Maarten Luther-dag

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

VaKaGe
Verkenner
Verkenner

Maarten Luther-dag

Berichtdoor VaKaGe » 31 okt 2024 12:53

Het is 31 oktober, de dag van de Reformatie. En dus ook die van Maarten Luther... Heeft het her- en gedenken van deze dag en van Maarte Luther nog wel zin in deze steeds seculierder wordend maatschappij? Zo ja, welke zijn dat dan? Ik ben ook benieuwd naar de impact van de Reformatie op specifieke aspecten van de samenleving, zoals kunst, wetenschap of politiek?
Laatst gewijzigd door VaKaGe op 01 nov 2024 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Maarten Luther-dag

Berichtdoor Marnix » 31 okt 2024 15:20

Bedankt voor je preek maar dit is een discussieforum. :?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 31 okt 2024 15:37

-
Laatst gewijzigd door StillAwake op 09 dec 2024 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 31 okt 2024 17:56

ik snap niet wat deze topicstarter wil of heb ik chatGPT nodig om dat te snappen?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 okt 2024 23:17

Lalage schreef:ik snap niet wat deze topicstarter wil of heb ik chatGPT nodig om dat te snappen?

Blijkbaar wil hij graag informeren maar niet discussieren. Als er een issue os vraag je chatgpt om een samenvatting en deel je die met mensen die niet weten hoe of je zelf googlet of AI gebruikt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Huisje_op_de_hei
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Huisje_op_de_hei » 01 nov 2024 11:24

Ik krijg ook de indruk zoals StillAwake schrijft dat de topicstarter gebruik maakt van chatGPT of Al of iets dergelijks.
Dat lijkt me een goede conclusie.

Alleen als je kijkt naar eerdere berichten van VaKaGe, zoals bij Ex zwanger van andere man, heb ik wel het idee dat er een persoon achter zit en dat diegene mee wil praten en zijn mening uiten op een meer persoonlijke manier.

Ach ja. En in het ergste geval heeft Refoweb een Al-robot ingeschakeld die ons bezig moet houden hier op het forum.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

VaKaGe
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor VaKaGe » 01 nov 2024 13:06

Beste lezers,

Ik wist niet dat dit soort epistels niet is toegestaan dan wel ongewenst is op dit forum. Ik heb het aangepast. Mijn verontschuldigingen daarvoor!
Wat Maarten Luther aangaat, ik meende er goed aan te doen juist op Hervormingsdag, Reformatiedag of Maarten Lutherdag aandacht te besteden aan deze man en wat er destijds is gebeurd.

Nogmaals mijn excuses!

V. K. G.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 nov 2024 13:43

VaKaGe schreef:Beste lezers,

Ik wist niet dat dit soort epistels niet is toegestaan dan wel ongewenst is op dit forum. Ik heb het aangepast. Mijn verontschuldigingen daarvoor!
Wat Maarten Luther aangaat, ik meende er goed aan te doen juist op Hervormingsdag, Reformatiedag of Maarten Lutherdag aandacht te besteden aan deze man en wat er destijds is gebeurd.

Nogmaals mijn excuses!

V. K. G.

Maar zeg eerlijk, heb je AI gebruikt bij dit stuk? :-)

Wat op zich geen probleem is, het is alleen zo dat dit een gespreksforum is, niet een plek waar je alleen epistels dropt, snap je? Geen eenzijdige communicatie, maar gesprekken waarbij er onderlinge communicatie is. Als je dus bijvoorbeeld de Reformatie / Hervormingszondag wil bespreken zou ik iets zeggen als: vandaag is het Hervormingsdag, voor wie dat niet kennen, we denken aan wat als het startpunt van de Reformatie wordt gezien: Luther Die de 95 stellingen aan de deur spijkert. M

Doe jij iets op deze dag om daaraan terug te denken? Hoe belangrijk is de Reformatie voor je?

Dan kan er een gesprek ontstaan, mensen kunnen er wat over zeggen, een wedervraag stellen. Dat is het idee van een forum.
― C.S. Lewis”

Prisma23
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Prisma23 » 01 nov 2024 13:45

VaKaGe schreef:Het is 31 oktober, de dag van de Reformatie. En dus ook die van Maarten Luther... Heeft het her- en gedenken van deze dag en van Maarte Luther nog wel zin in deze steeds seculierder wordend maatschappij? Zo ja, welke zijn dat dan? Ik ben ook benieuwd naar de impact van de Reformatie op specifieke aspecten van de samenleving, zoals kunst, wetenschap of politiek?

NEE, dit heeft inderdaad geen enkele zin.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 nov 2024 16:24

VaKaGe schreef:Ik ben ook benieuwd naar de impact van de Reformatie op specifieke aspecten van de samenleving, zoals kunst, wetenschap of politiek?

weleens van de beeldenstorm gehoord?

VaKaGe
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor VaKaGe » 01 nov 2024 20:32

[quote="Marnix"]Maar zeg eerlijk, heb je AI gebruikt bij dit stuk? :-)

Nee.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 nov 2024 23:29

VaKaGe schreef:Het is 31 oktober, de dag van de Reformatie. En dus ook die van Maarten Luther... Heeft het her- en gedenken van deze dag en van Maarte Luther nog wel zin in deze steeds seculierder wordend maatschappij? Zo ja, welke zijn dat dan? Ik ben ook benieuwd naar de impact van de Reformatie op specifieke aspecten van de samenleving, zoals kunst, wetenschap of politiek?

Ik ben blij dat de Reformatie er ooit was, iets minder blij met wat het later voor onenigheid en verdeeldheid heeft gezorgd.

We vieren zelf geen hervormingsdag of zo op 31 oktober, ik zie daar de meerwaarde niet zo van in en lang niet alle kerken besteden er aandacht aan. Dat heeft niets te maken met de seculierder wordende maatschappij trouwens. Hoe zie jij dat?
― C.S. Lewis”

Prisma23
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Prisma23 » 01 nov 2024 23:43

VaKaGe schreef:...Ik ben ook benieuwd naar de impact van de Reformatie op specifieke aspecten van de samenleving, zoals kunst, wetenschap of politiek?

Een mooi punt om te starten is "Die protestantische Ethik und der Geist des Kapitalismus" van Max Weber.

https://de.wikipedia.org/wiki/Die_prote ... pitalismus

VaKaGe
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor VaKaGe » 02 nov 2024 13:47

Marnix schreef:Ik ben blij dat de Reformatie er ooit was, iets minder blij met wat het later voor onenigheid en verdeeldheid heeft gezorgd.

(...) het uiteenvallen van de gereformeerden in de 19e eeuw ligt toch voornamelijk aan het beslag dat de Overheid dacht te leggen op de kerk. De versplintering van de kerk, die in haar diepste wezen vertolking wil zijn van de eenheid die Christus de gelovigen schenkt, is de tragiek van de gereformeerde gezindte van de 19e en 20e eeuw. Dit alles zou anders gelopen zijn wanneer de bemoeienis van de staat met de kerk anders vorm gegeven was of er niet was geweest. Zie: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/21805/protestantse-kerk-in-nederland/#:~:text=Maar%20het%20uiteenvallen,niet%20was%20geweest.

Marnix schreef:We vieren zelf geen hervormingsdag of zo op 31 oktober, ik zie daar de meerwaarde niet zo van in en lang niet alle kerken besteden er aandacht aan.

Hier in Nederland wordt de 31ste oktober niet gevierd als Hervormingsdag terwijl het in veel deelstaten van onze oosterburen het een officiële feestdag is. Maar dat heeft ook vooral te maken met de Lutherse Kerk in Duitsland. In Zwitserland is het Calvijn die in eerste instantie wordt herdacht.

Afbeelding

Toch wordt in de protestantse kerken in Nederland (dus ook kerken buiten het PKN-verband) de zondag vóór 31 oktober (of als 31/10 op een zondag valt) stilgestaan bij de Reformatie en wordt die zondag ook de Reformatiezondag genoemd. Er wordt dan veelal gepreekt uit de brief van Paulus aan de Romeinen waarin de rechtvaardiging van de goddeloze centraal staat. De rechtvaardiging van de goddeloze vormt het hart van de reformatorische theologie!

Bij ons op de gereformeerde lagere school werd in oktober vooral stilgestaan bij Johannes Calvijn en werd Maarten Luther min of meer op de achtergrond gezet.

Marnix schreef:Dat ('t niet vieren van de Hervormingsdag - VKG) heeft niets te maken met de seculierder wordende maatschappij trouwens. Hoe zie jij dat?

Hoe worden de christelijke feestdagen in deze tijd NOG gevierd? Pasen ("lentefeest") gaat over eieren zoeken, lekker eten, Pinksteren ('Start Kamperen") en Kerst ("winterfeest") gaat over cadeaus en lekker eten, met een flinke kerstboom in de huiskamer. De werkelijke betekenis van deze feestdagen verdwijnen langzamerhand. De minder bekende feestdagen, zoals de Hervormingsdag worden nog sporadisch gevierd, maar dan alleen door christenen. De 'wereld' staat er niet eens meer bij stil.

Ik vind dat jammer omdat de Reformatie ons ook leert niet kritiekloos te blijven als een predikant (of een synode) iets zegt, beweert of als theologische leerstelling vastlegt wat niet overeenkomstig Gods Woord is.

Dit al gelezen? https://www.rd.nl/artikel/1083002-bodar-belijdt-schuld-over-scheiding-rome-en-reformatie

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 nov 2024 23:24

VaKaGe schreef: (...) het uiteenvallen van de gereformeerden in de 19e eeuw ligt toch voornamelijk aan het beslag dat de Overheid dacht te leggen op de kerk. De versplintering van de kerk, die in haar diepste wezen vertolking wil zijn van de eenheid die Christus de gelovigen schenkt, is de tragiek van de gereformeerde gezindte van de 19e en 20e eeuw. Dit alles zou anders gelopen zijn wanneer de bemoeienis van de staat met de kerk anders vorm gegeven was of er niet was geweest. Zie: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/21805/protestantse-kerk-in-nederland/#:~:text=Maar%20het%20uiteenvallen,niet%20was%20geweest.

Dat gaat om de Hervormde kerk en dus om de afscheiding van 1834 maar daarna hebben er nog heel veel scheuringen plaatsgevonden binnen de Gereformeerde aftakkingen.

Hier in Nederland wordt de 31ste oktober niet gevierd als Hervormingsdag terwijl het in veel deelstaten van onze oosterburen het een officiële feestdag is. Maar dat heeft ook vooral te maken met de Lutherse Kerk in Duitsland. In Zwitserland is het Calvijn die in eerste instantie wordt herdacht.

Hetzelfde geldt voor Maria Hemelvaart bijvoorbeeld. In Duitsland is iets al snel een feestdag :-)

Afbeelding

Toch wordt in de protestantse kerken in Nederland (dus ook kerken buiten het PKN-verband) de zondag vóór 31 oktober (of als 31/10 op een zondag valt) stilgestaan bij de Reformatie en wordt die zondag ook de Reformatiezondag genoemd. Er wordt dan veelal gepreekt uit de brief van Paulus aan de Romeinen waarin de rechtvaardiging van de goddeloze centraal staat. De rechtvaardiging van de goddeloze vormt het hart van de reformatorische theologie!

Ik heb dat nog nooit meegemaakt. Alleen sporadisch dat het in het gebed aandacht kreeg of dat “een Vaste Burcht” werd gezongen bijvoorbeeld. Afgelopen zondag 1 vers.

Bij ons op de gereformeerde lagere school werd in oktober vooral stilgestaan bij Johannes Calvijn en werd Maarten Luther min of meer op de achtergrond gezet.

Bij ons ook maar daar was geen speciale dag voor toch?

Hoe worden de christelijke feestdagen in deze tijd NOG gevierd? Pasen ("lentefeest") gaat over eieren zoeken, lekker eten, Pinksteren ('Start Kamperen") en Kerst ("winterfeest") gaat over cadeaus en lekker eten, met een flinke kerstboom in de huiskamer. De werkelijke betekenis van deze feestdagen verdwijnen langzamerhand. De minder bekende feestdagen, zoals de Hervormingsdag worden nog sporadisch gevierd, maar dan alleen door christenen. De 'wereld' staat er niet eens meer bij stil.

Niet-christenen vieren inderdaad geen christelijke feesten niet-gereformeerden geen gereformeerde dagen enz. Dat niet-christenen geen hervormingsdag vieren vind ik niet zo vreemd, zeker niet als de meeste christenen het ook niet vieren. Kerst, Pasen, Pinksteren en Hemelvaart vind ik dat een stuk belangrijker om te vieren.

Ik vind dat jammer omdat de Reformatie ons ook leert niet kritiekloos te blijven als een predikant (of een synode) iets zegt, beweert of als theologische leerstelling vastlegt wat niet overeenkomstig Gods Woord is.

Volgens mij zijn de hedendaagse christenen mondiger dan ooit toch?

Ja, ik vind dat mooi. De katholieke kerk en de protestantse kerken van nu zijn heel anders dan 500 jaar geleden.
― C.S. Lewis”

Terug naar “[Religie] - Open forum”