Bijbellees tips stille tijd

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

rjgtje
Verkenner
Verkenner

Bijbellees tips stille tijd

Berichtdoor rjgtje » 28 okt 2024 14:46

Ik wil graag mijn stille tijd meer gaan oppakken en verbeteren.
Alleen heb ik moeite met het gestructureerd lezen van de bijbel.
Thuis hebben we een Bijbel met uitleg en de Bijbel met kanttekeningen.
Ik vind het zelf altijd prettiger om de Bijbel te lezen als fysiek boek en niet op een beeldscherm.
Alleen vind ik het lastig om te kiezen wat ik moet lezen.
Nu was ik zelf eigenlijk zoekende naar een soort studieboek of website wat daarin kan helpen.
Waar je dan een Bijbeltekst aangewezen krijgt wat je kan gaan lezen, en waar je dan ook een verdiepende uitleg hebt over dit Bijbelstuk.
De BMU en Bijbel met kanttekening zijn een zeer welkome aanvulling bij het Bijbel lezen, maar ik mis verdere verdieping en toepassing voor mezelf. Zijn er bronnen (online/fysiek) die mij meer diepgang kunnen geven?

Hoe doen jullie dit zelf met stille tijd? Wat werkt voor jullie goed?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Bijbellees tips stille tijd

Berichtdoor Lalage » 28 okt 2024 18:45

Wij volgen het rooster van het NBG:
https://www.debijbel.nl/leesplannen/bijbelleesrooster
Als je wat meer omlijsting en toelichting wilt, dan is het boek 'Bid, luister, leef' een aanrader:
https://libris.nl/a/rick-timmermans--heleen-dekens/bid--luister--leef/100022102#paperback-9789058040947
(Dit is overigens geen reformatorisch boek.)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 okt 2024 10:55

Ik vind Lectio Divina wel een fijne manier om over teksten na te denken:

https://www.debijbel.nl/leesjebijbel/ma ... tio-divina

Je hebt dan alsnog een leesrooster nodig maar die zijn online genoeg te vinden.

Overigens is stille tijd natuurlijk meer dan alleen Bijbel lezen, het gaat ook om bidden en luisteren dus mijn advies zou zijn om dat ook ruimte te geven binnen je stille tijd. En belangrijk: Zoek een plek of manier waarbij je ook goed kan focussen, waar je niet allerlei afleiding hebt. Ik ga zelf vaak even de natuur in omdat ik thuis snel afgeleid ben, maar wat goed werkt verschilt weer per persoon, leefomgeving etc.

Succes!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

rjgtje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rjgtje » 29 okt 2024 15:34

Dank voor de tips. En uiteraard bevat stille tijd ook bidden. Maar het onderzoeken en leren kennen van Gods woord is ook voor mij van essentieel belang.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 30 okt 2024 08:22

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 okt 2024 10:29

rjgtje schreef:Dank voor de tips. En uiteraard bevat stille tijd ook bidden. Maar het onderzoeken en leren kennen van Gods woord is ook voor mij van essentieel belang.

Ze zijn beiden onmisbaar in het leven van een christen. Maar ze zijn ook goed te combineren. Daarom vind ik Lectio Divina heel fijn omdat stilte, gebed en Bijbellezen daarin juist samengaan. Niet alleen van tevoren, dat je God vraagt wat Hij wil vertellen, maar ook daarna, dat je nadenkt over een tekst en vervolgens God betrekt in je gedachten, vraagt wat Hij met de tekst duidelijk wil maken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “[Religie] - Open forum”