Huis Kerken

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Huis Kerken

Berichtdoor Marnix » 18 dec 2025 15:57

Neon schreef:Ja dat in praktijk is nogal een dingetje.. :-)

..en hadden alles gemeenschappelijk.

De sv schrijft het zo; 44 En allen, die geloofden, waren bijeen, en hadden alle dingen gemeen;

45 En zij verkochten hun goederen en have, en verdeelden dezelve aan allen, naar dat elk van node had.

46 En dagelijks eendrachtelijk in den tempel volhardende, en van huis tot huis brood brekende, aten zij te zamen met verheuging en eenvoudigheid des harten;

47 En prezen God, en hadden genade bij het ganse volk. En de Heere deed dagelijks tot de Gemeente, die zalig werden.

Ik lees meer afstand doen van de bezittingen door verkoop of weggeven aan wie dat nodig had, en m.i. juist aan hen buiten de gemeente want..''de Heere deed dagelijks tot de Gemeente, die zalig werden.''

Ik lees hierin, in met het ''alle dingen gemeen hadden onder hen'', hetzelfde als het Joh. de Doper verhaal; geraakt door de Heilige Geest, en inzien dat het niet om dit leven met zijn begeerte-natuur gaat en zijn materie en tijdelijke bevredigingen, maar dat de focus is ontstaan om de weg voor te bereiden voor Hem, de Christus. Een innerlijke gebeurtenis, omschreven als een uiterlijke beleving.

Dus afstand doen van haver en goed, als offergave, eenmalig, als het dopen met water om de Geest de ruimte te geven in het stelsel/de tempel wat de mens is. Dagelijkse kerkgang.. 8)

Ik snap de link niet zo. Men erkocht hun bezittingen en deelde het met elkaar, met wie nodig had (want Johannes zei ook: Als iemand twee jassen heeft en een ander nul, geef er dan een aan de ander (Lukas 3:11) en die vorm van samenleven in liefde en voor elkaar zorgen zorgde ervoor dat steeds meer mensen bij die gemeenschap aansloten.

Dat lees je ook twee hoofdstukken verderop:

Het gemeenschappelijke bezit

32Allen die tot geloof gekomen waren, leefden eendrachtig samen. Geen van hen beschouwde zijn bezittingen als zijn persoonlijk eigendom, want ze hadden alles gemeenschappelijk. 33De apostelen bleven met grote kracht getuigen van de opstanding van de Heer Jezus, en God begunstigde allen rijkelijk. 34Niemand onder hen leed gebrek: wie een stuk grond of een huis bezat, verkocht het, bracht de opbrengst naar de apostelen 35en legde die aan hun voeten neer, waarna het geld naar behoefte onder de gelovigen werd verdeeld.
36Een van hen was Josef, een Leviet uit Cyprus, die van de apostelen de bijnaam Barnabas had gekregen, wat in onze taal ‘zoon van de vertroosting’ betekent. 37Hij bezat een akker, die hij verkocht, waarna hij het geld naar de apostelen bracht.

En natuurlijk moet dat zorgen die liefde zich niet beperken tot de eigen bubbel maar ook je omgeving, zoals je in veel kerken ook ziet gebeuren. Ook op dat gebied kan een firum geen kerk vervangen, wat ook helemaal niet de intentie van christelijke forums is. Mooi stuk uit Opwekking 705:

Aan de maaltijd wordt het stil,
als de meester knielen wil,
en vol liefde als een knecht,
elk apart de voeten wast en zegt:
Dit is wat Ik wil dat jullie doen,
dit is waarom Ik bij jullie neerkniel,
Dit is hoe mijn kerk behoort te zijn,
dit is wat de wereld ziet van Mij
Als je Mij gaat volgen

Toon mijn liefde, aan de ander
dien de ander, zo heb Ik ook jou liefgehad.
Heb elkaar lief, wat er ook gebeurt,
dien de ander, zo heb ik ook jou liefgehad.

Misschien zijn kerken dit soms wel eens wat vergeten maar zo zou een kerk moeten zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Neon
Mineur
Mineur

Berichtdoor Neon » 18 dec 2025 16:22

Marnix schreef:Ik snap de link niet zo. Men erkocht hun bezittingen en deelde het met elkaar, met wie nodig had (want Johannes zei ook: Als iemand twee jassen heeft en een ander nul, geef er dan een aan de ander (Lukas 3:11) en die vorm van samenleven in liefde en voor elkaar zorgen zorgde ervoor dat steeds meer mensen bij die gemeenschap aansloten.

Dat lees je ook twee hoofdstukken verderop:

Het gemeenschappelijke bezit

32Allen die tot geloof gekomen waren, leefden eendrachtig samen. Geen van hen beschouwde zijn bezittingen als zijn persoonlijk eigendom, want ze hadden alles gemeenschappelijk. 33De apostelen bleven met grote kracht getuigen van de opstanding van de Heer Jezus, en God begunstigde allen rijkelijk. 34Niemand onder hen leed gebrek: wie een stuk grond of een huis bezat, verkocht het, bracht de opbrengst naar de apostelen 35en legde die aan hun voeten neer, waarna het geld naar behoefte onder de gelovigen werd verdeeld.
36Een van hen was Josef, een Leviet uit Cyprus, die van de apostelen de bijnaam Barnabas had gekregen, wat in onze taal ‘zoon van de vertroosting’ betekent. 37Hij bezat een akker, die hij verkocht, waarna hij het geld naar de apostelen bracht.

En natuurlijk moet dat zorgen die liefde zich niet beperken tot de eigen bubbel maar ook je omgeving, zoals je in veel kerken ook ziet gebeuren. Ook op dat gebied kan een firum geen kerk vervangen, wat ook helemaal niet de intentie van christelijke forums is. Mooi stuk uit Opwekking 705:

Aan de maaltijd wordt het stil,
als de meester knielen wil,
en vol liefde als een knecht,
elk apart de voeten wast en zegt:
Dit is wat Ik wil dat jullie doen,
dit is waarom Ik bij jullie neerkniel,
Dit is hoe mijn kerk behoort te zijn,
dit is wat de wereld ziet van Mij
Als je Mij gaat volgen

Toon mijn liefde, aan de ander
dien de ander, zo heb Ik ook jou liefgehad.
Heb elkaar lief, wat er ook gebeurt,
dien de ander, zo heb ik ook jou liefgehad.

Misschien zijn kerken dit soms wel eens wat vergeten maar zo zou een kerk moeten zijn.

Ik denk dat kerken over het algemeen niet zo functioneren als voorheen. Vers 31 bijvoorbeeld, wat er net vóór staat geschreven; 31 En als zij gebeden hadden, werd de plaats, in welke zij vergaderd waren, bewogen. En zij werden allen vervuld met den Heiligen Geest, en spraken het Woord Gods met vrijmoedigheid.

Het Woord Gods spreken met vrijmoedigheid.. als dat de laatste 4 regels van Opwekking 705 inhoudt, dan lees ik dat weer in Joh.17; 22 En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij een zijn, gelijk als Wij Een zijn;

23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.
'

En zijn we weer terug aan de basis van de kerk; het geloof van de Zoon, als fundament van het bouwwerk, want wie de Zoon heeft, heeft het Leven.

Waarmee het samen tonen (..) afstemmen tot elkaar komen is in Hem; waar 2 of meer vergaderen in Mijn Naam, daar ben Ik in het midden.

En dat kan dan weer zonder 'fysieke handel en wandel'.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 dec 2025 21:22

Neon schreef:Ik denk dat kerken over het algemeen niet zo functioneren als voorheen. Vers 31 bijvoorbeeld, wat er net vóór staat geschreven; 31 En als zij gebeden hadden, werd de plaats, in welke zij vergaderd waren, bewogen. En zij werden allen vervuld met den Heiligen Geest, en spraken het Woord Gods met vrijmoedigheid.

Het Woord Gods spreken met vrijmoedigheid.. als dat de laatste 4 regels van Opwekking 705 inhoudt, dan lees ik dat weer in Joh.17; 22 En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij een zijn, gelijk als Wij Een zijn;

23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.
'

En zijn we weer terug aan de basis van de kerk; het geloof van de Zoon, als fundament van het bouwwerk, want wie de Zoon heeft, heeft het Leven.

Waarmee het samen tonen (..) afstemmen tot elkaar komen is in Hem; waar 2 of meer vergaderen in Mijn Naam, daar ben Ik in het midden.

En dat kan dan weer zonder 'fysieke handel en wandel'.

Het een hoeft het ander niet uit te sluiten zoals Johannes 17 en de verschillende delen van Handelingen elkaar niet uitsluiten. Er mag voor beiden plaats zijn in de gemeente. En soms is het een minder aanwezig dan het ander maar ik zie in mijn kerk zowel het delen, elkaar aanvullen, bemoedigen als de beweging wel gebeuren hoor. Maar blijkbaar heb jij mindere ervaringen met kerken. Toch denk ik dat er wel goede plekken ontstaan en die gun ik mensen die een gemeente missen wel.

Als jij erg ziek wordt of zo denken we hier op het forum misschien: Hey, waar is Neon nou? Lang niks van gehoord. Nou ja, geen idee, misschien gestopt met forummen? En dat is het. Dan is het toch ook fijn om een gemeente te hebben die je bezoekt, biddend om je heen staan en woorden van God voor je hebben. Ik gun dat iedereen en ik denk dat dat ook de reden is dat Hij kerken heeft bedacht. En dat dat contact dieper is dan op een forum, ook al vind ik het fijn dat je hier bent hoor ;-)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Neon
Mineur
Mineur

Berichtdoor Neon » 19 dec 2025 06:59

Marnix schreef:Het een hoeft het ander niet uit te sluiten zoals Johannes 17 en de verschillende delen van Handelingen elkaar niet uitsluiten. Er mag voor beiden plaats zijn in de gemeente. En soms is het een minder aanwezig dan het ander maar ik zie in mijn kerk zowel het delen, elkaar aanvullen, bemoedigen als de beweging wel gebeuren hoor. Maar blijkbaar heb jij mindere ervaringen met kerken. Toch denk ik dat er wel goede plekken ontstaan en die gun ik mensen die een gemeente missen wel.

Als jij erg ziek wordt of zo denken we hier op het forum misschien: Hey, waar is Neon nou? Lang niks van gehoord. Nou ja, geen idee, misschien gestopt met forummen? En dat is het. Dan is het toch ook fijn om een gemeente te hebben die je bezoekt, biddend om je heen staan en woorden van God voor je hebben. Ik gun dat iedereen en ik denk dat dat ook de reden is dat Hij kerken heeft bedacht. En dat dat contact dieper is dan op een forum, ook al vind ik het fijn dat je hier bent hoor ;-)

Ja ik begrijp je afwegingen. Ikzelf heb inderdaad wat ervaringen opgedaan, en besloten alleen verder te gaan. Dat bevalt prima zo en ik heb aan mijn vrouw een uitstekend klankbord hierin. Niet dat zij gelovig is in de ogen van 'menig kerkganger', of dat ik haar iets van dit forum laat lezen waar ze niets van wil weten, maar ik heb soms diepgaande gesprekken met haar die 'zo uit de lucht komen vallen' en verbaast ze mij om haar begrip en inzicht.

Maar zolang mensen behoefte hebben aan een kerk als vaste ontmoetingsplek of -rituelen, ja dat begrijp ik. Kuddegedrag, of groepsgedrag wat vaak als positief wordt gezien, verstikt mij al terwijl ik het opschrijf. Ieder gaat zijn eigen weg, dat is meer mijn ding. Ik kan mij gewoon niet aanpassen aan een groep denk ik. :mrgreen: Wel fijn te lezen dat een ander het fijn vind dat ik hier wat schrijven kan, zo zie je maar.

Terug naar “[Religie] - Open forum”