Vasten

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Tonny
Mineur
Mineur

Re: Vasten

Berichtdoor Tonny » 07 jul 2025 15:01

Deels eens, het is alleen natuurlijk niet zo dat het in het Oude Verbond wel bedoeld was als een plichtmatig ritueel. Zo is het nooit bedoeld.

Grote verzoendag was verplicht. En buiten dat lezen we regelmatig dat een leider (koning, profeet) een vasten uitriep voor (een deel van) het land. Dat had ook wel min of meer een verplicht karakter. Dat hoefde natuurlijk niet slecht te zijn. Wel was het ook in het OT belangrijk hoe je hart er bij betrokken was (jesaja 58:3).
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'

Tonny
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tonny » 07 jul 2025 19:40

Dat gedeelte is niet op je gezinssituatie te betrekken. Dat hoort grotendeels bij je priveleven.

Ik denk dat dit ook wel breder getrokken mag worden. Er zitten natuurlijk heel wat nuances tussen 'opscheppen' en 'geheimzinnig doen'.
Als een jarige collega taart aanbiedt, zeg ik in eerste instantie gewoon nee. Mocht de vraag 'waarom niet? Ben je aan de lijn?' komen, geef ik aan dat ik aan het vasten ben. Heeft wel een worsteling gekost vanwege het 'laat het niet weten'. Maar het levert ook gewoon mooie gesprekken op met niet-gelovigen. Niet-gelovigen reageren vaak veel nieuwsgieriger dan gelovigen als ik zeg dat ik vast, willen ze weten waarom enzo, omdat het vaak heel erg gelinkt wordt aan ramadan of de 40 weken tijd. Moet je weer uitkijken dat je het vasten niet gebruikt als evangelisatie-middel :-D maar het geven van openheid kan mooie resultaten opleveren. In die zin is het vergelijkbaar met bidden voor je eten in het openbaar, waar de bijbel zegt 'zoek je binnenkomer op'. Het 1 sluit het ander niet uit.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 jul 2025 22:27

Tonny schreef:Grote verzoendag was verplicht. En buiten dat lezen we regelmatig dat een leider (koning, profeet) een vasten uitriep voor (een deel van) het land. Dat had ook wel min of meer een verplicht karakter. Dat hoefde natuurlijk niet slecht te zijn. Wel was het ook in het OT belangrijk hoe je hart er bij betrokken was (jesaja 58:3).

Verplicht is iets anders dan plichtmatig. Plichtmatig betekent volgens mij woordenboek: "dat iets gedaan wordt zonder enthousiasme, louter omdat het moet of verwacht wordt. Het duidt op een gebrek aan oprechte interesse of toewijding bij het uitvoeren van een taak." Zo is het niet bedoeld, het is bedoeld als een manier van toewijding waarbij je iets aards ondergeschikt maakt aan iets hogers waardoor je meer bezig bent met wat echt belangrijk is. We zullen niet leven van brood alleen maar van het woord van God.

Ik denk dat dit ook wel breder getrokken mag worden. Er zitten natuurlijk heel wat nuances tussen 'opscheppen' en 'geheimzinnig doen'.
Als een jarige collega taart aanbiedt, zeg ik in eerste instantie gewoon nee. Mocht de vraag 'waarom niet? Ben je aan de lijn?' komen, geef ik aan dat ik aan het vasten ben. Heeft wel een worsteling gekost vanwege het 'laat het niet weten'. Maar het levert ook gewoon mooie gesprekken op met niet-gelovigen. Niet-gelovigen reageren vaak veel nieuwsgieriger dan gelovigen als ik zeg dat ik vast, willen ze weten waarom enzo, omdat het vaak heel erg gelinkt wordt aan ramadan of de 40 weken tijd. Moet je weer uitkijken dat je het vasten niet gebruikt als evangelisatie-middel :-D maar het geven van openheid kan mooie resultaten opleveren. In die zin is het vergelijkbaar met bidden voor je eten in het openbaar, waar de bijbel zegt 'zoek je binnenkomer op'. Het 1 sluit het ander niet uit.

Klopt. Iets doen is wat anders dan ermee te koop lopen. Overigens bid ik op het werk weer niet voor het eten omdat ik een volle kantine totaal geen geschikte plek vind voor gebed. Dan zou ik het juist voor de vorm doen. Dan bid ik liever even daarna als ik even naar buiten loop of zo. Maar klopt, het kan ook wel weer mooie gesprekken opleveren. (alleen bij mij op het werk niet zo :mrgreen: )
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Tonny
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tonny » 08 jul 2025 12:15

Marnix schreef:Verplicht is iets anders dan plichtmatig

Terechte nuance

Overigens bid ik op het werk weer niet voor het eten omdat ik een volle kantine totaal geen geschikte plek vind voor gebed.

Ik sta daar hetzelfde in. In mijn omgeving is er over het algemeen respect voor, mensen bleven stil en stopte hun activiteiten waardoor ik niet de rust voelde om gewoon rustig te bidden. Dat maakte dat ik ermee stopte, want ik voelde me opgejaagd omdat ze op mij aan het wachten waren. Wel sta ik 'in gedachten' er even bij stil dat het niet vanzelfsprekend is dat er weer eten op mijn bord ligt.

Ik haalde het even aan als voorbeeld, dat niemand dogmatische problemen heeft met 'openlijk bidden' (we vinden vaak juist dat we dit op de werkvloer moeten doen voor het eten) maar dat vasten hierin anders wordt gezien terwijl Jezus over beide eigenlijk hetzelfde zegt (doe het niet om gezien te worden).

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 08 jul 2025 18:40

Tonny schreef:Ik denk dat het 'laat niemand weten dat je aan het vasten bent' niet zo letterlijk opgevat hoeft te worden. Het betekent m.i. vooral dat je het niet bewust, overduidelijk moet laten zien met de insteek om er over op te kunnen scheppen. Mijn gezin weet ook wanneer ik vast (aangezien ik dan niet mee-eet) en mijn dochtertje vraagt met tafel dekken al uit zichzelf of ik wel/ niet mee-eet. Overigens hoor ik soms ook mensen die wel de avondmaaltijd eten. In de bijbel lees je soms ook dat iemand vast tot de avond.
Het bidden, bijbellezen, richten op God doe ik overigens vaak tussen de maaltijden door dus niet perse tijdens de normale eet-tijden.

Of is er een andere reden dat je het niet aan je gezin zou willen vertellen?

Nee hoor mijn gezin zou het mogen weten maar het hoeft niet
Maar ik vind de maaltijden samen een belangrijk onderdeel van het gezinsleven, en ook tegenover kinderen goede eetgewoontes voor te leven ook.
Ik denk daarom dat ik nooit vast. Maar wellicht zijn er ook andere onbewuste redenen zoals het was nooit onderdeel van mijn opvoeding of het is niet gebruikelijk in onze gemeente?

Ik heb er niets op tegen en als ik het gevoel heb dat ik moet vasten dan zal ik het vast doen

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 jul 2025 19:37

meribel schreef:Nee hoor mijn gezin zou het mogen weten maar het hoeft niet
Maar ik vind de maaltijden samen een belangrijk onderdeel van het gezinsleven, en ook tegenover kinderen goede eetgewoontes voor te leven ook.
Ik denk daarom dat ik nooit vast. Maar wellicht zijn er ook andere onbewuste redenen zoals het was nooit onderdeel van mijn opvoeding of het is niet gebruikelijk in onze gemeente?

Ik heb er niets op tegen en als ik het gevoel heb dat ik moet vasten dan zal ik het vast doen

Het is inderdaad ook geen moeten. Het topic gaat er denk ik meer over dat het bij dingen kan helpen, je te focussen op wat echt belangrijk is. Dingen die God geeft zijn geen wetmatige verplichtingen die vervelend zijn maar dingen die goed voor ons zijn. En mensen die vasten ontdekken dat vaak ook. Je brengt een offer en het levert je tijd met Hem op, het versterkt je relatie, verlegt je focus. Ik hoop dat je het zo mag gaan zien. En misschien is niet eten dan niet de juiste manier in je levensfase / situatie maar zijn er wel andere vormen die kunnen werken. Even geen tv en die tijd gebruiken voor nuttiger dingen bijvoorbeeld.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “[Religie] - Open forum”