Omdat door een reageerder onder een vraag-en-antwoord de discussie over het dopen weer wat oplaaide heb ik een tekst geciteerd uit het boek van Bert van Veluw 'Aan tafel!'.
Vanmorgen heb ik die tekst als reactie geplaatst maar ik kan het niet meer terug vinden. Waarschijnlijk was het off-topic wat betreft Bethábara-gemeente?
Ik citeer uit 'Aan tafel!':
"Dat kinderen sowieso gedoopt werden in de tijd dat Jezus op aarde rondwandelde, is bekend uit geschriften over de proselietendoop. In die tijd had je namelijk zogenoemde proselieten. Dat waren heidenen die graag jood wilden worden. Dat kon, maar dan moesten ze eerst worden gereinigd, dat wil zeggen, worden gedoopt. Daar is de christelijke doop ook van afgeleid. Die doop gold nadrukkelijk ook voor de kleine kinderen. De kinderen van de gezinnen die overgingen tot het jodendom werden meegedoopt."
"Kortom: de kinderdooppraktijk was er bij de joden ten tijde van Jezus allang. Ook in het Nieuwe Testament wordt nergens gezegd dat kinderen van het heil uitgesloten zijn. Je kunt hier pas moeilijk over doen, wanneer je het geloof beschouwt als een prestatie van jezelf en als voorwaarde om gedoopt te mogen worden; anders gezegd: wanneer je 'het-tot-geloof-komen' te veel ziet als jouw keuze."
Zelf heb ik niet altijd gelegenheid om doorlopend te discussiëren. Maar omdat ik dit onderwerp wel van belang vind (ik ben zelf als kind gedoopt) wilde ik dit stukje tekst graag meegeven. Dus plaatsen zodat het gezien wordt!