Bijbels of dwaalleer

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Bijbels of dwaalleer

Berichtdoor Pcrtje » 11 jun 2022 22:33

Gtn schreef:Je kunt ook alles weg relativeren.

Wil je hiermee beweren dat het gespeeld is, of hoe zie jij dat?
Naamloos heeft natuurlijk gelijk dat er veel christenen zijn die "geloven gewoon, op grond van een paar teksten, dat het letterlijk zo is." Dus nee, lang niet alles is gespeeld. Eigenlijk denk ik dat geen enkele genezingsdienst gespeeld is. Alle gebedsgenezers zijn ofwel (1) oplichters ofwel (2) mensen die "gewoon geloven dat het letterlijk zo is" (aldus Naamloos) en vervolgens niet verder kijken dan hun neus lang is.

In de eerste categorie zitten mensen zoals Peter Popoff, Kenneth Copeland, Benny Hinn, Creflo Dollar en W.V. Grant. Dit zijn gewetenloze oplichters. Dat is overigens niet slechts mijn mening, maar enkelen van hen vielen bijvoorbeeld na onderzoek van onder andere de beroemde/beruchte skepticus James Randi aantoonbaar door de mand en enkelen zijn ook daadwerkelijk voor fraude en oplichting veroordeeld.

In de tweede categorie, d.w.z. de mensen die dus hier en daar een Bijbeltekst vaag letterlijk interpreteren, zitten de overige organisatoren van gebedsgenezingsdiensten. Ik denk dat die lui van Opwekking hier ook onder vallen. En weet je wat nou zo mooi is? Deze categorie bestaat alleen omdat de eerste bestaat. Wat denk je, dat ze voor de tijd van de moderne geneeskunde ook al gebedsgenezingsdiensten hielden? Nee joh, natuurlijk niet. Dit is gewoon Amerikaanse bullshit die is overgewaaid, maar dan een soort light-variant. Net zulke onzin, alleen dan sluit het beter aan bij Nederlanders die die Amerikanen toch iets over de top vinden.

In het Nederlandstalige gebied hebben/hadden we verder onder andere Jan Zijlstra, David Sörensen en Daniël van Deutekom. En de onlangs verdronken Samuël Boujadi. Ik weet niet zeker in welke van de twee categorieën ik hen moet plaatsen. Soms neig ik meer naar 1, soms weer meer naar 2.

Het leuke van gebedsgenezing is dat het zo objectief verifieerbaar is. (En dat is meteen ook het enige leuke eraan. Voor de rest is het ellendige onzin.) Het is niet langer een geloofsuitspraak, maar ook daadwerkelijk te onderzoeken of het echt gebeurd is. Bij nadere inspectie blijkt dat er geen mensen genezen. Wel verdwijnen er moeilijk objectiveerbare klachten en klachten met een grote psychosociale component als gevolg van het placebo-effect. Da's alles. Het is ook al vaak wetenschappelijk onderzocht: gebedsgenezing werkt niet beter dan andere onbewezen ideetjes die ook op het placebo-effect gebaseerd zijn, zoals homeopathie. Zie bijvoorbeeld de MANTRA-2-studie waar ik al eerder naar verwees, maar er zijn tig andere.

Het is ook zo evident. Welke ziekten worden er bij Opwekking genezen? En bij al die op geld beluste Amerikaanse oplichters? Kijk eens kritisch: het zijn nooit ernstige genetische aandoeningen, nooit complexe botbreuken en nooit huidaandoeningen waarvan we ze direct zien wegtrekken. De aandoening waarvoor gebeden wordt is altijd onzichtbaar.

Oh, en iemand met veel gesjor uit een roelstoel trekken is geen voorbeeld van een zichtbare ziekte. Het zijn vaak mensen met (inderdaad afschuwelijke ziekten) zoals artrose, allodynie/hyperalgesie of Bechterew, maar die mensen konden vóórdat ze ernaartoe gingen ook staan en eventueel zelfs lopen. Het is de adrenaline die maakt dat ze door hun pijn heen kunnen gaan.

Weet je wat ik ook zo apart vind? Gebedsgenezers doen zo ontzettend veel moeite om hun zogenaamde genezing kracht bij te zetten en objectief te maken door er bewijs voor te tonen. Iemand staat op uit zijn rolstoel! Zie je wel! Bewijs! Maar nooit is er medisch bewijs. Geen scans van verdwenen alvleeskierkanker, geen DNA-onderzoek, geen Röntgenfoto enz. enz.

Als je het Engels machtig bent, zou je eens hiernaar kunnen kijken:


Een fragment daaruit is dit:


(Bovenstaande is overigens meteen mijn weerwoord op Marnix, die lijkt te beweren dat God alleen sómmige ziekten wil genezen en andere niet.)

Gtn schreef:Ik heb altijd argumenten aangedragen gekregen als: het is allemaal gespeeld, het is nep, het is van de duivel.
Even concreet. Het is nooit gespeeld, het is altijd nep en of het van de duivel is... tja, dat laat ik aan jou over.

Gtn schreef:Genezing houdt ook meer in dan genezen van een ziekte. Daar hadden we het deze week op Alpha over. Genezing houdt ook heling in: bevrijding van zonden, genezing van wonden, en breken van gebondenheid.
Dat is onnodige semantische verwarring.
"Een libelle zweeft over het water..."

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: Bijbels of dwaalleer

Berichtdoor Broeder » 21 jun 2022 10:15

Ik vraag me soms ook wel af dat als er een wonder onder onze neuzen zich voltrekt of we het zouden opmerken. (Ja, we kunnen het nog over de definitie van "wonder" hebben, uiteraard.)

Ik heb dokters en verpleegkundigen gesproken in het ziekenhuis waar ik werkte die me zeiden: geen idee hoe het kan, maar die en die patiënt is genezen. Soms was dat een patiënt met milde klachten die vlugger waren verdwenen dan op was gerekend. Soms waren dat heftige ziektebeelden waarvan de diagnose "palliatief" was: niet meer te genezen (niet noodzakelijkerwijs dodelijk). Het woord "wonder" werd nooit gebruikt. Waarom ook? We hadden nog zoveel meer woorden om uit te drukken wat hier mogelijkerwijs was voorgevallen. Foute diagnose, incorrecte scans, noem maar op.

In het hospice waar ik werkte kwam het af en toe voor dat de persoon die een levensverwachting van maximaal drie maanden werd aangezegd, nog weer het hospice verliet. Van sommigen kan ik persoonlijk getuigen dat ze nu - jaren later - nog steeds leven. Is dat een wonder? Voor de familie vast wel, maar voor de medische wetenschap... Ach, er gebeuren weleens onverklaarbare dingen waar je niet precies de vinger achter kunt krijgen. Dat wil niet zeggen dat Gods hand uit de hemel neerdaalde om een natuurwet te omzeilen.

Maar ik durf wel te stellen dat ik in veel - niet alle - van die mensen die ik heb meegemaakt iets van God heb geproefd in de manier waarop mensen het leven terugkregen. Dat durf ik gerust wonderlijk te noemen. En voor de rest ga ik toch eerst met klachten naar de dokter, terwijl ik God bid dat mijn hoop ligt bij genezing.

Rosannem
Verkenner
Verkenner
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jun 2022 11:50

Re: Bijbels of dwaalleer

Berichtdoor Rosannem » 27 jun 2022 12:01

Hallo allen,

ik heb zelf ook alle boeken van Tom de Wal gelezen, en ik had er aan het begin ook echt mijn vraagtekens bij, vooral omdat ik het zelf zo niet heb meegekregen vanuit huis. Ik heb er uiteindeljk voor gekozen om de Bijbel te geloven, wat er ook staat. Dat gaf mij rust, waar ik normaal bleef naenken over mijn redding wist ik het nu.
iK ben zelf naar meerdere genezingsdiensten geweest van Tom de Wal, en wat ik daar heb gezien is alleen maar heel erg Bijbels. Het kan inderdaad dat je niet geneest, en ik kan me voorstellen dat dat ontzettend teleurstellend is. In de diensten zelf wordt er gevraagd om te handelen in geloof, want geloof is heel erg belangrijk. Om te zeggen dat er niet genoeg geloof is is kort door de bocht, maar ik geloof absoluut dat Gods standaard 100% is. Toch geneest niet iedereen, dat is heel erg verdrietig. Maar ik geloof wel dat iedereen KAN genezen. ik heb mensen gezien die echt zijn uitgestapt in geloof en meteen genezen zijn. Dat heeft mij heel erg geraakt, net als de bloedvloeiende vrouw, zij wist dat wanneer ze Jezus aanraakte ze genezen zou worden. En ze genas. En ik geloof dat dat ook nog steeds voor ons is. Dus misschien mogen we voorzichtig stellen dat het wel met geloof te maken heeft. Blijven wij passief.. ''Ik zie wel wat er gebeurt'' of nemen wij een actieve houding aan en proberen we ook te handelen in geloof? En als we dan niet genezen.. ligt dat dan aan ons of aan God? Natuurlijk is het moeilijk als het niet gebeurt, maar ik raad je aan om het boek ''Jezus aanraken'' te lezen van Tom de Wal. En ik wil je vragen om hoop te houden! Geloof bouw je op door het horen van het Woord, dus blijf lezen en GELOOF wat er staat. Geloof dat je door Zijn striemen genezen zal worden. Zoals ik al zei, het is veel te kort door de bocht om te zeggen dat het aan je geloof ligt, maar ben jij klaar om het te ontvangen?

Hartelijke groetjes :)

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Bijbels of dwaalleer

Berichtdoor Pcrtje » 27 jun 2022 18:44

Hoi Rosannem, welkom op het forum.

Ik heb twee vragen voor je.
  1. Je schrijft "geloof heel erg belangrijk" is, dat je mensen hebt gezien "die echt zijn uitgestapt in geloof en meteen genezen zijn", dat je gelooft "dat dat ook nog steeds voor ons is" en dat je dus voorzichtig wilt stellen geloof "wel met geloof te maken heeft". Anderzijds schrijf je ook dat het "veel te kort door de bocht om te zeggen dat het aan je geloof ligt" wanneer iemand niet geneest. Je stelt de retorische vraag: "Als we dan niet genezen.. ligt dat dan aan ons of aan God?" Okee, volgens jou ligt het dus aan de mens als hij niet geneest. Waar schort het dan aan? Toch aan een tekort aan geloof? Of een te passieve houding? Waarom zou God alleen mensen die actief durven uit te stappen willen genezen?
  2. Kun je me een voorbeeld geven van iemand die echt tijdens zo'n dienst genezen is? Liefst een duidelijk voorbeeld met een helder filmpje of goede foto's waarop het meteen duidelijk te zien is. Bijvoorbeeld een ernstige huidaandoening zoals epidermolyse bullosa of - ik noem eens iets - anencefalie. Of een syndroom van Down. Gewoon beelden van een genezing waarmee in een klap alle twijfel van tafel geveegd kan worden.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bijbels of dwaalleer

Berichtdoor Marnix » 28 jun 2022 13:07

Rosannem schreef:Hallo allen,

ik heb zelf ook alle boeken van Tom de Wal gelezen, en ik had er aan het begin ook echt mijn vraagtekens bij, vooral omdat ik het zelf zo niet heb meegekregen vanuit huis. Ik heb er uiteindeljk voor gekozen om de Bijbel te geloven, wat er ook staat. Dat gaf mij rust, waar ik normaal bleef naenken over mijn redding wist ik het nu.
iK ben zelf naar meerdere genezingsdiensten geweest van Tom de Wal, en wat ik daar heb gezien is alleen maar heel erg Bijbels. Het kan inderdaad dat je niet geneest, en ik kan me voorstellen dat dat ontzettend teleurstellend is. In de diensten zelf wordt er gevraagd om te handelen in geloof, want geloof is heel erg belangrijk. Om te zeggen dat er niet genoeg geloof is is kort door de bocht, maar ik geloof absoluut dat Gods standaard 100% is. Toch geneest niet iedereen, dat is heel erg verdrietig. Maar ik geloof wel dat iedereen KAN genezen. ik heb mensen gezien die echt zijn uitgestapt in geloof en meteen genezen zijn. Dat heeft mij heel erg geraakt, net als de bloedvloeiende vrouw, zij wist dat wanneer ze Jezus aanraakte ze genezen zou worden. En ze genas. En ik geloof dat dat ook nog steeds voor ons is. Dus misschien mogen we voorzichtig stellen dat het wel met geloof te maken heeft. Blijven wij passief.. ''Ik zie wel wat er gebeurt'' of nemen wij een actieve houding aan en proberen we ook te handelen in geloof? En als we dan niet genezen.. ligt dat dan aan ons of aan God? Natuurlijk is het moeilijk als het niet gebeurt, maar ik raad je aan om het boek ''Jezus aanraken'' te lezen van Tom de Wal. En ik wil je vragen om hoop te houden! Geloof bouw je op door het horen van het Woord, dus blijf lezen en GELOOF wat er staat. Geloof dat je door Zijn striemen genezen zal worden. Zoals ik al zei, het is veel te kort door de bocht om te zeggen dat het aan je geloof ligt, maar ben jij klaar om het te ontvangen?

Hartelijke groetjes :)


Ik vind je reactie nogal gevaarlijk. Ik ken wel verhalen mensen die er stellig van overtuigd waren dat God ze zou genezen. Soms zo overtuigd dat de de medische behandelingen stilzetten, dat was niet nodig. Je kan er een hoop van zeggen maar ze waren niet passief en ze twijfelden ook niet. En toch werden ze niet genezen. Hoe kan dat?

Het antwoord van Tom de Wal wat jij lijkt te hebben overgenomen is gevaarlijk: In de Bijbel staat dat iedereen die oprecht gelooft kan genezen dus als je niet geneest zal er toch wel ergens in jou iets niet goed zijn. Er zal wel twijfel zijn, onbeleden zonde of iets anders. Of je bent niet actief genoeg geweest. Het kan niet aan God liggen dus ligt het vast aan jou.

Waarom zijn alle gelovigen uit het verleden gestorven? Velen aan een ziekte. Waarom is er niemand die nog leeft? God kan toch genezen? Hij wil ziekte en de dood toch niet? Of rukken we bepaalde teksten toch nogal uit het verband? En heeft God een andere toekomst in petto voor ons in petto dan een lang en gelukkig leven hier? Volgens mij komt dit soort denken vaak juist voort uit een liefde voor de wereld, het hier en nu, het aardse leven in plaats van de dat verlangen om bij Hem te zijn. Dat we door Zijn striemen genezen worden gaat veel dieper dan dat we hier altijd maar gezond zullen blijven. Sterker nog, met dit soort praatjes dat je als je echt gelooft gewoon zal genezen en als je niet geneest er vast iets tussen jou en God staat of dat er iets aan je geloof mankeert blijven mensen vaak juist geestelijk gewond achter.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Bijbels of dwaalleer

Berichtdoor Pcrtje » 29 jun 2022 19:00

Om toch bij te blijven met de laatste ontwikkelingen op het gebied van goocheltruuks gebedsgenezing en illusionisten oplichterij heb ik maar eens het internet afgestruind op zoek naar meer informatie over deze betrekkelijk nieuwe manifestatie van Amerikaanse faith healing bullshit in de persoon van Tom de Wal. Blijkbaar heeft De Wal zijn eigen YouTubekanaal heeft waarop hij allerlei filmpjes plaatst. Het leuke hiervan is, is dat we zijn eigen filmpjes kunnen bekijken en dat we dus niet hoeven af te gaan op gefotoshopte beelden en verdraaide bewijzen van lastige critici.

Het eerste gebedsgenezingsfilmpje dat ik tegenkwam was een getuigenis van een vrouw die volgens de titel van het filmpje na gebed geen stalen plaat meer in haar voet zou hebben:

Dit is op zich wel een opvallende claim. Meestal blijft het bij vage klachten, maar nu zouden we dit met behulp van een Röntgenfoto moeten kunnen controleren. Helaas wordt dit bewijs niet getoond. Ik heb echter sterk de indruk dat de plaat vóór de zogenaamde genezing al operatief verwijderd was. Als je goed luistert, hoor je de vrouw zeggen: "Er zat een plaat in met vijf schroeven." In de loop van het verhaal klinkt het toch alsof die plaat er al langer uit was. Merk verder ook op hoe suggestief De Wals vraag aan het einde is: "Kon u deze plaat voelen? [En] kan u 'm nu nog voelen?" Als die plaat er voor de genezing al uit was, is dit een geladen vraag (=drogreden). Als die plaat door gebedsgenezing verdwenen zou zijn, dan zou het al dan niet voelen van de plaat toch op geen enkele manier bewijs daarvan zijn?

Een ander filmpje dat ik tegenkwam heeft de titel Groot armlengteverschil groeit in een moment gelijk. Laten we eens kijken:

Los van het feit dat dit gewoon weer die goeie ouwe goocheltruuk uit de oude doos is, dat arm- en beenlengteverschillen heel veel voorkomen en dat ze meestal geen klachten geven, is er op het filmpje helemaal geen groei te zien. Kijk eens goed van 0:03 tot 0:10. De linkerarm (die te kort zou zijn) blijft even lang. De man draait zijn rug daarentegen wel even een stukje met de klok mee (op 0:06-0:07) en spant de schouderspieren aan waardoor hij de rechterarm intrekt. Helaas kunnen we de rechterschouder niet zien. Misschien dat God een stuk uit de schouderspieren heeft genomen? Als dat het geval zou zijn, is de titel alsnog misleidend: er groeit niets aan, er wordt dan juist iets weggenomen.

Voor de liefhebber zijn er nog meer goocheltruken op De Wals YouTubekanaal te zien. Zelf kwam ik onderstaande genezing nog tegen. Ik vond het erg illustratief!
"Een libelle zweeft over het water..."

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Bijbels of dwaalleer

Berichtdoor Katlheen » 30 jun 2022 10:21

De gebedsgenezer was bij mij niet blij toen hij vroeg of mijn Gilles de la Tourette genezen was en mijn antwoord een lange scheldkanonnade aan zijn adres was :mrgreen:
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Bijbels of dwaalleer

Berichtdoor Optimatus » 01 jul 2022 03:29

Broeder schreef:
Ik ben zelf ook chronisch ziek. Ik heb nog nooit gebeden om genezing, hoezeer mijn leven ook beperkt is. Laat staan dat ik de Zijlstra's van deze wereld heb bezocht. Predikers die God reduceren tot wonderdokter (vaak voor eigen gewin) doen meer kwaad dan goed.


Hier zeg je iets heel goeds.

Broeder schreef:Ik heb ook nooit gedacht dat God mij mijn ziekte heeft gegeven. Ik heb hem namelijk niet leren kennen als sadistisch. Blijkbaar is de schepping kapot en worden mensen ziek. Maar als mensen zelfs in Auschwitz nog God konden ontmoeten, dan kan ik het ook zeker in mijn ziekte. En dan wordt mijn gebed: "Laat mij, ondanks mijn beperking, uw dienaar zijn en iets mogen delen van uw licht, liefde en leven."


Ik denk dat je met deze uitspraak al laat zien, dat je gebed verhoord is. Met zo'n krachtige houding kun je mensen tot steun zijn.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Raymond60
Verkenner
Verkenner
Berichten: 64
Lid geworden op: 22 apr 2023 11:46

Re: Bijbels of dwaalleer

Berichtdoor Raymond60 » 25 mei 2023 17:02

BloominGrace schreef:Bedankt voor jullie reacties en het meedenken!

Welke predikers, preken en boeken raden jullie dan wel aan? Graag wel in de Nederlandse taal.

DeDwaler, ik had als zo’n vermoeden dat deze leer niet bijbels is want ik had wat boeken van hem besteld en ik ervaarde veel geestelijke strijd bij lezen.
Wat ontzettend verdrietig om te lezen dat er bij jou zoveel schade is aangericht door Jan Zijlstra. Begrijp ik uit je woorden dat je nog steeds chronisch ziek bent?
Ik ben ook chronisch ziek en ik verlang heel erg naar genezing, en dan kom je toch bij zulke mensen uit, van de ‘word of faith’ leer. Hoewel ik wel geloof dat God nog steeds wonderen doet, en dat God nog steeds mensen beter maakt. Je had een link doorgestuurd maar omdat ik niet goed Engels spreek kan ik dat niet volgen.

Benefietdiner, bedankt voor het filmpje, dat ga ik binnenkort eens rustig bekijken!

Hoe denken jullie dan over Derek Prince? Is hij bijbels?


Hallo, vervelend dat je ziek bent, hoe gaat het nu? ben je wat wijzer en of voel je je beter?
Waarom God bij de een een gebrek of pijn laat doorgaan of gedeeltelijk maar geneest kan ik ook niet zeggen. Ik weet alleen voor 100% dat Hij dat kan en ook wilt. Het ligt dus niet bij Hem. Soms kan het eigen lichaam die genezing geven en soms door medicatie maar als je nog maar 1 optie over hebt en je afvraagt waarom en waarom niet, dan snap ik je vragen.

Een korte geschiedenis:
Er is sinds dat Hij het verbond aan Abraham heeft gegeven veel gebeurd, 3500 jaar van ongehoorzaamheid terwijl Hij het goede, volkomene en voorspoedig leven had willen geven, Af en toe iemand die Zijn naam hoog hield en het volk kon meenemen in Zijn zegen, maar uiteindelijk een scheiding tussen de mens en God vanwege blijvende ongehoorzaamheid. (Jezus) Yeshua begon met de 1ste vervulling om het volk weer terug te laten keren, maar het kost heel wat om de door mensen gemaakte vervloekingen weer terug te draaien/herstellen. Hieronder verteld Mozes al in het kort hoe het zit, maar als je de Bijbel een beetje kent dan weet je dat de Bijbel vol staat met dit soort opsommingen/verhalen van eerst ongehoorzaamheid en daarna terug kering door genade en herstel. Het ultieme verhaal van de verloren zoon terwijl het volk nog in Kanaan moest komen.

Lev.26:39 En de overgeblevenen onder u zullen om hun ongerechtigheid in de landen uwer vijanden uitteren; ja, ook om de ongerechtigheden hunner vaderen zullen zij met hen uitteren. 40 Dan zullen zij hun ongerechtigheid belijden, en de ongerechtigheid hunner vaderen met hun overtredingen, waarmede zij tegen Mij overtreden hebben, en ook dat zij met Mij in tegenheid gewandeld hebben.
41 Dat Ik ook met hen in tegenheid gewandeld, en hen in het land hunner vijanden gebracht zal hebben. Zo dan hun onbesneden hart gebogen wordt, en zij dan aan de straf hunner ongerechtigheid een welgevallen hebben; 42 Dan zal Ik gedenken aan Mijn verbond met Jakob, en ook aan Mijn verbond met Izak, en ook aan Mijn verbond met Abraham zal Ik gedenken, en aan het land zal Ik gedenken;

Hoewel een ieder voor zijn/haar daden zelf verantwoordelijk is, de daden eenmaal gepleegd hebben altijd voor het land consequenties. denk maar aan Adam wat deed hij nu eigenlijk dat zoveel vloek voortbracht op de aarde? of een ieder die na hem kwam hoeveel leed en pijn die door de daden kwamen wat ook de reden was waarom de volkeren uit Kanaan werden gespuugd en waarom uiteindelijk Israël uit het land is gespuugd.
Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat de tijd nog niet rijp is terwijl er toch af en toe tekenen zijn dat we aan de vooravond zijn.
Ik hoop dat je de wijsheid en kracht mag ontvangen om Zijn zegen over je leven te gaan zien en dat je of spoedig 100% genezen bent, of dat het wat langer duurt, maar dat je geloof zodanig is dat je op Hem kan vertrouwen in deze. Want hoewel een ieder nog veel last heeft van de vloeken van onze voorvaderen beginnende bij Adam, Hebben wij gelukkig een God die ondanks eigenwijsheid en verkeerde keuzes van de mens, redding en herstel brengt.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten