Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Lalage schreef:ik snap niet wat deze topicstarter wil of heb ik chatGPT nodig om dat te snappen?
VaKaGe schreef:Beste lezers,
Ik wist niet dat dit soort epistels niet is toegestaan dan wel ongewenst is op dit forum. Ik heb het aangepast. Mijn verontschuldigingen daarvoor!
Wat Maarten Luther aangaat, ik meende er goed aan te doen juist op Hervormingsdag, Reformatiedag of Maarten Lutherdag aandacht te besteden aan deze man en wat er destijds is gebeurd.
Nogmaals mijn excuses!
V. K. G.
VaKaGe schreef:Het is 31 oktober, de dag van de Reformatie. En dus ook die van Maarten Luther... Heeft het her- en gedenken van deze dag en van Maarte Luther nog wel zin in deze steeds seculierder wordend maatschappij? Zo ja, welke zijn dat dan? Ik ben ook benieuwd naar de impact van de Reformatie op specifieke aspecten van de samenleving, zoals kunst, wetenschap of politiek?
VaKaGe schreef:Ik ben ook benieuwd naar de impact van de Reformatie op specifieke aspecten van de samenleving, zoals kunst, wetenschap of politiek?
VaKaGe schreef:Het is 31 oktober, de dag van de Reformatie. En dus ook die van Maarten Luther... Heeft het her- en gedenken van deze dag en van Maarte Luther nog wel zin in deze steeds seculierder wordend maatschappij? Zo ja, welke zijn dat dan? Ik ben ook benieuwd naar de impact van de Reformatie op specifieke aspecten van de samenleving, zoals kunst, wetenschap of politiek?
VaKaGe schreef:...Ik ben ook benieuwd naar de impact van de Reformatie op specifieke aspecten van de samenleving, zoals kunst, wetenschap of politiek?
Marnix schreef:Ik ben blij dat de Reformatie er ooit was, iets minder blij met wat het later voor onenigheid en verdeeldheid heeft gezorgd.
Marnix schreef:We vieren zelf geen hervormingsdag of zo op 31 oktober, ik zie daar de meerwaarde niet zo van in en lang niet alle kerken besteden er aandacht aan.
Marnix schreef:Dat ('t niet vieren van de Hervormingsdag - VKG) heeft niets te maken met de seculierder wordende maatschappij trouwens. Hoe zie jij dat?
VaKaGe schreef: (...) het uiteenvallen van de gereformeerden in de 19e eeuw ligt toch voornamelijk aan het beslag dat de Overheid dacht te leggen op de kerk. De versplintering van de kerk, die in haar diepste wezen vertolking wil zijn van de eenheid die Christus de gelovigen schenkt, is de tragiek van de gereformeerde gezindte van de 19e en 20e eeuw. Dit alles zou anders gelopen zijn wanneer de bemoeienis van de staat met de kerk anders vorm gegeven was of er niet was geweest. Zie: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/21805/protestantse-kerk-in-nederland/#:~:text=Maar%20het%20uiteenvallen,niet%20was%20geweest.
Hier in Nederland wordt de 31ste oktober niet gevierd als Hervormingsdag terwijl het in veel deelstaten van onze oosterburen het een officiële feestdag is. Maar dat heeft ook vooral te maken met de Lutherse Kerk in Duitsland. In Zwitserland is het Calvijn die in eerste instantie wordt herdacht.
Toch wordt in de protestantse kerken in Nederland (dus ook kerken buiten het PKN-verband) de zondag vóór 31 oktober (of als 31/10 op een zondag valt) stilgestaan bij de Reformatie en wordt die zondag ook de Reformatiezondag genoemd. Er wordt dan veelal gepreekt uit de brief van Paulus aan de Romeinen waarin de rechtvaardiging van de goddeloze centraal staat. De rechtvaardiging van de goddeloze vormt het hart van de reformatorische theologie!
Bij ons op de gereformeerde lagere school werd in oktober vooral stilgestaan bij Johannes Calvijn en werd Maarten Luther min of meer op de achtergrond gezet.
Hoe worden de christelijke feestdagen in deze tijd NOG gevierd? Pasen ("lentefeest") gaat over eieren zoeken, lekker eten, Pinksteren ('Start Kamperen") en Kerst ("winterfeest") gaat over cadeaus en lekker eten, met een flinke kerstboom in de huiskamer. De werkelijke betekenis van deze feestdagen verdwijnen langzamerhand. De minder bekende feestdagen, zoals de Hervormingsdag worden nog sporadisch gevierd, maar dan alleen door christenen. De 'wereld' staat er niet eens meer bij stil.
Ik vind dat jammer omdat de Reformatie ons ook leert niet kritiekloos te blijven als een predikant (of een synode) iets zegt, beweert of als theologische leerstelling vastlegt wat niet overeenkomstig Gods Woord is.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten