Wat is er met de PKN aan de hand?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Erik1960
Luitenant
Luitenant

Re: Wat is er met de PKN aan de hand?

Berichtdoor Erik1960 » 04 mei 2025 11:03

Teus schreef:Als je op iemand wil passen, moet je op hem letten wat hij doet.

Volgens mij heb ik ooit een verhaal gehoord over een splinter en een balk.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 04 mei 2025 11:17

Erik1960 schreef:Volgens mij heb ik ooit een verhaal gehoord over een splinter en een balk.

Ik ook wel eens over mensen die zichzelf tegensprreken.
Ook over dat je alles moet onderzoeken en het goede bewaren.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

tulp
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor tulp » 04 mei 2025 11:30

Teus schreef:Als je op iemand wil passen, moet je op hem letten wat hij doet.

Teus hoe geef je dat passen op de ander concreet vorm?
Ik denk bij 'op iemand passen' aan mensen in je omgeving, waar je een gesprek mee kunt hebben als je denkt dat het de verkeerde kant op gaat.
Hoe doe je dat bij de PKN? Hoe pas jij op de PKN en met wie heb je gesprekken als je denkt dat het niet goed gaat?
Ik ga er van uit dat je geen 'beste stuurlui aan de wal' bent of in het wilde weg met je vingen naar andermans zonden wijst? Ik neem toch aan dat je gesprekken hebt met het hoofdbestuur? De plaatselijke kerkenraad?
Ik ben wel benieuwd hoe je zoiets concreet aanpakt want ik zou zelf niet weten waar te beginnen, eerlijk gezegd.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 04 mei 2025 18:51

Prisma23 schreef:Wel een karakteristieke GB reactie; gisteren was alles beter, de ontwikkelingen van vandaag en morgen zijn afkeurenswaardig.

Doet mij denken aan politieke partijen als NSC en BBB. Zij kunnen uitleggen wat zijn niet willen maar daar kun je geen toekomst mee bouwen.

Zo ook de GB, altijd reactief en afwijzend op wat er binnen de PKN gebeurd. Eigen initiatieven van de GB staan mij niet bij. Maar daarmee bouw je niet aan de kerk en geef je geen ruimte voor de Geest.

Maar mogelijk ben ik te somber en zijn er wel initiatieven van de GB die de kerk bouwen, maar zie ik deze niet. Ik laat mij graag corrigeren.
Ik denk dat je de reactie van de GB niet goed gelezen hebt. Want de kerk wordt niet gebouwd door klimaatmarsen (het klimaat trouwens ook niet), maar door de verkondiging van het Evangelie en niks anders. Dat is wat de GB vanouds vertelt en als je kijkt naar waar de kerken in de PKN nog vol zitten, dan hebben ze daarin simpelweg gelijk.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “[Religie] - Open forum”