de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 24 dec 2023 14:06

Neon schreef:En om de Kerk zelf. :wink:

1 Joh. 2sv
7 Want er zijn vele verleiders in de wereld gekomen, die niet belijden, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is. Deze is de verleider en de antichrist.

8 Ziet toe voor uzelven, dat wij niet verliezen, hetgeen wij gearbeid hebben, maar een vol loon mogen ontvangen.

9 Een iegelijk, die overtreedt, en niet blijft in de leer van Christus, die heeft God niet; die in de leer van Christus blijft, deze heeft beiden den Vader en den Zoon.

Ik mis het verband een beetje? Maar ja, de kerk is het lichaam van Christus dus als het over Hem gaat gaat het ook over zijn lichaam. Maar Hij is het hoofd en staat centraal in de kerk.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Neon
Mineur
Mineur

Berichtdoor Neon » 24 dec 2023 14:32

Marnix schreef:Ik mis het verband een beetje? Maar ja, de kerk is het lichaam van Christus dus als het over Hem gaat gaat het ook over zijn lichaam. Maar Hij is het hoofd en staat centraal in de kerk.

Of je kunt ook schrijven; het lichaam van Christus is de Kerk.

Zo lees ik Rom.7sv tenminste; 4 Zo dan, mijn broeders, gij zijt ook der wet gedood door het lichaam van Christus, opdat gij zoudt worden eens Anderen, namelijk Desgenen, Die van de doden opgewekt is, opdat wij Gode vruchten dragen zouden.

En even verder in dat hoofdstuk; 24 Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?
25 Ik dank God, door Jezus Christus, onzen Heere.

Of Rom. 8sv waarin Christus ook als een innerlijk fenomeen gezien kan worden; 10 En indien Christus in ulieden is, zo is wel het lichaam dood om der zonden wil; maar de geest is leven om der gerechtigheid wil.

11 En indien de Geest Desgenen, Die Jezus uit de doden opgewekt heeft, in u woont, zo zal Hij, Die Christus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken, door Zijn Geest, Die in u woont.

Met andere woorden; de 2 naturen-leer, welke ik in een ander forum-onderdeel las in een reactie, is niet alleen wat vroeger eens in een bepaald persoon is overkomen, Jezus Christus, maar is voor een ieder die Hem aanneemt mogelijk. Hem aannemen is de Andere natuur aanvaarden of bewust worden in onszelf; Jezus Christus in het vlees gekomen.

9 Want wij zijn Gods medearbeiders; Gods akkerwerk, Gods gebouw zijt gij. 1 Kor. 3

Niets
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Niets » 10 jun 2025 08:58

Jezus was er al. God ging aan het werk met Abraham, het Joodse volk. Met de komst van Jezus zou "plots" ook de heidenen het heil ten deel vallen. Volgens Joodse mensen gaan christenen er vandoor met hun Joodse geloof. Jezus kwam vrede brengen, maar ook het zwaard - een tweedeling kwam of leek te komen. Christenen zeggen dat het Joodse volk nu helemaal afgedaan is, maar Paulus zegt dat zij nog steeds God's oogappel zijn.
De mens wil een 'menselijke weg' van éénduidigheid, niet een meer-sporen-weg. De ene is zondig en de andere niet - de zondige moet uit het kerkverband en de andere niet ... De mens blijft al eeuwenlang in hetzelfde cirkeltje rondlopen - de ene kerkscheuring na de andere, want er zou maar "één" weg zijn. En er is ook maar één weg: en dat is Christus. Christus heeft de kerk ingesteld, Hij is het Hoofd van de kerk - een kerk is een bijeenroepen (van gelovigen, maar wie bepaalt wie gelovig is?!). En bij de aartsvaders werd al gezegd, dat de meerdere (wie dat ook moge zijn in welk verband) zal de mindere (wie dat ook moge zijn in welk verband) dienen - God roept hierin op tot verdraagzaamheid en eenheid in Hem (niet uit eenheid in mensen of theologische standpunten).

Wellicht kan ds. Peet of een andere "theoloog" uitleggen hoe we uit het oneindige eeuwenlange cirkeltje van "uitsluiten" en kerkscheuring kunnen stappen om de volgende scheuring te voorkomen en meer vanuit ootmoedigheid, verdraagzaamheid, elkaar dienend, open communicatie en onderlinge liefde één kunnen zijn en blijven - en zodanig anderen laten zien dat wij werkelijk discipelen zijn van de Almachtige?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 jun 2025 10:11

Niets schreef:Jezus was er al. God ging aan het werk met Abraham, het Joodse volk. Met de komst van Jezus zou "plots" ook de heidenen het heil ten deel vallen. Volgens Joodse mensen gaan christenen er vandoor met hun Joodse geloof. Jezus kwam vrede brengen, maar ook het zwaard - een tweedeling kwam of leek te komen. Christenen zeggen dat het Joodse volk nu helemaal afgedaan is, maar Paulus zegt dat zij nog steeds God's oogappel zijn.
De mens wil een 'menselijke weg' van éénduidigheid, niet een meer-sporen-weg. De ene is zondig en de andere niet - de zondige moet uit het kerkverband en de andere niet ... De mens blijft al eeuwenlang in hetzelfde cirkeltje rondlopen - de ene kerkscheuring na de andere, want er zou maar "één" weg zijn. En er is ook maar één weg: en dat is Christus. Christus heeft de kerk ingesteld, Hij is het Hoofd van de kerk - een kerk is een bijeenroepen (van gelovigen, maar wie bepaalt wie gelovig is?!). En bij de aartsvaders werd al gezegd, dat de meerdere (wie dat ook moge zijn in welk verband) zal de mindere (wie dat ook moge zijn in welk verband) dienen - God roept hierin op tot verdraagzaamheid en eenheid in Hem (niet uit eenheid in mensen of theologische standpunten).

Wellicht kan ds. Peet of een andere "theoloog" uitleggen hoe we uit het oneindige eeuwenlange cirkeltje van "uitsluiten" en kerkscheuring kunnen stappen om de volgende scheuring te voorkomen en meer vanuit ootmoedigheid, verdraagzaamheid, elkaar dienend, open communicatie en onderlinge liefde één kunnen zijn en blijven - en zodanig anderen laten zien dat wij werkelijk discipelen zijn van de Almachtige?

Ik denk niet dat die hier meelezen. Maar ik denk dat het kleiner worden van de kerk icm het verdwijnen van verzuiling hierin een positieve rol kan spelen. Je ziet nu al dat jongeren veel minder waarde hechten aan kerkverbanden en veel eerder geneigd zijn elkaar buiten kerkmuren en dogmatische kaders op te zoeken. We moeten elkaar ook wel meer opzoeken want de kerken worden kleiner en minder mensen om je heen zijn christen, als je er dan een vindt kijk je misschien iets minder kritisch of die op dogmatisch vlak dan wel helemaal op jouw lijn zit :-)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “[Religie] - Open forum”