Huisje_op_de_hei schreef:Maar als men (Benefietdiner, Breuk, Gemeentelid, Tonny, Naamloos) van mening is dat de kinderdoop niet geldig is kan ik dat niet goed hebben omdat ik zelf als kind gedoopt ben.
Zo alsgemeen heb ik dat niet gestelt. Het hangt er helemaal vanaf wat je onder de doop verstaat.
Er zijn mensen die zeggen dat God iets beloofd met de doop en je bij de naam roept.
Veel andere stellen dat de doop de erfzonde wegwast.
Weer anderen zeggen dat de doop de erfzonde en alle verdere zonden wegwast.
Er zijn er ook die zeggen dat je door de doop in 'het' verbond komt.
Kortom, je moet eerst weten wat iemand precies onder de doop verstaat voor je een conclussie trekt.
Ikzelf hou het bij Romeinen: met Christus door de doop in de dood begraven en weer opgestaan, om voortaan hem te volgen in het nieuwe leven.
Daarom vind ik de doop niet geldig bij babys omdat ze 1 niet in staat zijn te geloven (ook niet in staat zijn om NIET te geloven) en 2 omdat ze hun oude zondige leven niet achter zich kunnen laten want ze hebben nog geen zonden gedaan en hebben nog nauwelijks geleefd, en 3 omdat ze evenmin in staat zijn een nieuw leven (in de zin van een goed leven) te gaan leven want ze hebben nog geen bewustzijn.
Dat is niet negatief noch positief, het is alles gewoon (nog) niet van toepassing op baby's en daar verandert de doop niets aan.
Huisje_op_de_hei schreef:Ik denk dat je aan de ene kant teveel van de doop kunt verwachten. We zijn hierover zo aan het discussiëren dat het lijkt alsof het een zaligmakend stuk is. Wat het dus niet is!!! En aan de andere kant (zoals ik) kun je er ook te weinig van verwachten. God heeft beloofd bij mijn doop dat Hij mijn God wil zijn. Daar geloof ik in. Dat is niet alleen symbolisch, zoals een ring waar Naamloos over schreef, maar daar is God achter. God verbreekt Zijn beloften niet.
Die mening deel ik niet. In DE BIJBEL staat wat God heeft beloofd, bij de doop wordt er niets beloofd.
Als jij van mening bent dat de belofte bij de doop wordt gedaan dan snap ik dat je het niet goed kunt hebben als iemand zegt dat de doop niet geldig is.
Maar je hebt mij nooit horen zeggen dat de beloften niet voor baby's en kleine kinderen gelden.
Hij wil de God/vader van alle mensen zijn, van de jongste tot en met de oudste.
Mijn voorbeeld over de ring slaat niet op de belofte zelf, die zijn uiteraard niet symbolisch.
De doop zelf is dat wel, wij zijn niet letterlijk met hem begraven door de doop in de dood, en daarna weer opgestaan.
Huisje_op_de_hei schreef:In Efeze 4:5-6 staat: één Heere, één geloof, één doop, één God en Vader van allen, Die boven allen en door allen en in u allen is. Herziene Statenvertaling. Ik las in het boek van Bert van Veluw ‘Aan tafel’ dat vrijwel iedereen – zowel baptisten, evangelischen als leden van traditionele kerken- ermee instemt dat er maar één doop is.
Handelingen 19: Terwijl Apollos in Korinte verbleef, kwam Paulus na zijn reis door het binnenland in Efeze aan. Hij ontmoette daar enkele leerlingen, 2 aan wie hij vroeg: ‘Hebben jullie de heilige Geest ontvangen toen jullie tot geloof kwamen?’ Ze antwoordden: ‘Nee, we hebben zelfs niet gehoord van het bestaan van een heilige Geest.’ 3 Hij vroeg: ‘Hoe zijn jullie dan gedoopt?’ ‘Met de doop van Johannes,’ antwoordden ze. 4 Daarop zei Paulus: ‘Johannes doopte de mensen die tot inkeer kwamen en zei tegen hen dat ze moesten geloven in degene die na hem kwam, in Jezus.’ 5 Toen ze dat gehoord hadden, lieten ze zich dopen in de naam van de Heer Jezus, 6 en toen Paulus hun de handen had opgelegd daalde de heilige Geest op hen neer, zodat ze in klanktaal gingen spreken en profeteerden.
Die laatste doop is de geloofsdoop waar ik het over heb.
Huisje_op_de_hei schreef:Als die doop dan ook daadwerkelijk iets voorstelt vind ik niet dat je dat aan de kinderen, baby’s mag onthouden. Zij horen er ook bij. En om te zeggen dat je eerst goed genoeg op geloof moet komen zijn wil je waardig zijn om de doop te ontvangen een egocentrische gedachte. Die teveel de nadruk legt op de menselijke vermogens.
Deze gedachtengng volgt helemaal niet uit de geloofsdoop.
Ook de kinderen gelden Gods beloften en die worden hen niet onthouden maar t.z.t. naar hun begrip verteld en aangeboden.
Ze worden in de gemeente opgedragen (wat geen Bijbelse opdracht is maar dat vinden we een mooi gebruik), ze horen echter gewoon bij de gemeente.
Goed genoeg op geloof komen om waardig te zijn de doop te ontvangen?
De belofte van God is uit genade aan de mensen, daar volgt niet uit dat mensen die belofte waard zijn.
Mensen die Gods belofte geloven en aannemen zijn evenmin in waarde gestegen.
Je lijkt zelf nogal veel waarde aan het geloof te hechten, beter kun je de focus op God en zijn belofte leggen vind ik.
In mijn beleving is het net zo onzinnig om je focus op de hand waarmee je een gift aanpakt te leggen ipv op de gever en de gift.
Ik heb nog nooit iemand zich horen beroemen op de vermogens van zijn hand die de gift toch maar even van de gever heeft aangenomen.
En hoezo is iemand egocentrisch als hij zich aansluit bij de vermogens van een kind? Wat een rarigheid!
Huisje_op_de_hei schreef:Volgens mij is God soeverein wat inhoud dat Hij Zelf bepaald wanneer Hij Zijn Geest geeft.
En zodra de soevereine God beloftes doet heeft hij zichzelf daaraan vrijwillig verbonden.
Efeze 1 : 13 In Hem bent ook u, nadat u het Woord van de waarheid, namelijk het Evangelie van uw zaligheid, gehoord hebt; in Hem bent u ook, toen u tot geloof kwam, verzegeld met de Heilige Geest van de belofte.’
Galaten 3: 14 Zo zouden in Christus Jezus alle volken delen in de zegen van Abraham en zouden wij, zoals is beloofd, door geloof de Geest ontvangen.
Romeinen 8: 9 U daarentegen wordt beheerst door de Geest, want de Geest van God woont in u. Iemand die de Geest van Christus niet heeft, behoort Christus ook niet toe.
1 Kor. 122 : 13 Wij zijn allen gedoopt in één Geest en zijn daardoor één lichaam geworden; of we nu Joden of Grieken zijn, slaven of vrije mensen, we zijn allen van één Geest doordrenkt.
Huisje_op_de_hei schreef:Ik denk ook niet dat er mis is met iets te kiezen. Klopt hoor, de Bijbel roept ons ook op om te kiezen wie we dienen zullen. De kleine kinderen mogen meegenomen worden in de doop die hun ouders voor hen kiezen. Later als ze tot hun verstand gekomen zijn mogen ze hun doop in geloof aanvaarden. God wilde al hun God zijn nog voordat ze konden kiezen.
Dat God hun Vader wil zijn nog voordat ze kunnen kiezen ben ik met je eens.
Maar ouders die op de zaken vooruit lopen door voor hun kinderen te kiezen wat een PERSOONLIJKE keuze hoort te zijn kan niet natuurlijk, en uit de praktijk blijkt vrij vaak dat de kinderen een andere keuze maken.
Huisje_op_de_hei schreef:Aangezien God ons de Heilige Geest (ook door de kinderdoop) wil schenken zou het gek zijn als we dat op eigen prestatie verdienen door heel goed te geloven.
In de Bijbel staat dat God zijn Geest geeft aan hen die geloven. Als je het daar niet mee eens bent moet je bij God zijn.
De doop is alleen maar een positief persoonlijk antwoord op zijn evangeliebelofte.
De H.G. krijgen gelovigen enkel en alleen omdat God dat wil en heeft beloofd.
Dat jij zo met 'prestatie' zit zegt meer over jou dan over degenen die je dat steeds 'verwijt'.
Huisje_op_de_hei schreef:Trouwens als de doop een bezegeling is van je eigen geloof dan moet je vaker gedoopt worden dan één keer. Dit omdat het heel waarschijnlijk gebeurd dat je terugvalt in je oude zondige leven. We maken allemaal fouten want heilig worden we hier op deez aardbol niet. Dus als je steeds opnieuw doopt leg je de nadruk op jouw kant van het verbond terwijl God er ook nog is.
Oww, ik heb wel eens ruzie met m'n man, moet ik na een ruzie dan weer opnieuw met hem trouwen?