Markeren in de bijbel, hoe te beginnen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Tonny
Verkenner
Verkenner

Markeren in de bijbel, hoe te beginnen

Berichtdoor Tonny » 01 dec 2024 14:15

Ik heb een notebook-bijbel gekocht. Naast aantekeningen erbij schrijven, wil ik ook teksten markeren maar ik weet niet zo goed hoe te beginnen. Ik heb meerdere kleuren (ze drukken niet door) dus wil thema's op kleur doen. Bijv:
- beloften van God
- levenswandel nieuwe mens
- waarschuwingen
- teksten die mij simpelweg aanspreken of bijzonder raken (in mijn bekeringsproces zijn er een aantal teksten heel nadrukkelijk tot mij gekomen, maar er zijn ook van die teksten die gewoon continu in je leven terugkomen)

Nou ja, jullie snappen het idee. Ter inspiratie: op welke manier categoriseren jullie?
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'

Pcrtje
Majoor
Majoor

Re: Markeren in de bijbel, hoe te beginnen

Berichtdoor Pcrtje » 01 dec 2024 19:34

Tonny schreef: Ter inspiratie: op welke manier categoriseren jullie?
JEDP.
"Een libelle zweeft over het water..."

Tonny
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Tonny » 01 dec 2024 21:49

JEDP.

Jii categoriseert de complete bijbel op teksten die verwijzen naar Jahweh, Elohim, Deuteronomisch en Priesterschap? Of bedoel je wat anders? Omdat de JEDP zoals ik m ken zich eigenlijk alleen op de thora richt.

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 02 dec 2024 08:55

Tonny schreef:Jii categoriseert de complete bijbel op teksten die verwijzen naar Jahweh, Elohim, Deuteronomisch en Priesterschap?
Waar haal je "de complete Bijbel" vandaan?

Overigens verwijst E ook naar Jahweh, maar pas vanaf het moment van de bekendmaking van zijn naam. Ik zou dus gewoon de termen J, E, D en P gebruiken.

Tonny schreef:Of bedoel je wat anders? Omdat de JEDP zoals ik m ken zich eigenlijk alleen op de thora richt.
D loopt ook door tot boeken na de thora.
"Een libelle zweeft over het water..."

Tonny
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Tonny » 02 dec 2024 09:02

Ik ken deze toepassing alleen op de thora, dus vandaar de vraag of jij deze dan toepast op genesis tm openbaring.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 dec 2024 09:17

Tonny schreef:Ik heb een notebook-bijbel gekocht. Naast aantekeningen erbij schrijven, wil ik ook teksten markeren maar ik weet niet zo goed hoe te beginnen. Ik heb meerdere kleuren (ze drukken niet door) dus wil thema's op kleur doen. Bijv:
- beloften van God
- levenswandel nieuwe mens
- waarschuwingen
- teksten die mij simpelweg aanspreken of bijzonder raken (in mijn bekeringsproces zijn er een aantal teksten heel nadrukkelijk tot mij gekomen, maar er zijn ook van die teksten die gewoon continu in je leven terugkomen)

Nou ja, jullie snappen het idee. Ter inspiratie: op welke manier categoriseren jullie?

Wij hebben de Bijbel digitaal, via de OliveTree Bibleapp. Daar kan je verschillende vertalingen / talen bekijken en je kan teksten selecteren, met kleur markeren, aantekeningen of preekverslagen maken bij teksten enzovoorts. Ik categoriseer overigens niet, ik highlight gewoon teksten die er om een bepaalde reden uitspringen en zet er dan soms in de aantekeningen bij waarom, wanneer etc.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Huisje_op_de_hei
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Huisje_op_de_hei » 02 dec 2024 11:20

Tonny schreef; ,,ter inspiratie: op welke manier categoriseren jullie?"

Wij categoriseren door de Bijbel bij de maaltijden helemaal te lezen van Genesis tot Openbaringen. Steeds een klein stukje anders wordt het een erg lange zit. En als de Bijbel uit is gewoon weer opnieuw beginnen. Lekker ouderwets, maar het werkt wel.
Als ik mijn best doe om op te letten valt er altijd wel iets op te merken.

Alles op schrijven heeft voor mij niet zoveel meerwaarde meer. Ook dan kan je dingen vergeten.
Soms doe ik het wel maar dan moet iets me echt aanspreken.

Terug naar “[Religie] - Open forum”