Kindernaam met een negatieve Bijbelse betekenis.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Jess
Sergeant
Sergeant

Re: Kindernaam met een negatieve Bijbelse betekenis.

Berichtdoor Jess » 16 jul 2025 21:32

Ik lees ook regelmatig dat een jongetje de naam "Judas" heeft

De eerste keer dat ik dat las vond ik het een beetje shockerend, maar dat is helemaal persoonlijk. De naam Judas komt ook als Bijbelboek voor. Het is misschien je eerste gedachte die je hebt bij een naam.

Hetgeen door Benefietdiner wordt aangekaart is helaas wel regelmatig het geval
Voor kinderen betekent dat vaak dat ze opgroeien in een cultuur waar de Bijbel de norm is – op school, bij vriendjes thuis, tijdens sport en verenigingen. Als je daar als ouder niet achter staat, kan dat verwarrend of zelfs botsend zijn met wat je ze zelf wilt meegeven.

Ook eigen ervaring: sommige kinderen worden zo kortzichtig opgevoed dat ze heel onvriendelijke dingen kunnen zeggen over bijv een kindje met een naam die anders is dan ze gewend zijn.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 17 jul 2025 07:49

Jess schreef:Ik lees ook regelmatig dat een jongetje de naam "Judas" heeft

De eerste keer dat ik dat las vond ik het een beetje shockerend, maar dat is helemaal persoonlijk. De naam Judas komt ook als Bijbelboek voor. Het is misschien je eerste gedachte die je hebt bij een naam.

Ook eigen ervaring: sommige kinderen worden zo kortzichtig opgevoed dat ze heel onvriendelijke dingen kunnen zeggen over bijv een kindje met een naam die anders is dan ze gewend zijn.

Ja zeker. Kortzichtigheid soms heel erg. p:)q

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 jul 2025 08:37

Jess schreef:Ik lees ook regelmatig dat een jongetje de naam "Judas" heeft

Of een meisje met een broek aan, is de ervaring van mijn wederhelft.

Ik ben het helemaal eens met wat Elbert eerder zei, dat het geen probleem zou moeten zijn. Ik ben alleen soms wel bang dat de praktijk toch wat anders is.

benefietdiner schreef:Persoonlijk zou ik het niet aanraden om als atheïst in de Bijbelbelt te gaan wonen – zeker niet met kinderen ook nog met een Bijbels naam die negatief is bij reformatorische mensen. Je komt terecht in een sterk reformatorische omgeving waar kerk en geloof een grote rol spelen in het dagelijks leven, op school, in het sociale verkeer en zelfs in hoe mensen naar je kijken.

Voor kinderen betekent dat vaak dat ze opgroeien in een cultuur waar de Bijbel de norm is – op school, bij vriendjes thuis, tijdens sport en verenigingen. Als je daar als ouder niet achter staat, kan dat verwarrend of zelfs botsend zijn met wat je ze zelf wilt meegeven.

Natuurlijk zijn er ook mensen die het prima redden daar, en het hangt af van je houding en hoe de omgeving ermee omgaat. Maar als je verwacht dat je kind op een neutrale manier wordt opgevoed, is de Bijbelbelt daar gewoon niet de makkelijkste plek voor.

Dat zou kunnen hoewel er ook wel andere verhalen zijn waar het prima gaat. Verschilt ook wel per plek en situatie denk. Want is bovenstaande conclusie dan eigenlijk niet heel treurig, als mensen zeggen volgens de Bijbel te willen leven maar dan zo onbijbels omgaan met mensen van buitenaf? Je zou mensen gastvrij kunnen ontvangen, wat laten zien van hoe mooi het is om een gemeenschap te zijn, welke normen en waarden men heeft en hoe met voor elkaar zorgt maar in plaats daarvan is de conclusie: Ik zou daar niet gaan wonen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Forties
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Forties » 17 jul 2025 09:41

Het valt me op dat de reactie een beetje alle kanten op gaan. Het gekke is, zoals Marnix benoemd, dat men vanuit de Bijbel dus goed met je medemens moet omgaan maar er soms anders naar handelt. Wellicht heeft het ook te maken met de samenstelling van de gemeenschap. Men is eigenlijk niets anders gewend dan de normen en waarden van 1 groep. Mijn ervaring is dat juist als je in een omgeving woont met mensen uit diverse culturen en verschillende godsdiensten, men toleranter wordt. Althans zo heb ik het ervaren vanuit de stad. Mijn buren waren voornamelijk mensen met een Islamitische achtergrond maar er waren nooit problemen. Of ik kon het niet verstaan natuurlijk ;-)

Wellicht heeft het ook te maken met de conservatieve houding. SGP en PVV zijn toch vaak de grootste partijen in dergelijke gemeentes.

Maar ook wat Jess zegt klopt natuurlijk. Het is de eerste associatie die je hebt met een naam. De naam van het meisje waar ik op de basisschool verliefd op was roept bij mij nog steeds een positieve gedachte op als ik de naam weer hoor ;-)

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 17 jul 2025 13:49

Forties schreef:Het valt me op dat de reactie een beetje alle kanten op gaan. Het gekke is, zoals Marnix benoemd, dat men vanuit de Bijbel dus goed met je medemens moet omgaan maar er soms anders naar handelt. Wellicht heeft het ook te maken met de samenstelling van de gemeenschap. Men is eigenlijk niets anders gewend dan de normen en waarden van 1 groep. Mijn ervaring is dat juist als je in een omgeving woont met mensen uit diverse culturen en verschillende godsdiensten, men toleranter wordt. Althans zo heb ik het ervaren vanuit de stad. Mijn buren waren voornamelijk mensen met een Islamitische achtergrond maar er waren nooit problemen. Of ik kon het niet verstaan natuurlijk ;-)

Wellicht heeft het ook te maken met de conservatieve houding. SGP en PVV zijn toch vaak de grootste partijen in dergelijke gemeentes.

Maar ook wat Jess zegt klopt natuurlijk. Het is de eerste associatie die je hebt met een naam. De naam van het meisje waar ik op de basisschool verliefd op was roept bij mij nog steeds een positieve gedachte op als ik de naam weer hoor ;-)

Je bent met je vraag naar een reformatorisch site gekomen en het lijkt mij dat je dacht een reformatorisch antwoord te krijgen want waarom stel je anders je vraag hier.
Het gaat jou dus om situaties waarin reformatorische mensen zouden reageren of van overtuig zijn.
Als je vraagt naar de kwalificatie van reformatorische mensen, en dan in het bijzonder vanuit de Gereformeerde Gemeenten (dat zouden zomaar je buren kunnen worden) zou ik het zo willen zeggen:

Zij streven ernaar om te leven naar Gods Woord, in afhankelijkheid van Zijn genade. Dat betekent dat we niet steunen op eigen inzicht of gevoel, maar op de Bijbel als hoogste en enige norm voor leer en leven. Daarin willen zij ernstig zijn, ook in zelfonderzoek: hoe sta ik tegenover God?

Ze leven met de overtuiging dat de mens van nature verloren is, en dat alleen het werk van Christus redt — uit genade, zonder verdienste van onze kant. Dat bepaalt hun leven en prediking. In dat licht zoeken zij ook eerbied, ingetogenheid, trouw in gezin en kerk, en een leven dat niet draait om de mens, maar om Gods eer.

Dat gaat niet zonder strijd. zij beseffen dat er veel ontbreekt, ook bij hun. Maar het diepe verlangen is dat het waar mag worden in het hart: “Heere, bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn.”

Reformatorische mensen kun je vaak herkennen aan ernst, trouw, eerbied en verlangen naar leven tot Gods eer. Natuurlijk is dat niet volmaakt, en verschilt het per persoon en gemeente. Maar dit zijn wezenlijke, bijbels-georiënteerde kwalificaties die je op veel plekken herkent.

Reformatorische mensen ondervinden inderdaad regelmatig strijd of onbegrip van buitenaf, vooral van mensen die het reformatorisch geloof niet delen of zelfs afwijzen. Die strijd kan zich op verschillende manieren uiten:

Door onbegrip over de keuzes die gemaakt worden op grond van de Bijbel (bijvoorbeeld rond opvoeding, zondagsrust, kleding, huwelijk en seksualiteit);

Door spot, verdraaiing of stereotypering in media, onderwijs of publieke discussies;

Of gewoon doordat je als gelovige vaak een minderheid bent op werk, school of in de buurt — en dat geeft spanning.

Toch is die strijd niet nieuw. De Bijbel zelf leert dat een leven met de Heere altijd tegen de stroom ingaat. De Heere Jezus zei: “Indien zij Mij vervolgd hebben, zij zullen ook u vervolgen.” (Johannes 15:20). Dat betekent dat verdrukking geen teken is van falen, maar juist van trouw.

Tegelijk mag het zachtmoedig maken. De strijd is er, maar ze zijn niet geroepen tot verharding of trots. “Zalig zijn die vervolgd worden om der gerechtigheid wil…” — dat is de weg van het kruis, maar ook de weg waarin de Heere nabij is.

Forties
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Forties » 17 jul 2025 15:18

Daar heb je helemaal gelijk in Benefietdiner, het gaat mij om een antwoord uit de reformatorische hoek. Zelf heb ik natuurlijk een beeld gevormd hoe dit zou zijn als ik als atheist in een gemeenschap zou wonen met voornamelijk reformatorische mensen. In mijn jeugd ben ik altijd goed bevriend geweest met een reformatorisch gezin. Er waren verschillen in leefstijl maar dat stond aan beide zijde onze vriendschap niet in de weg. Nu wordt de situatie echter anders en ben ik in de minderheid. Nu heb ik daar persoonlijk niet zoveel problemen mee maar voor een kind ligt dit anders. Zij is veel kwetsbaarder en dan draagt ze ook nog eens een naam mee die, in eerste instantie, geen positief gevoel vanuit de reformatorische kant opwekt. Op dit punt voel ik me kwetsbaar, ik ben haar vader en zie het als mijn taak haar te beschermen. Als ik dan het geweldige idee heb opgevat om een mooie woning te kopen, in een rustige omgeving maar blijkt dat zij haar draai daar niet mag vinden, dan vind ik dat ik als ouder tekortgeschoten ben. Daar zou ik zeer grote moeite mee hebben.

En onze 2 onder 1 kap woning die ik op het oog heb heeft inderdaad reformatorische mensen als buren.

Het moet iig geen experiment worden met mijn dochter als inzet.

Terug naar “[Religie] - Open forum”