Origenes schreef:Omdat de dynastie van David een messiaanse dynastie is kan de troon van David niet los gedacht worden van de troon van JHWH. Daarom staat er in 1 Kron. 29:23 dat Salomo zich zette op de troon des HEREN als koning in de plaats van zijn vader David.
jesaja40 schreef:וַיֵּשֶׁב שְׁלֹמֹה עַל-כִּסֵּא יְהוָה לְמֶלֶךְ, תַּחַת-דָּוִיד אָבִיו--וַיַּצְלַח; וַיִּשְׁמְעוּ אֵלָיו, כָּל-יִשְׂרָאֵל
Dit is inderdaad de letterlijke tekst. Wanneer wij deze tekst lezen in de totale context van 1 Kronieken 29 zien wij dat dit het hoogst mogelijke is.
Om te spreken van het hoogst mogelijke is niet erg calvinistisch maar ik ben het helemaal met je eens. In de bijbel wordt het aanbreken van de Messiaanse tijd inderdaad verbonden met gehoorzaamheid: Psalm 110:3; Rom. 11:12, 25
Binnen het protestantisme is men er vooral op uit om elk mens, in ongehoorzaamheid gelijk te schakelen. Dat is niet volgens de Schrift. De bijbel maakt niet voor niets onderscheid tussen rechtvaardigen en onrechtvaardigen.
jesaja40 schreef:Zowel David als Salomo waren zich bewust van hun hoge roeping om leiding aan het Huis van Israël te geven. Bij David zien wij dit met vallen en opstaan gestalte krijgen.
Ik denk dat hierbij ook Hizkia genoemd moet worden. Hij was koning in de nadagen van het koninkrijk Juda maar dat neemt niet weg dat hij - in zeer moeilijke omstandigheden - met zijn gehele hart aan JHWH was toegewijd.
jesaja40 schreef:Het leert mij om een tekst altijd in zijn totale verband te zien. Daarmee doe ik geen afbreuk aan die tekst, verre van dat. Het leert mij dat ik breder moet kijken om een tekst te doorgronden en die niet (altijd) mag isoleren.
Er is niets mis mee om een tekst te isoleren. Binnen het Nieuwe Testament worden ook passages uit het Oude Testament geïsoleerd geïnterpreteerd bijvoorbeeld in Hebr. 7:9-10. Helaas lezen ook protestantse theologen die uitgaan van een hoog Schriftgezag in dit opzicht de bijbel heel selectief.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]