de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 27 mei 2022 06:53

Broeder schreef:Ik kan ver met je meegaan, maar de christelijke wijsheid gaat gelukkig een stuk verder dan alleen maar "gezond verstand gebruiken". Het christelijk geloof zet de liefde voor God centraal met geheel het hart, de ziel, het verstand en al je kracht. Gezond verstand van de mens is te beperkt gebleken.
Ik zie niet in waarom het gezonde verstand liefde voor God je hart, ziel en je kracht zou uitsluiten.
Sterker nog, als ik mijn gezonde verstand niet zou gebruiken zou ik nooit op het idee komen om God lief te hebben en te vertrouwen.
Hoe zou ik iemand kunnen liefhebben en vertrouwen die enerzijds barbaarse regels instelt en anderzijds oproept tot liefde, trouw en recht.
Je kunt nou eenmaal niet vanuit het niets beginnen om God lief te hebben, daar heb je redenen voor nodig.
Je hebt iemand lief om hoe hij is, en hoe iemand is blijkt uit wat hij doet en zegt.
Genocide, slavernij, vrouwenonderdrukking, lijf- en doodstraffen, uitsluiting en onderwerping enz. dat zijn nou niet bepaald dingen waar ik mijn hart, ziel en kracht aan kan en wil besteden om dat in praktijk te brengen.
Dingen rechtvaardig, liefdevol en goed noemen die je in r.l. in andere omstandigheden nooit zou accepteren is gewoon hypocriet.
Daarmee bewijs je alleen maar dat je niet met hart, ziel, verstand en kracht gelooft in een dergelijke 'rechtvaardigheid en liefde.'
Dan hou je jezelf voor de gek en maakt het christendom ongeloofwaardig, om niet te zeggen belachelijk.

Als je met je gezonde verstand de Bijbel leest dan kom je ook veel dingen tegen die je hart wel raken, waar je je wel voor in wilt zetten.
Behandel de ander zoals je zelf behandelt wilt worden lijkt me de gulden regel. (en uiteraard hebben christenen daar geen patent op!)
Wil je zelf als een bezit en tweederangsmens fungeren? Weet je dat de ander dat niet wil? Laat het dan en promoot het niet.
Liefde voor God kun je praktiseren door je naaste lief te hebben: Iemand kan onmogelijk God, die hij nooit gezien heeft, liefhebben als hij de ander, die hij wel ziet, niet liefheeft. We hebben dan ook dit gebod van God gekregen: wie God liefheeft, moet ook de ander liefhebben.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 27 mei 2022 09:21

Ik moest nog even denken aan @Elbert (m.b.t. dingen rechtvaardig liefdevol en goed noemen die je in andere omstandigheden nooit zou accepteren).
Hij beweerde dat het een vrijwillige keuze is van de vrouw om zich aan de man te onderwerpen.
Toen ik zei dat ik er voor kies dat niet te doen zei hij dat dat natuurlijk wel consequenties heeft [-X , waarop ik zei dat het dus helemaal niet zo vrijwillig was.
Maar in het coronatopic, werd gezegd dat het een vrijwillige keuze is om je wel of niet te laten vaccineren, want niemand wordt gedwongen.
Toen was @Elbert best fel en zei dat het helemaal niet vrijwillig was omdat het consequenties had voor de qr-code.
Zoiets bedoel ik nou. In r.l. wordt er met een andere maat gemeten en zie je heel goed wat vrijheid, rechtvaardigheid, gelijkwaardigheid is.
Maar als het over de Bijbel gaat wordt recht gepraat wat krom is omdat het in de Bijbel aan God wordt toegeschreven, dus moet het wel goed zijn.
Maar ik blijf erbij, wat je er werkelijk van vindt blijkt uit hoe je reageert in r.l. als het over rechtvaardigheid, liefde, gelijkwaardigheid, vrijheid e.d gaat.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Broeder » 27 mei 2022 10:57

naamloos schreef:Ik zie niet in waarom het gezonde verstand liefde voor God je hart, ziel en je kracht zou uitsluiten.

Ik ook niet. Daarom zei ik dat het christelijke geloof verder gaat dan alleen maar het gezonde verstand. Het sluit het gezonde verstand in en overstijgt het.

naamloos schreef:Sterker nog, als ik mijn gezonde verstand niet zou gebruiken zou ik nooit op het idee komen om God lief te hebben en te vertrouwen.
Hoe zou ik iemand kunnen liefhebben en vertrouwen die enerzijds barbaarse regels instelt en anderzijds oproept tot liefde, trouw en recht.
Je kunt nou eenmaal niet vanuit het niets beginnen om God lief te hebben, daar heb je redenen voor nodig.
Je hebt iemand lief om hoe hij is, en hoe iemand is blijkt uit wat hij doet en zegt.


Hmm, ik denk dat ik wel begrijp wat je bedoelt, maar tegelijk vraag ik me dan af wat je ervaringen met liefde zijn. Toen ik mijn vrouw ontmoette ging er nauwelijks gezond verstand mee gepaard. Ik vond haar ontzettend leuk, geen idee waarom. Ik was niet verliefd op het idee van het hebben van een vriendin. Ik vond haar leuk, wilde bij haar in de buurt zijn, zonder dat ik je in een mooie theorie had kunnen samenvatten wat hiervan de reden was. En zelfs als ik een theorie had kunnen verzinnen, zal menig hoorder zijn wenkbrauwen hebben gefronst en gedacht: echte liefde heeft geen theoretische onderbouwing nodig, jonge vriend.

Dus, ja, wat iemand zegt en doet is belangrijk. Maar ik denk dat het niet realistisch is dat liefde een optelsom wordt van plusjes en minnetjes.
Wie bij God uitkomt door rationeel te plussen en te minnen is bezig met het idee "God", het verdedigen van een concept, het verkennen van een theorie. Het heeft - naar mijn mening - weinig te maken met een liefdevolle relatie met God. Tegelijk - en ten overvloede - het verstand wordt ingesloten in de relatie met God. Hij verlangt niet van je om als een domme slaaf achter je aan te komen. Jij. als totaal mens (hart, ziel, kracht, verstand [Marcus 12:30]) wordt uitgenodigd "ja" te zeggen tegen de liefde van God.

naamloos schreef:Genocide, slavernij, vrouwenonderdrukking, lijf- en doodstraffen, uitsluiting en onderwerping enz. dat zijn nou niet bepaald dingen waar ik mijn hart, ziel en kracht aan kan en wil besteden om dat in praktijk te brengen.


Ik kan dat alleen maar toejuichen. En ik zou ook zeer mijn wenkbrauwen fronsen als iemand nu beweert dat een genocide wel gerechtvaardigd is, alleen omdat het in de Bijbel staat.

naamloos schreef:Als je met je gezonde verstand de Bijbel leest dan kom je ook veel dingen tegen die je hart wel raken, waar je je wel voor in wilt zetten.
Behandel de ander zoals je zelf behandelt wilt worden lijkt me de gulden regel. (en uiteraard hebben christenen daar geen patent op!)
Wil je zelf als een bezit en tweederangsmens fungeren? Weet je dat de ander dat niet wil? Laat het dan en promoot het niet.
Liefde voor God kun je praktiseren door je naaste lief te hebben: Iemand kan onmogelijk God, die hij nooit gezien heeft, liefhebben als hij de ander, die hij wel ziet, niet liefheeft. We hebben dan ook dit gebod van God gekregen: wie God liefheeft, moet ook de ander liefhebben.


Hier neem jij een afslag die ik wel vaker hoor, maar die voor het christelijk geloof ook wat vreemd - misschien zelfs ondermijnend - is. Het christelijk geloof heeft niet als doel om van mensen "goede-daden-wezens" te maken. (Hoewel elk goed geloof wel degelijk in de praktijk gebracht moet worden, natuurlijk. De vruchten van het geloof etc.)
Maar alleen goede dingen doen is niet voldoende.

A. Wat is goed? Wie bepaalt dat? En hoe weten wij het wat goed is?
B. Zonder God goede dingen doen is niet in relatie treden met hem en juist dat is wel de bedoeling. (Het zou een beetje zijn als mijn vrouw die tegen me zegt: "Het is hartstikke goed dat je liefde, aandacht en energie besteedt aan een mens, maar je leeft in DIT huwelijk, dus misschien moet je iets minder nachten bij de buurvrouw verblijven." Niet het beste voorbeeld, maar hopelijk snap je de intentie.)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 27 mei 2022 12:56

Broeder schreef:Hmm, ik denk dat ik wel begrijp wat je bedoelt, maar tegelijk vraag ik me dan af wat je ervaringen met liefde zijn. Toen ik mijn vrouw ontmoette ging er nauwelijks gezond verstand mee gepaard. Ik vond haar ontzettend leuk, geen idee waarom. Ik was niet verliefd op het idee van het hebben van een vriendin. Ik vond haar leuk, wilde bij haar in de buurt zijn, zonder dat ik je in een mooie theorie had kunnen samenvatten wat hiervan de reden was. En zelfs als ik een theorie had kunnen verzinnen, zal menig hoorder zijn wenkbrauwen hebben gefronst en gedacht: echte liefde heeft geen theoretische onderbouwing nodig, jonge vriend.

Dus, ja, wat iemand zegt en doet is belangrijk. Maar ik denk dat het niet realistisch is dat liefde een optelsom wordt van plusjes en minnetjes.
Wie bij God uitkomt door rationeel te plussen en te minnen is bezig met het idee "God", het verdedigen van een concept, het verkennen van een theorie. Het heeft - naar mijn mening - weinig te maken met een liefdevolle relatie met God. Tegelijk - en ten overvloede - het verstand wordt ingesloten in de relatie met God. Hij verlangt niet van je om als een domme slaaf achter je aan te komen. Jij. als totaal mens (hart, ziel, kracht, verstand [Marcus 12:30]) wordt uitgenodigd "ja" te zeggen tegen de liefde van God.

Tja, maar God is Geest en je kunt hem niet zien en horen. Van fysieke aantrekkingskracht is dus geen sprake.
Ik zou niet weten hoe ik iemand lief, leuk, goed en aardig kan vinden als ik hem niet kan zien, kan horen en kennen. Ik weet wel dat ik niemand lief, leuk, betrouwbaar en goed kan vinden die barbaarse wetten en regels maakt die hele groepen mensen onderdrukt, beschadigt en vernedert.
Ik heb wel direct 'een klik' met Jezus bij alles wat ik over hem lees.
Broeder schreef:Hier neem jij een afslag die ik wel vaker hoor, maar die voor het christelijk geloof ook wat vreemd - misschien zelfs ondermijnend - is. Het christelijk geloof heeft niet als doel om van mensen "goede-daden-wezens" te maken. (Hoewel elk goed geloof wel degelijk in de praktijk gebracht moet worden, natuurlijk. De vruchten van het geloof etc.)
Maar alleen goede dingen doen is niet voldoende.

Geen flauw idee waarom dat ondermijnend zou zijn noch wat er mist.
Hoe Paulus het in Romeinen zegt vind ik wel mooi: dat christenen uitverkoren zijn om aan het beeld van van Jezus gelijkvormig te worden. Dat klinkt als een doel, toch?
Jezus ging als een weldoener door het land en door de Geest deed hij alleen maar goede dingen. Hand. 10: 38.
Jezus zelf zegt dat wie de wil van zijn vader gedaan heeft zijn koninkrijk zal binnengaan.
En volgens Paulus ontvangen de heidenen die met volharding het goede doen het eeuwige leven.
Iedereen wordt beoordeeld op zijn daden lees ik meerde keren, en dat past goed bij mijn boerenverstand. (Al geloof ik ook zeker in vergeving, maar niet volgens het concept waarop me dat vroeger is bijgebracht)
Dus wat wil je nog meer dan? Geloof in de juiste theologie en dogma's? En dan daar vanuit een goede-daden-mens worden?
Broeder schreef:A. Wat is goed? Wie bepaalt dat? En hoe weten wij het wat goed is?
B. Zonder God goede dingen doen is niet in relatie treden met hem en juist dat is wel de bedoeling. (Het zou een beetje zijn als mijn vrouw die tegen me zegt: "Het is hartstikke goed dat je liefde, aandacht en energie besteedt aan een mens, maar je leeft in DIT huwelijk, dus misschien moet je iets minder nachten bij de buurvrouw verblijven." Niet het beste voorbeeld, maar hopelijk snap je de intentie.)

A. Meer dan mijn eigen hart, ziel, verstand, iintuïtie en geweten heb ik niet. Dus dat neem ik maar heel serieus als is het natuurlijk ook heel subjectief.
B. Zonder God goede dingen doen kan volgens mij niet eens want God is goed en liefde. (mijn beeld van God laat ik door Jezus bepalen).
Dus als je het goede doet ben je automatisch in relatie met hem, zelfs als je dat zelf niet beseft.
Wie van nature het goede doet bewijst daarmee Gods wet in het hart te hebben. Rom. 2. In de geest van God te leven en handelen.
Maar goed, we raken weer off topic. Ik had het hier laatst ook met Marnix over in de rubriek Geloof en Leven, topic 'ongelovige vrienden en familie.'
forum.refoweb.nl/viewtopic.php?f=31&t=23436
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Herbster
Verkenner
Verkenner
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 apr 2022 14:19

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Herbster » 28 mei 2022 17:22

Marnix schreef:Het alternatief wat jij biedt is een menselijk “geloof” waarbij je lekker zelf bepaalt wat je fijn, goed, geloofwaardig enzovoorts vindt. Als God je iets vraagt wat je niet wil zeg je gewoon “Nee” met als reden: “ik gebruik mijn eigen gezonde verstand” of wel: ik bepaal zelf wel wat er moet gebeuren, daar heeft God niets over te zeggen. De Bijbel als mooi boek en wat he niet bevalt (en dat is heel veel) scheur je eruit. Elders had je het er al over dat je best christen kan zijn zonder in het offer van Jezus Christus te geloven.

Door zijn geloof kon Abraham, toen hij op de proef werd gesteld, Isaak als offer opdragen. Hij die de beloften had ontvangen, was bereid zijn enige zoon te offeren. Terwijl er tegen hem gezegd was: 'Alleen door Isaak zul je nageslacht krijgen,' zei hij bij zichzelf dat het voor God mogelijk moest zijn iemand uit de dood op te wekken, en daarom kreeg hij hem ook terug, bij wijze van voorafbeelding.


Ik denk niet dat ik mezelf nog een christen noem. Daarom post ik ook bewust niet in de niet-open fora, maar alleen op het open forum.
Wel een paar dingen:
- bereid zijn je enige zoon te offeren is en blijft een schande, hoe je het ook uitlegt. En iemand vragen zijn zoon voor je te offeren, en dan op het laatste moment te zeggen, 'nee, toch niet' is sadistisch.
- de definitie van een christen is niet 'iemand die in het offer van Jezus gelooft ter vergeving van zonden'. Dat is in de westerse kerk wel erg verbreid, maar in andere kerken, zoals de Oosters orthodoxe kerk wordt Christus veel meer gezien als de overwinnaar van het kwaad en de dood. Niet als offer.
- Veel orthodoxere christenen denken dat atheïsten of vrijzinnige christenen lekker hun eigen gang willen gaan. Volgens mij klopt dat niet. Ook atheïsten, agnosten, vrijzinnige christenen zullen proberen niet te stelen, kwaad over iemand te spreken, te doden, etc. En ook fundamentalistische christenen nemen niet de hele bijbel letterlijk en doen niet alles wat er 'geschreven staat'. Anders werden er veel meer meisjes gestenigd die niet als maagd het huwelijk in gaan. De jongens/mannen gaan trouwens vrijuit in de bijbel.
- veel orthodoxe christenen zitten volgens mij in een cirkelredenering: ik geloof dat de bijbel Gods onfeilbare woord is, omdat dat in de bijbel staat. Zodra je durft echt kritisch na te denken, klopt er gewoon erg veel niet. Ik ga daar verder niet over uitweiden, daar is dit het topic niet voor. En ik wil het niet op het forum over dogma's doen, dat zou niet fair zijn.
Ik wens je alle goeds!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 28 mei 2022 22:52

Herbster schreef:Ik denk niet dat ik mezelf nog een christen noem. Daarom post ik ook bewust niet in de niet-open fora, maar alleen op het open forum.


Ja het is meer een soort universialisme waarbij je iveral wat dingen pakt die je aanspreken en wat je niet aanspreekt weglaat. Alleen heb je het regelmatig ook wel weer over God en Jezus en dat is soms wat verwarrend op een christelijk forum. Ik vergeet soms dat we met “God” wat verschillends bedoelen.

Wel een paar dingen:
- bereid zijn je enige zoon te offeren is en blijft een schande, hoe je het ook uitlegt. En iemand vragen zijn zoon voor je te offeren, en dan op het laatste moment te zeggen, 'nee, toch niet' is sadistisch.


Dat ben ik het aardig met je eens, in die cultuur gebeurde het wel veel meer, het was toen minder ongebruikelijk dan nu gelukkig. Maar je leest in Hebreeen 11 dat Abraham geloofde dat God in een oplossing zou doorzien en dat gebeurde ook. Daaruit kan je opmaken dat Abraham ook niet geloofde dat God hem echt zijn zoon zou laten offeren. En dat gebeurde dan ook niet dus dat had hij goed gezien.

- de definitie van een christen is niet 'iemand die in het offer van Jezus gelooft ter vergeving van zonden'. Dat is in de westerse kerk wel erg verbreid, maar in andere kerken, zoals de Oosters orthodoxe kerk wordt Christus veel meer gezien als de overwinnaar van het kwaad en de dood. Niet als offer.


Nee het houdt in dat je Jezus volgt en gelooft wat Hij zegt. Probleem is dan wel dat Hij zelf zegt dat Hij zal sterven om mensen te redden. En zijn leerlingen onderstrepen dat nog eens. Daarnaast zegt Jezus dat Hij de enige weg tot de Vader is. Je kan geen volgeling van Jezus zijn en dingen die Hij zegt zelf negeren / ontkennen omdat ze je niet aanspreken.

- Veel orthodoxere christenen denken dat atheïsten of vrijzinnige christenen lekker hun eigen gang willen gaan. Volgens mij klopt dat niet. Ook atheïsten, agnosten, vrijzinnige christenen zullen proberen niet te stelen, kwaad over iemand te spreken, te doden, etc. En ook fundamentalistische christenen nemen niet de hele bijbel letterlijk en doen niet alles wat er 'geschreven staat'. Anders werden er veel meer meisjes gestenigd die niet als maagd het huwelijk in gaan. De jongens/mannen gaan trouwens vrijuit in de bijbel.


Er zijn heel veel mensen die goed willen doen. De Bijbel leert alleen dat we ook genade nodig hebben en niet worden gered door goede daden of goede intenties. Uiteindelijk hebben we genade nodig, hebben we Hem nodig en niet onze pogingen om goed te leven.

- veel orthodoxe christenen zitten volgens mij in een cirkelredenering: ik geloof dat de bijbel Gods onfeilbare woord is, omdat dat in de bijbel staat. Zodra je durft echt kritisch na te denken, klopt er gewoon erg veel niet. Ik ga daar verder niet over uitweiden, daar is dit het topic niet voor. En ik wil het niet op het forum over dogma's doen, dat zou niet fair zijn.
Ik wens je alle goeds!


Idem dito. Kritisch kijken is goed maar zodra ons gevoel, onze visie de maatstaf wordt voor wat goed is en wat niet, voor wat we wel willen geloven en wat niet, moet je je ook afvragen wat geloof is en in hoeverre God daar nog een rol in speelt of het vooral om jezelf draait. Of dat je Gods woorden dan gewoon zou negeren omdat het niet goed voelt, niet past bij wat we hadden verwacht, wat onze eigen ratio ons ingeeft.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 29 mei 2022 10:19

Wat vond ik het een beschamende vertoning gisteren op nieuwuur over de scheuring van de CGK die onafwendbaar lijkt te zijn m.b.t. de vrouw in het ambt.
Een zaal vol mannen die 21 dagen aan het vergaderen zijn geweest over hun interpretatie of de vrouw wel of niet in het ambt mag.
Eigenlijk zouden mannen daar helemaal niet over moeten gaan vind ik. Laat een vrouw zelf maar onderzoeken of ze wel of geen ruimte ziet voor die taak als ze door de gemeente gekozen wordt.
Moet je voorstellen dat er alleen vrouwen in de synode zitten die jarenlang vergaderen of mannen nog wel in de CGK kunnen/mogen blijven m.b.t. Timotheus 2: 8: Ik wil dat de mannen overal waar ze bidden de handen vol toewijding opheffen, zonder wrok of onenigheid.
Nou, in ieder geval is 1 ding zeker, eensgezindheid was er niet. En volgens mij bidden ze ook niet met opgeheven handen.
Maar dat schijnt dan weer wel een cultuurdingetje te zijn wat je niet letterlijk hoeft te nemen.
Jaja, 'we moeten gehoorzaam zijn' hoorde ik gisteren van iemand op nieuwsuur. Als ze dan eens met zichzelf beginnen ipv zich te focussen op vrouwen!
Het lijkt me allemaal geen reclame voor de kerk en het christendom, wel een blamage.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 29 mei 2022 13:42

naamloos schreef:Wat vond ik het een beschamende vertoning gisteren op nieuwuur over de scheuring van de CGK die onafwendbaar lijkt te zijn m.b.t. de vrouw in het ambt.
Een zaal vol mannen die 21 dagen aan het vergaderen zijn geweest over hun interpretatie of de vrouw wel of niet in het ambt mag.
Eigenlijk zouden mannen daar helemaal niet over moeten gaan vind ik. Laat een vrouw zelf maar onderzoeken of ze wel of geen ruimte ziet voor die taak als ze door de gemeente gekozen wordt.
Moet je voorstellen dat er alleen vrouwen in de synode zitten die jarenlang vergaderen of mannen nog wel in de CGK kunnen/mogen blijven m.b.t. Timotheus 2: 8: Ik wil dat de mannen overal waar ze bidden de handen vol toewijding opheffen, zonder wrok of onenigheid.
Nou, in ieder geval is 1 ding zeker, eensgezindheid was er niet. En volgens mij bidden ze ook niet met opgeheven handen.
Maar dat schijnt dan weer wel een cultuurdingetje te zijn wat je niet letterlijk hoeft te nemen.
Jaja, 'we moeten gehoorzaam zijn' hoorde ik gisteren van iemand op nieuwsuur. Als ze dan eens met zichzelf beginnen ipv zich te focussen op vrouwen!
Het lijkt me allemaal geen reclame voor de kerk en het christendom, wel een blamage.


Klopt. Als een groep iets niet mag zal doorgaans de groep die het wel mag daar ook verandering in moeten aanbrengen. Het waren ook mannen die moesten beslissen of vrouwen stemrecht kregen. Maar ja de twee flanken van de CGK verschillen al tijden op allerlei vlakken met elkaar van mening. Grappig is wel dat nu Nieuwsuur daarmee komt, dat opeens nieuws is terwijl de synode al een poosje klaar is en ik niet het idee heb dat er zoveel is veranderd. Ik denk zelfs niet dat men het snel op een scheuring laat aankomen want dan wordt de CGK gehalveerd. Op de synode zijn de tegenstanders in de meerderheid maar omdat ze progressieve kerken doorgaans een stuk groter is dat in ledenaantallen niet het geval. Bij een scheuring zou de CGK halveren.

Maar triest als dit is wat de samenleving over de kerk te horen krijgt. Wat ik overigens hoor van kerken waar vrouwen in de kerkenraad zijn gekomen is dat de vergaderingen er doorgaans korter door worden, er minder lang wordt gediscussieerd maar het meer to-the-point wordt en er ook met meer empathie wordt vergaderd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 29 mei 2022 14:06

Marnix schreef:Klopt. Als een groep iets niet mag zal doorgaans de groep die het wel mag daar ook verandering in moeten aanbrengen. Het waren ook mannen die moesten beslissen of vrouwen stemrecht kregen. Maar ja de twee flanken van de CGK verschillen al tijden op allerlei vlakken met elkaar van mening. Grappig is wel dat nu Nieuwsuur daarmee komt, dat opeens nieuws is terwijl de synode al een poosje klaar is en ik niet het idee heb dat er zoveel is veranderd. Ik denk zelfs niet dat men het snel op een scheuring laat aankomen want dan wordt de CGK gehalveerd. Op de synode zijn de tegenstanders in de meerderheid maar omdat ze progressieve kerken doorgaans een stuk groter is dat in ledenaantallen niet het geval. Bij een scheuring zou de CGK halveren.

Ik ben benieuwd! Ik hoorde gisteren nog wel dat de synode heeft besloten niet direct in te grijpen bij kerken die zich niet aan de regels houden.
De ongehoorzame kerken met een andere interpretatie krijgen 2 jaar de tijd om terug keren op het rechte pad. (wat een arrogantie)
Marnix schreef:Maar triest als dit is wat de samenleving over de kerk te horen krijgt. Wat ik overigens hoor van kerken waar vrouwen in de kerkenraad zijn gekomen is dat de vergaderingen er doorgaans korter door worden, er minder lang wordt gediscussieerd maar het meer to-the-point wordt en er ook met meer empathie wordt vergaderd.
Klinkt goed.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Herbster
Verkenner
Verkenner
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 apr 2022 14:19

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Herbster » 29 mei 2022 15:01

Dit vind ik dus een typisch voorbeeld van hoe een deel van het christendom een ontwikkeling tegenhoudt die naar gezond mensenverstand positief is. In dit geval de emancipatie van de vrouw. En Marnix, dit is toch een gevolg van alles doen wat God in de bijbel beveelt? Wat vind jij, mag een vrouw op de kansel?

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor meribel » 29 mei 2022 17:14

ngk en gkv zijn samen, ik zou zeggen, deel cgk kom bij ons.

en in mijn droom gaan we daarna weer onderdeel uit maken van de pkn

en in mijn stoutste dromen keren we gewoon weer terug naar de roomsen.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Lalage » 29 mei 2022 19:13

meribel schreef:ngk en gkv zijn samen, ik zou zeggen, deel cgk kom bij ons.

en in mijn droom gaan we daarna weer onderdeel uit maken van de pkn

en in mijn stoutste dromen keren we gewoon weer terug naar de roomsen.

klinkt mooi, maar dan moeten de Roomsen ook nog een paar stapjes zetten, want daar mogen vrouwen ook nog lang geen pastoor worden...

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor meribel » 29 mei 2022 19:28

Lalage schreef:klinkt mooi, maar dan moeten de Roomsen ook nog een paar stapjes zetten, want daar mogen vrouwen ook nog lang geen pastoor worden...


Tegen die tijd dat het zover is wel :lol:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 30 mei 2022 09:09

Herbster schreef:Dit vind ik dus een typisch voorbeeld van hoe een deel van het christendom een ontwikkeling tegenhoudt die naar gezond mensenverstand positief is. In dit geval de emancipatie van de vrouw. En Marnix, dit is toch een gevolg van alles doen wat God in de bijbel beveelt? Wat vind jij, mag een vrouw op de kansel?


Dat kan en kerken lopen soms een beetje achter op de ontwikkelingen maar een dergelijk onderscheid tussen progressief en conservatief / behoudend zie je overal, ook in andere religies maar ook bij atheïsten. Dus het is wat makkelijk om het vooral de kerk te verwijten als het de hele mensheid raakt. En ja, van mij mag een vrouw op de kansel, als God ze roept lijkt het me heel onverstandig om ze tegen te houden. Ik zit zelf in zo'n "afvallige" CGK en mijn vrouw zit in de KR.



Meribel schreef:ngk en gkv zijn samen, ik zou zeggen, deel cgk kom bij ons.

en in mijn droom gaan we daarna weer onderdeel uit maken van de pkn

en in mijn stoutste dromen keren we gewoon weer terug naar de roomsen.


Ik ben voor, we zitten al in een samenwerkingsgemeente met de GKV waar ik zelf ook in opgegroeid ben. ALleen bij mensen die hun leven lang in de CGK hebben gezeten ligt het wel wat gevoeliger, doet het soms pijn, het verscheurt niet alleen een kerkverband maar soms ook palatselijke kerken die wat meer in het midden zitten, families enzovoorts. Ik denk dat het wel eens de beste stap kan zijn maar daarmee is het nog niet een heel makkelijke.

Met de PKN zie ik eerder op plaatstelijk niveau samenwerking omdat die van plaats tot plaats enorm kunnen verschillen, van vrij conservatief tot vrijzinnig. Met de Rooms-Katholieken samen is nog een grotere uitdaging omdat die hun kerkdiensten totaal anders vormgeven en de gemiddelde protestant niet in een katholieke dienst zou willen zitten en vice versa.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Herbster
Verkenner
Verkenner
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 apr 2022 14:19

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Herbster » 30 mei 2022 16:38

Marnix schreef:Dat kan en kerken lopen soms een beetje achter op de ontwikkelingen maar een dergelijk onderscheid tussen progressief en conservatief / behoudend zie je overal, ook in andere religies maar ook bij atheïsten. Dus het is wat makkelijk om het vooral de kerk te verwijten als het de hele mensheid raakt. En ja, van mij mag een vrouw op de kansel, als God ze roept lijkt het me heel onverstandig om ze tegen te houden. Ik zit zelf in zo'n "afvallige" CGK en mijn vrouw zit in de KR.

Ik ben voor, we zitten al in een samenwerkingsgemeente met de GKV waar ik zelf ook in opgegroeid ben. ALleen bij mensen die hun leven lang in de CGK hebben gezeten ligt het wel wat gevoeliger, doet het soms pijn, het verscheurt niet alleen een kerkverband maar soms ook palatselijke kerken die wat meer in het midden zitten, families enzovoorts. Ik denk dat het wel eens de beste stap kan zijn maar daarmee is het nog niet een heel makkelijke.

Met de PKN zie ik eerder op plaatstelijk niveau samenwerking omdat die van plaats tot plaats enorm kunnen verschillen, van vrij conservatief tot vrijzinnig. Met de Rooms-Katholieken samen is nog een grotere uitdaging omdat die hun kerkdiensten totaal anders vormgeven en de gemiddelde protestant niet in een katholieke dienst zou willen zitten en vice versa.


Dan zijn we het met elkaar eens! En blijkbaar nemen we allebei de vrijheid om de bijbel soms naar eigen inzicht uit te leggen.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten