Vasten

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Tonny
Mineur
Mineur

Vasten

Berichtdoor Tonny » 05 jul 2025 18:42

Vasten... hoewel het alleen verplicht was tijdens grote verzoendag, wordt er veelvuldig gevast. Individueel, in groepsverband, of de leiders van het volk riepen op tot collectief vasten.
Ook in het NT wordt er gevast. Ik was er zelf al langere tijd mee bezig in mijn hoofd (hoe, wat, waar, waarom?) en de vanzelfsprekendheid waarmee Jezus zegt dat Zijn discipelen zúllen vasten als Hij weg is, trok me een half jaar geleden over de streep om het ook echt te gaan doen (mark 2:18-22).
Ik merk dat het ook wat vaker gebeurd om mij heen (reformatorische gezindte) maar dat er weinig over gesproken wordt. Toch lijkt het erop dat merendeel binnen de refo-cultuur niet vast.
Ik ben weleens even benieuwd:

- doe jij vasten? Waarom wel/ niet? En is dit kerkbreed gedragen of individueel?
- op welke manier? hoelang, drink je wel, eet je niets of beperkt, een vaste dag per week/ maand of alleen bij speciale gebeurtenissen zoals week van voorbereiding heilig avondmaal?
- op welke manier richt je je op God tijdens het vasten?
- wat brengt het je, welke voordelen? Wat leert het je? Hoe maakt het je 'meer' christen?
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'

meribel
Kolonel
Kolonel

Re: Vasten

Berichtdoor meribel » 06 jul 2025 08:12

Ik heb eigenlijk nog nooit gevast

Tonny
Mineur
Mineur

Re: Vasten

Berichtdoor Tonny » 06 jul 2025 12:31

meribel schreef:Ik heb eigenlijk nog nooit gevast

En heb je een specifieke reden om niet te vasten?
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'

Terug naar “[Religie] - Open forum”