Huisje_op_de_hei schreef:Jij kunt binnen no-time(?) een regiment aan woorden neerzetten
Ik voer deze discussie niet voor het eerst en ben dus bekend met de voor en tegenargumenten, dat maakt het makkelijk.
Huisje_op_de_hei schreef:Toch hebben die levensvragen mijn interesse, altijd zo geweest.
In jouw antwoord zie ik ook weer dingen voorbij komen.
*de aanwezigheid van Jezus in het N.T.
*is het Oude Verbond alleen gebaseerd op regeltjes en wetten?
* Ik geloof in het gedachtengoed van Jezus en daarmee in Jezus zelf.
Hij praat niet alleen mooi maar hij leeft/handelt naar zijn eigen morele maatstaven.
Ik ben er stellig van overtuigt dat hij er nooit op uit is geweest een gesloten systeem van theologische dogma's te introduceren.
Een systeem waarbij niet alleen mensen opgesloten worden, maar God zelf ook. Die dient zich ook te houden de theologische constructies.
Maar Jezus ging lekker vrijzinnig om met de schriftgeleerden en leverde maatwerk aan de mensen, tot woede van het sanhedrin.
En nu vochten/vechten de theologische bobo's elkaar ook de tent uit wie de enige echte theologische waarheid in pacht heeft.
Niks nieuws onder de zon, eigenlijk doen wij er hier ook wel een beetje aan mee ..

Maar ik denk niet dat God zich daar iets van aantrekt, hij wil net zo goed de gedoopte kindjes erbij hebben als de geloofsdopers en de rest van de mensen.
* Er staan wel 613 ge- en verboden in met wat context er omheen.
In Handelingen 15 noemt Petrus het een juk is zijzelf noch hun voorvaders konden dragen, hoewel er in de Thora staat dat de wetten niet te zwaar zijn en binnen het bereik liggen. Heel dichtbij zelfs: in de mond en het hart met als conclusie: ''u kunt ze volbrengen'' Deut. 30.
Het is niet zo dat christenen uit de heidenen onder het oude Joodse verbond gebracht moeten worden, eerder andersom, dat de Joden het oude verbond achter zich moeten laten om met God in het reine te komen.
Handelingen 15: 10 Waarom wilt u God dan trotseren door op de schouders van deze leerlingen een juk te leggen dat onze voorouders noch wijzelf konden dragen? 11 Nee, we geloven dat we door de genade van de Heer Jezus gered worden, op dezelfde wijze als zij."
KR38 schreef:Het is niet de veelheid aan woorden wat iets waar maakt.
Het kan juist verwarring veroorzaken.
Dat kan, daarom kun je beter naar de argumenten kijken die verwoord worden.
Wie in verwarring raakt van een veelvoud aan argumenten kan er gewoon 1 tegelijk onderzoeken en de rest parkeren, of je laat alles voor wat het is als je het niet interessant vindt.
KR38 schreef:Ik heb hier over nagedacht maar het komt er op neer dat je uit de Bijbel kan halen wat je aanstaat en kan negeren wat je niet aanstaat.
En dat is niet Bijbels. Het is alles of niets.
Dus je vindt het maar niks wat Paulus hier zegt? En hoezo alles of niks?
Het is allemaal niet zo spannend hoor, Paulus zegt dit in de context van een praktisch leven naar zijn wil vanuit een hartelijke gezindheid, waarbij hij ook duidelijk maakt dat je het doen moet met wat je gegeven is:
1 Broeders en zusters, met een beroep op Gods barmhartigheid vraag ik u om uzelf als een levend, heilig en God welgevallig offer in zijn dienst te stellen. Dat is de ware eredienst die van u wordt gevraagd. 2 U moet uzelf niet aanpassen aan deze wereld, maar u veranderen door uw gezindheid te vernieuwen, om zo te ontdekken wat God wil en wat goed, volmaakt en Hem welgevallig is.
3 Met een beroep op de genade die mij geschonken is, zeg ik u allen dat u zichzelf niet hoger moet aanslaan dan u kunt verantwoorden. U moet verstandig over uzelf denken, in overeenstemming met het geloof, de maatstaf die God ieder van u geschonken heeft. 4 Zoals ons ene lichaam vele delen heeft en die delen niet allemaal dezelfde functie hebben, 5 zo zijn we samen één lichaam in Christus en zijn we, ieder apart, elkaars lichaamsdelen. 6 We hebben verschillende gaven, onderscheiden naar de genade die ons geschonken is. Wie de gave heeft te profeteren, moet die in overeenstemming met het geloof gebruiken. 7 Wie de gave heeft bijstand te verlenen, moet bijstand verlenen. Wie de gave heeft te onderwijzen, moet onderwijzen. 8 Wie de gave heeft te troosten, moet troosten. Wie uitdeelt, moet dat zonder bijbedoeling doen. Wie leiding geeft, moet dat doen met volle inzet. Wie barmhartig is, moet daarin blijmoedig zijn. 9 Laat uw liefde oprecht zijn. Verafschuw het kwaad en wees het goede toegedaan. 10 Heb elkaar lief met de innige liefde van broeders en zusters en acht de ander hoger dan uzelf.
Al dat gepreek over theologische dogma's is aan mij niet besteed, zeker geen dogma's waar mijn verstand en hart niet bij betrokken zijn.
Dat heeft niets met hartelijk geloof/vertrouwen te maken, het ondermijnd het eerder. Mijn zieltje win je er niet mee ..!
Het is op z'n best niets anders dan 'dom iets voor waar aannemen' waardoor ik zou huichelen omdat ik niet in dergelijke constructies geloof.