Wat is er met de PKN aan de hand?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

K80
Kapitein
Kapitein

Re: Wat is er met de PKN aan de hand?

Berichtdoor K80 » 27 jul 2020 18:36

elburger schreef:Wat is er aan de hand met de KPN?

Staten Vertaling wordt niet meer gelezen, de Psalmen gaan een stuk sneller en er komen nog veranderingen.
.

Als dit de enige verandering geen zouden zijn, zou het toch geen probleem zijn? Een huidig taalgebruik en sneller dan achteruit zingen kan geen kwaad lijkt me.
Bij "ons" in de kerk gaat dit na jaren van discussie ook eindelijk gebeuren. Zo gezegd dat er nu genoeg van de oudere garde overleden is, zodat niet meer teveel mensen tegen het zere been worden geschopt. Zelfs ons ma van in de 70 is er blij mee.
Met alle andere veranderingen zou ze het absoluut niet mee eens zijn trouwens. Wat dat betreft een rechtse PKN kerk.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Prisma23
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Prisma23 » 27 jul 2020 19:49

Veranderingen horen bij de PKN, niets vreemds dus.
Er worden daarom ook cursussen in gegeven:

https://www.protestantsekerk.nl/trainin ... nderingen/

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 jul 2020 09:01

5G wordt uitgerold!

Allereerst wil ik als pikzwarte gereformeerde, zoals diversen hier over mij denken, zeggen dat men alle PKN kerken niet over 1 kam moet scheren. Ik kan enkel schrijven over eigen waarnemingen binnen de oude Hervormde gemeente waar ik het grootste gedeelte van mijn leven in de kerkbanken zat. Verder kan ik schrijven over andere Hervormde gemeenten waar familie en goede vrienden kind aan huis zijn.
Er werd een nieuwe predikant beroepen en deze heeft het ambt aanvaard.
Het eerste jaar ging het zoals het daarvoor was. Psalmen, gezangen, preek.
Maar daarna kwamen de veranderingen.
Thema avonden. Praise bands, blaasensembles, o ja, zelfs een dienst meegemaakt die begon met gymnastiek oefeningen ( was wel een gast predikant).
Dominee blij, want de kerk liep vol met kinderen/ tieners.
Mooi. Volle banken iedereen blij. Ondertussen ging men uit div liedboeken zingen. De ochtenpreek kreeg voordat de kindernevendienst begon een interactie met de kinderen. Ballonnen, water, etc, etc, werd erbij gehaald en als de kids weg waren was er nog 20/25?? min. over voor een preek. Kwamen de kids terug was daar menigmaal ook weer aandacht voor.

Fantastisch! Niet alleen maar aandacht voor de volwassenen maar ook voor de kinderen! Hoe Bijbels wil je het hebben? Beter dan "de kerk is er voor volwassenen dus ga je maar zitten vervelen, later ga je het wel boeiend vinden... als je dan nog naar de kerk gaat". Thema-avonden: Heel leerzaam. Praise-bands: Heel Bijbels. In tegenstelling dat 1 instrument en alleen maar Psalmen. Een preek van 25 minuten? Prima lengte. Het is niet hoe langer hoe beter, je kan beter in 25 minuten duidelijk het de Bijbel uitleggen, hoe vaak ik niet heb meegemaakt dat preken langer en saaier werden omdat men na een goed stuk de tijd nog vol moeten praten....

Dan de inhoud van de preek. Prima, maar toch mis ik iets in die preken. Volgens mij gaat het om vergeving, genade. Waarvan? Vergeving van de zonden door het bloed en wederopstanding uit de doden van Jezus Christus. Maar de vermaningen de waarschuwingen waar de Bijbel ook vol mee staat komen zeer zelden ter sprake. Geen hel, geen verdoemenis.
( zal wel iets van mij zijn dat ik dat stukje mis )
Echter sta ik niet alleen in dit verhaal.
Velen, vooral ouderen hebben hetzelfde gevoel.

Het gaat ook over heiliging. Maar de inhoud zal per gemeente ook wel verschillen. Maar goed, hier hebben we het wel eens vaker over gehad.

Bij familieleden, zuiderlijker op de "Biblebelt" gaat het ook die kant op.
Staten Vertaling wordt niet meer gelezen, de Psalmen gaan een stuk sneller en er komen nog veranderingen.

Kom ik tot MIJN conclusie. De PKN verschuift steeds verder naar de Vrij Evangelische hoek.
En daar kan nog veel meer.
Maar, een ding hebben ze toch gemeen, Gods Woord wordt verkondigd. Het zal dus wel aan mij, en gelijkgezinden liggen waar wij ons thuis voelen.

Statenvertaling niet meer lezen is volop in de lijn van de reformatie. De Bijbel mag gelezen worden in de taal van nu. Psalmen traag zingen is ook niet echt bijbels. Kortom, ik zie in al die dingen die je noemt vrijwel alleen maar positieve veranderingen die op geen enkele manier in strijd zijn met wat de Bijbel leert, integendeel. Het zijn meer bepaalde gewoonten die worden losgelaten.... Dat lijkt me uitstekend.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 28 jul 2020 21:17

Allereerst wil ik als pikzwarte gereformeerde, zoals diversen hier over mij denken, zeggen dat men alle PKN kerken niet over 1 kam moet scheren. Ik kan enkel schrijven over eigen waarnemingen binnen de oude Hervormde gemeente waar ik het grootste gedeelte van mijn leven in de kerkbanken zat. Verder kan ik schrijven over andere Hervormde gemeenten waar familie en goede vrienden kind aan huis zijn.
Er werd een nieuwe predikant beroepen en deze heeft het ambt aanvaard.
Het eerste jaar ging het zoals het daarvoor was. Psalmen, gezangen, preek.
Maar daarna kwamen de veranderingen.
Thema avonden. Praise bands, blaasensembles, o ja, zelfs een dienst meegemaakt die begon met gymnastiek oefeningen ( was wel een gast predikant).
Dominee blij, want de kerk liep vol met kinderen/ tieners.
Mooi. Volle banken iedereen blij. Ondertussen ging men uit div liedboeken zingen. De ochtenpreek kreeg voordat de kindernevendienst begon een interactie met de kinderen. Ballonnen, water, etc, etc, werd erbij gehaald en als de kids weg waren was er nog 20/25?? min. over voor een preek. Kwamen de kids terug was daar menigmaal ook weer aandacht voor.

Dan de inhoud van de preek. Prima, maar toch mis ik iets in die preken. Volgens mij gaat het om vergeving, genade. Waarvan? Vergeving van de zonden door het bloed en wederopstanding uit de doden van Jezus Christus. Maar de vermaningen de waarschuwingen waar de Bijbel ook vol mee staat komen zeer zelden ter sprake. Geen hel, geen verdoemenis.
( zal wel iets van mij zijn dat ik dat stukje mis )
Echter sta ik niet alleen in dit verhaal.
Velen, vooral ouderen hebben hetzelfde gevoel.

Bij familieleden, zuiderlijker op de "Biblebelt" gaat het ook die kant op.

Kom ik tot MIJN conclusie. De PKN verschuift steeds verder naar de Vrij Evangelische hoek.
En daar kan nog veel meer.
Maar, een ding hebben ze toch gemeen, Gods Woord wordt verkondigd. Het zal dus wel aan mij, en gelijkgezinden liggen waar wij ons thuis voelen.

Geweldig Elburger, zou onze gemeente kunnen zijn :mrgreen:
Zeker je laatste zin is belangrijk, het Woord word verkondigd en samen zijn we één in Christus.
Daar gaat het om.
Een gemeenschap ook vol van Gods heilige Geest.
Ik heb nog een, wellicht schokkende, klapper op de vuurpijl voor je...
Vannacht gaan de kinderen van onze gemeente met z'n allen in de kerk in de grote kerkzaal in tenten slapen :-$
Kampeerfestijn in de kerk <|:)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Prisma23
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Prisma23 » 29 apr 2025 08:56

Volgens predikanten die lid zijn van de GB is er vervreemding tussen hen en de PKN.

Twee derde GB-predikanten vindt dat PKN conservatief kerklid in de steek laat.

https://www.rd.nl/artikel/1105401-cvand ... steek-laat

Twee derde van de predikanten uit de Gereformeerde Bond (GB) voelt zich volgens CVandaag vervreemd van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) door haar steun aan onder andere de klimaatmars.

Dit is een vreemde redenering, omdat er dingen binnen de PKN gebeuren waar de GB-predikanten niet achter kunnen staan worden er kerkleden in de steek gelaten.....

Maar het goede nieuws is de reactie van "eindebaas" van de GB.
„Het is voor sommigen wellicht aardig om te lezen, maar ik kan met de resultaten van de enquête erg weinig”, zegt Piet Vergunst, algemeen secretaris van de Gereformeerde Bond, desgevraagd. „Niet allerlei meningen van predikanten zijn sturend, maar onze roeping in de kerk is leidend.”

Dus ook de GB laat nu zien dat de kerk geen dominees-kerk (meer) is maar een gemeenschap van geroepenen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 apr 2025 16:49

waarom zou een GB-dominee iets tegen een klimaatmars hebben?

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 29 apr 2025 17:19

Lalage schreef:waarom zou een GB-dominee iets tegen een klimaatmars hebben?

Er is helemaal geen klimaatprobleem. Tenminste, dat lijkt een beetje de tendens te zijn van het steeds meer verrechtsende blaadje De Waarheidsvriend.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 apr 2025 20:01

Orthodox christelijk is rechts (SGP) waar progressief christelijk linkser is (CU). Daarin is men in de afgelopen tijd ook wel wat meer uit elkaar gegroeid, CU is wat naar links opgeschoven en waar men elkaar vroeger vaak vond in geloofsthema’s zie je aan dingen die nu veel aandacht krijgen (denk aan klimaat en migratie) de verschillen wat meer. Klimaatmarsen horen bij links. PKN is een voorbeeld van een verband waarin beide groepen zijn vertegenwoordigd maar de orthodoxe groep is wel kleiner. En zo werkt de polarisatie ook door in de kerk, ook al is aandacht voor Gods schepping, de natuur volgens mij totaal niet onbijbels maar juist een opdracht.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 29 apr 2025 22:47

Ik woonde een dienst van een pkn gemeente bij waar de dominee God om een nieuwe paus bad.
Dat spreekt boekdelen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Erik1960
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Erik1960 » 30 apr 2025 07:16

Teus schreef:Ik woonde een dienst van een pkn gemeente bij waar de dominee God om een nieuwe paus bad.
Dat spreekt boekdelen.

Inderdaad… medeleven tonen met je buren, je moet er toch niet aan denken zeg. Waar gaat het naartoe in deze wereld.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 30 apr 2025 07:54

De Waarheidsvriend:

Met gevoelens van vervreemding nam het Hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond kennis van de uitlatingen van de Protestantse Kerk ten aanzien van de klimaatcrisis. Een aantal actiegroepen houdt samen met de Groene Kerken op zondag 12 november een mars voor klimaat en rechtvaardigheid in Amsterdam. Op de website van de Protestantse Kerk doet de scriba, dr. René de Reuver, een oproep om daaraan mee te doen. Op zondag prijzen we God, en “dat kan op verschillende manieren, vanaf de kerkbank, maar ook vanaf de straat”. Wanneer ds. De Reuver zegt dat je wel een keertje je eigen gemeente in de steek mag laten om actie te voeren in Amsterdam, laat hij merken dat de kerk zelf niet goed weet wat het eigene van de eredienst is. Daar vindt immers bediening van de verzoening plaats. Daar ontmoet de levende Heere Zijn gemeente bij Woord en sacrament. Dat is niet inwisselbaar met een protestmars, ook niet voor één keer. In de oproep van de kerk worden rechtvaardiging en heiliging misverstaan. Ons advies: ga – zoveel als mogelijk is lopend of met de fiets – op zondag in uw eigen gemeente naar de kerk. Dat is goed voor het milieu en voor uw ziel.

Ten tweede: de verzwagering van kerk en actiegroepen. Reina Wiskerke legt daar de vinger bij in haar column in het Nederlands Dagblad van 1 november. Clubs als Extinction Rebellion en Transnational Institute, die mede deze klimaatmars organiseren, spreken zich onomwonden uit tegen Israel. Het is goed dat de kerk zich bezighoudt met klimaatvraagstukken, maar laat ze dat doen op haar eigen merites, vanuit de Schrift.

Vervreemding ervaren we, ten derde, bij de mededeling, dat er voorafgaand aan de mars een interreligieuze viering zal worden gehouden. “Vanuit verschillende tradities zal er worden gebeden en God worden geprezen om het geschenk van de schepping”. Op deze manier reduceert de kerk het belijden van Christus tot een traditie, een optie tussen andere. Er is dringend een klimaatverandering nodig in de kerk en in haar communicatie.

Tenslotte: het Hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond doet een oproep om tijdens de zondagse erediensten te bidden voor het geheel van de kerk, dat wij allen in gehoorzaamheid aan de Heilige Schrift blijmoedig en volhardend onze Heere Jezus Christus zullen volgen, tot zegen van de wereld. Totdat Hij komt.

Namens het Hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond,

ds. J.A.W. Verhoeven, voorzitter

Wat Cicero zegt is dus onjuist.

Prisma23
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Prisma23 » 30 apr 2025 08:40

benefietdiner schreef:De Waarheidsvriend:

Met gevoelens van vervreemding nam het Hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond kennis van de uitlatingen van de Protestantse Kerk ten aanzien van de klimaatcrisis. Een aantal actiegroepen houdt samen met de Groene Kerken op zondag 12 november een mars voor klimaat en rechtvaardigheid in Amsterdam. Op de website van de Protestantse Kerk doet de scriba, dr. René de Reuver, een oproep om daaraan mee te doen. Op zondag prijzen we God, en “dat kan op verschillende manieren, vanaf de kerkbank, maar ook vanaf de straat”. Wanneer ds. De Reuver zegt dat je wel een keertje je eigen gemeente in de steek mag laten om actie te voeren in Amsterdam, laat hij merken dat de kerk zelf niet goed weet wat het eigene van de eredienst is. Daar vindt immers bediening van de verzoening plaats. Daar ontmoet de levende Heere Zijn gemeente bij Woord en sacrament. Dat is niet inwisselbaar met een protestmars, ook niet voor één keer. In de oproep van de kerk worden rechtvaardiging en heiliging misverstaan. Ons advies: ga – zoveel als mogelijk is lopend of met de fiets – op zondag in uw eigen gemeente naar de kerk. Dat is goed voor het milieu en voor uw ziel.

Ten tweede: de verzwagering van kerk en actiegroepen. Reina Wiskerke legt daar de vinger bij in haar column in het Nederlands Dagblad van 1 november. Clubs als Extinction Rebellion en Transnational Institute, die mede deze klimaatmars organiseren, spreken zich onomwonden uit tegen Israel. Het is goed dat de kerk zich bezighoudt met klimaatvraagstukken, maar laat ze dat doen op haar eigen merites, vanuit de Schrift.

Vervreemding ervaren we, ten derde, bij de mededeling, dat er voorafgaand aan de mars een interreligieuze viering zal worden gehouden. “Vanuit verschillende tradities zal er worden gebeden en God worden geprezen om het geschenk van de schepping”. Op deze manier reduceert de kerk het belijden van Christus tot een traditie, een optie tussen andere. Er is dringend een klimaatverandering nodig in de kerk en in haar communicatie.

Tenslotte: het Hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond doet een oproep om tijdens de zondagse erediensten te bidden voor het geheel van de kerk, dat wij allen in gehoorzaamheid aan de Heilige Schrift blijmoedig en volhardend onze Heere Jezus Christus zullen volgen, tot zegen van de wereld. Totdat Hij komt.

Namens het Hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond,

ds. J.A.W. Verhoeven, voorzitter

Wat Cicero zegt is dus onjuist.

Wel een karakteristieke GB reactie; gisteren was alles beter, de ontwikkelingen van vandaag en morgen zijn afkeurenswaardig.

Doet mij denken aan politieke partijen als NSC en BBB. Zij kunnen uitleggen wat zijn niet willen maar daar kun je geen toekomst mee bouwen.

Zo ook de GB, altijd reactief en afwijzend op wat er binnen de PKN gebeurd. Eigen initiatieven van de GB staan mij niet bij. Maar daarmee bouw je niet aan de kerk en geef je geen ruimte voor de Geest.

Maar mogelijk ben ik te somber en zijn er wel initiatieven van de GB die de kerk bouwen, maar zie ik deze niet. Ik laat mij graag corrigeren.

Erik1960
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Erik1960 » 30 apr 2025 09:51

benefietdiner schreef:Wat Cicero zegt is dus onjuist.

Je onderbouwt dit met een stuk van een half jaar geleden, waarin het klimaatprobleem op geen enkele manier aan de orde komt. De reactie richt zich op deelname op zondag aan een bijeenkomst.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Prisma23
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Prisma23 » 30 apr 2025 12:44

Erik1960 schreef:Je onderbouwt dit met een stuk van een half jaar geleden, waarin het klimaatprobleem op geen enkele manier aan de orde komt. De reactie richt zich op deelname op zondag aan een bijeenkomst.

Zou het doel van de bijeenkomst dan geen rol spelen?

En Hij zeide tot hen: Wat mens zal er zijn onder u, die een schaap heeft, en zo datzelve op een sabbatdag in een gracht valt, die hetzelve niet zal aangrijpen en uitheffen?

Mattheus 12:11

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 30 apr 2025 19:30

In 2004 werden de deelnemers aan het Samen-op-Weg-proces (de Nederlandse Hervormde Kerk, de Gereformeerde Kerken Nederland en de Evangelisch-Lutherse Kerk) officieel verenigd in de Protestantse Kerk in Nederland. Hoewel de Gereformeerde Bond deze kerkfusie afkeurde, besloot zij toch op haar post te blijven in het nieuwe kerkgenootschap. Dit doet zij om in haar taak, die zij sinds 1909 vervult, te volharden. Een ernstig gevolg van de fusie was echter een scheuring die zich voltrok in vele hervormd-gereformeerde gemeenten.

Als een deel van de GB zich na 20 jaar vervreemd voelt, door wat van omstandigheden dan ook, is het misschien wenselijk om alsnog (na 20 jaar dus) achter hun broeders Hersteld Hervormde kerk aan te gaan c.q. aan te sluiten. :D

Terug naar “[Religie] - Open forum”