Huisje_op_de_hei schreef:Hmmm, ik zie niet in waarom ik op deze manier een denkbeeldig probleem zou scheppen. Het klopt hoor als er ergens een focus op komt te liggen dan gaat daar de aandacht naar toe. Dat is het logische gevolg van actie en reactie. Maar je hebt wel te maken met datgene (hij/zij/het) wat de focus veroorzaakt. En die hij/zij/het doet ertoe.
Ik vind gewoon dat in de relatie van God en mens je het mensje niet teveel op de voorgrond moet stellen. Misschien is dat opvoeding, misschien is dat een karaktertrek, misschien is dat zelfkennis of wellicht zijn ze het alledrie. Maar juist omdat God groot is heilig en goed en wat allemaal nog wel niet meer (??) is het niet meer dan normaal dat daar de aandacht naar toe gaat. Door ons daarop te focussen leren wij in de navolging hoe we de dingen wél moeten doen. God is groter dan wij en onze focus waard.
Ik vind het meer dan een opluchting (!!!!) dat telkens als ik faal ik mag rekenen op God dat Hij mij de juiste wegen leert.
Nu terwijl ik dit schrijf bekruipt me een gevoel van twijfel of ik het echt een opluchting vind en of ik het altijd zo ervaar dat God mij de juiste wegen leert. Vaak voelt het als een rondtobben in een eenzame wildernis. Maar ja… als ik niet kan rekenen op God die mij eruit trekt waarop dan wel?
Dopen is m.i. een teken waarin God beloofd dat Hij mijn God wil zijn. Een antwoord daarop is zeker nodig maar aangezien dopen niet hetzelfde is als belijdenis doen (het is gewoon iets anders) moet je die twee niet met elkaar verwarren.
Tja, we kunnen onszelf wel eindeloos gaan herhalen, maar daar komen geen nieuwe inzichten uit.
Jij plaatst dopen onder het aanbod/vraag, ik zie de doop als een symbolisch antwoord wat volgt op het eigen persoonlijk geloof op Gods aanbod/vraag.
Ik stem dan in met de belijdenis uit Romeinen 6 dat ik door de doop in zijn dood met hem begraven en weer opgestaan ben.
Het menselijk antwoord doet ertoe, maar daar volgt totaal de vraag niet uit wie het grootst, heiligst, best, belangrijkst o.i.d. is.
Evenmin volgt eruit dat gelovigen een 'perfect nieuw leven' leiden, Jezus volgen gaat met vallen en opstaan.
Huisje_op_de_hei schreef:Dat geloof ik dat jouw ja voor 100% gemeend was.
Maar stel dat ik die geloofsdoop ondergaan had (wat niet zo is natuurlijk, maar stel) dan nóg blijft mijn antwoord een zwak nietig antwoordje. Gewoon een realistisch feit.
Stel dat je ten huwelijk gevraagd wordt en er komt een zwak nietig ja-tje uit, of stel dat iemand vraagt ''is dat jouw vader'' en ook bij dit voorbeeld een zwak nietig ja-antwoordje. Dat klinkt allemaal niet echt overtuigt terwijl het gewoon ja of nee is.
Ben je door geloof/wedergeboorte een kind van God ja of nee? Neem je zijn evangelie aan ja of nee? Heb je de intentie om Jezus te volgen ja of nee?
Het probleem is, denk ik, dat je de levenspraktijk aan het ja-woord koppelt, maar daar gaat de vraag en het antwoord niet over.
Inderdaad is het realistisch dat gelovigen in hun levenspraktijk nog (lang) niet aan het beeld van Christus gelijkvormig zijn.
Ik weet niet of je kinderen hebt, maar als je kind fouten maakt, brutaal en ongehoorzaam is, trek je dan het ouder/kind-schap in twijfel?
Begrijp me goed, ik bedoel zeker niet te zeggen dat het niet uitmaakt hoe iemand leeft maar: aan de vrucht kent men de boom, en een ieder zal geoordeeld worden naar zijn werken.
Een christen is iemand die het gedachtengoed van Jezus aanhangt, en daaruit volgt dat je vrucht draagt.
Een 'christen' zonder goede werken noem ik een contradictio in terminis.
Huisje_op_de_hei schreef:Ik heb de latere berichten (ook van KR38 en Marnix gelezen) over de verzoening. Hier raken we een ander thema aan dan de doop. Tenminste je kunt de doop wel erbij slepen en met de juiste woorden in het geheel knutselen, wat niet perse verkeerd hoeft te zijn, maar hier hebben we het ook over (erf)zonde verzoening en wedergeboorte.
Dit is wel grappig, als je het over knutselen wilt hebben moet het doopformulier eens lezen.
Om bij de kinderdoop uit te komen moet er door de hele Bijbel heen heel wat bij elkaar geknipt en geplakt worden.
Daarbij worden verbonden vermengd, tekenen veranderd, dingen toegevoegd, andere dingen weggelaten, de verbondspartners gewijzigd.
Een verbond/testament is een officieel document wat door veel volken werd gebruikt en als een soort van 'heilig' werd beschouwd.
Galaten 3 Een testament dat door een mens bekrachtigd kan niemand ongeldig verklaren of er iets aan toevoegen/veranderen.
Als dat bij (onbetrouwbare) mensen al niet mogelijk is, hoeveel temeer bij God!!
Ik kan het niet anders zien dan verbondsvervalsing, weliswaar met de beste bedoelingen en met een aantal 'goede antwoorden op verkeerde vragen' (of andersom).
Voor mijn 'knutselwerk' hoef ik niets uit z'n verband te halen, het past naadloos in elkaar.
Het gaat over hetzelfde onderwerp, ik hoef niets te veranderen of aan te passen o.i.d. De doop volgt op het ja-woord.
Als jij vindt van niet dan mag jij me uitleggen waar het schuurt en wringt. Hoe, wat, waar en waarom?
Ik, van mijn kant, heb mijn bezwaren tegen jouw argumentatie ingebracht, gezegd wat en waarom dat m.i. niet klopt.
Van jouw kant hoor ik niet veel anders dan dat mijn visie niet waar is omdat het niet klopt met jouw overtuiging, en verder een paar vage conclusies die totaal niet uit mijn argumenten volgen. Mijn vragen aan jou staan nog steeds open ...
Verder, niet de doop, maar de erfzonde raakt een ander thema.
Hoewel ik praktisch gezien (qua toepassing) goed uit de voeten kan met links gereformeerd, is dat met de gereformeerde theologie wel een ander verhaal! Maar onder de streep vind ik voor mezelf theologie en theorie al lang niet zo belangrijk meer, de praktijk daarentegen wel!
Huisje_op_de_hei schreef:Misschien is een topic met Alverzoening een goed idee? Nu in het kort een reactie. Ik las je eerste zinnetje: ,,maar God IS al met de wereld verzoend". Dat geloof ik met moeite. Deze wereld is een gebroken zondige wereld die nodig aan vernieuwing toe is. Dat God over de wereld waakt en in Zijn Almacht alles zo bestuurt dat het einddoel behaald wordt ja dat geloof ik wel. Jij zegt al dat ons antwoord aan God zo belangrijk is dat je daarmee aangeeft dat we er nog niet zijn.
Kijk naar buiten of op het Journaal en je weet al genoeg. Daar kan God niet mee verzoend zijn!
Ja in Christus wel zoals Marnix zegt met 2 Korinthe 5:19. Maar deze wereld met al zijn schepselen erop (inclusief ikzelf) ligt niet automatisch in Christus.
Tja ik had 2 Korinte 5 aangehaald incl. vers 19. Dat heb ik niet stiekem weggemoffeld ofzo:Kor. 5: 14 Wat ons drijft is de liefde van Christus, omdat we ervan overtuigd zijn dat één mens voor alle mensen is gestorven, waardoor alle mensen zijn gestorven, 15 en dat Hij voor allen is gestorven opdat de levenden niet langer voor zichzelf zouden leven, maar voor Hem die voor de levenden is gestorven en is opgewekt. 16 Daarom beoordelen we vanaf nu niemand meer volgens de maatstaven van deze wereld; ook Christus niet, die we vroeger wel volgens die maatstaven beoordeelden. 17 Daarom ook is iemand die één met Christus is, een nieuwe schepping. Het oude is voorbij, het nieuwe is gekomen. 18 Dit alles is het werk van God. Hij heeft ons door Christus met zich verzoend en ons de taak gegeven dat bekend te maken. 19 Inderdaad,
God heeft in Christus de wereld met zich verzoend: Hij heeft de wereld haar overtredingen niet aangerekend. En ons heeft Hij de verkondiging van de verzoening toevertrouwd. 20 Wij zijn gezanten van Christus, God doet door ons zijn oproep. Namens Christus vragen wij u dringend: laat u met God verzoenen.
Van zijn kant is er verzoening voor de hele wereld. God verzoend zich met mensen, niet met de zonden.
Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid.
Kom tot inkeer en laat u allen dopen in de naam van Jezus Christus om vergeving te krijgen voor uw zonden.
Zonden belijden en laten dus is het Bijbelse mantra.
Als je een topic wilt openen over alverzoening kan dat uiteraard, maar ik heb het niet over alverzoening gehad, dat legt K3 me in de mond. ALGEMENE verzoening is heel wat anders.
Dat de wereld niet automatisch 'in Christus' is ben ik geheel met je eens.
Vandaar dat ik baby's dit niet toeschrijf: Weet u niet dat wij die gedoopt zijn in Christus Jezus, zijn gedoopt in zijn dood? 4 We zijn door de doop in zijn dood met Hem begraven om, zoals Christus door de macht van de Vader uit de dood is opgewekt, een nieuw leven te leiden.
Huisje_op_de_hei schreef:Daar verschillen wij van mening. Ik geloof het wel dat we het paradijsverhaal letterlijk moeten nemen. Voor mij is de zondeval de essentie van alles. Waarvoor moest Christus anders sterven? En het is zo… Jezus sprak vaak in gelijkenissen maar je kunt ook teruglezen dat Hij wel degelijk in het O.T. gelooft als geschiedenis.
Voor mij is de essentie: gerechtigheid, vergeving en liefde. Jezus leerde en leefde alledrie, daarom geloof ik in hem.
Wat mij betreft kan ik zijn leer heel kort samenvatten: behandel de ander zoals je zelf behandeld wilt worden (negatief gezegd: wat gij niet wilt dat u geschied doe dat ook een ander niet), en m.b.t. het oordeel: met welke maat jij meet wordt je wedergemeten.
De wereld zou er stukken christelijker uitzien als iedereen daarnaar leefde.
Huisje_op_de_hei schreef:Ik gun mezelf kleine uitstapjes met het geloven in de Bijbel. Je hebt nu eenmaal menselijk broddelwerk wat er ook in terecht komt. Ik viel eens (figuurlijk) van mijn stoel toen ik erachter kwam dat in de Bijbel een typefout stond. I.p.v. Jezus stond er ….Ezus. En heeft God de naaktslak geschapen of de mug? In de Ark van Noach werd van alle dieren één soort behouden en dan het mannelijke en vrouwelijke dier. Dus een naaktslak (ik gruw van ze) was daar niet bij aangezien het dier homogeen is en wat mij betreft absoluut
Serieus? Vanwege een schrijffoutje? Wat vindt je dan van de duizenden verschillen in de meer 5000 handschriften waaruit het N.T. is gereconstrueerd? (Originelen zijn er al lang niet meer)
En voor je denkt dat dit iets vrijzinnigs is, nee dat weten de meest rechtse gereformeerde theologen ook.
https://www.theobaldusparochie.nl/bijbe ... en%20ervan.
Ool aanrader: De Evolutie Van De Bijbel van Bart D Ehrman (ga maar direct op de grond zitten, dan val je figuurlijk nergens vanaf)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)