de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor gravo » 24 mei 2022 17:09

DeDwaler schreef:Gravo, zou je misschien ook eens concreet willen ingaan of reageren op wat ik daadwerkelijk zeg en niet op wat jij vindt. Dat laatste is helemaal niet oninteressant of iets dergelijks, maar ik mis af en toe een beetje de discussie. Nu heb ik een beetje het gevoel dat ik moet weerleggen wat ik niet heb gezegd.


Als je het niet erg vindt, schrijf ik alleen die dingen op die ik vind.
De discussie gaat wat mij betreft over jouw relativering van slavernij. Algemeen wordt met slavernij tegenwoordig een ernstige en onrechtvaardige misstand bedoeld. Jij probeert dat enigszins te verzachten door de eeuwenlange praktijk van slavernij, die we dus ook in de Bijbel aantreffen, vanuit dat perspectief te bezien. Maar die vormen van slavernij, waarvan ik betwijfel of ze ooit die positieve inbreng hebben gehad die jij suggereert, is niet meer van toepassing te verklaren in onze tijd. Sterker nog, ik zie in het exodus-verhaal in de Bijbel al een duidelijk, goddelijk oordeel over de slavernij. God leidt Zijn volk uit uit het diensthuis. En dat was niet louter symbolisch.

Ik krijg de indruk dat je in je afkeer tegen al het moderne denken nu eigenlijk wat provocatief met allerlei pre-moderne "zegeningen" aan komt zetten, zoals slavernij. Wetend dat slavernij tegenwoordig als een verschrikking wordt gezien, gebruik je deze term expres voorzichtig positief.
Je onttrekt je daarmee aan de tijd waarin je leeft. Je suggestie is een ongerijmdheid, omdat er nu eenmaal gepasseerde stations zijn in een cultuur. Niemand gaat serieus in op voorstellen om opnieuw vormen van slavernij toe te staan. Dat weet je best, maar des te wranger is jouw keuze om dit toch te noemen.

Daarom zie ik op dit punt geen vruchtbare discussie ontstaan.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor DeDwaler » 24 mei 2022 18:44

gravo schreef:Als je het niet erg vindt, schrijf ik alleen die dingen op die ik vind.


Dat vind ik uiteraard niet erg, maar ik bedoelde dat je mijns inziens vooral reageert op jezelf, want ik herken me niet in wat je schrijft, net als:

gravo schreef:De discussie gaat wat mij betreft over jouw relativering van slavernij. Algemeen wordt met slavernij tegenwoordig een ernstige en onrechtvaardige misstand bedoeld. Jij probeert dat enigszins te verzachten door de eeuwenlange praktijk van slavernij, die we dus ook in de Bijbel aantreffen, vanuit dat perspectief te bezien. Maar die vormen van slavernij, waarvan ik betwijfel of ze ooit die positieve inbreng hebben gehad die jij suggereert, is niet meer van toepassing te verklaren in onze tijd.


De vormen waar jij op doelt relativeer ik niet en ik verzacht ook de misstanden niet. En nogmaals, ik heb niets tegen afschaffing van de slavernij, maar we moeten ook niet denken dat we met ons 'verlichte' vingerwijzen altijd alles maar beter maken. Dat is niet zo.

gravo schreef:Sterker nog, ik zie in het exodus-verhaal in de Bijbel al een duidelijk, goddelijk oordeel over de slavernij. God leidt Zijn volk uit uit het diensthuis. En dat was niet louter symbolisch.


Ik zei dat het vooral symbool staat voor de slavernij van de zonde en de bevrijding daarvan door God, en niet louter. Wat doe je met het feit dat de Bijbel (O.T. en N.T.) slavernij niet verbiedt, maar reguleert? Daar zal je toch een (Bijbelse) verklaring voor moeten geven en dan niet door mij van alles en nog wat in de schoenen te schuiven:

gravo schreef:Ik krijg de indruk dat je in je afkeer tegen al het moderne denken nu eigenlijk wat provocatief met allerlei pre-moderne "zegeningen" aan komt zetten, zoals slavernij. Wetend dat slavernij tegenwoordig als een verschrikking wordt gezien, gebruik je deze term expres voorzichtig positief.
Je onttrekt je daarmee aan de tijd waarin je leeft. Je suggestie is een ongerijmdheid, omdat er nu eenmaal gepasseerde stations zijn in een cultuur. Niemand gaat serieus in op voorstellen om opnieuw vormen van slavernij toe te staan. Dat weet je best, maar des te wranger is jouw keuze om dit toch te noemen.


