbereidt voor Hem in zichzelf.
DeDwaler schreef:De mens wordt geen Mens, maar de (geestelijk) dode mens wordt weer een levende mens. De relatie tussen God en mens is dan hersteld.
Wat levend wordt, is uit de goddelijke natuur, dat gewekt wordt door het Licht, het Woord. Dát moet groeien, en de relatie wordt inderdaad her-verbonden; de ware betekenis van religie, her-verbinding. Her-boren, ver-zoenen, aannemen, inkeren, tot geloof komen. De mens zelf is zo aards als Johannes de Doper kan worden; de grootste onder de mensen, maar kleiner dan het kleinste in het Koninkrijk van God.
Dus wat herstelt, is wat het Zijne is, en het Zijne weer worden kan; een kind van God.
En Joh. de Doper zijn taak is klaar, exit, en Jezus vervolgt de Weg. Dit is het verhaal van rups, de popfase, en de Vlinder. Na de verzoekingen in de woestijn sprak Jezus, de Zoon, Jezus de Christus geopenbaard, het Woord.
DeDwaler schreef:Overigens, het is ons uit genade gegeven te geloven in de Heere Jezus Christus, maar wij zijn degenen die geloven. Als God je de Waarheid laat (in)zien dan geloof je Hem en je neemt het getuigenis aan (
Johannes 3:26-36). Daarom is het geloof geen werk, want we doen er niets voor. Het wordt ons uit de hemel gegeven. Het hangt niet van ons (willen of werken) af, maar God werkt alles in ons, uit genade.
Het Koninkrijk van God is in ons, en wij zijn de Tempel Gods waarin alles plaatsvindt. Daarom is geloven in, een innerlijke zaak. Het wordt in jezelf gevonden. En is het gevonden, dat begint het verhaal van het leven van een Joh. de Doper. En het verhaal van het leven van Jezus. In ons.
En Joh. de Doper verwacht Hem en ziet Hem uiteindelijk komen;
15 Johannes getuigt van Hem, en heeft geroepen, zeggende: Deze was het, van Welken ik zeide: Die na mij komt, is voor mij geworden, want Hij was eer dan ik.
29 Des anderen daags zag Johannes Jezus tot zich komende, en zeide: Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt!
30 Deze is het, van Welken ik gezegd heb: Na mij komt een Man, Die voor mij geworden is, want Hij was eer dan ik.
31 En ik kende Hem niet; maar opdat Hij aan Israël zou geopenbaard worden, daarom ben ik gekomen, dopende met het water.Het is alles een beschrijving van het proces in de mens die Hem aanneemt in zichzelf. En na het aannemen begint het pas, het proces van reiniging en heiliging.
DeDwaler schreef:De tekst die je aanhaalt: "
Want dit verderfelijke moet onverderfelijkheid aandoen, en dit sterfelijke moet onsterfelijkheid aandoen." gaat over dat ons sterfelijke lichaam geen dienst kan doen in het Koninkrijk (
1 Kor. 15:50) en veranderd moet worden in een onsterfelijk lichaam. Net zoals het opstandingslichaam van de Heere Jezus:
"
Zoals de stoffelijke is, zo zijn ook de stoffelijke mensen, en zoals de Hemelse is, zo zijn ook de hemelse mensen. En zoals wij het beeld van de stoffelijke gedragen hebben, zo zullen wij ook het beeld van de Hemelse dragen."
1 Korinthiërs 15:47-48Zoals we nu naar het beeld van Adam zijn, maar niet Adam zelf zijn, zo zullen we het beeld (naar het beeld zijn van) van de Hemelse dragen, maar niet het
Origineel Zelf zijn:
Het opstandingslichaam is bij Jezus al gevormd voordat Hij opstaat uit het graf. Dat liet Hij zien op de berg. Het enige wat afgelegd wordt is het zogenaamde vlees en bloed, de windsels waarin Jezus gewikkeld werd bij de geboorte. Ont-wikkelen is een proces.. van de weg van de Zoon in het vlees.
Kind van God klinkt redelijk origineel, van God zijn, zoals Joh.17 dan ook schrijft; 5 En nu verheerlijk Mij, Gij Vader, bij Uzelven, met de heerlijkheid, die Ik bij U had, eer de wereld was.
6 Ik heb Uw Naam geopenbaard den mensen, die Gij Mij uit de wereld gegeven hebt.
Zij waren Uw, en Gij hebt Mij dezelve gegeven; en zij hebben Uw woord bewaard.
7 Nu hebben zij bekend, dat alles, wat Gij Mij gegeven hebt, van U is.
8 Want de woorden, die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik hun gegeven, en zij hebben ze ontvangen, en zij hebben waarlijk bekend, dat Ik van U uitgegaan ben, en hebben geloofd, dat Gij Mij gezonden hebt.
9 Ik bid voor hen; Ik bid niet voor de wereld, maar voor degenen, die Gij Mij gegeven hebt, want
zij zijn Uw.