Marnix schreef:Sorry dat ik even reageer waar je op Lalage reageert maar het valt me op dat je sommige dingen nogal vanuit een bepaald perspectief invult. Allereerst zegt je “je moet blijkbaar ongemak ervaren om beter met God te kunnen communiceren”. Maar dat is niet de essentie van vasten. Het gaat juist om een tijdje meer focus aanbrengen wat irts positiefs is. Dat je daar iets voor laat helpt daarin mee en dat is misschien een offer maar de mensen die ik spreek ervaren dar niet zozeer als een ongemak maar als een gemak in het aanbrengen van die focus waardoor ze hun doel (meer tijd met God doorbrengen, meer met hem communiceren) juist beter bereiken. Dat is een heel andere invalshoek. Die mensen denken als de 40-dagen-tijd begint of ze om andere reden weer op een bepaalde manier vasten ook niet: “nee he, we moeten weer” maar doen het weer omdat ze
juist de positieve kant ervan kennen.
Ik snap het als je mijn reactie niet Bijbels vindt, dat is ie ook niet. Ik praat gewoon vanuit mijn eigen ervaring en die staat er in de Bijbel niet bij.
Ik heb uiteraard niks tegen een positief perspectief, mooi als het zo kan werken, maar dat is geen garantie natuurlijk.
In mijn ex-gemeente was vasten een soort 'moeten' net zoiets als 'tongentaal. Als je gelovig bent hoorde dat er gewoon bij.
Maar ik heb precies nul keer gemerkt dat ik door te vasten dichter bij God ben gekomen, zijn wil beter heb leren kennen o..i.d.
Ik had gewoon last van een aantal bekende negatieve symptomen die bij het niet eten horen zoals misselijk, duizelig, hoofdpijn, slechte concentratie. (en die tongentaal is trouwens ook grandioos mislukt)
Een aantal gemeenteleden die meer doorzettingsvermogen hadden dan ik en/of meer geloof in het fenomeen vasten gingen net zo lang door tot ze iets gingen merken. De 1 ging stemmen horen, een ander zei een engel te hebben gezien, en een volgende beweerde iets over dromen en visioenen.
Nou ben ik niet zo 'zweverig' aangelegd dus ik heb gewoon even opgezocht wat vasten met je lichaam en geest kan doen.
Om het even bij het geestelijke te houden, hallicunaties, stemmen horen, tot aan een psychoses toe.
En natuurlijk werd alles wat anders dan normaal was geduidt als van God afkomstig, maar sorry, daar geloof ik echt niks van.
Marnix schreef:Daarnaast dus: “net alsof God het niet leuk zou vinden als we het naar onze zin hebben”. Dan heb je er weinig van begrepen (wat me verbaast want ik vind je doorgaans juist best diepzinnig in je reacties). Waarom zegt God dat we niet teveel naar de fles moeten grijpen of onze buik niet onze God moet zijn? Niet omdat Hij wil dat we een saai leven hebben waarin plezier en genot geen plek mag hebben maar wel in een leven met Hem. Hij heeft ons geluk voor ogen en daarom geeft hij plaats aan tijden van feest en tijden van bezinning. En dat zie je ook bij Jezus. Hij feest bij de bruiloft in Kana (met meer dan genoeg goede wijn) maar hij vast ook in de woestijn. Vasten sluit feesten niet uit, ze volgen elkaar juist vaak op. En misschien zijn de feesten na het vasten wel des te beter. Als je soms zonder iets doet ga je het daarna weer extra waarderen en ervan genieten. Misschien missen we dat als westerlingen juist wel eens, die afwisseling omdat we altijd eten en drinken in overvloed hebben. Met je slot ben ik het dan wel eens. Je vast niet omdat het moet of hoort maar met een goede, positieve reden. Je gaat er niet beter van bidden maar hebt er wel meer tijd voor
Ik pleit natuurlijk niet voor overmatig eten en drankgebruik.
Zo af en toe een uitgebreide maaltijd met een glas wijn erbij met vrienden vind ik geen enkel probleem. Gezellig en verbindend, en we hebben het, als het zo uitkomt, ook geestelijke gesprekken over God en de interpretatie van de Bijbel.
Eten met of zonder familie en vrienden verhinderd of verstoord op geen enkele manier mijn gedachten of communicatie.
Door gewoon normaal te blijven eten kan ik me doorgaans goed concentreren, en heb ik geen last van andere lichamelijk (of eventueel geestelijke) klachten.
Daarnaast ga ik er gewoon vanuit dat God het goede met de mensen voor heeft, en dus gebruik ik m'n boerenverstand en eet, drink en slaap ik naar wat ik denk nodig te hebben.
Maar nogmaals, als een ander dingen anders invult en positieve ervaringen heeft ... van mij mag hij/zij natuurlijk.
Zelf blijf ik bij mijn eigen realiteit, en (waarschijnlijk mede vanwege mijn achtergrond) ben ik huiverig om me dingen in te beelden en die vervolgens voor Gods waarheid te 'verkopen.'
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)