vraag ivm evolutietheorie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Iris72
Verkenner
Verkenner

vraag ivm evolutietheorie

Berichtdoor Iris72 » 02 okt 2024 02:01

Ik kwam op internet pas het volgende tegen. Er was een onderwerp over de 'chestnut' die een aantal paarden (ik geloof niet elk paard) aan een van hun poten heeft en je in het oog moet houden als verzorgen. Nu wordt er gezegd dat dit een overblijfsel van de evolutie is en het in vroeger tijden een teen zou zijn geweest. https://en.wikipedia.org/wiki/Chestnut_(horse_anatomy)
Ik kan mij ook herinneren van biologie les vroeger dat wij als mens volgens de evolutieleer een zesde teen zouden hebben gehad en dit de oorzaak is van het gevoel dat je soms kunt hebben alsof je een zesde teen nog steeds hebt. Nou, ik moet toegeven dat ik dat wel eens voel. Ik weet niet of dit gevoel voor of na de uitleg in de biologieles is gekomen. Maar hoe moet ik deze dingen als christen zien. Ik vind het zo moeilijk om hier een duidelijk antwoord op te vinden. Die chestnut zit er wel degelijk en dat gevoel van die zesde teen ook. :?:

Erik1960
Luitenant
Luitenant

Re: vraag ivm evolutietheorie

Berichtdoor Erik1960 » 02 okt 2024 06:15

Hoi Iris,
Welkom!
Kun je nog wat toelichting geven op je vraag? Ik begrijp hem niet goed. Als je een chestnut ziet of een zesde teen voelt is dat toch werkelijkheid? Ik ben benieuwd wat je daar (on)christelijk aan zou kunnen vinden?
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 okt 2024 08:21

Iris72 schreef:Ik kwam op internet pas het volgende tegen. Er was een onderwerp over de 'chestnut' die een aantal paarden (ik geloof niet elk paard) aan een van hun poten heeft en je in het oog moet houden als verzorgen. Nu wordt er gezegd dat dit een overblijfsel van de evolutie is en het in vroeger tijden een teen zou zijn geweest. https://en.wikipedia.org/wiki/Chestnut_(horse_anatomy)
Ik kan mij ook herinneren van biologie les vroeger dat wij als mens volgens de evolutieleer een zesde teen zouden hebben gehad en dit de oorzaak is van het gevoel dat je soms kunt hebben alsof je een zesde teen nog steeds hebt. Nou, ik moet toegeven dat ik dat wel eens voel. Ik weet niet of dit gevoel voor of na de uitleg in de biologieles is gekomen. Maar hoe moet ik deze dingen als christen zien. Ik vind het zo moeilijk om hier een duidelijk antwoord op te vinden. Die chestnut zit er wel degelijk en dat gevoel van die zesde teen ook. :?:

Welkom! En hoe is het als er een compleet skelet van een dinosaurus wordt gevonden? Of andere tekenen van dieren die zich met de tijd aanpassen aan hun leefomgeving? Ik denk dat je twee dingen gescheiden moet houden: Evolutie zelf en evolutieleer of evolutietheorie. Evolutie is het proces waarbij levende wezens over vele generaties veranderen, voornamelijk als gevolg van natuurlijke selectie van genetisch gevarieerde kenmerken. (Wikipedia) en dat is vast te stellen, meetbaar. En voor de meeste christenen is het bestaan van evolutie ook geen probleem. Het ontkent niet dat er een schepper is. De evolutietheorie is wat breder want die stelt geen beginpunt aan evolutie is en dat alles vanuit niets of in ieder geval vanuit eencelligen is ontstaan en dus zou er ook geen schepper zijn. Je kan proberen als christen je hoofd in het zand te steken en te doen alsof evolutie totaal niet bestaat maar de feite wijzen anders uit, maar dat hoeft totaal geen bedreiging te zijn voor je geloof in God als Schepper. Sterker nog, het kan de verwondering alleen maar groter maken.

En dan blijven er allicht nog heel veel vragen over maar ik denk dat dit een belangrijke basis is. Dat van die zesde teen ken ik niet en ik kan er ook niets over vinden, dat we ooit zes tenen hebben gehad dus ik denk dat dat niet klopt. Alleen dat skiërs last hebben van hun zesde teen maar dat is niet omdat ze zes tenen hebben of hadden maar dat de skischoen tegen de kleine teen drukt en dan met name aan de zijkant van het gewrichtje, tussen het middenvoetsbeentje en het eerste kootje.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 02 okt 2024 14:56

Hoi Iris, twee jaren geleden al aangemeld en nu je eerste berichtje? ;-)

Het Nederlandse woord voor chestnut is kastanje, ook als het gaat om de eeltknobbel bij paarden. Het is me niet helemaal duidelijk wat je vraag is. Stel dat zo'n kastanje een evolutionair overblijfsel is, wat dan nog? Wat voor probleem zie je?

Marnix schreef:Ik denk dat je twee dingen gescheiden moet houden: Evolutie zelf en evolutieleer of evolutietheorie. Evolutie is het proces waarbij levende wezens over vele generaties veranderen, voornamelijk als gevolg van natuurlijke selectie van genetisch gevarieerde kenmerken. (Wikipedia) en dat is vast te stellen, meetbaar. En voor de meeste christenen is het bestaan van evolutie ook geen probleem. Het ontkent niet dat er een schepper is. De evolutietheorie is wat breder want die stelt geen beginpunt aan evolutie is en dat alles vanuit niets of in ieder geval vanuit eencelligen is ontstaan en dus zou er ook geen schepper zijn
Pff, wat een kolder man. En dat terwijl je al meer dan tien jaar de bijdragen van onder andere Mortlach, Lock&Stock en mij hebt kunnen meelezen!
"Een libelle zweeft over het water..."

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 okt 2024 15:06

Pcrtje schreef:Hoi Iris, twee jaren geleden al aangemeld en nu je eerste berichtje? ;-)

Het Nederlandse woord voor chestnut is kastanje, ook als het gaat om de eeltknobbel bij paarden. Het is me niet helemaal duidelijk wat je vraag is. Stel dat zo'n kastanje een evolutionair overblijfsel is, wat dan nog? Wat voor probleem zie je?

Dat is toch overduidelijk? De vraagsteller vraagt zich af hoe tekenen die wijzen op evolutie zich verhouden met haar geloof dat God bestaat en alles vrij recent heeft gemaakt (wat overigens denk ik meestvoorkomende mening is hier). Als iemand je altijd vertaalt: "Evolutie is fout en onwaar, God heeft alles gemaakt" en later ontdek je dat er toch wel dingen zijn die wijzen op evolutie is het niet zo gek dat mensen zich afvragen hoe die zaken zich dan tot elkaar verhouden.

Pff, wat een kolder man. En dat terwijl je al meer dan tien jaar de bijdragen van onder andere Mortlach, Lock&Stock en mij hebt kunnen meelezen!

Blijkbaar waren die dan niet zo overtuigend ;-) En als je niet uitlegt wat er kolder zou zijn negeer ik dit verder maar.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 02 okt 2024 18:53

Iris72 schreef:Maar hoe moet ik deze dingen als christen zien. Ik vind het zo moeilijk om hier een duidelijk antwoord op te vinden.
Pcrtje schreef:Het is me niet helemaal duidelijk wat je vraag is.
Marnix schreef:Dat is toch overduidelijk? De vraagsteller vraagt zich af hoe tekenen die wijzen op evolutie zich verhouden met haar geloof dat God bestaat en alles vrij recent heeft gemaakt.
Strikt genomen heb je gelijk: ik vraag wat haar vraag is en jij zegt dat het overduidelijk is, namelijk dat de vraag is "hoe moet ik deze dingen als christen zien". Ik moet natuurlijk vragen: kun je je vraag nader specificeren, ik begrijp namelijk niet precies wat je bedoelt en wat voor probleem je ziet.

Dat de vraagstelster zich af zou vragen hoe "die tekenen voor evolutie zich verhouden met het geloof dat God bestaat en alles vrij recent gemaakt zou hebben", vul je voor haar in. Dat is denk ik niet per se de enige redelijke interpretatiemogelijkheid.

Marnix schreef:Blijkbaar waren die dan niet zo overtuigend ;-) En als je niet uitlegt wat er kolder zou zijn negeer ik dit verder maar.
xD Goed weerwoord!
Okee, even concreet dan: evolutie is het fenomeen of het proces, de evolutietheorie is de wetenschappelijke beschrijving en verklaring daarvan. Evolutie en evolutietheorie ontkennen een eventuele Schepper niet omdat (1) zij geen personen zijn die dergelijke uitspraken kunnen doen en (2) een eventuele Schepper niet ter zake is. Het evolutieproces is waarneembaar en meetbaar, zoals je inderdaad zegt, ongeacht of het geschapen is of niet. Evenzo is de evolutietheorie een wetenschappelijke beschrijving van het evolutieproces, waarbij een eventuele Schepper enerzijds niet benodigd is en anderzijds niet uitgesloten wordt - zoals dat voor elke natuurwetenschappelijke theorie zo is.

Marnix schreef:De evolutietheorie is wat breder want die stelt geen beginpunt aan evolutie is
??? Het evolutieproces en de beschrijving ervan (evolutietheorie) beginnen daar waar abiogenese eindigt.

Marnix schreef:De evolutietheorie (...) stelt (...) dat alles vanuit niets (...) is ontstaan
Je haalt evolutie, abiogenese en kosmologie door elkaar.

Marnix schreef:en dus zou er ook geen schepper zijn.
Stel dat de uitgewerkte wetenschappelijke theorieën hieromtrent volledig kloppen, dan is er nog geen enkele uitspraak over een eventuele Schepper gedaan.

Iris72
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Iris72 » 03 okt 2024 00:28

Marnix schreef:Welkom! En hoe is het als er een compleet skelet van een dinosaurus wordt gevonden? Of andere tekenen van dieren die zich met de tijd aanpassen aan hun leefomgeving? Ik denk dat je twee dingen gescheiden moet houden: Evolutie zelf en evolutieleer of evolutietheorie. Evolutie is het proces waarbij levende wezens over vele generaties veranderen, voornamelijk als gevolg van natuurlijke selectie van genetisch gevarieerde kenmerken. (Wikipedia) en dat is vast te stellen, meetbaar. En voor de meeste christenen is het bestaan van evolutie ook geen probleem. Het ontkent niet dat er een schepper is. De evolutietheorie is wat breder want die stelt geen beginpunt aan evolutie is en dat alles vanuit niets of in ieder geval vanuit eencelligen is ontstaan en dus zou er ook geen schepper zijn. Je kan proberen als christen je hoofd in het zand te steken en te doen alsof evolutie totaal niet bestaat maar de feite wijzen anders uit, maar dat hoeft totaal geen bedreiging te zijn voor je geloof in God als Schepper. Sterker nog, het kan de verwondering alleen maar groter maken.

En dan blijven er allicht nog heel veel vragen over maar ik denk dat dit een belangrijke basis is. Dat van die zesde teen ken ik niet en ik kan er ook niets over vinden, dat we ooit zes tenen hebben gehad dus ik denk dat dat niet klopt. Alleen dat skiërs last hebben van hun zesde teen maar dat is niet omdat ze zes tenen hebben of hadden maar dat de skischoen tegen de kleine teen drukt en dan met name aan de zijkant van het gewrichtje, tussen het middenvoetsbeentje en het eerste kootje.

Hoi Marnix,

Bedankt voor je reactie. Ik ga de reacties die ik gekregen heb even rustig analyseren en dan kom ik er op terug.

Iris72
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Iris72 » 03 okt 2024 00:31

Pcrtje schreef:Hoi Iris, twee jaren geleden al aangemeld en nu je eerste berichtje? ;-)

Bedankt voor je reactie. Is er een regel dat er een bepaalde tijd is waarbinnen je je eerste berichtje moet posten op dit forum? Misschien mag je ook gewoon meelezen.

Marnix heeft mijn vraag goed samengevat en begrepen. Ik ga verder even nog de gekregen reacties nalezen en kijken wat ik er mee kan.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 okt 2024 09:08

Pcrtje schreef:Strikt genomen heb je gelijk: ik vraag wat haar vraag is en jij zegt dat het overduidelijk is, namelijk dat de vraag is "hoe moet ik deze dingen als christen zien". Ik moet natuurlijk vragen: kun je je vraag nader specificeren, ik begrijp namelijk niet precies wat je bedoelt en wat voor probleem je ziet.

Dat de vraagstelster zich af zou vragen hoe "die tekenen voor evolutie zich verhouden met het geloof dat God bestaat en alles vrij recent gemaakt zou hebben", vul je voor haar in. Dat is denk ik niet per se de enige redelijke interpretatiemogelijkheid.

Ik lees dat tussen de regels door en zo te zien klopte dat vermoeden redelijk.

xD Goed weerwoord!
Okee, even concreet dan: evolutie is het fenomeen of het proces, de evolutietheorie is de wetenschappelijke beschrijving en verklaring daarvan. Evolutie en evolutietheorie ontkennen een eventuele Schepper niet omdat (1) zij geen personen zijn die dergelijke uitspraken kunnen doen en (2) een eventuele Schepper niet ter zake is. Het evolutieproces is waarneembaar en meetbaar, zoals je inderdaad zegt, ongeacht of het geschapen is of niet. Evenzo is de evolutietheorie een wetenschappelijke beschrijving van het evolutieproces, waarbij een eventuele Schepper enerzijds niet benodigd is en anderzijds niet uitgesloten wordt - zoals dat voor elke natuurwetenschappelijke theorie zo is.

Dat klopt maar ten dele. Als je bijvoorbeeld stelt dat de mens van aap naar mens evolueerde kan je wel zeggen dat er een schepper is maar bijvoorbeeld niet meer dat de mens werd geschapen.

Daarnaast in de evolutietheorie meer dan de wetenschappelijke beschrijving en verklaring van het feit dat evolutie plaatsvindt. Het bevat ook hoe die evolutie er in de tijd heeft uitgezien en dat uiteindelijk alles is ontstaan vanuit eencelligen.

??? Het evolutieproces en de beschrijving ervan (evolutietheorie) beginnen daar waar abiogenese eindigt.

Je haalt evolutie, abiogenese en kosmologie door elkaar.

Stel dat de uitgewerkte wetenschappelijke theorieën hieromtrent volledig kloppen, dan is er nog geen enkele uitspraak over een eventuele Schepper gedaan.

Nee hoor, je hebt geljk dat je theoretisch kan geloven dat God eencelligen maakte en van daaruit alles verder is geëvolueerd en ik kan me voorstellen dat als je niet in de God van de Bijbel gelooft maar in een andere vorm van Intelligent Design dat nog een serieuze optie zou kunnen zijn maar als je bent opgegroeid met de Bijbel, er wel heel veel vragen overblijven omdat je daar het idee krijgt dat God toch wel iets meer maakt dan alleen dat. En dat zijn wel vragen waar je als christen mee kan zitten, hoe dat zich tot elkaar verhoudt. Welke plek heeft evolutie en hoe is God daarin toch de Schepper.
― C.S. Lewis”

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 03 okt 2024 15:14

Iris72 schreef:Ik kwam op internet pas het volgende tegen. Er was een onderwerp over de 'chestnut' die een aantal paarden (ik geloof niet elk paard) aan een van hun poten heeft en je in het oog moet houden als verzorgen. Nu wordt er gezegd dat dit een overblijfsel van de evolutie is en het in vroeger tijden een teen zou zijn geweest. https://en.wikipedia.org/wiki/Chestnut_(horse_anatomy)

Wetenschap is de menselijke activiteit waarin men zoekt naar natuurlijke verklaringen voor natuurlijke verschijnselen. Aardbevingen? Plaattektoniek! Mensen die ziek worden? Ziektekiemen! Alles valt altijd naar beneden? Zwaartekracht! Er zijn heel veel verschillende dieren- en plantensoorten? Evolutie.

Waar wetenschap zich per definitie niet mee bezighoudt is het bovennatuurlijke. Telepathie, seances, engelen, de ziel, en ja, ook God zijn allemaal bovennatuurlijk en dit valt dus buiten het gebied van de wetenschap. Daar doet wetenschap simpelweg geen uitspraken over, zowel voor of tegen.

Let op: dit betekent dus dat als er daadwerkelijk een bovennatuurlijke reden is voor een natuurlijk verschijnsel, dat wetenschap nog steeds zoekt naar een natuurlijke verklaring.

Goed, dan nu die knobbel. Zoogdieren hebben over het algemeen 5 vingers per hand/voet, van vleermuizen tot walvissen. Dit komt omdat de laatste gemeenschappelijke voorouder van alle zoogdieren 5 vingers had. Zoogdieren hebben allemaal dezelfde botconfiguratie (aantal en locatie), alleen de vorm van de botten verschilt. Dit is een aanwijzing dat alles van één voorouder afstamt, want waarom zou je anders geen andere configuraties zien?

Bij sommige soorten (zoals bij paarden) zijn er vingers gefuseerd of weggevallen. Bij paarden is het teen nr. 3 die is overgebleven. Er zijn geen zoogdiersoorten met méér dan 5 vingers. (bepaalde individuele gevallen waarbij er tijdens de embryonale ontwikkeling iets zeldzaams is gebeurd. (polydactylie). Maar er worden ook wel eens mensen met een staart geboren. Een teken dat de genen voor een staart nog steeds aanwezig zijn).

Het kan zijn dat die knobbel bij paarden een rudimentaire vinger is, maar dan dus niet de 6de, want die is er nooit geweest. Ik weet niet hoe dat precies zit, maar ik weet dat er genen zijn voor 5 vingers waarvan er 4 zijn 'uitgeschakeld' maar er dus zo nu en dan eentje weer wordt geactiveerd.

Wat je hier allemaal mee moet als Christen? Geen idee. Je kunt absoluut in bovennatuurlijke verklaringen blijven geloven. Wetenschap gaat immers alleen over het natuurlijke.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 04 okt 2024 09:27

Voor mij als christen is wetenschap (uiteraard opgevat volgens wat wetenschap is volgens de wetenschap zelf) een diep christelijke bezigheid die in de middeleeuwen uit het hart van de christelijke theologie is voortgekomen. Dat betekent dat ik het gewetenloos vind om dat waarover in de wetenschap brede consensus is zonder wetenschappelijke argumenten aan de kant te schuiven.

Kortom, de evolutietheorie is de meest ware beschrijving die we hebben van de ontwikkeling van het leven op aarde. Dat betekent dat je bepaalde geloofsinzichten moet aanpassen als dat met elkaar botst.

Wat niet kan, zijn de volgende opties:
- een soort christelijke biologie verzinnen (creationisme), want dan sta je voor aap want het is pseudowetenschap.
- de kop in het zand en stug vasthouden aan de historische correctheid van Genesis zonder creationist te willen zijn, maar ondertussen wel verwijzen naar creationisme en onbegrip van de wetenschap etaleren (zie het boek van Van den Dikkenberg)
- minder erg, maar ook niet overtuigend, is het opperen van theorieën waardoor de historiciteit van Genesis toch nog in essentie overeind blijft maar die een sterk speculatief karakter hebben.
- ook niet overtuigend is een grove boedelscheiding, dat je net doet alsof de Bijbel helemaal en volledig over een heel ander domein gaat dan de werkelijkheid waar de wetenschap het over heeft (dat zie je soms in liberalere kringen)

Breuk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Breuk » 04 okt 2024 20:50

Cicero schreef:Voor mij als christen is wetenschap (uiteraard opgevat volgens wat wetenschap is volgens de wetenschap zelf) een diep christelijke bezigheid die in de middeleeuwen uit het hart van de christelijke theologie is voortgekomen. Dat betekent dat ik het gewetenloos vind om dat waarover in de wetenschap brede consensus is zonder wetenschappelijke argumenten aan de kant te schuiven.

Kortom, de evolutietheorie is de meest ware beschrijving die we hebben van de ontwikkeling van het leven op aarde. Dat betekent dat je bepaalde geloofsinzichten moet aanpassen als dat met elkaar botst.

Wat niet kan, zijn de volgende opties:
- een soort christelijke biologie verzinnen (creationisme), want dan sta je voor aap want het is pseudowetenschap.
- de kop in het zand en stug vasthouden aan de historische correctheid van Genesis zonder creationist te willen zijn, maar ondertussen wel verwijzen naar creationisme en onbegrip van de wetenschap etaleren (zie het boek van Van den Dikkenberg)
- minder erg, maar ook niet overtuigend, is het opperen van theorieën waardoor de historiciteit van Genesis toch nog in essentie overeind blijft maar die een sterk speculatief karakter hebben.
- ook niet overtuigend is een grove boedelscheiding, dat je net doet alsof de Bijbel helemaal en volledig over een heel ander domein gaat dan de werkelijkheid waar de wetenschap het over heeft (dat zie je soms in liberalere kringen)

Mee eens. Het boek Oer dat door Oranje, van den Brink en Dekker is geschreven ontspoort m.i. ook totaal, omdat men het verhaal van Adam en Eva inruilt voor een ander verhaal dat zich in Afrika afspeelt. Hier gaan deze mensen (Womuntu en Maisha) ook in de fout (ongehoorzaamheid) en omdat het historisch kan, vertelt men dat de zondeval toch een historische basis heeft.

De uitleg dat Genesis in de Joodse context gelezen moet worden, waar er al een verwijzing is naar allerlei aspecten uit de Torah en de TeNaCh vind ik wel overtuigend. Woorden zoals landgave, gebod, keuze maken, leven vs dood, ballingschap klinken al volop.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 18 okt 2024 19:13

Hey @iris72, hopelijk had je wat aan alle antwoorden. Als je verder nog vragen hebt over hoe wetenschap in het algemeen en evolutie in het bijzonder werken, dan kun je die vragen hier altijd kwijt. Hoe je een en ander met je geloof in lijn kunt brengen, daar kan ik je misschien niet mee helpen, maar het is altijd een goed begin om te weten wat het probleem precies is, toch?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 19 okt 2024 07:50

Ik heb helaas niet altijd meer de tijd om meteen te reageren, waardoor het soms blijft liggen. Nu toch nog maar eens een reactie hierop, hoewel ik ook nog in andere draadjes zou willen reageren.

Marnix schreef:Als je bijvoorbeeld stelt dat de mens van aap naar mens evolueerde kan je wel zeggen dat er een schepper is maar bijvoorbeeld niet meer dat de mens werd geschapen.
Nu hangt het even van de definitie van scheppen af. Alleen als je dat definieert als 'uit niets tot bestaan brengen', dan zou je gelijk hebben. Maar volgens mij is die definitie te eng: het is veeleer een synoniem van creëren of maken. Als God middels evolutie de mens doet ontstaan (d.w.z. creëert of maakt), is de mens ook geschapen. Dat is dan niet magisch ex nihilo of gekneed uit klei, maar evolutie door natuurlijke selectie.

Marnix schreef:Daarnaast in de evolutietheorie meer dan de wetenschappelijke beschrijving en verklaring van het feit dat evolutie plaatsvindt. Het bevat ook hoe die evolutie er in de tijd heeft uitgezien en dat uiteindelijk alles is ontstaan vanuit eencelligen.
Hoe evolutie er in de tijd uit ziet en welke gemeenschappelijke voorouders er zijn, vormen natuurlijk de inhoud van de wetenschappelijke beschrijving. Dus niet breder, zoals je zegt, maar de specifieke invulling ervan.

Terug naar “[Religie] - Open forum”