Tips voor bidden

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Renaatje
Verkenner
Verkenner

Tips voor bidden

Berichtdoor Renaatje » 19 mei 2025 09:51

Ik heb meer een vraag eigenlijk..
Als ik bid, wordt ik heel snel afgeleid. De omgeving is het probleem niet, maar juist mijn gedachten. Ik kan op internet wel allemaal tips vinden om niet afgeleid te worden door je omgeving (bijvoorbeeld opschrijven wat je bidt), maar dat helpt allemaal niet bij mij, omdat ik, zoals gezegd, afgeleid wordt door m'n gedachten, die op elk moment onder het bidden afdwalen naar van alles en nog wat.
Ik word ondertussen een beetje moedeloos ervan eigenlijk, omdat het maar niet lukt om gewoon bij mijn gebed te blijven.

Heeft iemand tips hiervoor hoe ik wél bij mijn gebed kan blijven, zonder door mijn gedachten afgeleid te worden?

Prisma23
Kapitein
Kapitein

Re: Tips voor bidden

Berichtdoor Prisma23 » 19 mei 2025 10:08

Afbeelding

Gebruik je hand, je vingers om je te concentreren.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 mei 2025 10:38

Renaatje schreef:Ik heb meer een vraag eigenlijk..
Als ik bid, wordt ik heel snel afgeleid. De omgeving is het probleem niet, maar juist mijn gedachten. Ik kan op internet wel allemaal tips vinden om niet afgeleid te worden door je omgeving (bijvoorbeeld opschrijven wat je bidt), maar dat helpt allemaal niet bij mij, omdat ik, zoals gezegd, afgeleid wordt door m'n gedachten, die op elk moment onder het bidden afdwalen naar van alles en nog wat.
Ik word ondertussen een beetje moedeloos ervan eigenlijk, omdat het maar niet lukt om gewoon bij mijn gebed te blijven.

Heeft iemand tips hiervoor hoe ik wél bij mijn gebed kan blijven, zonder door mijn gedachten afgeleid te worden?

Hm lastige vraag. Wat zijn het voor gedachten? Gaat het om praktische dingen wat je nog moet doen, dingen waar je je zorgen om maakt, dingen die geregeld moeten worden? Het kan best moeilijk zijn om rustig te worden in je hoofd, ik denk ook niet dat dat van de ene op de andere dag gaat maar je zou wel wat dingen kunnen proberen.

Ze zeggen dat als je goed wil slapen, je de laatste zoveel tijd niet meer naar schermen / bewegende beelden moet kijken omdat je hersens daar dan nog mee bezig zijn als je in bed ligt. Creeer eerst wat rust voor je ogen en doe ze dan dicht. Misschien is dat met bidden (en dan doel ik niet op even bidden voor het eten of zo maar wel als je tijd wil maken om met God te praten en naar Hem te luisteren) ook wel een beetje zo. Als je direct van drukte naar bidden gaat malen je hersens misschien wel een poos door dus misschien moet je voor je gaat bidden eerst wat rust creëren? Ga zitten en rond bewust je gedachten af. Misschien helpt rustige muziek je of iets anders om rust te creëren, een kaars aansteken of zo. Misschien helpt het zelfs om eerst te bidden voordat je gaat bidden. Dat klinkt misschien wat vaag maar als je je druk maakt om specifieke dingen, zeg het dan tegen God: Mijn hoofd zit vol met deze dingen, ik maak me er druk om maar ik weet dat U voor me zorgt, dus ik wil het nu uit handen geven, aan u, dan weet ik dat het goed komt. Zodat je daarna rust in je hoofd hebt voor de rest van het gebed. En we zijn mensen dus je zal vaak genoeg denken: Oh ik ben weer met andere dingen bezig maar roep jezelf dan ook gewoon tot de orde om je op God te focussen. Wat misschien ook helpt is gewoon zachtjes praten in plaats van in je hoofd bidden, als je "bezig bent" gaan je gedachten misschien wat minder snel op de loop.

Hopelijk heb je er iets aan.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 19 mei 2025 11:57

Beste Renaatje.
Je bent absoluut niet de enige en vind het bijzonder dat je als weinige van de vele erkent dat je er hartzeer van hebt.
Ik zou je aanraden als eerste er ruim de tijd ervoor te nemen.
Zorg dat je alleen bent en zoek een stille plek, tijdens een boswandeling b.v.
Bidt hardop, heel belangrijk.
Het kan natuurlijk niet altijd maar doe het zoveel als het enigszins mogelijk is.
Als je God vragen hebt zie ernaar uit naar wat Hij doet en volhardt in een antwoord.

Als vragen hebt kom gerust privé.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 19 mei 2025 16:45

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 mei 2025 17:29

Het klinkt misschien suf, maar oefenen, oefenen, oefenen.

Je neemt jezelf voor om 10-15 minuten ergens stil te gaan zitten en te bidden en in die 10-15 minuten hoeft er even helemaal niks. Geen plannen te maken, geen gesprekken voor te bereiden, geen problemen op te lossen. Gewoon zitten en zien wat er gebeurt, zonder te oordelen. Je kunt in die 15 minuten niets 'fouts' doen (in slaap vallen is niet ideaal, maar voor de rest is alles oké).

Ik heb zelf lang geleden veel gemediteerd en die gedachten, ja, die blijven maar komen. (ik heb ook nog eens ADHD, dus in het begin was het echt een orkaan!) Wat helpt, is de gedachte benoemen maar er niet in mee te gaan. Een hoop, een vrees, een wens, een plan, en dan terug naar je gebed. Heden, verleden, toekomst werkt ook goed. En soms heb je in die tijd al 3 andere gedachten gehad! Gewoon blijven benoemen en laten gaan. En als je ergens door wordt meegesleept, dan is dat niet erg; zodra je het merkt gewoon weer benoemen en terug naar je gebed.

Bij het mediteren gebruik je je ademhaling als anker; hoe voelt het rond je neus, in je lijf. Het kan ook iets anders zijn zolang het maar permanent is. Een hartslag is ook goed maar die is soms lastig te voelen.

En als je dit elke dag 10-15 minuten doet, dan beloof ik dat die gedachtenstroom op een gegeven moment zal verminderen. Het is mij één keer gelukt om hem helemaal stil te krijgen; dat was een bijzondere ervaring. En toen dacht ik bij mezelf "Dit is fijn zeg." en toen was het weg.

Veel succes ermee!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 23 mei 2025 06:17

Wees niet zo streng voor jezelf, want dan wordt het alleen maar erger. God weet wel wat jij nodig hebt, daar is jouw gebed niet voor nodig.
Misschien werkt een wandeling of fietstocht voor jou beter dan stil zitten?

Jess
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jess » 23 mei 2025 09:45

Herkenbaar

Heb ook wel eens gelezen:

zorg dat je een kladblok naast je ligt. Elke afleidende gedachte schrijf je snel daarop, dan ben je het kwijt, en richt je daarna weer op je gebed.

De boze is er op uit om jouw van je gebed af te leiden

Jedidjas
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jedidjas » 04 jun 2025 08:33

Vraag God of er zonde is die je moet belijden...wacht even af wat Hij in je gedachten laat komen.
Vraag God voor wie je kan bidden...wacht even en bid voor de namen die in je gedachten komen,soms erg verrassend.
Vraag God waar Hij het over wil hebben.
Vraag God of Hij een psalm of lied in je gedachten geeft...je zult zien dat dit erg treffend is.
Vraag God om een bijbeltekst.

De Heilige Geest woont IN je en zal je met deze manier van bidden erg gaan merken.

Neon
Mineur
Mineur

Berichtdoor Neon » 07 jun 2025 18:40

Hoi Renaatje,

In mijn beleving is bidden een beleving vanuit het geheiligde/geraakte hart. En eigenlijk daarom iets wat buiten ons omgaat, dan alleen doorheen dit specifieke gebeuren van verbondenheid met de Vader. En wat zich verbonden heeft met de Vader is wat uit de Vader is.

Het lijken onmogelijke woorden, maar wat wij kunnen bidden, is alleen datgene wat uit Hem, door Hem en tot Hem aangaat. Elke eigen behoefte of bevrediging heeft m.i. niets te maken met wat Geest 'regelt' in alleen de relatie met wat uit God is, en weer tot God wil komen.

Met andere woorden; 'wij' kunnen niet bidden, dan het aan Hem overlaten door wat zich in het hart beroert.

En Rom. 8 schrijft dit voor mij helder uit volgens de Staten Vertaling, met hoofdletters voor Datgene wat God/Geest aangaat en niet de nog op zichzelf gerichte mens;

26 En desgelijks komt ook de Geest onze zwakheden mede te hulp; want wij weten niet, wat wij bidden zullen, gelijk het behoort, maar de Geest Zelf bidt voor ons met onuitsprekelijke zuchtingen.

27 En Die de harten doorzoekt, weet, welke de mening des Geestes zij, dewijl Hij naar God voor de heiligen bidt.

28 En wij weten, dat dengenen, die God liefhebben, alle dingen medewerken ten goede, namelijk dengenen, die naar Zijn voornemen geroepen zijn.

29 Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen.

30 En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.

Ter aanvulling is de ervaring die Eckhart Tolle (niet Meister Eckhart) beschrijft in zijn boekje ''de kracht van het nu'', over die afleidende gedachten, wel indrukwekkend. Hij beschreef zijn gedachten die hem steeds beïnvloedden of die storend aanwezig waren bij zijn poging de rust te zoeken, als een grote kring boven zich rond zag gaan. Maar hij kon af en toe figuurlijk een pauze 'knippen' in die kring, en dan stopte de boel even. Hij vroeg zich toen af; als ik die gedachten kan stoppen, wie is die ik dan, en wat zijn die gedachten dan eigenlijk.. en dat was het begin van zijn weg van bewustwording.

Terug naar “[Religie] - Open forum”