Re: Sjoemellatijn en sjoemelgrieks

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 19 aug 2024 20:41

Marnix schreef:Dat heeft volgens mij niet zozeer met dit verhaal te maken toch? Maar meer over de discussie in aanbod van genade / toe-eigening van het heil, waar je in orthodoxe kringen geen kritiek op moet hebben. (denk bijv ook aan Van der Zwaag in het verleden)
Jawel, de aanleiding was een vraag in de vragenrubriek aan ds. G. A. van den Brink over het proefschrift van Ds. G. W. S. Mulder “Tussen tekst en toepassing”. https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/30 ... ds-mulder/
Hierin ging het over de opvatting van wet en evangelie en hoe spreek je de gelovige en ongelovige aan. Hierbij kwam het Latijn aan de orde.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 27 nov 2024 16:01

Onderzoekscommissie VU: Kritiek op proefschrift dr. G.W.S. Mulder is ongegrond
De kritiek van dr. G.A. van den Brink op het proefschrift van dr. G.W.S. Mulder is „ongegrond”. De predikant heeft zich niet schuldig gemaakt aan „een schending van de wetenschappelijke integriteit” of plagiaat.
https://www.rd.nl/artikel/1086323-onder ... -ongegrond
Dr. Van den Brink zegt in de persverklaring dat het „een geruststelling” is dat de wetenschappelijke integriteit van dr. Mulder niet in het geding is.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 27 nov 2024 20:58

Tja, dat was te verwachten:
mijzelf schreef:Wat Mulder heeft gedaan, zit naar mijn inschatting hoogstens in een grijs gebied.

Als ik het goed heb wordt het rapport binnenkort geanonimiseerd openbaar.

Voor de duidelijkheid: alleen promotor Van Vlastuin heeft de conclusie gedeeld, namelijk 1) dat er geen sprake is van schending van wetenschappelijke integriteit. (Daarvoor moet je het ook wel héél bont hebben gemaakt, bijv. ernstige plagiaat.) 2) dat de klacht gewogen is en ongegrond is verklaard. Hierbij is het natuurlijk van belang wat er precies onderzocht is en wat de vraagstelling was, want zonder dat is dit tamelijk nietszeggend.

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 28 nov 2024 09:06

Ik merk dat ik toch wel wat sceptisch ben. Het is eigenlijk in niemands belang om dit verder op te blazen of tot een andere conclusie te komen. Dat zou immers een blamage voor de VU, de promotoren, de promovendus en misschien zelfs het imago van de theologie als discipline zijn.
"Een libelle zweeft over het water..."

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 28 nov 2024 10:32

Uit het ND:

"Naar nu blijkt is degene die de klacht tegen het proefschrift heeft ingediend een theologiestudente, die niet met naam en toenaam in de publiciteit wil. Ze reageert kort telefonisch op de uitslag van het onderzoek

’Mijn bezwaren tegen het proefschrift kwamen in de kern overeen met wat Van den Brink in zijn artikel op Refoweb schreef. Ik had ze al geformuleerd voordat dat verscheen. Als ik niet overtuigd was van mijn gelijk, had ik mijn klacht nooit ingediend. Het is zuur dat ik in het ongelijk ben gesteld. Ik heb respect voor de zorgvuldige manier waarop het onderzoek is uitgevoerd. Op dit moment heb ik de uitslag te respecteren.’"

Ik lees vaak dat Van den Brink de klacht zou hebben ingediend. Dat is dus ook weer uit de wereld...

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 28 nov 2024 11:03

Interessant. 'De klacht' die ongegrond is verklaard is dus niet identiek aan wat Van den Brink in de vragenrubriek had geschreven, en we weten dus nog helemaal niet op welke punten Mulder in het gelijk is gesteld wat betreft wetenschappelijke integriteit.

Voor de duidelijkheid, er dient onderscheiden te worden tussen twee zaken:
1. Niet-integer gedrag. Dat gaat over plagiaat, grensoverschrijdend gedrag enzovoort. Ik verwachtte al dat dit niet het issue zou zijn, en dat blijkt ook inderdaad zo.
2. De kwaliteit van het proefschrift. De uitkomst van het onderzoek heeft niets te maken met de kwaliteit van het proefschrift. Dit kan bijv. een uiterst magere voldoende zijn, maar als alles volgens de regels is verlopen is dat oke. Slordigheden, vreemde interpretaties en dergelijke zijn eerder een kwestie van wetenschappelijke discussie.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 28 nov 2024 11:07

Pcrtje schreef:Ik merk dat ik toch wel wat sceptisch ben. Het is eigenlijk in niemands belang om dit verder op te blazen of tot een andere conclusie te komen. Dat zou immers een blamage voor de VU, de promotoren, de promovendus en misschien zelfs het imago van de theologie als discipline zijn.

Als ik het goed begrijp is de commissie van de VU in brede zin en zitten er momenteel geen theologen in. Die commissie heeft vermoedelijk juridisch/formeel gekeken of er sprake was van plagiaat of een schending van de wetenschappelijke integriteit.

Terug naar “[Religie] - Open forum”