Nieuw plus zoekende,

Open voor alle onderwerpen en meningen
(Off topic en niet-serieuze posts worden verwijderd)

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Dispar
Verkenner
Verkenner

Nieuw plus zoekende,

Berichtdoor Dispar » 06 dec 2022 11:49

Hey,

Ik zal het proberen kort te houden.

Mijn naam is Dispar 30 jaar, Ongelovig opgevoed.
Nu ben ik door omstandig heden helaas gescheiden na een relatie van 12 jaar. (Geen kinderen)
Ik ben nu paar weken officieel gescheiden.
Nu ben ik een meisje tegen gekomen die ik heel erg leuk vind.
zij zit bij de gereformeerde gemeente kerk.
Nu is het probleem dat ik ongelovig ben opgevoed en heel erg zoekende ben ik wat geloof ik wat wil ik en wat doe ik.
Wij zouden heel graag een relatie aan willen gaan maar nu is het feit dat dat van alle kanten niet goedgekeurd word. Zowel niet van uit familie (Haar kant) en volgens mij ook niet van uit de kerk omdat ik gescheiden ben en je normaal gesproken niet een relatie begint met iemand die gescheiden is. Is er iemand die hier met mij eens wil over praten?
Mocht dit bericht hier niet mogen verwijder het dan gerust.

Met vriendelijke groeten,

Dispar

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: Nieuw plus zoekende,

Berichtdoor StillAwake » 06 dec 2022 13:25

excuus, verkeerde knopje...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 dec 2022 17:08

Dispar schreef:Hey,

Nu ben ik door omstandig heden helaas gescheiden na een relatie van 12 jaar. (Geen kinderen)
Nu is het probleem dat ik ongelovig ben opgevoed en heel erg zoekende ben ik wat geloof ik wat wil ik en wat doe ik.
Wij zouden heel graag een relatie aan willen gaan maar nu is het feit dat dat van alle kanten niet goedgekeurd word. Zowel niet van uit familie (Haar kant) en volgens mij ook niet van uit de kerk omdat ik gescheiden ben en je normaal gesproken niet een relatie begint met iemand die gescheiden is. Is er iemand die hier met mij eens wil over praten?

Dispar

Lastig lijkt me, sowieso als je zulke essentiele dingen niet met elkaar kan delen. Los van dat het lastig zal zijn om geaccepteerd te worden in een familie. Los van alles heb je net een lange relatie achter de rug dus misschien goed oeven niet te hard van stapel te lopen. Je zou je wel eens kunnen verdiepen in het christelijke geloof en daarover kunnen praten. Je geeft aan dat je op zoek bent dus het beste wat je dan kan doen is kijken waar je antwoorden kan vinden. Naar haar kerk is dan misschien wat hoogdrempelig maar de basis kan je denk ik online wel vinden. Overig zijn er wel onderlinge verschillen qua kerken. De Gereformeerde Gemeenten zitten wel aan de behoudende, orthodoxe kant.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 06 dec 2022 20:34

Hoe denkt zij erover? Dat lijkt me het belangrijkste. Dan komen die families later wel. Tenzij ze een stuk jonger is en nog bij haar ouders woont.

Gtn
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Gtn » 07 dec 2022 10:29

Dispar schreef:Hey,

Dispar

Dag Dispar,

Ik ben tot voor kort lid geweest van de gereformeerde gemeente (ook wel GG of gergem genoemd) en ik ben sinds kort ook gescheiden. Ik kan je vertellen dat het nogal uitmaakt in welke plaatselijke gemeente van de GG je terechtkomt. Mijn ervaring is dat velen er moeilijk mee om kunnen gaan, maar ik ben dan ook opgegroeid aan de orthodoxe kant (ook wel rechts of ultra-rechts of hypercalvinistisch genoemd).

Ik heb echter ook andere verhalen over scheiden binnen de GG gehoord waar men er flexibeler/soepeler/menselijker mee omgaat.

Over het algemeen genomen is de GG niet de meest toegankelijke kerk om vertrouwd te raken met het christelijk geloof. Naar de kerk gaan en geloven dat Jezus Christus ook voor jou gestorven is liggen daar nogal eens ver uit elkaar. En uiteindelijk gaat het er niet om bij welke kerk je hoort of gaat horen, maar of je Jezus als je Verlosser mag kennen. Om daar meer over te leren is bijvoorbeeld een Alpha cursus meer geschikt.

Misschien even heel duidelijk gesteld: als je een relatie aangaat, is het belangrijk dat je samen God kunt dienen, dus stel je ervoor open om God te leren kennen. En vraag eerlijk door of zij God al kent.

Ik zeg dit niet om de GG bij jou in een kwaad daglicht te stellen, maar om eerlijk te benoemen hoe het daar kan gaan. Nogmaals, dat is plaatselijk nogal verschillend en ik hoop dat als je een relatie met haar aangaat dat je binnen of buiten de GG een goed kerkelijk thuis mag vinden.

Ga deze weg niet alleen samen met elkaar, maar ook samen met God. Wat familie ervan vindt is dan minder belangrijk.

Dispar
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Dispar » 08 dec 2022 11:45

Bedankt voor alle reacties. Wij gaan het eerst rustig aan doen en samen kijken hoe we dit kunnen gaan doen.

Dispar
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Dispar » 08 dec 2022 11:50

Lalage schreef:Hoe denkt zij erover? Dat lijkt me het belangrijkste. Dan komen die families later wel. Tenzij ze een stuk jonger is en nog bij haar ouders woont.

Zij staat wel open voor een relatie maar weet ook wat wel en niet kan. Dat maakt het voor haar heel lastig.

Terug naar “[Religie] - Open forum”