Renaatje schreef:Ik heb meer een vraag eigenlijk..
Als ik bid, wordt ik heel snel afgeleid. De omgeving is het probleem niet, maar juist mijn gedachten. Ik kan op internet wel allemaal tips vinden om niet afgeleid te worden door je omgeving (bijvoorbeeld opschrijven wat je bidt), maar dat helpt allemaal niet bij mij, omdat ik, zoals gezegd, afgeleid wordt door m'n gedachten, die op elk moment onder het bidden afdwalen naar van alles en nog wat.
Ik word ondertussen een beetje moedeloos ervan eigenlijk, omdat het maar niet lukt om gewoon bij mijn gebed te blijven.
Heeft iemand tips hiervoor hoe ik wél bij mijn gebed kan blijven, zonder door mijn gedachten afgeleid te worden?
Het klinkt misschien suf, maar oefenen, oefenen, oefenen.
Je neemt jezelf voor om 10-15 minuten ergens stil te gaan zitten en te bidden en in die 10-15 minuten hoeft er even helemaal niks. Geen plannen te maken, geen gesprekken voor te bereiden, geen problemen op te lossen. Gewoon zitten en zien wat er gebeurt, zonder te oordelen. Je kunt in die 15 minuten niets 'fouts' doen (in slaap vallen is niet ideaal, maar voor de rest is alles oké).
Ik heb zelf lang geleden veel gemediteerd en die gedachten, ja, die blijven maar komen. (ik heb ook nog eens ADHD, dus in het begin was het echt een orkaan!) Wat helpt, is de gedachte benoemen maar er niet in mee te gaan. Een hoop, een vrees, een wens, een plan, en dan terug naar je gebed. Heden, verleden, toekomst werkt ook goed. En soms heb je in die tijd al 3 andere gedachten gehad! Gewoon blijven benoemen en laten gaan. En als je ergens door wordt meegesleept, dan is dat niet erg; zodra je het merkt gewoon weer benoemen en terug naar je gebed.
Bij het mediteren gebruik je je ademhaling als anker; hoe voelt het rond je neus, in je lijf. Het kan ook iets anders zijn zolang het maar permanent is. Een hartslag is ook goed maar die is soms lastig te voelen.
En als je dit elke dag 10-15 minuten doet, dan beloof ik dat die gedachtenstroom op een gegeven moment zal verminderen. Het is mij één keer gelukt om hem helemaal stil te krijgen; dat was een bijzondere ervaring. En toen dacht ik bij mezelf "Dit is fijn zeg." en toen was het weg.
Veel succes ermee!