Protestantse wereldbeeld

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

DeLange
Kapitein
Kapitein

Protestantse wereldbeeld

Berichtdoor DeLange » 25 okt 2019 02:59

Eens las ik dat protestanten over het algemeen een negatiever wereldbeeld hebben dan katholieken en niet gelovigen. Ze zijn daarom als gevolg daarvan minder sociaal naar de naaste, vanwege die achterdochtigheid. Dit geldt zelfs voor vrijzinnige protestanten. Het is iets wat van generatie op generatie is overgeleverd. Ook las ik dat evangelischen doorgaans niet zo sociaal zijn.
Herkennen we dit wereldbeeld en beïnvloed dat onze omgang met de naaste?

Ik herken mij wel in die achterdocht. Ik wantrouw van nature de wereld om me heen, helaas :(
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Yoshi

Re: Protestantse wereldbeeld

Berichtdoor Yoshi » 25 okt 2019 06:26

Weet niet of het zo generaliserend is. De PKN gemeente waar mijn vrouw lid van was vond ik qua contact onderhouden een stuk socialer dan mijn eigen parochie. Waar we nu wonen ontvangt ze enkel bedelbrieven met acceptgiro dus dat is weer heel anders. Het verschilt per gemeente/parochie denk ik.

Maar het onderzoek zal wel over het individueel gaan. En dan vraag ik me af of de regio ook niet meespeelt. In Friesland zijn ze nou eenmaal een stuk stugger dan in Limburg. Of dat 1 op 1 met de hoofdreligie in de regio te maken heeft weet ik niet.

DeLange
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor DeLange » 25 okt 2019 13:33

Yoshi schreef:Weet niet of het zo generaliserend is. De PKN gemeente waar mijn vrouw lid van was vond ik qua contact onderhouden een stuk socialer dan mijn eigen parochie. Waar we nu wonen ontvangt ze enkel bedelbrieven met acceptgiro dus dat is weer heel anders. Het verschilt per gemeente/parochie denk ik.

Maar het onderzoek zal wel over het individueel gaan. En dan vraag ik me af of de regio ook niet meespeelt. In Friesland zijn ze nou eenmaal een stuk stugger dan in Limburg. Of dat 1 op 1 met de hoofdreligie in de regio te maken heeft weet ik niet.

Ik zal nog eens kijken of ik nog iets kan terug vinden. Het was een onderzoek naar werkgevers, om precies te zijn. Door het protestantse wereldbeeld van dat de wereld slecht is, bleken veel protestantse werkgevers minder goed voor hun personeel te zijn, dan katholieke en niet gelovige werknemers, omdat de protestantse werkgever zo iets heeft van "hij deugd toch niet, dus waarom zou ik me daar voor inspannen."

Maar eerlijk gezegd heb ik ook wel goede ervaringen met protestantse werkgevers. Dus zal ook wel niet overal voor opgaan.

DeLange
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor DeLange » 25 okt 2019 19:37

Bron kan ik niet meer weer vinden ](*,)

Terug naar “[Religie] - Open forum”