Is de kinderdoop geldig?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Tonny
Verkenner
Verkenner

Re: Is de kinderdoop geldig?

Berichtdoor Tonny » 19 sep 2024 07:55

Je kunt van de kerkvaders zeggen dat ze niet altijd de beste theologen waren (wie wel trouwens?), maar ik geloof uiteindelijk wel dat ze op het juiste spoor zaten. Geloof je dat niet, dan ontken je eigenlijk dat er zoiets als een algemene en apostolische kerk van alle tijden en plaatsen is geweest, maar zeg je dat die pas in de 16e eeuw door de anabaptisten is ontdekt. Dat zou een wel heel erg aanmatigende stelling zijn, zeker ook omdat die anabaptisten in veel andere onderwerpen compleet het spoor bijster waren.

Dan ga je ervan uit dat de discussie rondom 'de beste dooppapieren' pas in de 16e eeuw begon terwijl de geschiedenis ons leert dat deze er al veel langer was. In katholiek Europa wellicht een stuk minder aanwezig. En we zijn toch wel erg blij dat Luther zo z'n ontdekkingen heeft gedaan rondom genade (en hij was ook op andere onderwerpen het spoor toch best wel bijster).
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 19 sep 2024 09:06

Tonny schreef:Dan ga je ervan uit dat de discussie rondom 'de beste dooppapieren' pas in de 16e eeuw begon terwijl de geschiedenis ons leert dat deze er al veel langer was.
Zoals? De voorbeelden van mensen die de kinderdoop afwezen voorafgaand aan de 16e eeuw, zijn op de vingers van 1 hand te tellen en ze hebben nooit grote aanhang gekregen.
Tonny schreef:In katholiek Europa wellicht een stuk minder aanwezig. En we zijn toch wel erg blij dat Luther zo z'n ontdekkingen heeft gedaan rondom genade (en hij was ook op andere onderwerpen het spoor toch best wel bijster).
De ontdekking van Luther was meer een herontdekking van de genade dan iets nieuws. Feitelijk is het in de laatste paar eeuwen van de Middeleeuwen pas echt misgegaan qua theologie, met name tijdens de Renaissance die volgde op de (m.n. door de pest en oorlog) rampzalige 14e eeuw, waarbij de rooms-katholieke kerk niet alleen zichzelf veel meer macht toedichtte dan bijbels gezien verantwoord was, maar ook tot op het bot corrupt was.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Jesaja40
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jesaja40 » 19 sep 2024 13:48

Tony citeert:

- kinderen zijn geheiligd door de ouders. Kinderen van gelovige ouders gaan naar de hemel, kinderen van ongelovige ouders gaan naar de hel. Tot de leeftijd dat kinderen voor zichzelf verantwoordelijk zijn.

Is dat werkelijk zo? U spreekt een oordeel uit die alleen de Eeuwige toekomt.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Tonny
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Tonny » 19 sep 2024 14:18

Is dat werkelijk zo? U spreekt een oordeel uit die alleen de Eeuwige toekomt.

Nee, sorry. Er zijn naar mijn weten 2 visies rondom de zaligheid van kinderen die nog niet voldoende kennis hebben. Ik noem ze beide. Het is verder geen visie van mezelf, die heb ik niet benoemd omdat dat topic daar niet over gaat.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 sep 2024 07:29

Tonny schreef:Nee, sorry. Er zijn naar mijn weten 2 visies rondom de zaligheid van kinderen die nog niet voldoende kennis hebben. Ik noem ze beide. Het is verder geen visie van mezelf, die heb ik niet benoemd omdat dat topic daar niet over gaat.

Er zijn er die die visie uitdragen, maar meestal is het genuanceerder. Kinderen van gelovigen zijn heilig en daarom horen ze bij God. Dat is voldoende. Over het lot van de rest, kinderen van ongelovigen, hoeven wij niet te oordelen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Huisje_op_de_hei
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Huisje_op_de_hei » 21 sep 2024 14:00

Raad eens welke psalm ze bij mijn doop zongen? Toen ik als baby’tje nog helemaal geen inspraak had?

God zal Zijn waarheid nimmer krenken,
Maar eeuwig Zijn verbond gedenken.
Zijn woord wordt altoos trouw volbracht,
Tot in het duizendste geslacht.
't Verbond met Abraham, Zijn vrind,
Bevestigt Hij van kind tot kind.

