Dank je, maar of ik blijf?
Dit weekend is het Pinksteren, schreef de auteur van dit topic in zijn eerste post.
Maar wat is Pinksteren zonder Jezus?
Anders gevraagd: Wie is Jezus voor jou?
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Och, geef het een beetje tijd. Een forum trekt nou eenmaal allerlei pluimage aan. In de loop der tijd leer je vanzelf de andere forumleden kennen en weet je een beetje wat je van elkaar kunt verwachten en leren.Anemone schreef:Dank je, maar of ik blijf?
Anemone schreef:Dank je, maar of ik blijf?
Dit weekend is het Pinksteren, schreef de auteur van dit topic in zijn eerste post.
Raymond60 schreef:Het zal in jouw en vele ogen wellicht zo zijn wat je hierboven zegt. Ik speel dan ook geen kerkje meer mee.
Maar 1 ding is juist hetgeen wat zo waar is maar je ziet het niet he? Dacht je dat het helpt om net als een voorganger of predikant zoetsappig een motivatie gesprekje te geven? Is er misschien een voorbeeld in de Bijbel van iemand die dat doet? Mozes of Jesaja of David misschien Yeshua of Paulus? Blijkbaar is Bijbelse waarheid nooit geliefd geweest, hele volksstammen die met hun religie of traditie het beter wisten. en zie waar 1700 jaar kerk ons heeft gebracht. Je schrijft; 'Zijn Woord serieus nemen, Christus willen volgen en dan tot deze conclusie komen is eigenlijk totaal onmogelijk'.
Als je werkelijk wist of dat dat waar was en of ervoer dan hadden we dit gesprek niet, En ik zit niet te wachten op zomaar een leuk gesprek die tijd heb ik gehad en daar besteed ik ook mijn tijd niet meer aan. De tijd is aangebroken om te kiezen en mensen die hier zitten en Zijn Woord herkennen, ook al weten ze nog van niets, maar hebben ergens iets van; er moet toch meer zijn? is dit nu het geloof? daar wil ik mijn tijd aan besteden. Niet aan mensen die het al besloten hebben, die zich veilig voelen in hun groepje, in de mening van de wereld. want heeft dat zin denk je?
Ik vraag het mij dus niet af, ik weet al dat 99% liever blijft zitten waar die zit, wilt horen hoe lief hun wereldje is, en als het moeikijk wordt vliegen ze allemaal omhoog. Als de Bijbel je niet oproept tot actie dan of lees je het niet (of alleen wat teksten),luister je alleen naar anderen of je leest het als ieder ander boek in plaats van beseffen dat het een brief is met een boodschap van God.
Anemone schreef:Dank je, maar of ik blijf?
Wat ik geleerd heb uit Genesis 4:3 is dat het een gave, geschenk of spijsoffer is overeenkomstig Lev. 2:1 of Hebreeuws Mincha.Raymond60 schreef:A)
Voorbeeld: Wij hebben altijd geleerd dat Kain en Abel een verschillend offer brachten. Kain die van het land en Abel van een schaap. Gen.4:3 En het geschiedde ten einde van enige dagen, dat Kaïn van de vrucht des lands den HEERE offer bracht. 4 En Habel bracht ook van de eerstgeborenen zijner schapen, en van hun vet. Alleen als je de Bijbel vanuit het Hebreeuws bekijkt komt er wat naar voren wat je alleen begrijpt waarom en hoe er geofferd wordt. Zo zou God een voorkeur of ... hebben, terwijl er in het Hebreeuws dus staat dat ze allebei een graan of offer van het land brachten.
En daar boven op brengt Abel OMDAT het land vervloekt is en BEIDEN wisten dat bloed vergeving brengt (God moest dieren slachten om Adam en Eva de mantels te geven). God waarschuwt Kain nog dat hij het kan corrigeren omdat hij weet wat hij moet doen, maar Kain veracht Gods Woord.
En deze nuances zijn verloren alleen al vanuit de vertaling als een vertaler geen Bijbels Hebreeuwse cultuur en principes kent.
benefietdiner schreef:Wat ik geleerd heb uit Genesis 4:3 is dat het een gave, geschenk of spijsoffer is overeenkomstig Lev. 2:1 of Hebreeuws Mincha.
Een Mincha is een meeloffer, graanoffer of geschenkoffer een bijbels offer, met name een offer waarbij geen offerdieren waren inbegrepen. Kain deed fysiek dus niets fout.
Ik heb hier altijd begrepen dat het niet over een offer soort (dier of vruchten) gaat maar in welke gemoedsgestalte (oprecht uit je hart of uit gewoonte omdat het zo hoort/onverschillig) je een offer brengt. En daar hapert het bij Kain aan, hij deed het niet oprecht of is deze verklaring in jou ogen namaakt?
Marnix schreef:Het is ook een les voor ons want wat offeren wij God van wat we van Hem hebben gekregen, van onze talenten, van onze tijd? Geven we Hem het beste ervan, of vooral de kruimels die overblijven, de restjes?
benefietdiner schreef:Dat zal God echt niet behagen hoor.
Wat Gods wel behaagd is: Een gans verbroken geest, door schuldbesef getroffen en verslagen, dat offer kan God heilig oog behagen en is nooit van God veracht geweest.
God heeft lust tot waarheid in het binnenste en in het verborgene en daar maakt God een Zijn wijsheid bekend (Consciëntie). Dat is, ongeveinsdheid, onbedrieglijke oprechtheid het tegengestelde is huichelarij en geveinsdheid, waaraan zich David zich had schuldig gemaakt met Batseba.
Zoals het Oude Testament er al van getuigede zegt Romeinen 2:29 Maar die is een Jood, die het in het verborgen is, en de besnijdenis des harten, in den geest, niet in de letter, is de besnijdenis; wiens lof niet is uit de mensen, maar uit God. Of ook Romeinen 7:22 Want ik heb een vermaak in de wet Gods, naar den inwendige mens.
Cathy schreef:Broeders en zusters, met een beroep op Gods barmhartigheid vraag ik u om uzelf als een levend, heilig en God welgevallig offer in zijn dienst te stellen, want dat is de ware eredienst voor u.
Dat is idd de beste gave van ons aan God.
Dat verhaal van Kain en Abel fascineerde mij ook. Totdat ik iets las bij een Rabbijn wat voor mij verhelderend werkte.
Eerst wordt levenloos materiaal geschapen, daarna de flora en nog later de fauna en nog weer later de mensheid. Deze werelden 'moeten' gescheiden blijven. Daarom mogen joden geen kleren dragen van wol en vlas (linnen) samen. Het één (vlas) komt uit de florale wereld die lager in rangorde staat en wol komt van dieren.
Daar over nadenkend ging mij een licht op. Zou het niet zo kunnen zijn dat Abel aan God iets offerde uit een wereld die hoger in rangorde stond dan de ‘vrucht van het land’ die Kaïn offerde?
Was de offerbereidheid bij Abel niet groter dan bij Kain? Bij Abraham was die bereidheid nog weer groter en bij Jezus het allergrootst.
Ons hart als een offer aan te bieden is dan ook als mens het grootst. De tekst van Paulus maakt dat duidelijk.
Marnix schreef:Je bent overgaan naar de wetticist spelen. Hou je aan de Joodse wet en dan word je zalig. De Bijbel kent genoeg teksten die die levensstijl van je ronduit tegenspreken, die het tegenovergestelde leren. En van de Bijbel en het evangelie heb je dan weinig begrepen, ook al denk je het juist zo goed te weten.
Beter je veilig voelen in Chirstus dan je veilig voelen door het naleven van de wet.
De Bijbel roept zeker op tot actie maar juist ook ook om in actie te komen tegen jouw Farizees wetticisme.
Je wil dat we kiezen tussen jouw boodschap en het Bijbelse evangeie en we hebben onze keuze kenbaar gemaakt. En gesprekjes wil je niet voeren. Dus dan zijn we nu denk ik wel klaar?
benefietdiner schreef:Wat ik geleerd heb uit Genesis 4:3 is dat het een gave, geschenk of spijsoffer is overeenkomstig Lev. 2:1 of Hebreeuws Mincha.
Een Mincha is een meeloffer, graanoffer of geschenkoffer een bijbels offer, met name een offer waarbij geen offerdieren waren inbegrepen. Kain deed fysiek dus niets fout.
Ik heb hier altijd begrepen dat het niet over een offer soort (dier of vruchten) gaat maar in welke gemoedsgestalte (oprecht uit je hart of uit gewoonte omdat het zo hoort/onverschillig) je een offer brengt. En daar hapert het bij Kain aan, hij deed het niet oprecht of is deze verklaring in jou ogen namaakt?
Marnix schreef:Zeker. Kain werd landbouwer en Abel werd schaapherder en ze brachten beiden een offer van hun oogst, hun werk. Er was nog helemaal geen offerdienst ingesteld, het offeren van dieren waarbij het bloed verzoening bracht en zo wees op het offer van Christus was nog helemaal niet ingesteld. Er werd wel geofferd en dan gaf je van je bezit dus dat een boer graan offerde en een schaapherder een dier is logisch en er is niets mis mee. Maar er staat duidelijk bij: Kain offerde (Mincha, graanoffer/spijsoffer) alleen wordt er bij Abel explictiet genoemd dat hij van de eerstgeborene van de schapen offert. Hij geeft het beste van zijn kudde aan God. Kaïn offert niet het beste van zijn oogst, hij moet het met de leftovers doen. God kijkt naar het hart en door het geloof breng Abel God een welgevallig offer (Heb 11:4) en omdat zijn hart slecht is brengt hij een offer dat waar God niet op zit te wachten en slaat hij zijn broer door (1 Joh 3:12)
Het is ook een les voor ons want wat offeren wij God van wat we van Hem hebben gekregen, van onze talenten, van onze tijd? Geven we Hem het beste ervan, of vooral de kruimels die overblijven, de restjes?
Cathy schreef:Broeders en zusters, met een beroep op Gods barmhartigheid vraag ik u om uzelf als een levend, heilig en God welgevallig offer in zijn dienst te stellen, want dat is de ware eredienst voor u.
Dat is idd de beste gave van ons aan God.
Dat verhaal van Kain en Abel fascineerde mij ook. Totdat ik iets las bij een Rabbijn wat voor mij verhelderend werkte.
Eerst wordt levenloos materiaal geschapen, daarna de flora en nog later de fauna en nog weer later de mensheid. Deze werelden 'moeten' gescheiden blijven. Daarom mogen joden geen kleren dragen van wol en vlas (linnen) samen. Het één (vlas) komt uit de florale wereld die lager in rangorde staat en wol komt van dieren.
Daar over nadenkend ging mij een licht op. Zou het niet zo kunnen zijn dat Abel aan God iets offerde uit een wereld die hoger in rangorde stond dan de ‘vrucht van het land’ die Kaïn offerde?
Was de offerbereidheid bij Abel niet groter dan bij Kain? Bij Abraham was die bereidheid nog weer groter en bij Jezus het allergrootst.
Ons hart als een offer aan te bieden is dan ook als mens het grootst. De tekst van Paulus maakt dat duidelijk.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 5 gasten