Marnix schreef op 7 maart
Het valt me op dat je God gelijk verantwoordelijk houdt voor een in onze ogen domme gelofte van Jefta. Als het zo is gegaan als we vermoeden, is dat dan Gods schuld omdat Hij het toestaat? Want dan kunnen we ongeveer alle ellende in deze wereld die door mensen worden veroorzaakt wel aan God toeschrijven omdat Hij niet reageert met een stem uit de hemel of iets dergelijks die zegt: Doe dat niet! Dus als het gebeurd is wil dat niet zeggen dat God het daarmee ook goedkeurt, net zoals er heel veel dingen gebeuren die Hij niet wil.
Klopt ja. Ik houd God ook verantwoordelijk voor het gedane offer van Jefta. Ik weet dat je God niet alle schuld kan geven van alle ellende op deze wereld. De gebrokenheid van de wereld is begonnen door onze toedoen (zondeval). God heeft wel gelijk een plan opgezet om de mensheid te redden. Alleen als je even puur naar deze geschiedenis kijkt dan lees je dat Jefta een brandoffer beloofd aan de HEERE. Bij zo’n brandoffer zijn 2 partijen betrokken (en dus verantwoordelijk). God is in deze situatie dan de aannemer.
Pcrtje schreef op 7 maart
Diezelfde God verordeneert ook een zondvloed waarbij vrijwel de gehele wereldbevolking verdronk en gaf opdracht volledige Kanaänitische steden uit te moorden, zelfs de vrouwen en kinderen. Hoe ga je daar dan mee om?
Ten eerste mag ik (en wil ik) geloven in God die heilig, rechtvaardig, goed en liefde is. Dat zijn karaktereigenschappen. Behalve die kun je volgens de Bijbel meer eigenschappen aan God toeschrijven. Daarbij lees ik geen eigenschappen als grillig, kwaadaardig en onberekenbaar (al kunnen wij God niet narekenen). De geschiedenissen die jij noemt zijn inderdaad heel aangrijpend. Ik neem ze voor geschiedenis aan wat wil zeggen dat ik geloof dat ze daadwerkelijk gebeurd zijn. Wat de zondvloed betreft daarbij kan ik dan nog zeggen dat God de mensen tijd heeft gegeven om zich te bekeren. Dat is een verhaal waarbij ik opgevoed ben door de kinderbijbel. Met het verhaal van Jericho idem. Daarbij kwam Rachab nog om de hoek kijken met het scharlaken koord. In die geschiedenissen zoek ik naar de verzachtende omstandigheden waardoor ik beter kan aanvaarden waarom God er zus of zo mee handelt. Zo ga ik er mee om.
Mortlach schreef op 7 maart
Twee opmerkingen.
Eén: dit is een goed voorbeeld van naar een conclusie toewerken. Je weet al wat waar is (of wat je wil dat waar is) en dan is het een kwestie van het juiste bewijs erbij zoeken om het plausibel te maken. Waarom toch die moeite doen als je toch al weet wat de conclusie is?
Ten eerste vind ik het de moeite waard om over het geloof te praten. Want dan blijf ik er mee bezig. Anders gaat al mijn tijd op aan huis-tuin en keuken bezigheden en kan ik me niet geestelijk verdiepen.
Ten tweede kan ik het gewoon niet hebben dat een dominee notabene mij verteld dat God zo’n offer ter ere van Hem laat gebeuren en dat ik dan maar moet accepteren dat God ook zó is.
Dus in dit geval heb ik graag gelijk! En ik geef toe dat ik zowiezo graag gelijk heb
Twee: dit zegt nogal wat over je inherente mensbeeld en een beperkt begrip van tijd/eeuwigheid. Wat is een mensenleven op een eeuwigheid? Tenzij je aanneemt dat God dat meisje niet in de hemel heeft toegelaten.
Ik snap niet helemaal wat je hier zegt. Wat is een inherent mensbeeld? Ik zocht het woord inherent op en dan kom ik uit op nauw verbonden/aanhangend/aanklevend/Innig samengaand. Dus je bedoelt dat ik een beperkt begrip heb van de mens, tijd en eeuwigheid? Dat kan ik gewoon toegeven want dat is zo. De volgende stap in deze geschiedenis of God dat meisje wel of niet heeft toegelaten in de hemel zover ben ik nog niet. Ik wil gewoon niet aannemen dat God dat meisje liet brandofferen ter ere van Hem. Als dat niet gebeurd is dan heeft het meisje nog de kans gehad om een leven te leven.
Mortlach schreef: En kun je het ze kwalijk nemen? Jij zegt zelf ook dat je niet wilt leven met een God die dit laat gebeuren. De mensen die niet geloven brengen die houding slechts in de praktijk. Jij kunt dit niet accepteren en daarom kan het dus niet waar zijn... Ik wou dat er werkelijkheid zich liet vormen door de dingen die ik wel en niet kan/wil accepteren...
Of ik het ‘sommige mensen’ kwalijk neem dat ze niet geloven? In mijn hart denk ik wel eens het een en ander maar dan is het verstandiger om dat niet direct te uiten. Ik ben tenslotte ook niet alziend en weet niet alle redenen waarom iemand niet gelooft. Trouwens, wat ik oprecht hoop is dat er meer geloof is in mensen dan dat ik zien kan.
Cicero schreef op 9 maart
Iedereen interpreteert, het gaat erom welke interpretatie het beste bij de gegevens past.
Dit kan ik gewoon met je eens zijn.
Het voorbeeld van Mesa laat zien dat volgens de schrijvers van 2 Koningen zo'n type offer aan de eigen god werkte. De gedachte: ik zit in een noodsituatie en nu dwing ik bij mijn god een goede uitkomst af door het allerdierbaarste op te offeren, maakte onderdeel uit van de religies van Noord-West Azië en het Mediterrane gebied.
Het was dus ook geen domme gelofte van Jefta, maar een zeer berekenende en wrede gelofte, waarbij Jefta ervan uitging dat die zou werken.
Ik heb wel het idee dat de schrijvers van Richteren er minstens ambivalent tegenover staan. En er is een regeling in de Tora waarbij je een belofte kunt afkopen, maar dat is uiteraard later geschreven.
Ik heb de hoop dat ik kan geloven dat de dochter in werkelijkheid haar leven in ‘afzondering’ geleefd heeft. Dat maakt het iets dragelijker. Dat Jefta zo een gelofte doet vind ik toch nog onbegrijpelijk. Marnix schreef het al eerder ergens. Wat denk je nou op het moment dat je zo’n gelofte doet? Dat er een cultuur was om het volk Israël heen dat kinderen geofferd werden aan een afgod (de Moloch) wordt door God zeer afgekeurd. Moet Jefta geweten hebben. Hij kon natuurlijk niet weten dat het zijn dochter was die als eerste op hem toe zou lopen maar dan nog.
En verder is Goslinga typisch zo'n Bijbelwetenschapper die theologisch bevooroordeeld is. Je leest dan ook geen grammaticale argumentatie in zojn stuk, maar slechts beweringen. Bijbelwetenschappers die bij voorbaat van het gelijk van de Bijbel uitgaan zijn onbetrouwbaar.
Ik ben geen bijbelwetenschapper dat moet je wel gemerkt hebben. De beweringen die ik geciteerd heb van Goslinga vond ik eigenlijk best logisch klinken. Er zit toch best iets in?? Ook al is het geen grammaticale argumentatie o.i.d.
Ik ga ook uit van het gelijk van de Bijbel maar ik weet dat ik wel dingen moet onderzoeken voordat ik het een en ander ga roepen als waarheid.