Hoe te handelen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

onrustig
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 dec 2021 20:20

Hoe te handelen

Berichtdoor onrustig » 03 dec 2021 20:32

Vijf jaar geleden is mijn partner een affaire begonnen met iemand die we als gast in huis hadden uitgenodigd. Laten we hem H noemen trouwens. Het was een vriend van een plaatselijke dominee. De vrouw van de dominee wist er van en heeft de affaire gestimuleerd en er ruimte voor gemaakt. Hun afspraakjes waren in de pastorie. Toen ik een vermoeden kreeg, is ze me om de hals gevallen en gezegd dat er vanuit H. geen spoor van verliefdheid naar mijn echtgenote was. De dominee wist uiteindelijk ook van de affaire. In de hoop dat de situatie anders zou worden als de betreffende man zou zijn getrouwd, heeft hij hem getrouwd, zonder de voorwaarde dat H. open werd naar zijn verse bruid. Het contact met mijn partner ging door, ook in zijn huwelijk. Ik heb hem — ik weet niet hoe vaak — gevraagd om er mee te stoppen. Ik heb een aantal problemen waar ik niet meer uitkom:

1. Is dit wat je van een kerkelijk leider mag verwachten?
2. Ik weet nu van deze affaire, en ik heb het omwille van mijn partner stilgehouden. Nu voel ik me medeplichtig, in de zin dat ik er van weet, en weet dat hij zijn vrouw bedriegt. Wat moet ik doen? Iedereen om haar heen zwijgt.
3. Is er iets in de bijbel wat houvast biedt in deze situatie, wat recht herstelt?

Als het antwoord op de laatste vraag "nee" is, dan kan ik er niet meer in geloven. Dan is het een betekenisloos verhaal geworden, of is er in ieder geval een betekenisloos verhaal van gemaakt. Als dit kan bestaan, en iedereen is er okay mee (de hele reformatorische vriendenkring van H.), dan heb ik het verhaal over rechtvaardigheid verkeerd begrepen, en is het een zinloos verhaal. Als iedereen overal mee wegkomt, en mijn gezin naar de filistijnen gaat, what's the point? Vreselijk is het te vallen in de handen van een levende God, maar het lijkt bijna erger om in handen te vallen van Christenen.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Hoe te handelen

Berichtdoor BladeStraight » 04 dec 2021 00:14

Los van het feit dat dit natuurlijk een bizar verhaal is, dat niet alleen totaal onovereenkomstig een christelijk leven is, en waarschijnlijk aan jou ook emotionele schade heeft toegebracht, het volgende.

1. Is dit wat je van een kerkelijk leider mag verwachten?

Beslist niet. Een ambtsdrager heeft een voorbeeldfunctie in de gemeente. Hij dient in deze zaak tenminste drie dingen te hebben gedaan. Allereerst de overspeler te hebben vermaand, en aangezien het gedrag niet gestopt is, overgaan tot censuur. Tevens, als een herder zowel de nieuwe vrouw van H. als jouzelf te beschermen. Tenslotte, zijn eigen vrouw te vermanen en zichzelf te verootmoedigen voor het toelaten van de zonde in zijn eigen huis. Al deze dingen zijn nagelaten, ik zie werkelijk geen enkele rechtvaardighing daarvoor. De conclusie is dan ook dat deze predikant zijn roeping dermate ernstig heeft verzaakt dat de classis hem uit het ambt zou moeten zetten. Het gaat hier namelijk om een openbare grove zonde die de kerk schandelijk is.

2. Ik weet nu van deze affaire, en ik heb het omwille van mijn partner stilgehouden. Nu voel ik me medeplichtig, in de zin dat ik er van weet, en weet dat hij zijn vrouw bedriegt. Wat moet ik doen? Iedereen om haar heen zwijgt.

De waarheid is heilig, en dat betekent dat dit niet langer verborgen kan blijven. Als jijzelf het enige "slachtoffer" zou zijn in deze, is het een keuze die je zelf zou kunnen maken. In dit geval zijn echter ook het belang van de bedrogen echtgenote, en dat van de gehele gemeente die door deze predikant gediend wordt in het geding. Ik zou in jouw geval de kerkelijke weg bewandelen, en allereerst een ambtsdrager die te vertrouwen is deelgenoot maken van dit verhaal.

3. Is er iets in de bijbel wat houvast biedt in deze situatie, wat recht herstelt?

De bijbel is hier vol van. Het moge duidelijk zijn dat de bijbel overspel, leugenachtigheid, ontrouw en het faciliteren daarvan afwijst. Dit is zonde. God is een God van recht, en zijn kinderen moeten het recht dienen. Zoals Johannes schrijft: die de rechtvaardigheid doet, die is rechtvaardig, gelijk Hij rechtvaardig is. God's woord is vol van recht en liefde. En deze twee zaken ontbreken hier bij de predikant, zijn vriend, zijn vrouw en ook jouw partner. Lees bijvoorbeeld Titus 2, waarin beschreven wordt wat een opziener moet zijn. Ook in deze gemeente gaat het mis, en Paulus is scherp: "Zij belijden, dat zij God kennen, maar zij verloochenen Hem met de werken, alzo zij gruwelijk zijn en ongehoorzaam, en tot alle goed werk ongeschikt".

Het woord van God is met je. Moge Zijn vrede en wijsheid je pad verlichten.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Hoe te handelen

Berichtdoor Mortlach » 04 dec 2021 04:34

Wat een nare situatie die zo te lezen al jaren voortsleept en van kwaad naar erger gaat.

onrustig schreef:3. Is er iets in de bijbel wat houvast biedt in deze situatie, wat recht herstelt?

Als het antwoord op de laatste vraag "nee" is, dan kan ik er niet meer in geloven. Dan is het een betekenisloos verhaal geworden, of is er in ieder geval een betekenisloos verhaal van gemaakt. Als dit kan bestaan, en iedereen is er okay mee (de hele reformatorische vriendenkring van H.), dan heb ik het verhaal over rechtvaardigheid verkeerd begrepen, en is het een zinloos verhaal. Als iedereen overal mee wegkomt, en mijn gezin naar de filistijnen gaat, what's the point? Vreselijk is het te vallen in de handen van een levende God, maar het lijkt bijna erger om in handen te vallen van Christenen.


Als ik dit zo lees vraag ik me in eerste instantie af wat je precies met 'recht herstellen' bedoelt. Ik heb nou niet bepaald het idee dat je met een Bijbeltekst aan kunt komen waardoor alle betrokkenen ineens tot inkeer komen en hun wegen verbeteren. Ik hoop uiteraard dat ik het mis heb, maar realistisch gezien zul je je moeten afvragen hoe en of je met deze vrouw en deze gemeente verder wilt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

onrustig
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 dec 2021 20:20

Re: Hoe te handelen

Berichtdoor onrustig » 04 dec 2021 08:27

Even om te verduidelijken: we gaan niet allemaal naar dezelfde kerk: ik ga naar een andere kerk dan de dominee en H. De dominee en H. gaan ook niet naar dezelfde kerk. Ik heb dus geen idee waar ik zou moeten aankloppen. Ik heb contact gehad met een overkoepelend orgaan van de PKN, en los van het feit dat ze het een afschuwelijk verhaal vonden, wisten ze ook niet wat ze er verder mee moesten. En mijn huwelijk is inmiddels voorbij. Mijn partner heeft besloten om zonder mij verder te gaan.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Hoe te handelen

Berichtdoor Cicero » 04 dec 2021 14:11

Ehm... ik vind dit toch wel een beetje een raar verhaal. "Ik heb hem gevraagd om er mee te stoppen". Aan je ex-vrouw niet? Je ex-vrouw wilde dit gedoe kennelijk maar al te graag.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Hoe te handelen

Berichtdoor Mortlach » 04 dec 2021 14:42

onrustig schreef:Even om te verduidelijken: we gaan niet allemaal naar dezelfde kerk: ik ga naar een andere kerk dan de dominee en H. De dominee en H. gaan ook niet naar dezelfde kerk. Ik heb dus geen idee waar ik zou moeten aankloppen. Ik heb contact gehad met een overkoepelend orgaan van de PKN, en los van het feit dat ze het een afschuwelijk verhaal vonden, wisten ze ook niet wat ze er verder mee moesten. En mijn huwelijk is inmiddels voorbij. Mijn partner heeft besloten om zonder mij verder te gaan.


Ik ken de kerkstructuur niet goed genoeg om het te weten, maar het lijkt mij dat er toch iemand/een bestuur boven die dominee moet staan. Kun je die niet aanspreken? Die dominee is uiteraard totaal ongeschikt voor het ambt.

Dat je huwelijk voorbij is, dat was natuurlijk 5 jaar geleden al zo, alleen nu wat explicieter. Mijn vraag is waarom je het al dientijd hebt laten voortslepen. Als er na de eerste keer geen berouw is en het gedrag niet stopt, dan zou het voor mijn echt klaar zijn.

Misschien is het goed om een therapeut te zoeken om dit allemaal te verwerken. Je zult toch verder moeten met je leven en uitzoeken of er iets in jezelf is waar je aan kunt werken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Hoe te handelen

Berichtdoor Gtn » 04 dec 2021 19:24

Allereerst: dit is absoluut niet hoe God het wil.
Ten tweede: er is voor iedereen vergeven bij God, zelfs voor deze dominee, zijn vrouw, jouw ex en meneer H.
Maar wel onder voorwaarde dat de zonde beleden én gelaten worden.

Dit lijkt absoluut niet het geval te zijn. Hoe moeilijk ook: hier ligt voor jou een taak. Kaart dit inderdaad aan bij ambtsdragers, in dit geval desnoods bij de verschillende kerken van de dominee en meneer H.

Deze ambtsdragers zullen hiermee aan de slag moeten.

Tevens denk ik dat het eerlijk is om dit hele verhaal bekend te maken aan mevrouw H., die net als jou slachtoffer is.

Allemaal niet gemakkelijk, maar zoals het nu gaat is het niet rechtvaardig.

Kom ermee naar buiten, breng het in het licht! Zonde kan voortwoekeren in het donker (dat heb je helaas al ervaren) daarom is het belangrijk om dit aan het licht te brengen! Uiteindelijk is dit ook voor de daders beter! Maar blijf hier niet zelf mee worstelen, zoek hulp en schakel de juiste mensen in.

Ik hoop voor je dat je ondanks alles God nog wel vertrouwt. Hij is de enige die écht betrouwbaar is. Altijd, wat er ook gebeurd.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten