Dat gedeelte is niet op je gezinssituatie te betrekken. Dat hoort grotendeels bij je priveleven.
Ik denk dat dit ook wel breder getrokken mag worden. Er zitten natuurlijk heel wat nuances tussen 'opscheppen' en 'geheimzinnig doen'.
Als een jarige collega taart aanbiedt, zeg ik in eerste instantie gewoon nee. Mocht de vraag 'waarom niet? Ben je aan de lijn?' komen, geef ik aan dat ik aan het vasten ben. Heeft wel een worsteling gekost vanwege het 'laat het niet weten'. Maar het levert ook gewoon mooie gesprekken op met niet-gelovigen. Niet-gelovigen reageren vaak veel nieuwsgieriger dan gelovigen als ik zeg dat ik vast, willen ze weten waarom enzo, omdat het vaak heel erg gelinkt wordt aan ramadan of de 40 weken tijd. Moet je weer uitkijken dat je het vasten niet gebruikt als evangelisatie-middel

maar het geven van openheid kan mooie resultaten opleveren. In die zin is het vergelijkbaar met bidden voor je eten in het openbaar, waar de bijbel zegt 'zoek je binnenkomer op'. Het 1 sluit het ander niet uit.