Is de kinderdoop geldig?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Huisje_op_de_hei
Mineur
Mineur

Re: Is de kinderdoop geldig?

Berichtdoor Huisje_op_de_hei » 22 okt 2024 12:49

@ Elbert voor jou heb ik ook een vraag. Volgens mij is die nog niet beantwoord.

Elbert schreef: Al deze beloften vallen onder de verbondsbelofte die God aan Abraham gegeven heeft: "Ik zal zegenen die u zegenen" (Gen. 12:3). Zowel voor Hanna, Salomo, als Naaman de Syrier geldt dat zij heil zochten bij de God van Abraham en dus geldt die verbondsbelofte ook voor hen.
Zoals gezegd kan ik bij elke belofte die je noemt zeggen dat die onder het verbond valt

Huisje_op_de_hei reageerde:
Is het zo dat elke belofte die wij ontvangen van God onder een verbond valt? Dus dat er geen losse beloften zijn of begrijp ik je nu verkeerd? Naar m.i. zijn er wel losse beloften omdat wij als personen ieder op zijn/haar eigen wijze door het leven gaan. Er zijn best dingen die ik graag anders zou zien in mijn leven die een medegelovige wel ontvangt als zegening. Salamo’s wijsheid is ook niet aan iedereen gegeven.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 okt 2024 12:59

Huisje_op_de_hei schreef:Ik vind het oprecht erg dat je heen en weer geslingerd wordt tussen allerlei argumenten. Dat geeft veel onzekerheid.
Dit topic ben ik begonnen omdat ik mij niet wilde laten zeggen dat de kinderdoop niets voorstelt. Ik ben als kind gedoopt en ik geloof dat God daar tegen mij gezegd heeft dat God mijn God wil zijn. Dat is nog steeds zo.
Als het anders zou zijn (ik bid er ook voor) dan kom ik daar wel achter. Op zich is de doop niet zaligmakend. Dat is het geloof, wat God jou wil geven als je het mist.

Inmiddels is er al veel voorbij gekomen op dit topic. Ik heb het allemaal gevolgd en gelezen. Voor beide kanten zijn er argumenten hoewel ik de argumenten voor de volwassendoop niet doorslaggevend vind als je als kind ook een kans hebt om gedoopt te worden.
Wij mogen delen in het verbond wat God met Abraham is aangegaan. Ook de kinderen.

Nu zijn er genoeg die beweren dat dat niet waar is. Een verbond zou pas geldig zijn als..... De doop is geen vervanging van de besnijdenis.... etcetera enzovoort. Ik weet ook niet in hoeverre die éne doop hermetisch dichtgetimmerd moet zijn om alle mensen te laten geloven dat het waar is.
Als een betonnen blok waar niemand meer een speld tussen kan krijgen. Er zijn meer theoriën die het lastig kunnen maken om te geloven. De goddelijke natuur van Jezus bijvoorbeeld. Sommige dingen daar kom je gewoon niet uit in het leven omdat ze ingewikkeld zijn.
Misschien hoeven we er niet eens zozeer uit te komen. Mag je vragen hebben en is het niet erg dat je niet alles weet.

Ik voor mij kam alle informatie die ik lees beetje bij beetje uit. Ik word er wel wat wijzer van maar het gaat niet erg hard.
De verbondenleer bijvoorbeeld in hoeverre kun je die als een overkoepelende term gebruiken om alle verhoudingen tussen God en mens onder te brengen? Ik leer intussen, wordt er beetje bij beetje wijzer van en vervolgens laat ik het ook wel eens rusten.
De dingen die ik verder nog te doen heb kan ik ook niet laten versloffen.

De 'gesprekken' op dit forum zijn voor mij wel goed omdat ik op deze manier tenminste nog met het geloof bezig ben. Juist dat contact met anderen kan je zienswijze verbreden en verhelderen. Maar alle antwoorden hier vinden op het forum van Refoweb is teveel gevraagd.

Mee eens. Wel even de kanttekening dat wat Benefietdiner hier leert, niet de gangbare leer van de geloofsdoop is. De meeste geloofsdopers leren niet dat kinderen er helemaal niet bij horen en buiten Gods gezin / verbond vallen maar dat kinderen worden opgedragen als teken dat ze bij God en Zijn gemeente horen en dat ze bij het opgroeien de opdracht hebben om die keuze te beantwoorden vanuit persoonlijk geloof waarbij je zegt: God koos voor mij, is wil ook bij Hem horen en dat voor de gemeente belijden. Het is wat bij ons de geloofsbelijdenis is, bij hen is het ook een geloofsbelijdenis en wordt de doop als teken aan die belijdenis gekoppeld. Ik zeg dit zodat je je visie op de geloofsdoop niet alleen laat beïnvloeden door een niet gangbare leer die in dit topic nogal vaak terugkomt maar je een iets genuanceerder en kloppender beeld krijgt van wat de geloofsdoop doorgaans inhoudt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jesaja40
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jesaja40 » 23 okt 2024 14:19

@ Huisje_op_de_hei

@ Jesaja40, zou jij op onderstaande stukje willen reageren? Ik heb er een vraag voor jou in gedaan.

Het een gotspe noemen is een grove brutaliteit. Wanneer Joden deze term gebruiken is er echt iets aan de hand waarover wij ons hoofd schudden en zeer verontwaardigd zijn. Als eerste kunt u dat keurig in uw kerkelijke formulier lezen dat de doop in plaats is gekomen van de besnijdenis. Puur onbenul, want een vrouw wordt niet besneden. Op dat punt gaat de kerkelijke formulering al volledig mank. Het ergste is dat zij daarmee pretenderen dat de besnijdenis geen enkele waarde meer voor hen heeft en volgens hun inzicht heeft afgedaan.

Gelukkig hebben en praktiseren wij Joden nog steeds de besnijdenis en zetten daarmee de lijn voort vanaf vader Avraham. De tweede functie bij de besnijdenis is dat de zoon op de 8e dag zijn naam krijgt en dat hij ingelijfd is in het verbond tussen de Eeuwige en Avraham.

Ik kan het niet anders zeggen dat de kerken met jaloerse blikken hebben gekeken naar dit verbond. Zij wilden dat ook hebben. Het begeren daarvan is uiterst dubieus als je dat gaat ombuigen naar een kerkelijke leerstelling. Uiteraard heeft onze vader Avraham geestelijke nakomelingen die naar de woorden van Paulus daartoe gerekend worden. Willens en wetens heeft de kerk de banden met de Joden doorgesneden. De Bijbelse feesten en dagen worden op heel andere tijden gehouden. Ook dit is een gotspe te noemen. De Bijbelse feesten zijn door de Eeuwige verordineerd. Deze Bijbelse feesten sluiten naadloos aan die de Eeuwige in de scheppingsorde van de mens.

Zeer veel wetten zijn gelukkig universeel en hebben hun rechtskracht niet verloren. Er zijn ook specifieke wetten die uitsluitend gelden voor mijn volksgenoten. Een groot deel, zoals dat van de priesters, de reiniging en tempelvoorschriften kunnen niet meer worden gepraktiseerd. Daarmee zijn die niet automatisch vervallen zoals velen onder u aannemen en leren van uw kerkelijke leiders. Het priesterschap is verloren gegaan. De taak van de priesters om het volk te onderwijzen is gelukkig in stand gebleven.

De wijdverbreide kerkelijke slogan dat de wet door de Messias Yeshua is vervuld is slechts ten dele. De Messias leert ook u: meen niet dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden. Een duidelijk statement is dat uit de mond van onze Messias Yeshua. Hele verhandelingen worden daarover geschreven zonder deze tekst erbij te halen. Wat ten dele vervuld is gaat over het lijden en sterven van de Messias. Er is heel veel onvervuld en dus ook onvoltooid. Heel veel mensen begrijpen echt niet wat zij zeggen dat de Messias de wet heeft vervuld en sluiten daarbij het onvoltooide terzijde. Is dat niet een gotspe naar de Messias Yeshua en voor alle nakomelingen van Avraham door alle eeuwen heen.

Eigenlijk zegt men keihard zonder het te beseffen: tot aan de kruisdood van de Messias geldt het oude verbond, daarna geldt het nieuwe verbond. Een juridisch spagaat, die de wetgeving aanpast naar de veranderde situatie. Het rammelt en is beslist niet consistent, nogmaals de Messias heeft niets afgeschaft. Een natuurlijk leest u in Hebreeën over wat tenietgedaan zal worden. Dat is niet het verbond maar het naderende ontbreken van het priesterschap. Dat is verouderd door de interne uitholling van het sanhedrin wat zeer corrupt was. Gelukkig zijn er vele priesters en farizeeën gelovig geworden in de Messias Yeshua. Zij zagen hun Messias en konden dat haarfijn uitleggen.

In Openbaring leest u het ooggetuige verslag van Johannes. Ik zag het Lam staan als zijnde geslacht van voor de grondlegging van deze wereld. Dat was dus al voordat de mens geschapen werd en er totaal nog geen sprake was van enig verbond dan ook. Dat was dus in de eeuwigheid voorzien.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Huisje_op_de_hei
Mineur
Mineur

Berichtdoor Huisje_op_de_hei » 29 okt 2024 15:04

benefietdiner schreef:Ik wil je graag verwijzen naar de publicaties van Henk de Ruiter, Voorganger Baptistengemeente 't Lichtpunt te Doetinchem.
http://refbaptisten.nl/nieuwe-verbond/
Het is niet zo'n persoonlijk antwoord om door te verwijzen naar een site maar het is ook een langverhaal wat reeds op internet staat, vandaar.

Bedankt voor je reactie
Ik vind het wel wat ingewikkeld om uit heel veel diverse informatie de kernpunten er uit te halen. Maar je geeft zelf ook al aan dat het een lang verhaal is.
Ik mis een specifieke argumentatie die tegen zou moeten spreken wat ik aangegeven heb bij mijn eerdere reactie. Namelijk dat het logisch is dat er in eerste instantie alleen volwassenen gedoopt worden omdat de doop voor het eerst geïntroduceerd wordt. Een hele groep mensen van welk volk dan ook die gedoopt werd in die éne doop. Tijdens die samenkomst zullen ze de kinderen wel hebben thuis gelaten.

Trouwens, in het regiment aan bijbelteksten wat je plaatste op 1 oktober wordt wel de doop van de cipier en de zijnen (handelingen 16 vers 32 t/m 34) aangehaald. Misschien was daar wel een leuke baby bij van 8 dagen oud :mrgreen:
En bij datzelfde regiment teksten op 1 oktober staat ook handelingen 2 vers 39: Want voor u is de belofte en voor uw KINDEREN en voor allen die veraf zijn.

Bertje (Ds. Bert van Veluw) schrijft in ‘Aan Tafel’:
Wie eraan wil vasthouden dat in de eerste eeuwen onderdompeling de enige dooppraktijk was, moet eigenlijk de kinderdoop erkennen. Het uitgehakte doopbassin dat gevonden is van 60 cm lang, 30 cm diep en 40 cm breed, is gewoon te klein voor onderdompeling van een volwassene. Met een baby gaat dat nog net.

Cicero schreef: Sacrament
De katholieke opvatting is dat de doop zelf de genade toedient. Volgens sommige protestanten is de doop zelf niks en gaat het alleen om waar het naar verwijst. De anglicanen nemen een middenpositie in: het is een sacrament, waardoor Gods genade wordt geïmplementeerd, dus in het teken voltrekt zich het betekende. Dus het teken verwijst én stelt de genade tegenwoordig.

Persoonlijk neig ik er naar om de visie van de anglicanen aan te hangen. Het teken verwijst én stelt de genade tegenwoordig!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 okt 2024 15:14

hoe wil je "de doop stelt de genade tegenwoordig" concreet invullen? Wat gebeurt er dan precies op dat moment, was niet gebeurd zou zijn als het teken niet toegepast was?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Huisje_op_de_hei
Mineur
Mineur

Berichtdoor Huisje_op_de_hei » 29 okt 2024 15:29

Marnix schreef:hoe wil je "de doop stelt de genade tegenwoordig" concreet invullen? Wat gebeurt er dan precies op dat moment, was niet gebeurd zou zijn als het teken niet toegepast was?

Leuke vraag om een discussie te laten voortvloeien. Tja... ik ben geen God dus als God beloofd bij de doop dat Hij jouw God wil zijn dan weet ik natuurlijk niet precies wat de invulling daarvan is. Dat vind ik nogal een mysterie eerlijk gezegd.
Maar om nou te zeggen als protestant de doop stelt niks voor het is maar een teken dat voelt voor mij verkeerd.
Want als het dus niets voorsteld kun je het beter maar niet doen ook. Dan maar niet dopen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 okt 2024 17:23

Huisje_op_de_hei schreef:Leuke vraag om een discussie te laten voortvloeien. Tja... ik ben geen God dus als God beloofd bij de doop dat Hij jouw God wil zijn dan weet ik natuurlijk niet precies wat de invulling daarvan is. Dat vind ik nogal een mysterie eerlijk gezegd.
Maar om nou te zeggen als protestant de doop stelt niks voor het is maar een teken dat voelt voor mij verkeerd.
Want als het dus niets voorsteld kun je het beter maar niet doen ook. Dan maar niet dopen.

Dat is een wat raar antwoord. Protestanten geloven niet dat de doop niets inhoudt, niets voorstelt. Ze zeggen: het is het teken en zegel, het zichtbare bewijs dat God je dingen belooft. Sacramenten zijn zichtbare tekenen die iets over God zeggen. De doop is een zichtbaar teken dat Jezus je schoonwast, dat je sterft en opstaat met Hem, dat God zegt: Je hoort bij mij.

Dat is heel wat anders dan dat de doop niets zou voorstellen. Wat Cicero bedoelt is dat protestanten geen krachten toeschrijven aan de doop zelf. Het water zelf wast je niet of nauwelijks schoon (anders zouden protestanten veel meer water gebruiken). De kracht zit hem in Gods beloften. Het is ook niet zo dat op het moment van dopen, je bij het verbond hoort en daarvoor nog niet (want dan zouden ze weer baby's zo snel mogelijk dopen en bij ziekte enz een voorganger laten komen) maar het is het teken van Gods beloften die er vanaf het begin voor het kind zijn.

Maar jij zegt dat door de doop wel iets wordt geïmplementeerd en dan is mijn vraag: Wat wordt er dan op het moment zelf, door de bediening, door de besprenkeling met water zelf, geïmplementeerd wat er voor het moment van dopen bij het kind (of de volwassene) nog niet was? Als je stelt dat er wat wordt gemillimeterd kan je toch wel iets zeggen over wat er dan geimplementeerd is, ook al ben je God niet?

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 29 okt 2024 20:42

Marnix schreef:Dat is een wat raar antwoord. Protestanten geloven niet dat de doop niets inhoudt, niets voorstelt. Ze zeggen: het is het teken en zegel, het zichtbare bewijs dat God je dingen belooft. Sacramenten zijn zichtbare tekenen die iets over God zeggen. De doop is een zichtbaar teken dat Jezus je schoonwast, dat je sterft en opstaat met Hem, dat God zegt: Je hoort bij mij.

Dat is heel wat anders dan dat de doop niets zou voorstellen. Wat Cicero bedoelt is dat protestanten geen krachten toeschrijven aan de doop zelf. Het water zelf wast je niet of nauwelijks schoon (anders zouden protestanten veel meer water gebruiken). De kracht zit hem in Gods beloften. Het is ook niet zo dat op het moment van dopen, je bij het verbond hoort en daarvoor nog niet (want dan zouden ze weer baby's zo snel mogelijk dopen en bij ziekte enz een voorganger laten komen) maar het is het teken van Gods beloften die er vanaf het begin voor het kind zijn.

Maar jij zegt dat door de doop wel iets wordt geïmplementeerd en dan is mijn vraag: Wat wordt er dan op het moment zelf, door de bediening, door de besprenkeling met water zelf, geïmplementeerd wat er voor het moment van dopen bij het kind (of de volwassene) nog niet was? Als je stelt dat er wat wordt gemillimeterd kan je toch wel iets zeggen over wat er dan geimplementeerd is, ook al ben je God niet?

Ik ben geen dogmaticus dus ik ken niet de fijne details, maar ik stel het me zo voor:

Aan de sacramenten zit een zichtbare en onzichtbare kant: de materiële aspecten aan de ene kant, en Gods genade en belofte aan de andere kant.
Als je die nu eens als twee cirkels voorstelt:

Katholieken laten de twee cirkels samenvallen: de genade valt samen met het teken van het sacrament.
Anglicanen zeggen: De materiële cirkel bevindt zich in de geestelijke cirkel. Die laatste is groter, maar omvat wel het materiële. Het zichtbare is als het ware het verlengstuk vanuit het onzichtbare
Protestanten zeggen: het zijn twee cirkels die elkaar misschien raken, maar het blijven gescheiden domeinen. Het een verwijst naar het ander en is er een teken en zegel van, maar het teken op zich werkt niet.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 okt 2024 00:45

Cicero schreef:Ik ben geen dogmaticus dus ik ken niet de fijne details, maar ik stel het me zo voor:

Aan de sacramenten zit een zichtbare en onzichtbare kant: de materiële aspecten aan de ene kant, en Gods genade en belofte aan de andere kant.
Als je die nu eens als twee cirkels voorstelt:

Katholieken laten de twee cirkels samenvallen: de genade valt samen met het teken van het sacrament.
Anglicanen zeggen: De materiële cirkel bevindt zich in de geestelijke cirkel. Die laatste is groter, maar omvat wel het materiële. Het zichtbare is als het ware het verlengstuk vanuit het onzichtbare
Protestanten zeggen: het zijn twee cirkels die elkaar misschien raken, maar het blijven gescheiden domeinen. Het een verwijst naar het ander en is er een teken en zegel van, maar het teken op zich werkt niet.

Ja ik denk dat je het zo goed omschrijft. Kleine kanttekening: ik heb het idee dat, zeker in het “Westen” dit ook wel aan het verschuiven is en dat het idee dat je een kind snel moet dopen als het mis dreigt te gaan omdat anders de genade wordt gemist en zo wat minder leeft dan vroeger. We zijn hier allemaal iets nuchterder en rationeler geworden door de eeuwen heen, ook op het gebied van de sacramenten.

Huisje_op_de_hei
Mineur
Mineur

Berichtdoor Huisje_op_de_hei » 30 okt 2024 15:31

Marnix schreef:Dat is een wat raar antwoord. Protestanten geloven niet dat de doop niets inhoudt, niets voorstelt. Ze zeggen: het is het teken en zegel, het zichtbare bewijs dat God je dingen belooft. Sacramenten zijn zichtbare tekenen die iets over God zeggen. De doop is een zichtbaar teken dat Jezus je schoonwast, dat je sterft en opstaat met Hem, dat God zegt: Je hoort bij mij.

Oké, ik zal je een eerlijk antwoord geven. Jij vroeg aan mij wat er concreet gebeurt op het moment van de doop. Nu heb ik een bepaalde voorstelling van de doop. En er zal vast wel iets van verkeerde interpretaties bij zijn. We hebben rond dit topic inmiddels al heel wat af gediscussieerd. En met dat je erover praat met elkaar oordelen we ook met z'n allen of iets goed is of niet. Een oordeel op zich is niet verkeerd. Dat hebben we in dit leven ook nodig; om keuzes te maken. Het zit 'm vaak in het veroordelen waardoor mensen boos of verdrietig kunnen worden.

Ik stel het me dus zo voor. Op het moment dat ik gedoopt ben was God daar aanwezig. Hij gaf mij een teken/zegel op het voorhoofd dat ik bij Hem hoor. Hij zei tegen mij: ,,ook jij mag bij Mij horen". En in het leven wat je nog voor je hebt liggen wil Ik met je mee gaan.
Het teken dat je ontvangt is daar de belofte van.

Hoe concreet moet ik zoiets aan jou Marnix verklaren? Ik weet niet op wat voor wijze God met mij mee reist. Dat kan ik vanaf hier toch niet bekijken? Er gebeuren zat dingen in mijn leven die ik best had willen missen. Dus als God met je mee reist dan betekend dat niet automatisch dat alles wel goed zal gaan en je geen stormen op je levenspad krijgt.
Maar ondanks alles heeft Hij wel beloofd dat Hij er bij wil zijn.

De anglicaanse visie op de doop (waar cicero het over had) komt heel wat dichter bij mijn belevingswereld dan een protestantse visie (cicero zei sommige protestanten) die stellen dat de doop niets voorstelt. Voor mij betekend het namelijk wel wat. Dat anglicaanse dat de doop een sacrament is waarbij de genade (ik zie dat als God Zelf) tegenwoordig is klopt beter met hoe ik het zie.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 okt 2024 17:35

Huisje_op_de_hei schreef:Oké, ik zal je een eerlijk antwoord geven. Jij vroeg aan mij wat er concreet gebeurt op het moment van de doop. Nu heb ik een bepaalde voorstelling van de doop. En er zal vast wel iets van verkeerde interpretaties bij zijn. We hebben rond dit topic inmiddels al heel wat af gediscussieerd. En met dat je erover praat met elkaar oordelen we ook met z'n allen of iets goed is of niet. Een oordeel op zich is niet verkeerd. Dat hebben we in dit leven ook nodig; om keuzes te maken. Het zit 'm vaak in het veroordelen waardoor mensen boos of verdrietig kunnen worden.

Ik stel het me dus zo voor. Op het moment dat ik gedoopt ben was God daar aanwezig. Hij gaf mij een teken/zegel op het voorhoofd dat ik bij Hem hoor. Hij zei tegen mij: ,,ook jij mag bij Mij horen". En in het leven wat je nog voor je hebt liggen wil Ik met je mee gaan.
Het teken dat je ontvangt is daar de belofte van.

Hoe concreet moet ik zoiets aan jou Marnix verklaren? Ik weet niet op wat voor wijze God met mij mee reist. Dat kan ik vanaf hier toch niet bekijken? Er gebeuren zat dingen in mijn leven die ik best had willen missen. Dus als God met je mee reist dan betekend dat niet automatisch dat alles wel goed zal gaan en je geen stormen op je levenspad krijgt.
Maar ondanks alles heeft Hij wel beloofd dat Hij er bij wil zijn.

De anglicaanse visie op de doop (waar cicero het over had) komt heel wat dichter bij mijn belevingswereld dan een protestantse visie (cicero zei sommige protestanten) die stellen dat de doop niets voorstelt. Voor mij betekend het namelijk wel wat. Dat anglicaanse dat de doop een sacrament is waarbij de genade (ik zie dat als God Zelf) tegenwoordig is klopt beter met hoe ik het zie.

Maar dan is mijn (ietwat protestantse) wedervraag aan je: Hoorde je voor dat moment, die eerste weken of maanden dat je leefde maar nog niet gedoopt was, dan nog niet bij God? Wat als je in de dagen nadat je geboren was ziek was geworden en was komen te overlijden. Ik neem aan dat je ouders niet snel een dominee waren gaan halen om je te dopen omdat je anders de genade zou missen toch? De reden daarvoor is omdat we op grond van de Bijbel geloven dat Gods beloften er voor je zijn omdat Hij door de generaties werkt. Een jongetje dat geboren werd in Israel werd besneden op de 8e dag waarmee het teken van het verbond dat duidelijk maakt. Maar hij hoorde vanaf het begin al bij het verbondsvolk van God en niet pas op de 8e dag. Het teken, de besnijdenis bevat in zichzelf geen bepaalde krachten, het zet ook niet het verbond in werking maar is het teken van het verbond dat God met de ouders heeft gesloten en dus ook met hun kinderen. Als een kind wordt gedoopt na een week, een maand of een paar maanden hoor het kind niet vanaf dat moment pas bij God. Het hoort vanaf het begin bij God omdat de ouders bij Hem horen en hun kinderen dus ook inbegrepen zijn. De doop symboliseert de schoonwassing en het sterven en opstaan met Christus maar dat gebeurt niet op het moment dat het kind gedoopt wordt. Want dat zou impliceren dat kinderen die niet gedoopt zijn en overlijden dus nog niet schoongewassen waren maar onrein en dus verloren gaan. Als je gelooft dat de doop zelf genade toepast moet je ook vaststellen dat die genade bij kinderen die nog niet gedoopt zijn ook niet toegepast is.

Daarnaast nogmaals: Het is niet zo dat protestanten zeggen dat de doop niets voorstelt. Het stelt wel wat voor, namelijk iets wat er sinds je geboorte al is, Gods liefde voor je, dat je Zijn kind bent en Hij je Vader. Ik snap het punt dat protestanten nogal eens te makkelijk met symboliek omgaan of het uit de kerk proberen te weren en dat is mijns inziens helemaal terecht (misschien komt daar je visie vandaan?) maar je kan ze niet verwijten dat ze de sacramenten helemaal niets vinden voorstellen. Het stelt enorm veel voor, het verschil in visie is dat de sacramenten zelf geen bijzondere krachten bevatten. Het doopwater blijft gewoon water en het symboliseert alles van Gods liefde en genade, maar die is er al voordat de doop is toegepast en wordt niet meer doordat de doop wordt toegepast, het kind is niet meer geliefd of meer gereinigd door de doop maar Gods verbond wordt door de bediening in alles zichtbaar en duidelijk voor alle aanwezigen en versterkt zo het geloof en de liefde voor Hem. En als het avondmaal wordt gevierd blijft het brood gewoon brood en de wijn gewoon wijn, het bevat geen speciale krachten, maar het versterkt het geloof, de eenheid die er dankzij Hem is en maakt op alle fronten duidelijk hoe we worden gered omdat Hij zijn leven voor ons gaf en ons zo leven geeft.

Dat is de protestantse visie en die vind ik wel anders dan hoe jij het brengt, dat protestanten doen alsof het niets voorstelt of zo. De handelingen zelf bevatten geen bijzondere krachten maar laten enorm duidelijk het bijzondere van Gods genade en liefde zien.

Huisje_op_de_hei
Mineur
Mineur

Berichtdoor Huisje_op_de_hei » 31 okt 2024 10:09

Marnix schreef: Als je gelooft dat de doop zelf genade toepast moet je ook vaststellen dat die genade bij kinderen die nog niet gedoopt zijn ook niet toegepast is.

Ik moet niets vaststellen!
Het enige wat ik wel vaststel is dat ik geloof dat God bij mijn doop aanwezig is geweest. Dat Hij aan de andere kant was en Zijn beloften deed op dat moment. Gewoon dat!

En nu mag jij weer het laatste woord hebben :)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 okt 2024 15:22

Huisje_op_de_hei schreef:Ik moet niets vaststellen!
Het enige wat ik wel vaststel is dat ik geloof dat God bij mijn doop aanwezig is geweest. Dat Hij aan de andere kant was en Zijn beloften deed op dat moment. Gewoon dat!

En nu mag jij weer het laatste woord hebben :)

Prima maar dat geloven protestanten ook dus dat is geen Anglicaanse visie of zo die je hebt maar gewoon het protestantse gedachtegoed. Ik probeer gewoon duidelijk te krijgen wat je bedoelt want je zegt dat je meer thuisvoelt bij de Anglicaanse visie op de doop dan bij de protestantse visie dus dat probeerde ik wat helderder te krijgen maar je geeft vervolgens de Protestantse visie weer: God is bij de doop aanwezig, de doop an sich bevat geen extra krachten laat zien wat er al is: Gods liefde en genade, Zijn beloften die er zijn worden weer zichtbaar en hoorbaar op dat moment.

Huisje_op_de_hei
Mineur
Mineur

Berichtdoor Huisje_op_de_hei » 06 nov 2024 14:51

@ Jesaja40

Jesaja 40 schreef: Als eerste kunt u dat keurig in uw kerkelijke formulier lezen dat de doop in plaats is gekomen van de besnijdenis. Puur onbenul, want een vrouw wordt niet besneden. Op dat punt gaat de kerkelijke formulering al volledig mank. Het ergste is dat zij daarmee pretenderen dat de besnijdenis geen enkele waarde meer voor hen heeft en volgens hun inzicht heeft afgedaan.

Ik heb het inderdaad in mijn kerkelijke formulier gelezen dat de doop in plaats is gekomen van de besnijdenis. Maar nu ik de Herziene Statenvertaling voor me heb liggen zie ik daar het volgende staan: ,,Omdat (onder het nieuwe verbond) de doop in plaats van de besnijdenis gekomen is, behoort men de kleine kinderen als erfgenamen van het rijk van God en van Zijn verbond te dopen’’. Is dat allemaal puur onbenul? De Messias (Yeshua) heeft zich ook laten dopen. Daarmee kan de doop op zich niet als inhoudsloos worden genoemd toch? Hij was natuurlijk volledig Joods en zijn ouders hebben hem laten besnijden. Dat lijkt een beetje van twee walletjes willen eten maar zo kan ik dat natuurlijk niet zien. Jezus heeft met zijn offer wel het nieuwe verbond in werking gesteld. En in dat nieuwe verbond wordt er dus gedoopt.

Je hebt gelijk uiteraard, een vrouw wordt niet besneden dus in die zin is de doop niet gelijk te stellen aan de besnijdenis. De hele handeling is anders en ook exclusiever omdat vrouwen gedoopt mogen worden. Misschien dat er daar nog over te discussiëren valt of de vrouwendoop wel geldig is t.o.v. de mannendoop :-oo .

Wij lazen zondagavond in de kerk Romeinen 1 vers 16,17 (de rechtvaardige zal uit het geloof leven) en daarnaast Galaten 5 1-12 waarin Joodse christenen de besnijdenis opleggen aan de heidense christenen omdat het anders niet genoeg zou zijn. Paulus ageert daartegen.
De tekst van de preek is gekozen om de Hervormingsdag van 31 oktober te gedenken. Wat een opluchting dat ik niet de gehele wet hoef te houden. Dat gaat om een (ik hoop dat ik het zo goed opschrijf) Judaïsme casuïstiek van 613 geboden.

Jesaja40 schreef: Gelukkig hebben en praktiseren wij Joden nog steeds de besnijdenis en zetten daarmee de lijn voort vanaf vader Avraham. De tweede functie bij de besnijdenis is dat de zoon op de 8e dag zijn naam krijgt en dat hij ingelijfd is in het verbond tussen de Eeuwige en Avraham.

Ik weet niet of de besnijdenis nog steeds gehouden moet worden en of dit nog enig nut heeft. Ik praat nu vanuit mijzelf. Ik weet het gewoon niet. Aan de ene kant heeft God zijn verordeningen gegeven. In het O.T. de besnijdenis en in het N.T. is daar dan die éne doop. Maar voor zowel de mensen in het O.T. als in het N.T. geldt dat de rechtvaardige uit het geloof zal leven.

Jesaja40 schreef: Ik kan het niet anders zeggen dat de kerken met jaloerse blikken hebben gekeken naar dit verbond. Zij wilden dat ook hebben. Het begeren daarvan is uiterst dubieus als je dat gaat ombuigen naar een kerkelijke leerstelling. Uiteraard heeft onze vader Avraham geestelijke nakomelingen die naar de woorden van Paulus daartoe gerekend worden. Willens en wetens heeft de kerk de banden met de Joden doorgesneden. De Bijbelse feesten en dagen worden op heel andere tijden gehouden. Ook dit is een gotspe te noemen. De Bijbelse feesten zijn door de Eeuwige verordineerd. Deze Bijbelse feesten sluiten naadloos aan die de Eeuwige in de scheppingsorde van de mens.

Ik geloof zeker dat de kerkelijke geschiedenis zwarte bladzijden kent. Dat wij (ik hoor bij een van die vele vele kerken) onze fouten hebben. Maar is alles wat wij leren daarom per definitie verkeerd?

