Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Marnix schreef:Moet je eens doen en als de buurman gaat klagen zeg je: Ok, zetten we allebei onze muziek uit of zacht zodat we geen last van elkaar hebben, deal?
Chaya schreef:Nee want deze buum is een messentrekker.
Vorig jaar heeft hij een buurman neergestoken (in onze tuin) en had ik ineens 3 agenten met getrokken pistolen en een kogelwerend vest op mn gazonnetje staan.
Sindsdien mijdt iedereen hem als de pest. Deze man is zo agressief, zeker als er een paar biertjes inzitten.
K80 schreef:Heftig Chaya om zo'n buurman te hebben zeg.
hansvanburen schreef:Dag Eric,
Bedankt voor je vraag.
Daarop is zeker een bijbels antwoord te geven.
Onlangs zocht ik naar hoe het nu zit met de 'drie dagen en drie nachten' met betrekking tot de de dood en opstanding van de Heere Jezus.
Want met de beste wil van de wereld kom ik er niet uit als de kruisiging op vrijdag was.
Toen vond ik een artikel van rabbi Baruch Korman dat me overtuigde.
Enkele belangrijke punten in dit verband:
- de Joodse dagindeling is anders dan de onze (zoals in Genesis: toen was het avond geweest en het was morgen geweest ...).
- het moeten echt drie dagen en drie nachten geweest zijn, anders zouden de farizeeën met recht kunnen zeggen: zie je wel, Hij is niet de Messias (Mattheüs 12).
- de grote sabbat waarover Johannes spreekt was de eerste dag van het feest van de ongezuurde broden (Johannes 19.31, Leviticus 23.7) en die viel in dat jaar niet op zaterdag.
Maar goed, rabbi Baruch legt het duidelijk uit.
Ik plaats de link hieronder.
Het antwoord op je vraag vind je vanaf blz. 16 onderaan.
Mocht je geïnteresseerd zijn, dan kan ik je een vertaalde samenvatting toesturen.
https://static1.squarespace.com/static/563e5221e4b0030ce71a3a9b/t/58dc40001b10e38a0a11f74d/1490829317177/Passover_Changed_World.pdf
Cicero schreef:Ik vraag me altijd af waarom mensen tot dit soort conclusies komen. Vaak heeft men als onbewust vooroordeel dat Joodse mensen op wonderbaarlijke wijze meer over de eerste eeuw weten dan wie ook. Terwijl het huidige Jodendom en het rabbijnse Jodendom enorm verschillen van het Jodendom uit de eerste eeuw.
Cicero schreef:In plaats van achter de eerste de beste rabbijn aan te rennen is het beter gewoon eens te bestuderen wat bijbelgeleerden er tegenwoordig van vinden.
Cicero schreef:Nu ter zake.
- in de evangeliën wordt de Grieks-Romeinse tijdsindeling gebruikt. De dag begint in de ochtend. Of Joden in die tijd rekenden van avond tot avond, is onzeker. Maar dat maakt niet uit, want de evangeliën zelf rekenen van ochtend tot avond.
- In Matteüs 27 staat dat de farizeeën er rekening mee houden dat Jezus 'tot de derde dag' in het graf zou liggen. Ze trekken dus helemaal niet de conclusie dat drie dagen en drie nachten ook drie etmalen van 24 uur moeten zijn.
- Een grote sabbat is een sabbat die samenvalt met een feest. Een grote sabbat valt altijd op een zaterdag. De evangeliën zijn er duidelijk over dat er sprake is van één sabbat die samenvalt met onze zaterdag.
Nu ter zake.
- in de evangeliën wordt de Grieks-Romeinse tijdsindeling gebruikt. De dag begint in de ochtend. Of Joden in die tijd rekenden van avond tot avond, is onzeker. Maar dat maakt niet uit, want de evangeliën zelf rekenen van ochtend tot avond.
- In Matteüs 27 staat dat de farizeeën er rekening mee houden dat Jezus 'tot de derde dag' in het graf zou liggen. Ze trekken dus helemaal niet de conclusie dat drie dagen en drie nachten ook drie etmalen van 24 uur moeten zijn.
- Een grote sabbat is een sabbat die samenvalt met een feest. Een grote sabbat valt altijd op een zaterdag. De evangeliën zijn er duidelijk over dat er sprake is van één sabbat die samenvalt met onze zaterdag.
Nu ter zake.
- in de evangeliën wordt de Grieks-Romeinse tijdsindeling gebruikt. De dag begint in de ochtend. Of Joden in die tijd rekenden van avond tot avond, is onzeker. Maar dat maakt niet uit, want de evangeliën zelf rekenen van ochtend tot avond.
- In Matteüs 27 staat dat de farizeeën er rekening mee houden dat Jezus 'tot de derde dag' in het graf zou liggen. Ze trekken dus helemaal niet de conclusie dat drie dagen en drie nachten ook drie etmalen van 24 uur moeten zijn.
- Een grote sabbat is een sabbat die samenvalt met een feest. Een grote sabbat valt altijd op een zaterdag. De evangeliën zijn er duidelijk over dat er sprake is van één sabbat die samenvalt met onze zaterdag.
hansvanburen schreef:Dat die verschillen er zijn, is me bekend. Dat we als discipelen van Jezus terug moeten naar de kerk van de eerste eeuw gaat me steeds duidelijker worden.
Precies, daarom moeten we onder meer Joodse bronnen van rond het begin van de jaartelling lezen. De meeste rabbijnen kunnen dat even slecht als ieder ander.En wie zouden er meer van kunnen weten dan de gemeenten van de eerste eeuw, die voornamelijk uit Joden bestonden. Het Nieuwe Testament is een Joods boek, de context is Joods en het evangelie is vanuit de Joden tot ons gekomen. Wie zouden er meer over kunnen zeggen dan zij aan wie de woorden van God zijn toebetrouwd?
Een rabbi is evenmin een bijbelgeleerde als een dominee.Kijk, dat is mooi gezegd. De rabbi die ik citeerde IS een hedendaagse bijbelgeleerde.
Ik heb toch al gewezen op Matteüs 27:64, waar de farizeeën en schriftgeleerden vragen om bewaking 'tot de derde dag' omdat Jezus heeft gezegd dat Hij 'na drie dagen' opstaat. Dus vatten zij 'na drie dagen' op als 'twee dagen later'. Dat is de gebruikelijke manier van tellen van destijds. 'Na acht dagen' = over een week.Het gaat mij erom: wat is de waarheid? De Heere Jezus spreekt over drie dagen en drie nachten. Met de gangbare opvatting dat Zijn kruisiging op vrijdag was, kom ik niet uit met de telling. Met de uitleg van r. Korman (en met hem vele anderen) wel. Maar als er iemand is die kan uitleggen dat hij ongelijk heeft, ik hoor het graag.
Daar is sprake van een heilige dag, niet van een sabbat of een speciale sabbat.En wat betreft die speciale sabbat, die staat in Leviticus 23.6-7.
Nina schreef:Cicero schreef:
- Kan jij onderbouwen waarom jij zegt dat in de evangeliën de Grieks-Romeinse tijdsindeling wordt gebruikt? Waar baseer jij dat op?
Precies, drie dagen, en dat komt overeen met vrijdag t/m zondag (dag voor tot dag na de sabbat).- Het teken van Jona was drie dagen en drie nachten in de buik van de vis. Naar dat teken verwijst de Here over Zijn dood.
Nee, er is geen enkel bewijs dat een 'grote sabbat' op elke dat van de week kon vallen. In de evangeliën is consequent sprake van de dag voor de sabbat met de voorbereiding op de sabbat, dan de sabbat, en vervolgens de eerste dag van de week, de dag na de sabbat. Volgens Johannes is deze sabbat groot omdat deze samenvalt met de heilige dag van Pesach.- Een grote sabbat kan op elke dag van de week vallen. Wij hebben de feestdagen vastgezet op onze kalender, maar God Zelf geeft de data van de Joodse kalender. En daardoor kan een grote sabbat op elke dag van de week vallen. Waar lees jij in de evangeliën dat er sprake was van een sabbat die samenvalt met onze zaterdag?
Geen idee over wie je het hebt. Een imaginaire vijand?Jesaja40 schreef:Cicero citeert:
De "kerkgeleerden" vergeten of verdoezelen een belangrijk feit in het Jodendom.
Daarvoor is geen enkel bewijs.De Joodse tijdsindeling is ruim 4000 jaar gelijk gebleven.
Cicero schreef:Een rabbi is evenmin een bijbelgeleerde als een dominee.
Ik heb toch al gewezen op Matteüs 27:64, waar de farizeeën en schriftgeleerden vragen om bewaking 'tot de derde dag' omdat Jezus heeft gezegd dat Hij 'na drie dagen' opstaat. Dus vatten zij 'na drie dagen' op als 'twee dagen later'. Dat is de gebruikelijke manier van tellen van destijds. 'Na acht dagen' = over een week.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten