Iris72 schreef:Ik kwam op internet pas het volgende tegen. Er was een onderwerp over de 'chestnut' die een aantal paarden (ik geloof niet elk paard) aan een van hun poten heeft en je in het oog moet houden als verzorgen. Nu wordt er gezegd dat dit een overblijfsel van de evolutie is en het in vroeger tijden een teen zou zijn geweest.
https://en.wikipedia.org/wiki/Chestnut_(horse_anatomy)
Ik kan mij ook herinneren van biologie les vroeger dat wij als mens volgens de evolutieleer een zesde teen zouden hebben gehad en dit de oorzaak is van het gevoel dat je soms kunt hebben alsof je een zesde teen nog steeds hebt. Nou, ik moet toegeven dat ik dat wel eens voel. Ik weet niet of dit gevoel voor of na de uitleg in de biologieles is gekomen. Maar hoe moet ik deze dingen als christen zien. Ik vind het zo moeilijk om hier een duidelijk antwoord op te vinden. Die chestnut zit er wel degelijk en dat gevoel van die zesde teen ook.
Wetenschap is de menselijke activiteit waarin men zoekt naar
natuurlijke verklaringen voor
natuurlijke verschijnselen. Aardbevingen? Plaattektoniek! Mensen die ziek worden? Ziektekiemen! Alles valt altijd naar beneden? Zwaartekracht! Er zijn heel veel verschillende dieren- en plantensoorten? Evolutie.
Waar wetenschap zich per definitie niet mee bezighoudt is het
bovennatuurlijke. Telepathie, seances, engelen, de ziel, en ja, ook God zijn allemaal bovennatuurlijk en dit valt dus buiten het gebied van de wetenschap. Daar doet wetenschap simpelweg geen uitspraken over, zowel voor of tegen.
Let op: dit betekent dus dat als er daadwerkelijk een bovennatuurlijke reden is voor een natuurlijk verschijnsel, dat wetenschap nog steeds zoekt naar een natuurlijke verklaring.
Goed, dan nu die knobbel. Zoogdieren hebben over het algemeen 5 vingers per hand/voet, van vleermuizen tot walvissen. Dit komt omdat de laatste gemeenschappelijke voorouder van alle zoogdieren 5 vingers had. Zoogdieren hebben allemaal dezelfde botconfiguratie (aantal en locatie), alleen de vorm van de botten verschilt. Dit is een aanwijzing dat alles van één voorouder afstamt, want waarom zou je anders geen andere configuraties zien?
Bij sommige soorten (zoals bij paarden) zijn er vingers gefuseerd of weggevallen. Bij paarden is het teen nr. 3 die is overgebleven. Er zijn geen zoogdiersoorten met méér dan 5 vingers. (bepaalde individuele gevallen waarbij er tijdens de embryonale ontwikkeling iets zeldzaams is gebeurd. (polydactylie). Maar er worden ook wel eens mensen met een staart geboren. Een teken dat de genen voor een staart nog steeds aanwezig zijn).
Het kan zijn dat die knobbel bij paarden een rudimentaire vinger is, maar dan dus niet de 6de, want die is er nooit geweest. Ik weet niet hoe dat precies zit, maar ik weet dat er genen zijn voor 5 vingers waarvan er 4 zijn 'uitgeschakeld' maar er dus zo nu en dan eentje weer wordt geactiveerd.
Wat je hier allemaal mee moet als Christen? Geen idee. Je kunt absoluut in bovennatuurlijke verklaringen blijven geloven. Wetenschap gaat immers alleen over het natuurlijke.