Het is wat je zegt: jouw indruk.

gravo schreef:Daarom zie ik op dit punt geen vruchtbare discussie ontstaan.


Geen probleem, het is inmiddels ook behoorlijk off-topic (al heeft het er wel iets mee te maken).
.

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Broeder » 24 mei 2022 20:59

DeDwaler schreef:Oh, dat wil ik dan wel graag weten. Wat is er Godslasterlijk? Iemand de waarheid vertellen kan ook liefdevol zijn, ook al klinkt het misschien niet lief.


Je stelt dat God een duidelijk kwaad goedkeurt en zelfs zal reguleren in zijn koninkrijk. In je poging om jezelf te rechtvaardigen haal je God naar beneden als zijnde de architect van een kwaad (want hoe kan slavernij bestaan als God het niet heeft ingesteld in jouw visie?)

Ik snij verder even deze draad door met jou en zal niet meer op je reageren.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 25 mei 2022 05:26

DeDwaler schreef:De Heere weet dat ik om je geef (net als om iedereen hier), maar ik ga de eindeloze woordenstrijd niet meer met je aan, Naamloos.
Ja, ik weet al dat je klaar met me bent. Echter, zoals ik al schreef, verhindert dat me niet af en toe een reactie op jouw schrijfsels te geven.
Ik verwacht geen antwoord, en aangezien je toch niet of nauwelijks op mijn (Bijbelse) argumenten ingaat maakt het weinig verschil of je me nou wel of geen antwoord geeft.
DeDwaler schreef:Ja, want de wet handelt over de aardse (tijdelijke) straf of genoegdoening op de mishandeling van een slaaf. Blijft staan Gods (eeuwige) oordeel inzake mishandeling of doodslag.
Eng!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor DeDwaler » 25 mei 2022 06:20

DeDwaler schreef:Het is niet mijn artikel hè, Marnix :wink: Ik heb geprobeerd de Bijbelse lijnen weer te geven, zoals o.a. Paulus die schetst. Of zaken in de Bijbel cultuurgebonden of achterhaald zijn ligt aan wat en hoe het in de Bijbel staat. We hebben het hier over de instellingen voor de christelijke gemeente.
Marnix schreef:Ja, in een tijd dat vrouwen in veel culturen als minderwaardig werden gezien.


Hoe moet ik dat opvatten dan? Ziet Paulus vrouwen als minderwaardig?

Marnix schreef:Het heeft er alles mee te maken. Zoals je met de Bijbeltekst helder aangeeft niet met wie God kan en wil gebruiken want Hij heeft geen hoogopgeleide mensen nodig. Maar de cultuur is wel relevant om andere redenen. Zo was het al lastig tot onmogelijk om als vrouw alleen op reis te gaan. En als je als vrouw naar een synagoge of in een heidense stad ging met de mededeling dat je een belangrijke boodschap had luisterde niemand naar je want je was een vrouw dus in de synagoge mocht je niet spreken en als man ging je sowieso niet uitgebreid naar een vrouw luisteren. Logisch dat Jezus van zijn gemengde groep volgelingen, zowel mannen als vrouwen, mannen uitkiest om te gaan reizen en onder de heidenen en de Joden het evangelie te brengen.


Oké, maar wat is dan het verband met het ambt in de gemeente?

Marnix schreef:Daarnaast zie je bijvoorbeeld in 1 Kor 14:34 duidelijk dat gebrek aan kennis ook een reden is dat de vrouw moet zwijgen. Want Paulus zegt daar: De vrouw moet ik de samenkomsten haar mond houden, ze moet thuis haar man maar om uitleg vragen. Dat laatste stukje (plus het gescheiden zitten in de samenkomsten, eerder behandeld) schetsen een helder beeld. Waarom moet die vrouw om uitleg vragen? Omdat ze iets niet begrijpt wat haar man wel snapt. En dat heeft wel degelijk met cultuur / kennisniveau te maken.


De vrouw wordt bevolen onderdanig te zijn, dat is de reden die Paulus noemt (zoals de wet zegt). Dan is het toch voorstelbaar dat als vrouwen vragen hebben dat ze die thuis aan hun eigen man stellen, zodat ze ook in de gemeente niet voorbij gaan aan het gezag van hun man.

