Neon schreef:Als de Zoon van God zichzelf de Weg verklaart tot de Vader, hoe anders komt de mens (weer) tot de Vader dan door de Zoon?
Door Adams overtreding van Gods gebod is de zonde in de wereld gekomen en door de zonde de dood en zo is de dood over alle mensen gekomen. Dat is wat verloren zijn is: Dood in zonden en overtredingen.
De Zoon van God is de Heere Jezus Christus, de eniggeboren Zoon van God (en God). Hij is door God de Vader gezonden als Verlosser, de Losprijs en verzoening voor onze zonde(n).
Neon schreef:Het is een proces in de mens zelf, dat van de mens een Mens maakt; van een zoon, een voortbrengsel in en door het verderfelijke, het vergankelijke, tot een Zoon die hem hiervan bevrijdt...
... In vers 23 lees ik dat de mens in wezen, in oorspronkelijkheid, in afkomst, eeuwig is. God had ons lief als Zoon, maar de mensheid is gevallen in het vergankelijke en we zijn onze afkomst vergeten, we dwalen en begrijpen het Licht en het Leven niet.
De Zoon is Jezus en niet wij mensen. Wij mensen zijn Gods schepsels (maaksel). Jezus, de Zoon (tweede Persoon van de Drie-Eenheid) was bij de Vader voor de grondlegging der wereld. Er staat: "
want Gij hebt Mij liefgehad". → Er staat Mij (Jezus) en niet ons.
Neon schreef:Maar de Zoon, die het Licht is, het Leven zelf, zoekt het Zijne. En de Zijnen of het Zijne, is in de mens zelf te vinden, maar moet gevonden en weer geboren worden.
De wedergeboorte (opnieuw geboren worden):
"
Dan zal Ik rein water op u sprengen, en gij zult rein worden; van al uw onreinigheden en van al uw drekgoden zal Ik u reinigen. En Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven.
En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u; en Ik zal maken, dat gij in Mijn inzettingen zult wandelen, en Mijn rechten zult bewaren en doen. En gij zult wonen in het land, dat Ik uw vaderen gegeven heb, en gij zult Mij tot een volk zijn, en Ik zal u tot een God zijn."
Ezechiël 36:25-28Zoals je leest krijgt de mens alles van en uit God: Een nieuw hart, een nieuwe geest en Zijn Geest in het binnenste van de mens. Er zit niets in de mens wat gevonden en weer geboren moet worden. De natuurlijke mens is een zondig vlees en daarom nutteloos voor God:
"
De Geest is het, Die levend maakt; het vlees is niet nut. De woorden, die Ik tot u spreek, zijn geest en zijn leven."
Johannes 6:63"
Gelijk geschreven is: Er is niemand rechtvaardig, ook niet een; Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt. Allen zijn zij afgeweken, te zamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot een toe."
Romeinen 3:10-12Neon schreef:Daarmee is de Zoon het fenomeen in de mens zelf, die de Weg gaat, en is het de zoon des verderfenis, die verloren gaat door zich over te geven aan Hem.
Gods Eigen Zoon, de Heere Jezus
is de Weg, de Waarheid en het Leven.
"
O diepte des rijkdoms, beide der wijsheid en der kennis Gods, hoe ondoorzoekelijk zijn Zijn oordelen, en onnaspeurlijk Zijn wegen! Want wie heeft den zin des Heeren gekend? Of wie is Zijn raadsman geweest? Of wie heeft Hem eerst gegeven, en het zal hem wedervergolden worden? Want uit Hem, en door Hem, en tot Hem zijn alle dingen. Hem zij de heerlijkheid in der eeuwigheid. Amen."
Romeinen 11:33-36"
Zie nu in dat Ik, Ik Die ben, er is geen God naast Mij. Ík dood en Ik maak levend, Ik verwond en Ík genees en er is niemand die uit Mijn hand redt!"
Deuteronomium 32:39