Marnix schreef:Dat zou allicht kunnen maar tegelijkertijd is het wel verre van ideaal om dat allemaal op afstand te doen, allemaal alleen van achter je eigen toetsenbord of telefoon. Mijn eerste advies aan mensen zou dan zijn om gelovigen in je omgeving te zoeken, te kijken of daar ergens een gemeente of een groep is waar je je bij kan aansluiten. Ik heb dit forum nooit als alternatief voor een kerk gezien, het is niet echt vergelijkbaar. Je kan op beide plekken wat over het geloof leren maar het gaat in de kerk niet primair om kennis opdoen, ook al denken we dat als protestanten soms.
Ik heb warme herinneringen aan mensen die ik via een forum heb ontmoet in levende lijve, maar dat gaat vaak ook weer uit elkaar; groepen lossen op of veranderen, mensen gaan hun eigen weg. Een forum kan de rust van anonimiteit geven buiten de vormen, emoties of indrukken om van zowel jezelf als de ander, gemakkelijker of/en ook dieper te reageren op wat een mens werkelijk beleeft van binnen.
Een forum is voor mij een prima plek gebleken om elk moment te kunnen reageren, zonder moeten afspreken of formeel gedrag. Ik ben met allerlei kerken opgegroeid, van gereformeerd, pinkster en volle evangelie, en heb dat al 40 jaar achter mij gelaten, maar de rust en mogelijkheden vanachter het toetsenbord is voor mij ideaal.
Vanachter het toetsenbord ben ik ook tot geloof gekomen, dus ja, voor mij geldt dat, na onderzoek op het internet en via fora met allerlei 'geloofspluimage', achter de letter, in het wit, de juiste snaar is geraakt wat mij deed inkeren. De Bijbel lezen werd daarmee in plaats van een weggelegd boek, een inspiratiebron wat elke keer weer mijn hart doet opspringen.
En dit forum is een forum van rust en ruimte waarbij respect is voor de ander, dat heb ik wel anders meegemaakt.