Het heeft met eerbied voor God en Zijn orde te maken en niet zozeer met kennis. Als het alleen met kennis te maken zou hebben dan lijkt het net alsof alle vrouwen geen kennis hebben en alle mannen wel.

Marnix schreef:Ook dit is al besproken, de onderwerping van de vrouw aan de man (of de overheersing van de man aan de vrouw, hetzelfde) is een gevolg van de zondeval, een beschadiging van de relatie, vloek. Ik weiger dan ook mijn vrouw aan me te onderwerpen omdat mannen zeggen dat God dat van me zou vragen. :roll:


Waarom in alles altijd maar uitgaan van dwang, onderdrukking en kwaadwilligheid? Gods liefde drijft tot gehoorzaamheid, nederigheid, onderdanigheid, eerbied en liefde.

"En toen Jezus hen bij Zich geroepen had, zei Hij: U weet dat de leiders van de volken heerschappij over hen voeren, en de groten macht over hen uitoefenen.

Maar zo zal het onder u niet zijn; maar wie onder u groot wil worden, die moet uw dienaar zijn; en wie onder u de eerste wil zijn, die moet uw dienaar zijn, zoals ook de Zoon des mensen niet gekomen is om gediend te worden, maar om te dienen, en Zijn ziel te geven tot een losprijs voor velen.
"
(Mattheüs 20:25-28)
.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor DeDwaler » 25 mei 2022 06:40

Broeder schreef:Je stelt dat God een duidelijk kwaad goedkeurt en zelfs zal reguleren in zijn koninkrijk.


Met Gods Koninkrijk bedoelde ik de Heere Jezus in ons en gezeten aan de rechterhand van God (in de tegenwoordige tijd), daarom zei ik reguleert. Hoe het dienaangaande in het komende Koninkrijk zal zijn dat weet ik niet.

Broeder schreef:In je poging om jezelf te rechtvaardigen haal je God naar beneden als zijnde de architect van een kwaad (want hoe kan slavernij bestaan als God het niet heeft ingesteld in jouw visie?)


Hoe verklaar je dan o.a. de volgende Bijbeltekst?

"De HEERE heeft mijn heer (Abraham) rijk gezegend, zodat hij een aanzienlijk man geworden is; Hij gaf hem kleinvee en runderen, zilver en goud, slaven en slavinnen, kamelen en ezels."
(Genesis 24:35)


Als God het geeft hoe kan het dan een kwaad zijn?
.

Gebruikersavatar
Herbster
Verkenner
Verkenner
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 apr 2022 14:19

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Herbster » 25 mei 2022 07:42

DeDwaler schreef:Met Gods Koninkrijk bedoelde ik de Heere Jezus in ons en gezeten aan de rechterhand van God (in de tegenwoordige tijd), daarom zei ik reguleert. Hoe het dienaangaande in het komende Koninkrijk zal zijn dat weet ik niet.



Hoe verklaar je dan o.a. de volgende Bijbeltekst?



Als God het geeft hoe kan het dan een kwaad zijn?


Hier lijkt me maar één geloofwaardige verklaring voor mogelijk: de bijbel is niet gods onfeilbaar woord, maar mensenwerk. En dan geschreven door mensen in een stammencultuur van duizenden jaren geleden in het geval van het OT. We moeten ons gezond verstand gebruiken.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor DeDwaler » 25 mei 2022 08:04

naamloos schreef:Eng!


Hoezo? Het is te vergelijken met de wetten van een land. Het gaat volgens mij in die wet om intentie: moord/doodslag of mishandeling met de dood als gevolg. Als iemand een slaaf zo mishandelt dat hij sterft, dan verdient hij zelf straf. Als de slaaf nog een of twee dagen blijft leven en dan bezwijkt dan is het verlies van de slaaf de straf. De wet heeft als doel om kwaad te voorkomen en om de strafmaat te bepalen als het toch gebeurt.

Ik kan me heus wel voorstellen dat men denkt dat een slaaf (in dit leven) de mindere is en dat weerspreek ik niet, maar ik denk dat we vooreerst moeten vaststellen dat alles wat we hebben ons door God uit Zijn genade gegeven is. Zo ook de omstandigheden waarin we mogen leven. God doet niemand enig onrecht, want we zijn allemaal van Hem en Zijn maaksel zijn wij.
.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 25 mei 2022 08:44

DeDwaler schreef:Hoe moet ik dat opvatten dan? Ziet Paulus vrouwen als minderwaardig?


Ik hoop het niet hoewel ook Paulus natuurlijk een kind van zijn tijd was. Los van de religieuze standpunten zal hij ook cultureel gezien een ander beeld van de verhouding tussen man en vrouw gehad hebben dan jij en ik. Vrouwen in het onderwijs was toen wel iets minder geaccepteerd dan nu. En de gevolgen van de zondeval in alle mensen doorwerken.

Oké, maar wat is dan het verband met het ambt in de gemeente?


In 1 Tim 2 worden ambten helemaal niet genoemd. Alleen niet heersen maar dienen en zoals ik eerder heb duidelijk gemaakt past “niet heersen maar dienen” prima bij het ambt van ouderling of diaken.

De vrouw wordt bevolen onderdanig te zijn, dat is de reden die Paulus noemt (zoals de wet zegt). Dan is het toch voorstelbaar dat als vrouwen vragen hebben dat ze die thuis aan hun eigen man stellen, zodat ze ook in de gemeente niet voorbij gaan aan het gezag van hun man.


Lijkt me een vreemde redenering, het artikel staat namelijk in een gedeelte over orde in de gemeente. De slotzin van 1 Kor 14 maakt dat wel duidelijk.

Het heeft met eerbied voor God en Zijn orde te maken en niet zozeer met kennis. Als het alleen met kennis te maken zou hebben dan lijkt het net alsof alle vrouwen geen kennis hebben en alle mannen wel.


Het is een combinatie van zaken, je kan daar niet 1 ding uithalen en zeggen: alsof het alleen om kennis gaat. Het is een van de factoren die een rol speelt, het was een van de gevolgen van de cultuur die vooral om mannen draaide.

Waarom in alles altijd maar uitgaan van dwang, onderdrukking en kwaadwilligheid? Gods liefde drijft tot gehoorzaamheid, nederigheid, onderdanigheid, eerbied en liefde.


Die opdracht geldt mannen net zo goed. Als dit vooral de vrouw (door mannen) wordt opgelegd en zij vooral drastisch wordt beperkt in het inzetten van haar gaven en talenten is het niet zo gek dat men er negatief naar kijkt. Ik zie mijn gemeente op allerlei vlakken baat hebben bij / groeien door de rol van vrouwen, ook in de ambten. We zouden niet zonder kunnen dus ik ben er dankbaar voor.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor DeDwaler » 26 mei 2022 05:51

Herbster schreef:Hier lijkt me maar één geloofwaardige verklaring voor mogelijk: de bijbel is niet gods onfeilbaar woord, maar mensenwerk. En dan geschreven door mensen in een stammencultuur van duizenden jaren geleden in het geval van het OT. We moeten ons gezond verstand gebruiken.


Als ik een dergelijke verklaring moet aannemen dan moet ik eerst mijn verstand uitschakelen, daarna mijn hart verharden en tenslotte mijn geweten tot zwijgen brengen.

Kortom: dan moet ik Gods genade en het offer dat de Heere Jezus voor mij heeft gebracht ongedaan maken. Dat wil ik niet en dat kan ik niet, God zij dank! Als het wel in mijn vermogen had gelegen dan was ik zonder enige twijfel in mijn zonden en ongeloof gestorven en naar het verderf gegaan...

"Mijn schapen horen Mijn stem en Ik ken ze en zij volgen Mij. En Ik geef hun eeuwig leven; en zij zullen beslist niet verloren gaan in eeuwigheid en niemand zal ze uit Mijn hand rukken.

Mijn Vader, Die hen aan Mij gegeven heeft, is meer dan allen, en niemand kan hen uit de hand van Mijn Vader rukken. Ik en de Vader zijn Één.
"
(Johannes 10:27-30)
.

Gebruikersavatar
Herbster
Verkenner
Verkenner
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 apr 2022 14:19

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Herbster » 26 mei 2022 10:41

DeDwaler schreef:Als ik een dergelijke verklaring moet aannemen dan moet ik eerst mijn verstand uitschakelen, daarna mijn hart verharden en tenslotte mijn geweten tot zwijgen brengen.

Kortom: dan moet ik Gods genade en het offer dat de Heere Jezus voor mij heeft gebracht ongedaan maken. Dat wil ik niet en dat kan ik niet, God zij dank! Als het wel in mijn vermogen had gelegen dan was ik zonder enige twijfel in mijn zonden en ongeloof gestorven en naar het verderf gegaan...


Ik snap wat je bedoelt, zo heb ik ook jarenlang gedacht. Alleen vind ik juist dat je je verstand moet uitschakelen om de bijbel als letterlijk waar en onfeilbaar te kunnen lezen. De voorbeelden daarvoor zijn talloos. Alleen is mijn ervaring dat juist orthodoxe christenen dit niet willen zien, ze schakelen juist hun gezond verstand uit, omdat ze uit alle macht de bijbel als gods onfeilbaar woord en letterlijk willen lezen. Ook als dat ten koste gaat van mensen.

Een voorbeeld: Abraham krijgt de opdracht Isaak te offeren. En hij geeft gehoor aan die opdracht. En lang is mij geleerd dat dat heel goed was van Abraham; hij had zelfs zijn enige zoon over voor god. Maar als dit verhaal werkelijk gebeurd was, had Abraham toch die opdracht moeten weigeren? Als tegenwoordig iemand zijn kind offert en verklaart dat hij een opdracht van god had gehad, dan sluiten we zo iemand toch op?

Naamloos geeft ook meer dan genoeg voorbeelden waaruit blijkt dat het beeld van de vrouw in veel teksten ronduit discriminerend is, en dat we tegenwoordig beter weten. Maar als je je gezond verstand niet vertrouwt, en krampachtig vast blijft houden aan de bijbel van kaft tot kaft wil je daar niet aan.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 26 mei 2022 14:27

DeDwaler schreef:Hoezo? Het is te vergelijken met de wetten van een land. Het gaat volgens mij in die wet om intentie: moord/doodslag of mishandeling met de dood als gevolg. Als iemand een slaaf zo mishandelt dat hij sterft, dan verdient hij zelf straf. Als de slaaf nog een of twee dagen blijft leven en dan bezwijkt dan is het verlies van de slaaf de straf. De wet heeft als doel om kwaad te voorkomen en om de strafmaat te bepalen als het toch gebeurt.
Nou, het blijkt nergens uit dat het om de intentie gaat anders zou het er wel bij staan, net zoals in vers 12 en 13.
Het argument slaat ook totaal nergens op. Als de slaaf direct sterft verdient hij straf, maar als de slaaf nog 2 dagen blijft leven/lijden is het verlies van de slaaf zijn straf. :shock: Zijn slaaf is hij in beide gevallen kwijt, wat een rarigheid!
DeDwaler schreef:Ik kan me heus wel voorstellen dat men denkt dat een slaaf (in dit leven) de mindere is en dat weerspreek ik niet, maar ik denk dat we vooreerst moeten vaststellen dat alles wat we hebben ons door God uit Zijn genade gegeven is. Zo ook de omstandigheden waarin we mogen leven. God doet niemand enig onrecht, want we zijn allemaal van Hem en Zijn maaksel zijn wij.
Ja vast. Het is genade van de goede God die je een meester geeft waar je, om welke reden dan ook, stokslagen van krijgt.
Misschien was zijn meester wel met het verkeerde been uit z'n bed gestapt, of had hij gewoon z'n dag niet.
Wat een genade om als een bezit/object te mogen leven (ik zou eerder zeggen 'te moeten leven'). Alsof je geen hoofd, hart en gevoel en verstand hebt.
Als dat genade en recht is geef mijn portie dan maar aan fikkie.

Voor mij betekent christen zijn de moraal van Jezus navolgen in je eigen culuur en context. Wie de Bijbel naleeft is een biblicist.
Wie God opsluit tussen 'twee kaften en een beetje lijm' maakt van Jezus, het Levende Woord, een dode letter.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor benefietdiner » 26 mei 2022 19:04

Herbster schreef:Een voorbeeld: Abraham krijgt de opdracht Isaak te offeren. En hij geeft gehoor aan die opdracht. En lang is mij geleerd dat dat heel goed was van Abraham; hij had zelfs zijn enige zoon over voor god. Maar als dit verhaal werkelijk gebeurd was, had Abraham toch die opdracht moeten weigeren? Als tegenwoordig iemand zijn kind offert en verklaart dat hij een opdracht van god had gehad, dan sluiten we zo iemand toch op?
Dit is het antwoord: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/26 ... -ten-dage/

