elbert schreef:Waar staat dat precies?
In mijn Bijbel staat dit:
Lukas 1:15b: "hij zal al van de moederschoot af met de Heilige Geest vervuld worden,"
Lukas 1:44: "Want zie, toen het geluid van je groet in mijn oren klonk, sprong het kindje van vreugde op in mijn buik."
Grapjas!
Ga anders een hersenscan doen ofzo om de hersenactiviteit van baby's te meten om vast te stellen of ze in staat zijn om iets wel of niet te geloven.
Er staat zoveel niet in de Bijbel wat waarneembaar gewoon correct is.
Een beetje vreugdegetrappel in de buik van de moeder is geen geloven, en vervuld zijn met de H.G. ook niet.
In mijn Bijbel staat dat tenminste niet, maar jij kunt me misschien vertellen waar ik dat precies kan vinden?
elbert schreef:Laten we maar stoppen met het theoretiseren over wat kleine kinderen wel en niet kunnen hebben en in plaats daarvan naar de Bijbel luisteren. Belangrijk is daarbij ook hoe God naar de kinderen ziet die tot de christelijke gemeente horen en hoe Hij rekent, niet hoe wij rekenen. Wat kinderen hebben en hoe God ze ziet, is wat Hij ze geeft. Dat geldt voor ons volwassenen trouwens net zo goed.
Ja ik snap dat je het liever niet wilt hebben over waar baby's en kleine kinderen wel of niet toe in staat zijn.
Best lastig uit te leggen dat ze, zelfs voor de geboorte al, kunnen geloven.
Verder heb ik ook niet gezegd dat de kleintjes niet bij de gemeente horen, in dat opzicht ben ik het wel met je huisgezinuitspraak eens.
De kinderen uit een gezin horen er gewoon bij, maar niet omdat ze begrijpen en geloven, gedoopt zijn en daarom zogenaamd bij het verbond horen.
elbert schreef:Je zegt dat het hier om de erfzonde gaat, maar mijns inziens is een betere verklaring dat de wereld door haar gevallen staat haar doel mist (zonde, enkelvoud = je doel missen) en dat Jezus die wereld weer tot haar bestemming brengt. Dat zegt overigens dus nog niets over de bestemming van ieder mens persoonlijk.
Wat is het verschil, (erf)zonde is doelmissen.
Verbond en doop zeggen overigens ook niets over de bestemming van ieder mens persoonlijk.
Marnix schreef:Dit is geen tegenstelling of zo. Geloof gaat gepaard met werken, anders is het dood. Het is dus niet zinnig om te zeggen: Je wordt niet behouden door je geloof maar door te doen. Het is beiden. En het offer van Christus natuurlijk. God had de wereld zo lief dat Hij Zijn eniggeboren Zoon stuurde zodat ieder die in Hem gelooft (en daar dus ook naar handelt) niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft.
Ik zeg ook niet dat het een tegenstelling is, ik bestrijd de uitspraak van Elbert dat Bijbels gezien alleen geloof of ongeloof van belang is voor wat betreft de zaligheid: @Elbert "Volgens jou kunnen kleine kinderen dus niet zalig worden? Want ze kunnen het geloof dat zalig maakt niet hebben? En als je zegt dat kleine kinderen wel zalig worden, maar niet door het geloof, waar dan wel door? Als je antwoord is: Gods genade, rekent God hen dan als gelovig of ongelovig? Geen van beide kan nl. Bijbels gezien niet."
Marnix schreef:Overigens kan je van baby's nog wel zeggen dat ze geen geloof hebben maar kinderen kunnen al op heel jonge leeftijd heel mooi, eenvoudig en eerlijk getuigen van hun geloof. Jezus stelt dat zelfs als voorbeeld stelt wanneer hun ouders hen bij Jezus brengen, (hoe mooi kan je het hebben) en de discipelen zeggen: Hallo, ga eens weg, dit voor is voor volwassenen. En Jezus zegent ze en zegt: Ze horen er helemaal bij, voor zulke mensen is juist het koninkrijk, jullie zouden wat meer zoals hen moeten worden. Hij heiligt de kinderen, zet ze apart.
Wat mij betreft ook een open deur, maar geen grond om de geloofsdoop toe te passen.
Edit, ik heb per ongeluk iets dubbel geplaatst onder een verkeerd citaat. Even weggehaald.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)