Pcrtje schreef:Met het stellen van die vraag komen we bij het volgende mysterie: de naturenleer van Jezus. Volgens mij ben jij na een decennium raadplegen van Wikipedia en Google ook wel op de verschillende leerstellingen gestuit, toch? (Monofysitisme, Nestorianisme, miafysitisme, dyofysitisme, gemengde natuur of gescheiden natuur, in het Westen niet te scheiden maar wel te onderscheiden, enz. enz.)
Bij protestanten dus twee naturen, maar dan niet van allebei een beetje maar volledig goddelijke én volledig menselijke substantie, niet gemengd maar ook niet van elkaar te scheiden (wel te onderscheiden), enz. Ook een mysterie, want met logica niet kloppend te krijgen.
Leerstellingen genoeg inderdaad. Maar stellingen zonder bewijzen zijn alleen maar te geloven, toch?
En iets wat je kunt bewijzen hoef je ook niet meer te geloven.
Het ene mysterie met het andere 'oplossen' werkt niet echt m.i. het wordt er ook niet echt aannemelijker van vind ik.
Augustinus vond het ook niet te begrijpen, maar ging er vervolgens weet ik hoeveel boeken over schrijven.
Zoveel woorden nodig hebben om een dogma aannemelijk te maken vind ik net zoiets als wrijven over een vlek, wat het alleen maar erger maakt.
Ik zou ook niet weten wat het praktisch nut van al die theologische dogma's is .Meer dan theologisch discussie-voer is het niet lijkt mij.
Prima voor een forum, maar of je er nou echt wijzer van wordt betwijfel ik. Je gelooft het of je gelooft het niet, bewijs is er niet.