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 26 mei 2022 20:56

Herbster schreef:Ik snap wat je bedoelt, zo heb ik ook jarenlang gedacht. Alleen vind ik juist dat je je verstand moet uitschakelen om de bijbel als letterlijk waar en onfeilbaar te kunnen lezen. De voorbeelden daarvoor zijn talloos. Alleen is mijn ervaring dat juist orthodoxe christenen dit niet willen zien, ze schakelen juist hun gezond verstand uit, omdat ze uit alle macht de bijbel als gods onfeilbaar woord en letterlijk willen lezen. Ook als dat ten koste gaat van mensen.

Een voorbeeld: Abraham krijgt de opdracht Isaak te offeren. En hij geeft gehoor aan die opdracht. En lang is mij geleerd dat dat heel goed was van Abraham; hij had zelfs zijn enige zoon over voor god. Maar als dit verhaal werkelijk gebeurd was, had Abraham toch die opdracht moeten weigeren? Als tegenwoordig iemand zijn kind offert en verklaart dat hij een opdracht van god had gehad, dan sluiten we zo iemand toch op?

Naamloos geeft ook meer dan genoeg voorbeelden waaruit blijkt dat het beeld van de vrouw in veel teksten ronduit discriminerend is, en dat we tegenwoordig beter weten. Maar als je je gezond verstand niet vertrouwt, en krampachtig vast blijft houden aan de bijbel van kaft tot kaft wil je daar niet aan.


Het alternatief wat jij biedt is een menselijk “geloof” waarbij je lekker zelf bepaalt wat je fijn, goed, geloofwaardig enzovoorts vindt. Als God je iets vraagt wat je niet wil zeg je gewoon “Nee” met als reden: “ik gebruik mijn eigen gezonde verstand” of wel: ik bepaal zelf wel wat er moet gebeuren, daar heeft God niets over te zeggen. De Bijbel als mooi boek en wat he niet bevalt (en dat is heel veel) scheur je eruit. Elders had je het er al over dat je best christen kan zijn zonder in het offer van Jezus Christus te geloven.

Door zijn geloof kon Abraham, toen hij op de proef werd gesteld, Isaak als offer opdragen. Hij die de beloften had ontvangen, was bereid zijn enige zoon te offeren. Terwijl er tegen hem gezegd was: 'Alleen door Isaak zul je nageslacht krijgen,' zei hij bij zichzelf dat het voor God mogelijk moest zijn iemand uit de dood op te wekken, en daarom kreeg hij hem ook terug, bij wijze van voorafbeelding.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Broeder » 26 mei 2022 21:23

Herbster schreef:Ik snap wat je bedoelt, zo heb ik ook jarenlang gedacht. Alleen vind ik juist dat je je verstand moet uitschakelen om de bijbel als letterlijk waar en onfeilbaar te kunnen lezen. De voorbeelden daarvoor zijn talloos. Alleen is mijn ervaring dat juist orthodoxe christenen dit niet willen zien, ze schakelen juist hun gezond verstand uit, omdat ze uit alle macht de bijbel als gods onfeilbaar woord en letterlijk willen lezen. Ook als dat ten koste gaat van mensen.

Een voorbeeld: Abraham krijgt de opdracht Isaak te offeren. En hij geeft gehoor aan die opdracht. En lang is mij geleerd dat dat heel goed was van Abraham; hij had zelfs zijn enige zoon over voor god. Maar als dit verhaal werkelijk gebeurd was, had Abraham toch die opdracht moeten weigeren? Als tegenwoordig iemand zijn kind offert en verklaart dat hij een opdracht van god had gehad, dan sluiten we zo iemand toch op?

Naamloos geeft ook meer dan genoeg voorbeelden waaruit blijkt dat het beeld van de vrouw in veel teksten ronduit discriminerend is, en dat we tegenwoordig beter weten. Maar als je je gezond verstand niet vertrouwt, en krampachtig vast blijft houden aan de bijbel van kaft tot kaft wil je daar niet aan.


Ik kan ver met je meegaan, maar de christelijke wijsheid gaat gelukkig een stuk verder dan alleen maar "gezond verstand gebruiken". Het christelijk geloof zet de liefde voor God centraal met geheel het hart, de ziel, het verstand en al je kracht. Gezond verstand van de mens is te beperkt gebleken.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten