Tonny schreef:Neon, dat de gelovigen wereldwijd Zijn lichaam zijn, is bijbels.
1 kor 12:12-27, efe 4:11-16, kol 1:18.
De inhoud van de teksten geven wel duidelijk aan dat het de norm is om met elkaar samen te komen en het meer noodzaak dan regel is wanneer je dat enkel met je eigen gezin doet. Ik denk dat de huisgemeenten ook wel groter waren dan de mensen die je tegenwoordig in een gemiddelde huiskamer kwijt kan.
De brieven geven ook wel duidelijk aan dat er na handelingen duidelijk gemeenten zijn gesticht, incl een 'kerkenraad'.
'Wel Christus liefhebben, maar niet Zijn gemeente?' vind ik wel een wat zwak antwoord. Als je het theologisch niet kunt onderbouwen, dan maar een schuldgevoel aanpraten?
Ik denk dat het bijbels te onderbouwen is, waarom 'een kerk' de voorkeur zou moeten zijn, maar een huiskerk zou in sommige situaties alsnog de beste keuze zijn.
Dat gelovigen Zijn lichaam zijn of kunnen worden is inderdaad de enige weg terug naar het Koninkrijk. En een Tempel Gods zoals Paulus schrijft.
Het geloof is van Jezus Christus, en wanneer men tot geloof gekomen is, Hem bewust geworden of aangenomen in zichzelf, gelooft men in Hem. En door dat besef, door het aanvaarden van de Zoon, heeft de mens de mogelijkheid gekregen, macht gekregen om Hem te laten ontwikkelen in zichzelf, tot het lichaam van Christus. Het rups-pop-vlinder verhaal. De rups geeft zich over aan het proces van transfiguratie zogezegd.
Dat schrijft Joh 1 ook;
12 Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;13 Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.En het samenkomen in Zijn naam.. is waar het lichaam gevoed, gelest, genezen en onderricht kan worden, door Geest.
Mijns inziens is daarom een forum een mogelijkheid, om zo de huiskerk zijn plek te geven, voor diegenen die zoekende zijn.