Neon schreef:Een fundamenteel verschil in inzicht zou kunnen zijn dat de Zoon buiten de mens geplaatst is in de geloofsbeleving. En dat geloven in, een afstand heeft van de mens zelf, tot ergens ver weg in de hemel.
Terwijl alle teksten wijzen op de Zoon in de mens zelf.
Het geloof gaat nooit buiten Gods Zoon om, want het getuigenis van God draait om Jezus (zie o.a. Mattheüs 17:5, Johannes 5:31-32). Een mens komt bij de Heere Jezus omdat de Vader hem aan de Zoon geeft en die mens het van de Vader gehoord en geleerd heeft (Johannes 6:45).
De teksten die je aanhaalt over mensen die de Geest hebben, gaan over de uitverkorenen van God, gelovigen, Gods kinderen (heiligen). Zij zijn reeds geroepen en in Jezus en Jezus is in hen. Dat geldt niet voor de natuurlijke mens (ongelovigen). Zij hebben de Geest niet en zij zijn niet van Jezus (Romeinen 8:9). Van nature zijn we allemaal ongelovig en kom je door de genade van God tot geloof. Daarom verkondigen we het Evangelie aan ongelovigen, zondaars, de bediening van de verzoening.
Neon schreef:Of wie is het dan die de deur opent wanneer er geklopt wordt? De mens van vlees en bloed?
Iedere afstammeling van Adam is vlees en bloed, blind, doof en met een stenen hart. De mens opent de deur, omdat hij de stem van de Herder hoort en herkent. De Heere maakt blinden ziende en doven horende.
"
En Hij zei: Daarom heb Ik u gezegd dat niemand tot Mij komen kan, tenzij het hem door Mijn Vader gegeven is." (Johannes 6:65)
"
Ik ben de goede Herder (Jezus) en Ik ken de mijnen en word door de mijnen gekend, zoals de Vader Mij kent en Ik de Vader ken; en Ik geef Mijn leven voor de schapen. Ik heb nog andere schapen, die niet van deze schaapskooi zijn; ook die moet Ik binnenbrengen, en zij zullen Mijn stem horen en het zal worden één kudde en één Herder." (Johannes 10:14-16)
Wie roept wie en Wie brengt wie binnen?
Neon schreef:De Bijbel heel de Schrift noemen is waar al de verwarring begon. De Bijbel is later ontstaan of samengevat dan dat wat jij later weer de Schrift noemde; een gedeelte in het OT. Dan reageer ik daarop als; Schrift als gedeelte van het OT.
Ja, dat snap ik. Het O.T. (of een gedeelte ervan) niet het onfeilbare Woord van God en mensenwerk noemen is problematisch. Daarmee komt alles (ook het N.T.) op losse schroeven te staan.
Neon schreef:Joh. 1 vers 4 schrijft dit;
4 In Hetzelve was het Leven, en het Leven was het Licht der mensen.
Wat hier staat geschreven is dat wij het Leven hadden, en het Licht wat Dit uitstraalde.
Het gaat hier om Jezus. Jezus is het Licht, het Woord en het Leven: "
Jezus dan sprak opnieuw tot hen en zei: Ik ben het Licht der wereld; wie Mij volgt, zal beslist niet in de duisternis wandelen, maar zal het licht van het leven hebben." (Johannes 8:12)
Johannes schrijft in de verleden tijd en in de tegenwoordige tijd omdat Hij (Jezus) in de wereld was, maar nu in de hemel is. Het betekent niet dat wij voorheen het Leven hadden en dat we moeten worden "
gewekt uit 'de slaap' van leven in de duisternis waar de mens/ziel in beland is geraakt."
Een zondaar is dood, niet slapende. Dood: "
Ook u heeft Hij met Hem levend gemaakt, u die dood was door de overtredingen en de zonden" (Efeze 2:1)
Neon schreef:De zondeval is waar de mens in is beland, het uit het Paradijs verdreven zijn. In het stof zogezegd, de gevallen natuur.
In Hem zijn wij een nieuwe schepping. Oftewel wedergeboren, opnieuw geboren. De 2e Mens is de Heere uit de Hemel. Wij zullen veranderd worden van een aards in een hemels lichaam. 1 Kor. 15
Maar dat is een proces, een wandel, een weg. En waar loopt die weg anders dan in de mens zelf, die belopen wordt door.. Hem in ons.
Het is geen proces. Een nieuwe schepping word je bij de wedergeboorte, dat is een eenmalige gebeurtenis "
Daarom, als iemand in Christus is, is hij een nieuwe schepping: het oude is voorbijgegaan, zie, alles is nieuw geworden." (2 Korinthe 5:17).
En de opstanding is in een oogwenk: "
in een ondeelbaar ogenblik, in een oogwenk, bij de laatste bazuin. Immers, de bazuin zal klinken en de doden zullen als onvergankelijke mensen opgewekt worden, en ook wij zullen veranderd worden." (1 Korinthe 15:52).
Neon schreef:... Ter aanvulling, want dat van; ''de mens wordt niet met 2 naturen geboren'' en '' is slecht'' en ''De natuurlijke mens heeft geen potentie in zichzelf om iets goeds voor God te bewerkstelligen'' is gedeeltelijk juist, maar er lijkt zoals je dit neerzet geen mogelijkheid te zijn om dit te kunnen veranderen.
Die potentie heeft de mens wel namelijk, maar is de aanname van de gave/het geloof, daarbij die bewustwording van wat geeft en wat ontvangt, en is de aanraking van het goddelijke precies dáár in de mens wat ontvankelijk is voor het goddelijke, het ontvankelijke hart, het ''neigende oor''.
Inderdaad, de mens heeft geen mogelijkheid om dit te kunnen veranderen. Ik zei al, de mens is doof, blind en een slaaf van de zonde. De mens moet door Jezus worden vrijgemaakt.
"
Kan ook een Cusjiet zijn huid veranderen, of een luipaard zijn vlekken? Zou ook u dan goed kunnen gaan doen, gewend als u bent om kwaad te doen?" (Jeremia 13:23),
"
Maar het dwaze van de wereld heeft God uitverkoren om de wijzen te beschamen, en het zwakke van de wereld heeft God uitverkoren om het sterke te beschamen. En het onaanzienlijke van de wereld en het verachte heeft God uitverkoren, en wat niets is, om wat iets is teniet te doen, opdat geen vlees voor Hem zou roemen. Maar uit Hem bent u in Christus Jezus, Die voor ons is geworden wijsheid van God en gerechtigheid, heiliging en verlossing, opdat het zal zijn zoals geschreven staat: Wie roemt, laat hij roemen in de Heere." (1 Korinthe 1:27-31)