Laat ik deze post eens bij de horens vatten. Daarmee ga ik er dus vanuit - in goed vertrouwen - dat dit een serieuze vraag is en niet een vreemde manier van trollen, aangezien de vraagstelling nogal curieus is. Maar dat kan ook liggen aan een gebrek aan voorkennis en dergelijke en dan is een ieder verexcuseerd.
woutersebel schreef:
Graag wou ik jullie mening vragen over de theorie van Trinity.
Volgens sommigen wordt deze theorie gezien als de basis van de christelijke theologie.
Daarnaast zit er bij mij om de hoek een kerk, de baptisten, die ook aanhanger zijn van deze theorie.
Vandaar dat ik nieuwsgierig ben naar jullie mening hierover.
Naar mijn weten ziet de theorie er als volgt uit:
- De vader is God maar niet de zoon en de geest
- De zoon is God maar niet de vader en de geest
- De geest is God maar niet de zoon en vader
Volgens de theorie is God dus een umbrella term voor de drie eenheid (vader, zoon, geest).
Verbeter me a.u.b. als ik het niet correct beschreven heb.
Bijna iedereen binnen het Nederlandse taalgebied noemt dit niet zozeer Trinity, maar "de leer van de Drie-eenheid". Dat jij het "Trinity" noemt doet me vermoeden dat je in een wat evangelische setting deze term bent tegengekomen (of dat je simpelweg veel Engelse bronnen raadpleegt, kan ook.)
Als je googelt op Drie-eenheid kom je genoeg info tegen, ik ga dat niet allemaal hier uit de doeken doen, want dat vergt veeeeeeeel te veel ruimte. Waarom? Omdat het één van de ingewikkeldste leerstellingen uit de christelijke theologie is. Maar, zoals je terecht aangeeft, wel een hele belangrijke. Waarom? Omdat het een antwoord probeert te geven op de vraag: kon Jezus wel de redder van zondaren zijn? Lang verhaal kort: dat kon hij alleen zijn als hij ook God was. Maar de traditie had eeuwenlang volgehouden dat er maar één God was, dat was zo'n beetje de centrale geloofsbelijdenis: "Hoor Israël, de Heer uw God is een enig God." Dus moest er met hele diepzinnige filosofie en theologie worden verklaard hoe God toch "een enig God" was en tegelijk Jezus eveneens God was.
Wat je correct hebt meegekregen is dat er in de Drie-eenheid drie afzonderlijk te onderscheiden personen zijn: Vader, Zoon en Geest.
Waar ik mijn twijfels bij zet is wat je bedoelt met "umbrella-term God". Als je daarmee bedoelt: binnen een bedrijf heb je een CEO, technisch directeur en commercieel directeur, maar de "umbrella-term" is hun bedrijfsnaam, dan klopt de metafoor niet. "God" is niet de bedrijfsnaam waar Vader, Zoon en Geest werken. God is niet de umbrella-term, zou ik zeggen, maar de juiste taal en grammatica om over Vader, Zoon en Geest te spreken. Zodra je op een andere manier over hen spreekt wordt het al snel brabbeltaal. Dan klopt het niet meer met de openbaring waarover die taal iets wil zeggen.
woutersebel schreef:- Is het niet raar voor de mensenzoon om te zeggen dat hij, volgens de theorie dus, God is?
In de volksmond is God namelijk almachtig en alwetend, wat de mensenzoon niet is, toch?
Ja, dat is raar, maar niet om de reden die jij denkt. "Mensenzoon" is een wat ingewikkelde term, maar wil juist zeggen: "de mens waar God mee samenvalt". Lang verhaal, heeft onder andere te maken met wat visioenen van sommige profeten, maar ik wil je niet overvoeren met allerlei details.
Maar dat Jezus mens was kon niet worden ontkend. Alleen... deze mens was gekruisigd en weer uit de dood opgestaan! Dat was het getuigenis van de vroege kerk. En geloof het of niet, ook in het jaar nul vonden ze mensen die uit de dood opstaan toch wel een beetje raar. Daar moest God aan te pas zijn gekomen. Maar het werd nog raarder: door die opstanding begon iedereen ook de kruisiging te begrijpen: daar heeft God de wereld met Hem verzoend. Maar hoe werkt die verzoening dan? Wel, dat werkte alleen als ook klopte wat Jezus over zichzelf zei: ik ben de messias, de gezalfde, de zoon van God.
Maar dan krijg je dus wel de situatie dat God er dus uitzag als Jezus, een volledig mens. Even niet meer alwetend (hij geeft zelf toe dat hij soms dingen niet weet die de Vader wel weet. Of vraag je eens af: kon Jezus alle talen spreken of alleen de talen die hij van zijn leraren had geleerd? Moest Jezus ook dingen leren?) Dit mysterie loste de vroege kerk op door simpelweg - nou ja, zo simpel was het niet - : Jezus is EN volledig mens EN volledig God. Echt snappen deden ze het zelf ook niet, maar dat was de enige manier om alles wat ze wisten en hadden gehoord en getuigd in een zinnig verband bij elkaar te houden.
Wat het ons leert is dat de vroege kerk in al haar wijsheid niet zomaar uitging van wat "in de volksmond" over God werd beweerd, maar van hoe God zichzelf openbaarde, het duidelijkst in het leven, sterven en opstaan van Jezus.
woutersebel schreef:- Moet God gezien worden als de correctheid van de Gaia theorie (i.e. alles is één, het idee van 'ik' bestaat niet)?
Nee, dat is om verschillende redenen niet juist. De belangrijkste reden is dat de relaties in de Gaia-theorie een soort mechanische afhankelijkheid van elkaar hebben en in het christelijk geloof is de relatie tussen God en zijn schepping/schepsels nu juist niet mechanisch. Daardoor zijn ze ook niet één, maar juist van elkaar te onderscheiden waardoor ze in liefdevolle, dienende relatie met elkaar treden.
woutersebel schreef:Wordt met God dan niet een wezen/bewustzijn/intelligentie bedoelt maar slechts een theorie?
Botst dat niet met hoe de term 'God' normaliter gebruikt wordt?
Nee, God - hoe hij verder ook wordt benaderd - is niet slechts een theorie, maar een wezen met wil, persoonlijkheid en daadkracht. Hij gaat relaties aan, zo leert de christelijke traditie. In sommige religies wordt god inderdaad onpersoonlijk opgevat, maar de kern van het jodendom en christendom is nu juist dat God wel persoonlijk is, keuzes maakt, liefde geeft en deelt en wenst.
Wat iemand zegt met de uitspraak "ik geloof in God" is nu juist het begin van een gesprek. Wat bedoelt iemand daarmee? Wie is God dan voor hem/haar? Welke ervaringen heeft de persoon met die God waar hij/zij in gelooft? Onderaan de streep kan God voor niemand puur een cerebrale theorie blijven. Wat er ook waar is van God, het beïnvloedt je leven. Veel theorieën kun je eens een keer over lezen en nooit wat mee doen. Geloven in God valt niet in die categorie.
woutersebel schreef:- Is de term 'Trinity' eigenlijk niet afgeleid van 'tri niet', ofwel niet drie, maar één? Legt de theorie de focus juist op de verdeeldheid ipv de eenheid?
Dit taalspelletje ontgaat me even, maar in het Nederlands heet dit de leer van de Drie-eenheid. Het legt dus de focus op onderscheid (niet verdeeldheid) EN eenheid. Dat is het hele punt. Drie en toch één.