Ik zal tegen mijn ouders zeggen dat het doopformulier is samengesteld met heel veel knip-en-plak werk van verschillende teksten in verschillende vertalingen.
En dat Benefietdiner, Gemeentelid en Tonny eigenlijk vinden dat de kinderdoop niet geldig is :mrgreen:.

Praktisch gezien kan het best zo gegaan zijn met dat knip-en-plak. Maar de kerkvaders zullen toch wel enigszins nagedacht hebben voor ze het een en ander instelden? Zou het allemaal niet geldig zijn vanwege ons gebrek aan bewijs en gegoochel met de beste papieren? In het begin was er het volk Israël. Juist ja. En daarbij ook proselieten. Zij verwachtten de komst van de Messias. Wij als christenen belijden de Heere Jezus Christus. Die in het vlees gekomen is om aan ons mensen gelijk te worden maar tegelijkertijd ook God was. Jezus heeft het nieuwe verbond ingesteld. Dit verbond werd gesloten tijdens het Laatste Avondmaal. Wij mogen horen bij dat nieuwe verbond door de Doop en het Heilig Avondmaal.

Ik heb trouwens nog een meningsverschil lopen met @Naamloos over de geldigheid van het Oude en Nieuwe verbond. Maar dat even terzijde.

In ieder geval denk ik zo dat wij mogen horen bij dat nieuwe verbond door de Doop en het Heilig Avondmaal. Terwijl ik evenzo geloof dat de Doop en het Heilig Avondmaal op zich niet zaligmakend zijn. Het zijn tekenen/sacramenten. Ik heb aan het begin van het topic gesteld dat ik het zie als een soort symboolpolitiek.
Als de Doop iets voorstelt, als het de een of andere onzichtbare heilige werking heeft, dan gun ik dat net zo goed aan de kinderen als aan de volwassenen. Wat dat betreft snap ik niet waarom geloofsdopers (zijn ook volwassendopers?) dat aan de baby’tjes onthouden. Zeker als je niet kunt bewijzen dat in de eerste eeuwen na het jaar nul geen kinderdoop heeft plaatsgevonden.

Ikzelf loop nu tegen mijn dilemma aan van het Heilig Avondmaal. Ik zou aan mogen gaan als ik belijdenis doe maar dat gaat niet vanwege omstandigheden zeg maar. Soms wilde ik dat ik het H.A. als kind gekregen had want dan was het er zo ingegaan en had ik daar verder geen gedachten bij gehad. Nu voelt het soms als slikken of stikken.

Ik citeer weer even ds. Bert van Veluw uit ‘Aan tafel’:
Volwassen kinderen van christelijke ouders gedoopt?
Stel je nu eens voor dat er echt geen kinderen gedoopt zouden zijn in de nieuwtestamentische tijd na Jezus’ opstanding. Dan zouden we toch zeker in het Nieuwe Testament of in de vroege kerkgeschiedenis ergens moeten lezen van de doop van jongvolwassenen, die door (al eerder) gedoopte ouders christelijk waren opgevoed, maar zelf nog niet waren gedoopt. Anders gezegd: als volwassendoop standaard was, zou je toch op z’n minst een keer moeten lezen van een jongvolwassene die gedoopt werd op het moment dat hij tot geloof komt, terwijl zijn ouders al gedoopt waren. Hier lezen we echter niets over. Zelfs geen spoor van enige discussie. Blijkbaar zijn alle kinderen van het christelijke gezin op het moment dat de ouders tot geloof kwamen en gedoopt werden toen ook gedoopt.

Tonny schreef:
Het laatste stukje wat je citeert, slaat natuurlijk nergens op. Ik hoop ook niet dat jij daarachter staat. Ik ken véél gekoofsdopers, allen erkennen dat ze alleen door Jezus genade uit hun oude leven konden stappen. Of zou de stokbewaarder ook trots zijn op zijn prestatie?

@Tonny,
Eigenlijk vind ik dat stukje wel ergens op slaan. En ik sta er ook achter. Naar mijn idee kiezen volwassendopers (is dat hetzelfde als geloofsdopers?) er wel degelijk voor om zich te laten dopen op het moment dat zij vinden dat hun geloof iets voorstelt. Dus in die zin voelt het kiezen voor de doop voor mij wel als een eigen prestatie.

Tonny
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Tonny » 21 sep 2024 14:29

@Tonny,
Eigenlijk vind ik dat stukje wel ergens op slaan. En ik sta er ook achter. Naar mijn idee kiezen volwassendopers (is dat hetzelfde als geloofsdopers?) er wel degelijk voor om zich te laten dopen op het moment dat zij vinden dat hun geloof iets voorstelt. Dus in die zin voelt het kiezen voor de doop voor mij wel als een eigen prestatie.

In reformatorische kerken bestaat een formulier om de doop aan volwassenen te bedienen. Deze volgen de richtlijnen van de verbondsdoop wanneer deze nog niet is toegepast. Dus de doop op grond van het verbond gegeven aan volwassenen.

Geloofsdoop volgt de lijn van het zogeheten zendingsbevel: ga heen, vertel de mensen over Mij en doop ze vervolgens. Dopen op grond van geloof. Dit kunnen zowel volwassenen als kinderen zijn. Ik heb eens een doopdienst bijgewoond van een jochie van 10 jaar. En de oudste die ik me nu kan herinneren was ergens in de 60.

Je zegt iets over je eigen avondmaalsgang. Ik weet niet wat jou verhinderd. Mijn avondmaalsgang is een keuze. De keuze om te gehoorzamen aan Zijn bevel 'doe dit tot Mijn gedachtenis'. Dit maakt het nog geen keuze op eigen kracht of eigen prestaties. De mensen die ik ken die kiezen voor de geloofsdoop, kiezen daarvoor zoals ik kies om aan het avondmaal te gaan: biddend en verwonderd.
Overigens, doopouders kiezen er ook voor om hun kind te laten dopen. Zit ook niks van eigen kracht bij, als het goed is.

Tonny
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Tonny » 21 sep 2024 14:35

Ik zal tegen mijn ouders zeggen dat het doopformulier is samengesteld met heel veel knip-en-plak werk van verschillende teksten in verschillende vertalingen.
En dat Benefietdiner, Gemeentelid en Tonny eigenlijk vinden dat de kinderdoop niet geldig is .

Ik zeg trouwens niet dat de verbondsdoop niet geldig is. Ik zeg dat de stelling 'in het NT werden de kinderen al direct gedoopt' niet gevonden kan worden in het NT.
Daarnaast strijd ik tegen de gedachten die hier heersen dat geloofsdopers hun geloof als eigen prestatie zien. Dan doe je namelijk Gods werk in hen tekort.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 21 sep 2024 17:46

Huisje_op_de_hei schreef:Raad eens welke psalm ze bij mijn doop zongen? Toen ik als baby’tje nog helemaal geen inspraak had?

Je bent dus gedoopt met het teken van het Oude Verbond.
Maar er is een Nieuw Verbond opgericht.
In elk Nieuw Testamentisch gebod en voorbeeld gaan bekering en geloof vooraf aan de doop.
In Handelingen 2:37-38,41 staat. En toen zij dit hoorden, werden zij diep in het hart geraakt en zeiden tegen Petrus en de andere apostelen: Wat moeten wij doen, mannenbroeders? 38 En Petrus zei tegen hen: Bekeer u en laat ieder van u gedoopt worden in de Naam van Jezus Christus, tot vergeving van de zonden; en u zult de gave van de Heilige Geest ontvangen… Zij nu die zijn woord met vreugde aannamen, werden gedoopt; en ongeveer drieduizend zielen werden er op die dag aan hen toegevoegd.
Mag ik vragen of jij de Heilige Geest al heeft ontvangen??

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 21 sep 2024 18:17

Nonsens wat Ds. Boersma voor studenten GG voor houd, Jammer dat ik het zo zeggen moet.
https://www.rd.nl/artikel/1078438-ds-bo ... op-dan-wij
Nonsens nr.1
Baptisten hebben geen goed zicht op het genadeverbond. Zij ontkennen dat kinderen binnen het verbond geboren worden. Dat is een verdrietige zaak.”
Nonsens nr. 2.
Als het doopformulier de kinderen „in Christus geheiligd” noemt, betekent dat „afgezonderd voor de Heere”, legde de predikant ten slotte uit.
Deze predikant is een naprater, hij wil de kinderdoop handhaven en dat is prima maar spreekt dan geen onzin uit over Baptisten.
https://www.baptisten.nl/over/wie-zijn- ... t-baptisme

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 sep 2024 22:16

benefietdiner schreef:Je bent dus gedoopt met het teken van het Oude Verbond.
Maar er is een Nieuw Verbond opgericht.
In elk Nieuw Testamentisch gebod en voorbeeld gaan bekering en geloof vooraf aan de doop.
In Handelingen 2:37-38,41 staat. En toen zij dit hoorden, werden zij diep in het hart geraakt en zeiden tegen Petrus en de andere apostelen: Wat moeten wij doen, mannenbroeders? 38 En Petrus zei tegen hen: Bekeer u en laat ieder van u gedoopt worden in de Naam van Jezus Christus, tot vergeving van de zonden; en u zult de gave van de Heilige Geest ontvangen… Zij nu die zijn woord met vreugde aannamen, werden gedoopt; en ongeveer drieduizend zielen werden er op die dag aan hen toegevoegd.
Mag ik vragen of jij de Heilige Geest al heeft ontvangen??

In jouw optiek is het nieuwe verbond minder goed dan in Bijbelse optiek. Volgens de Bijbel is het nieuwe verbond beter :roll:

Handelingen 2 aanhalen is niet zo sterk, natuurlijk horen volwassenen die zich bekeren gedoopt te worden, dat is in protestantse kerken niet anders. Elders in dat Bijbelboek zie je dat als dat gebeurt, niet alleen de volwassene maar ook bijbehorend gezin wordt gedoopt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 22 sep 2024 08:01

vuurs,
Huisje_op_de_hei schreef:Raad eens welke psalm ze bij mijn doop zongen? Toen ik als baby’tje nog helemaal geen inspraak had?

benefietdiner schreef:Je bent dus gedoopt met het teken van het Oude Verbond.

Klopt niet, het teken van het oude verbond is de sabbat Ex 31: 13 - 16.
Het oude verbond is het Sinaitische verbond wat vervangen wordt door het nieuwe verbond, zie Jeremia 31 Hebreeën 8.
Het verbond met Abraham wordt niet vervangen en hoort ook niet bij het oude verbond dat tegenover het nieuwe verbond staat.
Het oude verbond met Israël: Deut 5: De HEER, onze God, heeft bij de Horeb een verbond met ons gesloten. Niet met onze VOOROUDERS heeft Hij dit verbond gesloten, maar met ons, zoals wij hier nu levend en wel bij elkaar zijn.

Het teken van het verbond met Abraham is de besnijdenis: En gij zult het vlees van uw voorhuid besnijden; en dat zal tot een teken zijn van het verbond tussen mij en tussen u. Gen. 17.
Dat heeft niets met de doop te maken (evenals het oude verbond), er staat juist "en Mijn verbond zal zijn in ulieder VLEES". Gen. 17: 13.
Het verbond met Abraham gaat over de landbelofte, een talrijk nageslacht, de belofte dat in hem alle volken van de aarde gezegend zullen worden.
Omdat het verbond met Abraham niet vervangen is, en Paulus zegt dat de besnijdenis niets is concludeer ik dat dat verbond vervuld is.

Het gepraat over "uitgewaaierde" verbonden (zie post Elbert) is 1 grote warboel geworden waarin het ene gat met het andere gedicht wordt op de theologische rotonde.
Een beroep op "grote namen en oude gebruiken" om het voortschrijdend inzicht te onderdrukken noem ik op mijn beurt aanmatigend.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 22 sep 2024 12:11

Huisje_op_de_hei schreef:In het begin was er het volk Israël. Juist ja. En daarbij ook proselieten. Zij verwachtten de komst van de Messias. Wij als christenen belijden de Heere Jezus Christus. Die in het vlees gekomen is om aan ons mensen gelijk te worden maar tegelijkertijd ook God was. Jezus heeft het nieuwe verbond ingesteld. Dit verbond werd gesloten tijdens het Laatste Avondmaal. Wij mogen horen bij dat nieuwe verbond door de Doop en het Heilig Avondmaal.

Oneens. Wij mogen bij het huisgezin van God horen krachtens geloof/wedergeboorte. Doop en avondmaal volgen.

Efeze 2: 11 Bedenk daarom dat u, die geen geboren Joden bent en onbesnedenen genoemd wordt door hen die door mensenhanden besneden zijn – 12 bedenk dat u destijds niet verbonden was met Christus, uitgesloten was van het burgerschap van Israël en geen deel had aan de verbondssluitingen en de beloften die daarbij hoorden. U leefde zonder hoop en zonder God in deze wereld. 13 Maar nu bent u, die eens ver weg was, in Christus Jezus DICHTBIJ gekomen, door zijn bloed. 14 Want Hij is onze vrede: Hij heeft met zijn dood Joden en niet-Joden verenigd, de muur van vijandschap, die hen scheidde, afgebroken 15 en de wet met zijn geboden en voorschriften buiten werking gesteld, om uit die twee in zichzelf één nieuwe mens te scheppen. Zo bracht Hij vrede 16 en verzoende Hij door het kruis beiden in één lichaam met God, door in zijn lichaam de vijandschap te doden. 17 Vrede kwam Hij verkondigen aan u die ver weg was en vrede aan hen die dichtbij waren: 18 dankzij Hem hebben wij allen door één Geest toegang tot de Vader.
19 Zo bent u dus geen vreemdelingen of gasten meer, maar burgers, net als de heiligen, en huisgenoten van God,

Let wel, hier staat niet dat we bij Israel horen, de Bijbel roept Jood en heiden op zich te bekeren en geloven.
De belofte, aan Abraham gedaan (de zegen voor de wereld), gelden nu ook de heidenen en zo zijn wij dichtbij gekomen.
Zo dichtbij dat de gelovige Jood en de gelovige heiden samen in Christus 1 nieuwe mens vormt.
Heidenen zijn geen geen burgers van Israel geworden met alles wat daarbij hoort (alles
wat hen geldt is niet automatisch (op een geestelijke manier) op ons van toepassing, maar samen zijn ze huisgenoten van Gods huisgezin.
En de christelijke regels/wet (zie m.n. de Bergrede, en wat Paulus allemaal schrijft) gelden voor allen die in Christus zijn.

Huisje_op_de_hei schreef:Als de Doop iets voorstelt, als het de een of andere onzichtbare heilige werking heeft, dan gun ik dat net zo goed aan de kinderen als aan de volwassenen. Wat dat betreft snap ik niet waarom geloofsdopers (zijn ook volwassendopers?) dat aan de baby’tjes onthouden. Zeker als je niet kunt bewijzen dat in de eerste eeuwen na het jaar nul geen kinderdoop heeft plaatsgevonden.

Geloofdopers dopen enkel en alleen op grond van geloof zoals het woord weergeeft.
Natuurlijk kunnen kinderen die tot hun verstand gekomen zijn ook geloven en mogen ze gedoopt worden.
Dat doopwater een onzichtbare heilige werking heeft is voor mij gewoon bijgeloof en daar doe ik niet aan.
De doop geeft symbolisch weer dat je met Christus gestorven en begraven bent, je oude leven aflegt en in hem een nieuw leven gaat leiden.
Welk 'zondig oud' leven leggen baby's van een paar weken af? Waarom wordt hen bij het opgroeien vertelt dat ze tot Jezus moeten komen als ze daar door de doop al zijn? Waarom kunnen ze alsnog verloren gaan als God niet verlaat wat zijn hand begon? Wat hebben gedoopte baby's voor op baby's van geloofdopers, beide worden met het evangelie opgevoed? (dergelijke vragen slaat Elbert gemakshalve over).

Huisje_op_de_hei schreef:Eigenlijk vind ik dat stukje wel ergens op slaan. En ik sta er ook achter. Naar mijn idee kiezen volwassendopers (is dat hetzelfde als geloofsdopers?) er wel degelijk voor om zich te laten dopen op het moment dat zij vinden dat hun geloof iets voorstelt. Dus in die zin voelt het kiezen voor de doop voor mij wel als een eigen prestatie.

Er is niets mis met kiezen, waarom? De Bijbel zegt ''kies heden wie je dienen wilt. en volg dat na.''
En waarom zou geloven een prestatie zijn? Je gelooft (in) iets/iemand of niet, je vind iets leuk of niet, houd van iemand of niet enz.
Abstract denken is een vaardigheid van de menselijke geest om te redeneren over iets wat je niet concreet waar kan nemen.
Op het moment dat geloof iets voor gaat stellen (en dat is natuurlijk wel de bedoeling) brengt het geloof concreet vruchten voort.
Geloofdopers hoeven niet eerst hun geloof te 'bewijzen' middels de vruchten, en dan is er ook geen sprake van prestatie.
En vruchtdragen is gewoon een natuurlijk proces, dus 'prestatie' is nou niet direct het eerste woord wat in me opkomt, ook niet als als vruchtdragen soms lastig gaat en het je wat kost. (trouwens, presteren is geen lelijk woord hoor)
In de Bijbel betekent bekeren verandering van gedacht en doen, en dat hoort bij elkaar: wie anders gaat denken gaat zich ook anders gedragen.
Wie zegt dat hij anders is gaan denken en nu gelooft maar er zich niet naar gedraagt, dat wordt een dood geloof genoemd.
Wie zich alleen uiterlijk anders gedraagt zonder bekering van zijn hart/gedachten, dat zijn gewoon huichlaars.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 22 sep 2024 16:19

naamloos schreef:Het teken van het verbond met Abraham is de besnijdenis: En gij zult het vlees van uw voorhuid besnijden; en dat zal tot een teken zijn van het verbond tussen mij en tussen u. Gen. 17.
Dat heeft niets met de doop te maken (evenals het oude verbond), er staat juist "en Mijn verbond zal zijn in ulieder VLEES". Gen. 17: 13.
Het verbond met Abraham gaat over de landbelofte, een talrijk nageslacht, de belofte dat in hem alle volken van de aarde gezegend zullen worden.
Omdat het verbond met Abraham niet vervangen is, en Paulus zegt dat de besnijdenis niets is concludeer ik dat dat verbond vervuld is.
Ik weet niet of ik het met je eens kan zijn want hoe zit het dan met de vervulling van de belofte aan Abraham? Vele volken zullen gezegend worden in Abraham. Paulus schrijft aan de Galaten 3: 14 opdat de zegen van Abraham in Christus Jezus tot de heidenen zou komen, en opdat wij de belofte van de Geest zouden ontvangen door het geloof. De belofte die God aan Abraham gaf, VOOR ZIJN GEESTELIJK NAGESLACHT, wordt ontvangen door geloof. Wat is dan deze belofte? Paulus: Galaten 3: 16 Welnu, zo zijn de beloften aan Abraham en aan zijn nageslacht gedaan. Hij zegt niet: En aan de nageslachten, alsof er sprake zou zijn van velen; maar van één: En aan uw Nageslacht; dat is Christus. De belofte vindt zijn vervulling in Christus. Galaten 3:29 En als u van Christus bent, dan bent u Abrahams nageslacht en overeenkomstig de belofte erfgenamen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 sep 2024 21:39

benefietdiner schreef:Ik weet niet of ik het met je eens kan zijn want hoe zit het dan met de vervulling van de belofte aan Abraham? Vele volken zullen gezegend worden in Abraham. Paulus schrijft aan de Galaten 3: 14 opdat de zegen van Abraham in Christus Jezus tot de heidenen zou komen, en opdat wij de belofte van de Geest zouden ontvangen door het geloof. De belofte die God aan Abraham gaf, VOOR ZIJN GEESTELIJK NAGESLACHT, wordt ontvangen door geloof. Wat is dan deze belofte? Paulus: Galaten 3: 16 Welnu, zo zijn de beloften aan Abraham en aan zijn nageslacht gedaan. Hij zegt niet: En aan de nageslachten, alsof er sprake zou zijn van velen; maar van één: En aan uw Nageslacht; dat is Christus. De belofte vindt zijn vervulling in Christus. Galaten 3:29 En als u van Christus bent, dan bent u Abrahams nageslacht en overeenkomstig de belofte erfgenamen.

Even een taalkundige correctie, dat er nageslacht staat en niet nageslachten is omdat nageslacht al meervoud is. Je doelt waarschijnlijk op "nakomeling" wat wel enkelvoudig bestaat, zo vertaalt de NBV het in Galaten 3:16; Christus is de nakomeling van Abraham die de vloek heeft weggenomen, daardoor kunnen alle volken in de zegen voor Israel delen.
― C.S. Lewis”

Terug naar “[Religie] - Open forum”