Tonny schreef:Vasten... hoewel het alleen verplicht was tijdens grote verzoendag, wordt er veelvuldig gevast. Individueel, in groepsverband, of de leiders van het volk riepen op tot collectief vasten.
Ook in het NT wordt er gevast. Ik was er zelf al langere tijd mee bezig in mijn hoofd (hoe, wat, waar, waarom?) en de vanzelfsprekendheid waarmee Jezus zegt dat Zijn discipelen zúllen vasten als Hij weg is, trok me een half jaar geleden over de streep om het ook echt te gaan doen (mark 2:18-22).
Ik merk dat het ook wat vaker gebeurd om mij heen (reformatorische gezindte) maar dat er weinig over gesproken wordt. Toch lijkt het erop dat merendeel binnen de refo-cultuur niet vast.
Ik ben weleens even benieuwd:
- doe jij vasten? Waarom wel/ niet? En is dit kerkbreed gedragen of individueel?
- op welke manier? hoelang, drink je wel, eet je niets of beperkt, een vaste dag per week/ maand of alleen bij speciale gebeurtenissen zoals week van voorbereiding heilig avondmaal?
- op welke manier richt je je op God tijdens het vasten?
- wat brengt het je, welke voordelen? Wat leert het je? Hoe maakt het je 'meer' christen?
Vasten werd gedaan als teken van verdriet, of als teken van spijt over de verkeerde dingen die men gedaan hadden.
Jezus geeft zelf een antwoordt over dat vasten in Mattheüs 9:16-17, Markus 2:21-22, en Lukas 5:36-38. Het zijn gelijkenissen (beeldspraak) waarmee Jezus een diepe geestelijke les geeft over de nieuwe weg die Hij brengt.
Niemand repareert een oud kledingstuk met een nieuwe lap. Want de nieuwe lap zal krimpen en zo een stuk van de oude stof afscheuren. Dan wordt de scheur alleen maar groter. En niemand doet nieuwe wijn in oude wijnzakken. Want door het gisten van de wijn zullen de wijnzakken barsten. Dan loopt de wijn weg en de zakken zijn kapot. Maar nieuwe wijn moet je in nieuwe wijnzakken doen.
Wat betekend dit? In het kort gezegd: je kunt het oude Joodse systeem van wetten, rituelen, uiterlijke godsdienst niet combineren met het nieuwe evangelie dat Jezus brengt, dat is een boodschap van genade, vernieuwing en geestelijke verlossing.De verklaring hiervan is dat het evangelie van Jezus niet een lapmiddel voor een oud systeem is. Het is een radicaal nieuwe weg van innerlijke bekering, vernieuwing en genade. Je kunt het niet combineren met het oude denken van eigen gerechtigheid en vormendienst.
Kortom: U mag men zalig heten, Dien 's HEEREN vrees bekoort; Die, met een goed geweten, Steeds wandelt naar Zijn woord.
Gij zult uw nooddruft vinden Door d' arbeid van uw hand; Wat g' u moogt onderwinden, Komt, naar uw wens, tot stand.
De Reformatorische uitleg van ds. Moerkerken, wordt deze gelijkenis zo uitgelegd: De oude wijnzakken staan voor mensen die leven vanuit de wet, traditie of zelfverzekerde godsdienst,
De nieuwe wijn is het levende evangelie van Christus, dat alleen past in een hart dat verbroken is en vernieuwd door de Geest. Een mens moet hersteld worden in zijn hart en denken, anders kan hij Christus niet dragen.