Vasten

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Tonny
Mineur
Mineur

Vasten

Berichtdoor Tonny » 05 jul 2025 18:42

Vasten... hoewel het alleen verplicht was tijdens grote verzoendag, wordt er veelvuldig gevast. Individueel, in groepsverband, of de leiders van het volk riepen op tot collectief vasten.
Ook in het NT wordt er gevast. Ik was er zelf al langere tijd mee bezig in mijn hoofd (hoe, wat, waar, waarom?) en de vanzelfsprekendheid waarmee Jezus zegt dat Zijn discipelen zúllen vasten als Hij weg is, trok me een half jaar geleden over de streep om het ook echt te gaan doen (mark 2:18-22).
Ik merk dat het ook wat vaker gebeurd om mij heen (reformatorische gezindte) maar dat er weinig over gesproken wordt. Toch lijkt het erop dat merendeel binnen de refo-cultuur niet vast.
Ik ben weleens even benieuwd:

- doe jij vasten? Waarom wel/ niet? En is dit kerkbreed gedragen of individueel?
- op welke manier? hoelang, drink je wel, eet je niets of beperkt, een vaste dag per week/ maand of alleen bij speciale gebeurtenissen zoals week van voorbereiding heilig avondmaal?
- op welke manier richt je je op God tijdens het vasten?
- wat brengt het je, welke voordelen? Wat leert het je? Hoe maakt het je 'meer' christen?
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'

meribel
Kolonel
Kolonel

Re: Vasten

Berichtdoor meribel » 06 jul 2025 08:12

Ik heb eigenlijk nog nooit gevast

Tonny
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tonny » 06 jul 2025 12:31

meribel schreef:Ik heb eigenlijk nog nooit gevast

En heb je een specifieke reden om niet te vasten?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 jul 2025 22:36

Tonny schreef:Vasten... hoewel het alleen verplicht was tijdens grote verzoendag, wordt er veelvuldig gevast. Individueel, in groepsverband, of de leiders van het volk riepen op tot collectief vasten.
Ook in het NT wordt er gevast. Ik was er zelf al langere tijd mee bezig in mijn hoofd (hoe, wat, waar, waarom?) en de vanzelfsprekendheid waarmee Jezus zegt dat Zijn discipelen zúllen vasten als Hij weg is, trok me een half jaar geleden over de streep om het ook echt te gaan doen (mark 2:18-22).
Ik merk dat het ook wat vaker gebeurd om mij heen (reformatorische gezindte) maar dat er weinig over gesproken wordt. Toch lijkt het erop dat merendeel binnen de refo-cultuur niet vast.

- doe jij vasten? Waarom wel/ niet? En is dit kerkbreed gedragen of individueel?
- op welke manier? hoelang, drink je wel, eet je niets of beperkt, een vaste dag per week/ maand of alleen bij speciale gebeurtenissen zoals week van voorbereiding heilig avondmaal?
- wat brengt het je, welke voordelen? Wat leert het je? Hoe maakt het je 'meer' christen?

Ik vast niet van eten, ik weet ook niet zo goed hoe dat me zou helpen bij het meer richten op God, denk snel dat het eerder juist afleidt. Maar voor anderen werkt dat anders. Vasten van andere dingen die eerder een afleiding zijn (TV kijken bijvoorbeeld) werkt voor mij dan beter denk ik. Wel en mooie preek erover gehad dit jaar die me aan het denken heeft gezet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 07 jul 2025 07:05

Tonny schreef:En heb je een specifieke reden om niet te vasten?

Nee niet. Alhoewel het voelt wel ongemakkelijk richting mijn gezin om met eten te vasten. Als ik zou vasten zou ik het niemand willen laten weten en dat gaat niet in een gezin als je ineens maaltijden gaat skippen en dan gaat bidden. Met kinderen moet je erbij aan tafel zitten

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 07 jul 2025 07:55

Tonny schreef:Vasten... hoewel het alleen verplicht was tijdens grote verzoendag, wordt er veelvuldig gevast. Individueel, in groepsverband, of de leiders van het volk riepen op tot collectief vasten.

Vasten werd gedaan als teken van verdriet, of als teken van spijt over de verkeerde dingen die men gedaan hadden.

Jezus geeft zelf een antwoordt over dat vasten in Mattheüs 9:16-17, Markus 2:21-22, en Lukas 5:36-38. Het zijn gelijkenissen (beeldspraak) waarmee Jezus een diepe geestelijke les geeft over de nieuwe weg die Hij brengt.

Niemand repareert een oud kledingstuk met een nieuwe lap. Want de nieuwe lap zal krimpen en zo een stuk van de oude stof afscheuren. Dan wordt de scheur alleen maar groter. En niemand doet nieuwe wijn in oude wijnzakken. Want door het gisten van de wijn zullen de wijnzakken barsten. Dan loopt de wijn weg en de zakken zijn kapot. Maar nieuwe wijn moet je in nieuwe wijnzakken doen.
Wat betekend dit? In het kort gezegd: je kunt het oude Joodse systeem van wetten, rituelen, uiterlijke godsdienst niet combineren met het nieuwe evangelie dat Jezus brengt, dat is een boodschap van genade, vernieuwing en geestelijke verlossing.

De verklaring hiervan is dat het evangelie van Jezus niet een lapmiddel voor een oud systeem is. Het is een radicaal nieuwe weg van innerlijke bekering, vernieuwing en genade. Je kunt het niet combineren met het oude denken van eigen gerechtigheid en vormendienst.

Kortom: U mag men zalig heten, Dien 's HEEREN vrees bekoort; Die, met een goed geweten, Steeds wandelt naar Zijn woord.
Gij zult uw nooddruft vinden Door d' arbeid van uw hand; Wat g' u moogt onderwinden, Komt, naar uw wens, tot stand.

De Reformatorische uitleg van ds. Moerkerken, wordt deze gelijkenis zo uitgelegd: De oude wijnzakken staan voor mensen die leven vanuit de wet, traditie of zelfverzekerde godsdienst,

De nieuwe wijn is het levende evangelie van Christus, dat alleen past in een hart dat verbroken is en vernieuwd door de Geest. Een mens moet hersteld worden in zijn hart en denken, anders kan hij Christus niet dragen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 jul 2025 08:30

benefietdiner schreef:Vasten werd gedaan als teken van verdriet, of als teken van spijt over de verkeerde dingen die men gedaan hadden.

Jezus geeft zelf een antwoordt over dat vasten in Mattheüs 9:16-17, Markus 2:21-22, en Lukas 5:36-38. Het zijn gelijkenissen (beeldspraak) waarmee Jezus een diepe geestelijke les geeft over de nieuwe weg die Hij brengt.

Niemand repareert een oud kledingstuk met een nieuwe lap. Want de nieuwe lap zal krimpen en zo een stuk van de oude stof afscheuren. Dan wordt de scheur alleen maar groter. En niemand doet nieuwe wijn in oude wijnzakken. Want door het gisten van de wijn zullen de wijnzakken barsten. Dan loopt de wijn weg en de zakken zijn kapot. Maar nieuwe wijn moet je in nieuwe wijnzakken doen.
Wat betekend dit? In het kort gezegd: je kunt het oude Joodse systeem van wetten, rituelen, uiterlijke godsdienst niet combineren met het nieuwe evangelie dat Jezus brengt, dat is een boodschap van genade, vernieuwing en geestelijke verlossing.

De verklaring hiervan is dat het evangelie van Jezus niet een lapmiddel voor een oud systeem is. Het is een radicaal nieuwe weg van innerlijke bekering, vernieuwing en genade. Je kunt het niet combineren met het oude denken van eigen gerechtigheid en vormendienst.

Kortom: U mag men zalig heten, Dien 's HEEREN vrees bekoort; Die, met een goed geweten, Steeds wandelt naar Zijn woord.
Gij zult uw nooddruft vinden Door d' arbeid van uw hand; Wat g' u moogt onderwinden, Komt, naar uw wens, tot stand.

Toch is het wel wat makkelijk om ons er zo vanaf te maken. Zo vast Jezus voor de verzoeking in de woestijn. Vorig jaar een mooie preek gehoord op New Wine over de verzoeking in de woestijn waarvan we nog wel eens denken dat het vasten en de woestijn de verzoeking extra lastig maakten, maar het is de Geest die Jezus daar brengt en Jezus die ervoor kiest om te vasten om volledig op God gefocust te zijn. Die focus en de plek (stilte, geen afleiding, geen mensen, alleen hij en God) maken het juist de ideale plek en situatie om de beproeving te doorstaan, wat Jezus dan ook met glans doet. Hij antwoord resoluut vanuit Gods Woord waar hij ongestoord over heeft kunnen nadenken. Het vasten had voor Jezus in ieder geval duidelijk meerwaarde. Jezus zegt dan ook niet tegen anderen: Vasten? Welnee, nergens voor nodig. Hij zegt wel: Als je gaat vasten (net als wanneer je gaat bidden) loop er dan niet mee te koop. Doe het niet zodat anderen je vroom vinden maar doe het in het verborgene, als iets tussen jou en God.

Even over het stuk wat jij citeert over het verstellen van een kledingstuk, je hebt vast gezien dat direct daarvoor staat als men Jezus vraagt waarom zijn leerlingen niet vasten: Bruiloftsgasten vasten toch niet als de bruidegom er is? Zolang dat zo is kunnen ze niet vasten, maar er komt een dag dat de bruidegom bij hen weg wordt gehaald, dan is het de tijd om te vasten. Het is duidelijk dat Jezus doelt op zijn aanwezigheid en ook op zijn afwezigheid, na hemelvaart. En dat brengt men dan ook in de praktijk. Handelingen 13:2 vertelt dat de gemeente aan het vasten was en een samenkomst hielden. En dan spreekt de Geest tegen hen: Stel me Barnabas en Saulus ter beschikking voor de taak die ik ze heb toebedeeld. Het wordt weer heel expliciet. Vasten, volledige focus op God en dan verstaan ze de roeping van de Geest. (ik neem aan dat ds Moerkerken niet wil betogen dat Jezus en de gemeente van Antiochie wetmatige oude gelovigen waren die nog vastzaten in een oud denkpatroon dat heeft afgedaan)

En zoals ze dat in Antiochie deden, zoals Jezus het ook deed, is het in daarna in de kerk ook lang geweest en in veel kerken nog steeds, alleen zijn wij het soms een beetje kwijtgeraakt. Maar zou het, zeker in deze hectische tijden met overvolle agenda's en weinig stilte, niet goed zijn om af en toe tijd in de richten voor bezinning, het volledig focussen op Hem? En misschien is vasten van eten dan niet de beste manier voor je, vroeger leverde dat ook meer tijd op omdat het bereiden van eten een veel intensievere klus was maar zijn er andere vormen van vasten te bedenken die je helpen om meer tijd te besteden aan het praten met God en het luisteren naar Zijn stem. Alcoholvasten, televisievasten, telefoonvasten? Een poosje het nieuws niet intensief bijhouden? Hoeveel tijd zou dat ons opleveren om aan belangrijkere zaken te besteden?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 07 jul 2025 10:06

Tja…. en misschien internetvasten :mrgreen:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 jul 2025 10:11

benefietdiner schreef:Tja…. en misschien internetvasten :mrgreen:

Als dat veel van je tijd in beslag neemt waardoor je weinig tijd overhoudt om je op Hem te focussen zou dat inderdaad heel goed kunnen zijn. Ik noemde al televisie en telefoon maar de compouter even laten staan zou ook kunnen werken. Of games als je veel games, social media als je veel op social media zit. Goede aanvulling.

Overigens ben ik ook wel benieuwd naar een inhoudelijke reactie? :-)

Tonny
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tonny » 07 jul 2025 13:15

Als ik zou vasten zou ik het niemand willen laten weten en dat gaat niet in een gezin als je ineens maaltijden gaat skippen en dan gaat bidden. Met kinderen moet je erbij aan tafel zitten

Ik denk dat het 'laat niemand weten dat je aan het vasten bent' niet zo letterlijk opgevat hoeft te worden. Het betekent m.i. vooral dat je het niet bewust, overduidelijk moet laten zien met de insteek om er over op te kunnen scheppen. Mijn gezin weet ook wanneer ik vast (aangezien ik dan niet mee-eet) en mijn dochtertje vraagt met tafel dekken al uit zichzelf of ik wel/ niet mee-eet. Overigens hoor ik soms ook mensen die wel de avondmaaltijd eten. In de bijbel lees je soms ook dat iemand vast tot de avond.
Het bidden, bijbellezen, richten op God doe ik overigens vaak tussen de maaltijden door dus niet perse tijdens de normale eet-tijden.

Of is er een andere reden dat je het niet aan je gezin zou willen vertellen?

Tonny
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tonny » 07 jul 2025 13:32

Vasten werd gedaan als teken van verdriet, of als teken van spijt over de verkeerde dingen die men gedaan hadden.

Er waren meer redenen zoals Gods bescherming vragen (Esther 4:16, Ezra 8:21-23), Gods leiding vragen (handelingen 14:23), of gewoon als onderdeel van toewijding (Lukas 2:16, 2 kor 11:27).

De voorbeelden van de oude/ nieuwe lap/ oude/ nieuwe wijn etc is al uitgelegd en heb ik niets aan toe te voegen.
Denk jij dat deze voorbeelden impliceren dat Jezus het vasten afgeschaft heeft, en waarom?
M.i. maakt Jezus juist de koppeling van vasten onder het oude verbond (verplicht karakter) naar het nieuwe verbond (als vrijwillige toewijding). Juist omdat Hij zo stellig zegt: 'ze zúllen vasten!'

Tonny
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tonny » 07 jul 2025 13:36

Vorig jaar een mooie preek gehoord op New Wine over de verzoeking in de woestijn waarvan we nog wel eens denken dat het vasten en de woestijn de verzoeking extra lastig maakten, maar het is de Geest die Jezus daar brengt en Jezus die ervoor kiest om te vasten om volledig op God gefocust te zijn. Die focus en de plek (stilte, geen afleiding, geen mensen, alleen hij en God) maken het juist de ideale plek en situatie om de beproeving te doorstaan, wat Jezus dan ook met glans doet.

Weleens gelezen: satan verzoekt Jezus wanneer Hij fysiek op Zijn zwakst was, maar geestelijk op Zijn sterkst.

En als Jezus al het vasten nodig had voor Zijn bediening, en Paulus/ Barnabas het vasten nodig hadden voor hun bediening, waarom zouden wij dan denken het wel zonder te kunnen?

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 07 jul 2025 14:04

Tonny schreef:Denk jij dat deze voorbeelden impliceren dat Jezus het vasten afgeschaft heeft, en waarom?
M.i. maakt Jezus juist de koppeling van vasten onder het oude verbond (verplicht karakter) naar het nieuwe verbond (als vrijwillige toewijding). Juist omdat Hij zo stellig zegt: 'ze zúllen vasten!'

Nee ik denk niet dat Jezus het vasten in het Nieuwe Verbond afgeschaft heeft, maar Hij heeft het verdiept en in een nieuw licht geplaatst. Het vasten krijgt bij Jezus niet de nadruk als een plicht of wettisch ritueel (anders is vasten niets anders dan honger leiden) maar als een persoonlijke, geestelijke oefening van toewijding, bekering en afhankelijkheid van God.

Tonny
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tonny » 07 jul 2025 14:10

Benefietdiner, dan zijn we het eens :-)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 jul 2025 14:52

meribel schreef:Nee niet. Alhoewel het voelt wel ongemakkelijk richting mijn gezin om met eten te vasten. Als ik zou vasten zou ik het niemand willen laten weten en dat gaat niet in een gezin als je ineens maaltijden gaat skippen en dan gaat bidden. Met kinderen moet je erbij aan tafel zitten

Is dat omdat Jezus zegt dat je in het verborgene moet vasten? Want dat zegt Hij ook over bidden. Wat niet betekent dat je niet in de aanwezigheid van je gezinsleden moet bidden... of vasten. Maar dat je er niet buiten mee te koop moet gaan lopen zoals mensen die op de hoeken en pleinen gaan bidden zodat anderen ze zien en denken: Wauw dat is wel een heel goede gelovige. Of moeilijke gezichten trekken omdat je honger hebt zodat anderen denken: Zo zeg, die neemt het vasten wel heel serieus, wat goed! Dat gedeelte is niet op je gezinssituatie te betrekken. Dat hoort grotendeels bij je priveleven.

Benefietdiner schreef:Nee ik denk niet dat Jezus het vasten in het Nieuwe Verbond afgeschaft heeft, maar Hij heeft het verdiept en in een nieuw licht geplaatst. Het vasten krijgt bij Jezus niet de nadruk als een plicht of wettisch ritueel (anders is vasten niets anders dan honger leiden) maar als een persoonlijke, geestelijke oefening van toewijding, bekering en afhankelijkheid van God.

Deels eens, het is alleen natuurlijk niet zo dat het in het Oude Verbond wel bedoeld was als een plichtmatig ritueel. Zo is het nooit bedoeld. Wat je wel ziet is dat mensen in het Oude Verbond van goede dingen plichtmatige rituelen maakten en dat Jezus ons van plichtmatigheden wil vrijkopen. Maar als Jezus je vrijkoopt van plichtmatig bidden is het alternatief niet "niet bidden" maar op een goede, vrij manier bidden. En als Hij ons vrijmaakt van plichtmatig vasten is het alternatief niet helemaal niet te vasten maar het op een goede manier te doen waarop God echt centraal staat en het dat teweeg brengt waar het voor bedoeld is. Meer zich op God en meer luisteren naar Zijn stem.

Terug naar “[Religie] - Open forum”