De zondag.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23687
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De zondag.

Berichtdoor Marnix » 10 jun 2020 08:59

Moet je eens doen en als de buurman gaat klagen zeg je: Ok, zetten we allebei onze muziek uit of zacht zodat we geen last van elkaar hebben, deal? ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De zondag.

Berichtdoor Chaya » 10 jun 2020 09:15

Marnix schreef:Moet je eens doen en als de buurman gaat klagen zeg je: Ok, zetten we allebei onze muziek uit of zacht zodat we geen last van elkaar hebben, deal? ;-)

Nee want deze buum is een messentrekker.
Vorig jaar heeft hij een buurman neergestoken (in onze tuin) en had ik ineens 3 agenten met getrokken pistolen en een kogelwerend vest op mn gazonnetje staan.
Sindsdien mijdt iedereen hem als de pest. Deze man is zo agressief, zeker als er een paar biertjes inzitten.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23687
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De zondag.

Berichtdoor Marnix » 10 jun 2020 11:04

Chaya schreef:Nee want deze buum is een messentrekker.
Vorig jaar heeft hij een buurman neergestoken (in onze tuin) en had ik ineens 3 agenten met getrokken pistolen en een kogelwerend vest op mn gazonnetje staan.
Sindsdien mijdt iedereen hem als de pest. Deze man is zo agressief, zeker als er een paar biertjes inzitten.


Oh oei, dan zou ik het Urker mannenkoor maar uit laten ja. Vervelend om zo'n buurman te hebben!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: De zondag.

Berichtdoor K80 » 10 jun 2020 17:17

Heftig Chaya om zo'n buurman te hebben zeg.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De zondag.

Berichtdoor Chaya » 10 jun 2020 21:39

K80 schreef:Heftig Chaya om zo'n buurman te hebben zeg.

Het was een nachtmerrie. :?
Op het moment zelf was ik echter zo cool dat ik het heb gefilmd.
Pas toen ik later het filmpje terugzag, kreeg ik flash backs, nachtenlang.
We zouden van de recherche te horen krijgen als meneer uit het cachot terug zou keren.
Niet dus!
Hij is uiteindelijk wel voor de rechter geweest, maar die straf is peanuts.
Hij schijnt een goedbetaalde baan te hebben, want het huis waarin ze wonen is eigendom, daarom kan hij er ook niet worden uitgezet.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De zondag.

Berichtdoor MoesTuin » 10 jun 2020 21:57

Nou, op die manier heb je dan nooit geen rustdag dan Chaya.... :roll:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: De zondag.

Berichtdoor K80 » 10 jun 2020 22:41

Ik ben zo opgevoed dat zondag een rustdag is en dat vind ik fijn. Je zult me dus niet zien klussen of andere werkzaamheden doen. 1 keer per jaar moet ik op zondag werken en dan houd ik maandag rustdag. Gezond voor de mens om een dag niet te werken. De dieren verzorgen moet wel doorgaan natuurlijk.
Verleden jaar een poos groen gras gevoerd en dat moet dan wel op de zondag gemaait worden. Kan niet een dag van te voren. Maar goed, dat zie ik als noodzakelijk werk. En het duurt dan maar een paar minuten met de bosmaaier, dus ik stoor er mijn buren niet echt mee.
Woon in een 0,0 Christelijke omgeving en toch doet niemand hier klussen of tuinonderhoud op de zondag. Best wel wat 50 plussers dus dat zal ook schelen.

Op onze vorige woonplaats wel mee gemaakt dat één van de straat genoten vier weken lang op zondag zijn terras aan het aanleggen was en met de bandenzaag tegels aan het zagen was. Wordt ik niet blij van als ik rustig op de bank zit.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3402
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: De zondag.

Berichtdoor Cicero » 13 jun 2020 08:30

hansvanburen schreef:Dag Eric,

Bedankt voor je vraag.
Daarop is zeker een bijbels antwoord te geven.
Onlangs zocht ik naar hoe het nu zit met de 'drie dagen en drie nachten' met betrekking tot de de dood en opstanding van de Heere Jezus.
Want met de beste wil van de wereld kom ik er niet uit als de kruisiging op vrijdag was.
Toen vond ik een artikel van rabbi Baruch Korman dat me overtuigde.
Enkele belangrijke punten in dit verband:
- de Joodse dagindeling is anders dan de onze (zoals in Genesis: toen was het avond geweest en het was morgen geweest ...).
- het moeten echt drie dagen en drie nachten geweest zijn, anders zouden de farizeeën met recht kunnen zeggen: zie je wel, Hij is niet de Messias (Mattheüs 12).
- de grote sabbat waarover Johannes spreekt was de eerste dag van het feest van de ongezuurde broden (Johannes 19.31, Leviticus 23.7) en die viel in dat jaar niet op zaterdag.
Maar goed, rabbi Baruch legt het duidelijk uit.

Ik plaats de link hieronder.
Het antwoord op je vraag vind je vanaf blz. 16 onderaan.
Mocht je geïnteresseerd zijn, dan kan ik je een vertaalde samenvatting toesturen.

https://static1.squarespace.com/static/563e5221e4b0030ce71a3a9b/t/58dc40001b10e38a0a11f74d/1490829317177/Passover_Changed_World.pdf

Ik vraag me altijd af waarom mensen tot dit soort conclusies komen. Vaak heeft men als onbewust vooroordeel dat Joodse mensen op wonderbaarlijke wijze meer over de eerste eeuw weten dan wie ook. Terwijl het huidige Jodendom en het rabbijnse Jodendom enorm verschillen van het Jodendom uit de eerste eeuw. In plaats van achter de eerste de beste rabbijn aan te rennen is het beter gewoon eens te bestuderen wat bijbelgeleerden er tegenwoordig van vinden.

Nu ter zake.
- in de evangeliën wordt de Grieks-Romeinse tijdsindeling gebruikt. De dag begint in de ochtend. Of Joden in die tijd rekenden van avond tot avond, is onzeker. Maar dat maakt niet uit, want de evangeliën zelf rekenen van ochtend tot avond.
- In Matteüs 27 staat dat de farizeeën er rekening mee houden dat Jezus 'tot de derde dag' in het graf zou liggen. Ze trekken dus helemaal niet de conclusie dat drie dagen en drie nachten ook drie etmalen van 24 uur moeten zijn.
- Een grote sabbat is een sabbat die samenvalt met een feest. Een grote sabbat valt altijd op een zaterdag. De evangeliën zijn er duidelijk over dat er sprake is van één sabbat die samenvalt met onze zaterdag.

Gebruikersavatar
hansvanburen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 apr 2020 18:48
Locatie: Barneveld

Re: De zondag.

Berichtdoor hansvanburen » 13 jun 2020 09:21

Cicero schreef:Ik vraag me altijd af waarom mensen tot dit soort conclusies komen. Vaak heeft men als onbewust vooroordeel dat Joodse mensen op wonderbaarlijke wijze meer over de eerste eeuw weten dan wie ook. Terwijl het huidige Jodendom en het rabbijnse Jodendom enorm verschillen van het Jodendom uit de eerste eeuw.


Dat die verschillen er zijn, is me bekend. Dat we als discipelen van Jezus terug moeten naar de kerk van de eerste eeuw gaat me steeds duidelijker worden. En wie zouden er meer van kunnen weten dan de gemeenten van de eerste eeuw, die voornamelijk uit Joden bestonden. Het Nieuwe Testament is een Joods boek, de context is Joods en het evangelie is vanuit de Joden tot ons gekomen. Wie zouden er meer over kunnen zeggen dan zij aan wie de woorden van God zijn toebetrouwd?

Cicero schreef:In plaats van achter de eerste de beste rabbijn aan te rennen is het beter gewoon eens te bestuderen wat bijbelgeleerden er tegenwoordig van vinden.


Kijk, dat is mooi gezegd. De rabbi die ik citeerde IS een hedendaagse bijbelgeleerde.

Cicero schreef:Nu ter zake.
- in de evangeliën wordt de Grieks-Romeinse tijdsindeling gebruikt. De dag begint in de ochtend. Of Joden in die tijd rekenden van avond tot avond, is onzeker. Maar dat maakt niet uit, want de evangeliën zelf rekenen van ochtend tot avond.
- In Matteüs 27 staat dat de farizeeën er rekening mee houden dat Jezus 'tot de derde dag' in het graf zou liggen. Ze trekken dus helemaal niet de conclusie dat drie dagen en drie nachten ook drie etmalen van 24 uur moeten zijn.
- Een grote sabbat is een sabbat die samenvalt met een feest. Een grote sabbat valt altijd op een zaterdag. De evangeliën zijn er duidelijk over dat er sprake is van één sabbat die samenvalt met onze zaterdag.


Het gaat mij erom: wat is de waarheid? De Heere Jezus spreekt over drie dagen en drie nachten. Met de gangbare opvatting dat Zijn kruisiging op vrijdag was, kom ik niet uit met de telling. Met de uitleg van r. Korman (en met hem vele anderen) wel. Maar als er iemand is die kan uitleggen dat hij ongelijk heeft, ik hoor het graag.
En wat betreft die speciale sabbat, die staat in Leviticus 23.6-7.
Only when you're close to the truth, you can be close to the One Who gave the truth. (dr. Baruch Korman)

Nina

Re: De zondag.

Berichtdoor Nina » 13 jun 2020 09:31

Cicero schreef:
Nu ter zake.
- in de evangeliën wordt de Grieks-Romeinse tijdsindeling gebruikt. De dag begint in de ochtend. Of Joden in die tijd rekenden van avond tot avond, is onzeker. Maar dat maakt niet uit, want de evangeliën zelf rekenen van ochtend tot avond.
- In Matteüs 27 staat dat de farizeeën er rekening mee houden dat Jezus 'tot de derde dag' in het graf zou liggen. Ze trekken dus helemaal niet de conclusie dat drie dagen en drie nachten ook drie etmalen van 24 uur moeten zijn.
- Een grote sabbat is een sabbat die samenvalt met een feest. Een grote sabbat valt altijd op een zaterdag. De evangeliën zijn er duidelijk over dat er sprake is van één sabbat die samenvalt met onze zaterdag.


- Kan jij onderbouwen waarom jij zegt dat in de evangeliën de Grieks-Romeinse tijdsindeling wordt gebruikt? Waar baseer jij dat op?
- Het teken van Jona was drie dagen en drie nachten in de buik van de vis. Naar dat teken verwijst de Here over Zijn dood.
- Een grote sabbat kan op elke dag van de week vallen. Wij hebben de feestdagen vastgezet op onze kalender, maar God Zelf geeft de data van de Joodse kalender. En daardoor kan een grote sabbat op elke dag van de week vallen. Waar lees jij in de evangeliën dat er sprake was van een sabbat die samenvalt met onze zaterdag?

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 982
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: De zondag.

Berichtdoor Jesaja40 » 13 jun 2020 10:16

Cicero citeert:
Nu ter zake.
- in de evangeliën wordt de Grieks-Romeinse tijdsindeling gebruikt. De dag begint in de ochtend. Of Joden in die tijd rekenden van avond tot avond, is onzeker. Maar dat maakt niet uit, want de evangeliën zelf rekenen van ochtend tot avond.
- In Matteüs 27 staat dat de farizeeën er rekening mee houden dat Jezus 'tot de derde dag' in het graf zou liggen. Ze trekken dus helemaal niet de conclusie dat drie dagen en drie nachten ook drie etmalen van 24 uur moeten zijn.
- Een grote sabbat is een sabbat die samenvalt met een feest. Een grote sabbat valt altijd op een zaterdag. De evangeliën zijn er duidelijk over dat er sprake is van één sabbat die samenvalt met onze zaterdag.


De "kerkgeleerden" vergeten of verdoezelen een belangrijk feit in het Jodendom. Iedere persoon die minimaal 3 dagen en 3 nachten in een graf heft gelegen is naar halachische begrippen werkelijk dood. Wij lezen dat Elazar 4 dagen en nachten in een graf heeft gelegen, zijn lichaam was al overgegaan in ontbinding. Het statement wat Yeshua afgeeft is: voor de Eeuwige is het geen enkel probleem om een dode tot leven te wekken. Dit statement was het zichtbare bewijs richting de leiders van mijn volk: let op, bij de Eeuwige is niets onmogelijk, ook niet uit de door opgewekt te worden.

Er is dus helemaal niets op tegen, maar volkomen juist dat Yeshua zich na drie dagen en nachten in het graf zijnde geweest Zich vertoont aan de mensen. Dat gebeurt op de eerste dag van de week, bij het volle daglicht wat even over 6 uur in de ochtend zichtbaar is in Israël. Gewoon de zondag, of anders gezegd Yom Rison, de eerste dag van de week.

De Joodse tijdsindeling is ruim 4000 jaar gelijk gebleven. Dat kan ik echt niet zeggen van de westerse tijdsrekening. Wie het Evangelie wil doorgronden moet zich (helaas) verplaatsen in de Joodse tijdsrekening. Dat is geen Joodse uitvinding maar een voortvloeisel uit de scheppingsorde van de Eeuwige.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3402
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: De zondag.

Berichtdoor Cicero » 13 jun 2020 15:24

hansvanburen schreef:Dat die verschillen er zijn, is me bekend. Dat we als discipelen van Jezus terug moeten naar de kerk van de eerste eeuw gaat me steeds duidelijker worden.

'De' 'kerk' van de eerste eeuw bestaat niet: er was diversiteit en geen centrale structuur.
En wie zouden er meer van kunnen weten dan de gemeenten van de eerste eeuw, die voornamelijk uit Joden bestonden. Het Nieuwe Testament is een Joods boek, de context is Joods en het evangelie is vanuit de Joden tot ons gekomen. Wie zouden er meer over kunnen zeggen dan zij aan wie de woorden van God zijn toebetrouwd?
Precies, daarom moeten we onder meer Joodse bronnen van rond het begin van de jaartelling lezen. De meeste rabbijnen kunnen dat even slecht als ieder ander.

Kijk, dat is mooi gezegd. De rabbi die ik citeerde IS een hedendaagse bijbelgeleerde.
Een rabbi is evenmin een bijbelgeleerde als een dominee.
Het gaat mij erom: wat is de waarheid? De Heere Jezus spreekt over drie dagen en drie nachten. Met de gangbare opvatting dat Zijn kruisiging op vrijdag was, kom ik niet uit met de telling. Met de uitleg van r. Korman (en met hem vele anderen) wel. Maar als er iemand is die kan uitleggen dat hij ongelijk heeft, ik hoor het graag.
Ik heb toch al gewezen op Matteüs 27:64, waar de farizeeën en schriftgeleerden vragen om bewaking 'tot de derde dag' omdat Jezus heeft gezegd dat Hij 'na drie dagen' opstaat. Dus vatten zij 'na drie dagen' op als 'twee dagen later'. Dat is de gebruikelijke manier van tellen van destijds. 'Na acht dagen' = over een week.
En wat betreft die speciale sabbat, die staat in Leviticus 23.6-7.
Daar is sprake van een heilige dag, niet van een sabbat of een speciale sabbat.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3402
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: De zondag.

Berichtdoor Cicero » 13 jun 2020 15:29

Nina schreef:Cicero schreef:


- Kan jij onderbouwen waarom jij zegt dat in de evangeliën de Grieks-Romeinse tijdsindeling wordt gebruikt? Waar baseer jij dat op?

In Joodse bronnen uit die tijd en uit de evangeliën blijkt op geen enkele manier dat ze dachten dat een dag 's avonds begon. In de evangeliën is er sprake van 'het zoveelste uur', en dan telt men de uren van de dag. De dag begint met zonsopgang en eindigt met zonsondergang.
- Het teken van Jona was drie dagen en drie nachten in de buik van de vis. Naar dat teken verwijst de Here over Zijn dood.
Precies, drie dagen, en dat komt overeen met vrijdag t/m zondag (dag voor tot dag na de sabbat).
- Een grote sabbat kan op elke dag van de week vallen. Wij hebben de feestdagen vastgezet op onze kalender, maar God Zelf geeft de data van de Joodse kalender. En daardoor kan een grote sabbat op elke dag van de week vallen. Waar lees jij in de evangeliën dat er sprake was van een sabbat die samenvalt met onze zaterdag?
Nee, er is geen enkel bewijs dat een 'grote sabbat' op elke dat van de week kon vallen. In de evangeliën is consequent sprake van de dag voor de sabbat met de voorbereiding op de sabbat, dan de sabbat, en vervolgens de eerste dag van de week, de dag na de sabbat. Volgens Johannes is deze sabbat groot omdat deze samenvalt met de heilige dag van Pesach.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3402
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: De zondag.

Berichtdoor Cicero » 13 jun 2020 15:32

Jesaja40 schreef:Cicero citeert:


De "kerkgeleerden" vergeten of verdoezelen een belangrijk feit in het Jodendom.
Geen idee over wie je het hebt. Een imaginaire vijand?

De Joodse tijdsindeling is ruim 4000 jaar gelijk gebleven.
Daarvoor is geen enkel bewijs.

Gebruikersavatar
hansvanburen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 apr 2020 18:48
Locatie: Barneveld

Re: De zondag.

Berichtdoor hansvanburen » 13 jun 2020 19:34

Cicero schreef:Een rabbi is evenmin een bijbelgeleerde als een dominee.

Wie dan wel, volgens u?

Ik heb toch al gewezen op Matteüs 27:64, waar de farizeeën en schriftgeleerden vragen om bewaking 'tot de derde dag' omdat Jezus heeft gezegd dat Hij 'na drie dagen' opstaat. Dus vatten zij 'na drie dagen' op als 'twee dagen later'. Dat is de gebruikelijke manier van tellen van destijds. 'Na acht dagen' = over een week.

Ik las bij David Stern, een Messiaans Joodse bijbelkenner, in zijn Jewish New Testament Commentary bij Mt 27.64 het volgende, en dat is tevens een weerlegging van uw bewering dat de eerste dag van het feest van de ongezuurde broden niet als sabbat werd gezien:
"An especially important Shabbat, or, possibly: 'Shabbat HaGadol' (the 'Great Sabbath'): since the Greek text reads, 'great was the day of that Shabbat.' But what is today called Shabbat HaGadol is the Shabbat immediately preceding Passover week, not the one that falls during its seven days, as is the case here; and I am unaware that the terminology was different in Yeshua's day."
Aangezien hij de Griekse tekst en de Joodse cultuur kent, ga ik ervan uit dat hij weet waarover hij het heeft.
En waarop baseert u dat 'na acht dagen' niet betekent 'na acht dagen' maar 'over een week'? Waarom zouden we dat niet letterlijk moeten nemen?
Only when you're close to the truth, you can be close to the One Who gave the truth. (dr. Baruch Korman)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten