Ziel cq lichaam

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Tonny
Mineur
Mineur

Ziel cq lichaam

Berichtdoor Tonny » 26 okt 2025 22:14

Tja... in welk topic hoort deze vraag thuis? We missen wellicht een filosofisch-theologische rubriek.

Ik las in de SV in Gen 2:7 dat Adam een 'ziel werd' nadat God hem Zijn levensadem gaf. Ik heb in mijn reformatorische traditie altijd geleerd dat we een ziel 'hebben'. Gen 2:7 lijkt te suggereren dat we een ziel 'zijn'. Veel andere vertalingen maken er 'wezen' van maar de grondtaal lijkt meer te doelen op specifiek 'ziel'.

Daarmee kwam de vraag op: heeft mijn lichaam een ziel, of heeft mijn ziel een lichaam? Ik heb er oprecht niet van kunnen slapen omdat mijn hoofd bleef denken :D .

De bijbel maakt duidelijk onderscheid tussen deze 2 (matt 10:28, 2 Kor 5) maar lijkt het ook als 1 geheel te zien, als een bezield lichaam, of een belichaamde ziel. Het lichaam is niet voor niets belangrijk (tempel van de HG wat zorg en aandacht verdient).

Dus misschien is de conclusie dan niet perse dat we een ziel zijn met een lichaam, of een lichaam met een ziel, dat het niet los verkrijgbaar is. Maar blijft mijn vraag: kunnen we stellen, zoals in reformatorische kerken, dat we een ziel hébben?

Ook in de vriendschap tussen David en Jonathan (1 sam 18, statenvertaling) wordt gesproken over ziel.
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Ziel cq lichaam

Berichtdoor Marnix » 27 okt 2025 00:19

Volgens mij heb je gewoon beiden: een lichaam en een ziel.

“Lichaam met een ziel of ziel met een lichaam” lijkt me niet zo relevant totdat één van beiden wegvalt. Logischerwijs is dat je aardse lichaam. Als je lichaam meer is dan je ziel is het dan vast klaar. Als je ziel meer is dan je aardse omhulsel is er hoop op meer dan dit leven. Toch?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Neon
Mineur
Mineur

Re: Ziel cq lichaam

Berichtdoor Neon » 17 nov 2025 00:07

Wanneer ik Rom. 8 lees in de sv, dan lees ik best mooie info over ziel, geest en lichaam, (mede met de andere teksten.)

9 Doch gijlieden zijt niet in het vlees, maar in den Geest, zo anders de Geest Gods in u woont. Maar zo iemand den Geest van Christus niet heeft, die komt Hem niet toe.

10 En indien Christus in ulieden is, zo is wel het lichaam dood om der zonden wil; maar de geest is leven om der gerechtigheid wil.

11 En indien de Geest Desgenen, Die Jezus uit de doden opgewekt heeft, in u woont, zo zal Hij, Die Christus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken, door Zijn Geest, Die in u woont.

Het gaat mijn inziens om het weder-geboren worden van de ziel, of Ziel beter met hoofdletter dan, omdat die uit God geboren is. En dát is de mede-erfgenaam van God.
Is ons huidige lichaam uit God? Het moet veranderd worden, en Zich bewust worden van Zichzelf; het geloof aannemen van Christus, Die in ons is. Dát doet Geest; de mens bewust maken van Zichzelf, door herkenning van het Woord wat uit God is.

Joh. 17 schrijft hierover, sv,
6 Ik heb Uw Naam geopenbaard den mensen, die Gij Mij uit de wereld gegeven hebt. Zij waren Uw, en Gij hebt Mij dezelve gegeven; en zij hebben Uw woord bewaard.

7 Nu hebben zij bekend, dat alles, wat Gij Mij gegeven hebt, van U is.

8 Want de woorden, die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik hun gegeven, en zij hebben ze ontvangen, en zij hebben waarlijk bekend, dat Ik van U uitgegaan ben, en hebben geloofd, dat Gij Mij gezonden hebt.

En Christus is het Licht, wat het Zijne zoekt in de mens; dat wat uit God is, en Hem zoekt. Zo begint het Joh. Evangelie tenminste;

11 Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen.

12 Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;

13 Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.

Meervoud.

Net zoals Joh. 17 het over meervoud heeft;
23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.

24 Vader, Ik wil, dat waar Ik ben, ook die bij Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij Mijn heerlijkheid mogen aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt; want Gij hebt Mij liefgehad, voor de grondlegging der wereld.

Voor de grondlegging der wereld waren wij er al, maar dwalen nu in duisternis, in een wereld die de onze niet is, in een lichaam dat sterflijk is, en een ziel.. dat verworden is tot een overlevingsmechanisme in deze wereld, maar totaal vernieuwd moet worden door Geest, levend gemaakt.

Dus we hebben een ziel, in een lichaam, wat ronddoolt in deze wereld. Maar niets van waarde heeft, dan alleen gelukkig die mogelijkheid tot omkering, door bewustwording van onze afkomst; de Schat in het hart. Dat atoompje, dat vonkje wat een Vuur moet worden. Wat voor dood nu mogelijk nog aanwezig is, maar door Geest, de Geest van Christus, wederom levend gemaakt om het Kind te laten groeien, wederom het Zijne door Hem aan te nemen; het geloof van Christus te omarmen; de Zoon aan te nemen.

1 Joh 5 schrijft het zo, sv;

10 Die in den Zoon van God gelooft, heeft de getuigenis in zichzelven; die God niet gelooft, heeft Hem tot een leugenaar gemaakt, dewijl hij niet geloofd heeft de getuigenis, die God getuigd heeft van Zijn Zoon.

11 En dit is de getuigenis, namelijk dat ons God het eeuwige leven gegeven heeft; en ditzelve leven is in Zijn Zoon.

12 Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet.

Dus de vraag over het hebben van een ziel, of een lichaam.. ja, geschikt voor deze wereld en deze natuur, maar voor Hem in ons door overgave aan Zijn wil, omdat Hij alleen in ons de Weg is, en daarmee ook alleen dat wat uit God is, of uit God geboren is, de Weg terug kan gaan.

Openb. 3 schrijft het zo;

20 Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.

21 Die overwint, Ik zal hem geven met Mij te zitten in Mijn troon, gelijk als Ik overwonnen heb, en ben gezeten met Mijn Vader in Zijn troon.

Dat vers 21; als dat eenmaal beseft wordt..

Terug naar “[Religie] - Open forum”