Jesaja40 schreef: Zeer veel wetten zijn gelukkig universeel en hebben hun rechtskracht niet verloren. Er zijn ook specifieke wetten die uitsluitend gelden voor mijn volksgenoten. Een groot deel, zoals dat van de priesters, de reiniging en tempelvoorschriften kunnen niet meer worden gepraktiseerd. Daarmee zijn die niet automatisch vervallen zoals velen onder u aannemen en leren van uw kerkelijke leiders. Het priesterschap is verloren gegaan. De taak van de priesters om het volk te onderwijzen is gelukkig in stand gebleven.

Mag ik je vragen welke specifieke wetten er voor jouw volksgenoten gelden? Het kan wél zo zijn dat ik het vervolgens niet met je eens ben.

Jesaja40 schreef: De Messias leert ook u: meen niet dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden. Wat ten dele vervuld is gaat over het lijden en sterven van de Messias. Er is heel veel onvervuld en dus ook onvoltooid. Heel veel mensen begrijpen echt niet wat zij zeggen dat de Messias de wet heeft vervuld en sluiten daarbij het onvoltooide terzijde. Is dat niet een gotspe naar de Messias Yeshua en voor alle nakomelingen van Avraham door alle eeuwen heen.

Ikzelf begrijp ook niet hoe het Oude Verbond zich verhoud tot het Nieuwe Verbond. Jij schreef dat veel wetten universeel zijn en toevallig las ik in een antwoord van ds. M.J. Paul dat het Oude Verbond ook rust op die universele wetten. Dus in die zin verschilt het Oude Verbond (of Nieuwe Verbond) niet eens zoveel met dat waar alle mensen zich aan dienen te houden. Ik heb het dan ook over de tien geboden.

Jesaja40 schreef: Eigenlijk zegt men keihard zonder het te beseffen: tot aan de kruisdood van de Messias geldt het oude verbond, daarna geldt het nieuwe verbond

Daar ben ik ook geen voorstander van. Die discussie hebben we laatst al eens gehad op het forum waarbij ik dan voor ogen houd dat je het Oude verbond niet moet uitspelen tegen het Nieuwe Verbond.

DirkJan
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DirkJan » 14 dec 2024 08:24

Ja, de kinderdoop is inderdaad geldig, in het oude testament was er de besnijdenis op de achtste dag. Als je je kind niet liet besnijden dan moest je uit de gemeente verbannen worden. In de hele Bijbel staat nergens dat er een volwassendoop moet komen, als er een volwassendoop in de plaats zou moeten komen, waarom zou God dat dan niet gezegd hebben?

Het is duidelijk dat God gezegd heeft: gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve DOPENDE in de Naam des Vaders en des Zoons, en des Heilige Geestes. Dus dat de we gedoopt moeten worden is een feit. Maar als de babys al op de achtste dag moesten worden besneden, waarom zou er nu dan volwassendoop zijn, terwijl er nergens aangegeven staat dat dat moest veranderd worden?

Kinderen zijn, net als de volwassenen in het verbond Gods en in Zijn gemeente inbegrepen en dat hun door Christus bloed de verlossing van de zonden en de Heilige Geest die het geloof werkt niet minder toegezegd wordt als aan de volwassenen. De kinderen moeten dus door de doop van de kinderen van de ongelovigen onderscheiden worden, zoals in het oude testament gebeurde door de besnijdenis en nu dus door de doop.

In het doopformulier staat: en hoewel onze kinderen deze dingen niet verstaan, zo men men ze nochtans daarom van de Doop niet uitsluiten, aangezien zij ook zonder hun weten der verdoemenis in Adam deelachtig zijn, en alzo ook weder in Christus tot genade aangenomen worden.

Er staat in Markus 16: 16: die geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn zal zalig worden, maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden.
Hier zie je dat de doop niet een vrijkaartje is voor de hemel en dat je MOET gedoopt zijn om uberhaupt in de hemel te kunnen komen. Er staat, maar die niet geloofd zal hebben zal verdoemd worden. God verbiedt het om Zijn instelling, de doop, te verwaarlozen: Genesis 17: 14: wat mannelijk is, de voorhuid hebbende, wiens voorhuid niet zal besneden worden, dezelve ziel zal uit haar volken uitgeroeid worden: hij heeft Mijn verbond verbroken.
De doop is dus geen vrijkaartje voor de hemel, maar als je opzettelijk ze doop aan de kant zet, dan zet je dus het verbond aan de kant, en daarmee zet je God aan de kant

Terug naar “[Religie] - Open forum”