Quasi2 schreef:Interessant verhaal inderdaad eigenlijk. Het is bepaald geen reclame voor de creationisten. Alleen denk ik dat zulk soort voorbeelden in beide kampen te vinden zijn. Wat is echt waarheid en wat is interpretatie? Dat is een heel erg lastig gebied, temeer omdat vrijwel alle mensen er ook nog een politieke agenda op nahouden. In hoeverre die een rol speelt in discussies is ook weer erg lastig te bepalen. Kortom, er wordt vrijwel nooit objectief gediscussieerd. Dat komt doordat we met mensen te maken hebben.
Of er in beide kampen voorbeelden te vinden zijn, vraag ik me af. Natuurlijk zijn er altijd wel goedbedoelende amateurs met een YouTube-kanaal die domme dingen zeggen, maar equivalenten van de echt 'grote' namen in de wereld van het Jonge-aardecreationisme (Gish, Comfort, Hovind, Ham, etc) zijn over het algemeen toch zorgvuldiger met hun uitspraken. En als ze dat niet zijn, dan worden ze langzaam maar zeker door de gemeenschap steeds meer genegeerd, terwijl het lijkt alsof de creationisten steeds fanatieker worden gesteund hoe meer onzin ze verkopen. Dat comfort dat bananen-argument niet meer gebruikt omdat hij doorheeft dat het fout is, is eigenlijk de enige uitzondering die ik ken. Normaal gesproken blijven ze gewoon doorgaan met liegen.
De anti-religieuze boodschap van lui zoals Dawkins vind ik persoonlijk bijzonder oninteressant. En dat is jammer, want vroeger was het een zeer goede populair-wetenschappelijke schrijver, maar tegenwoordig laat ik al zijn werk links liggen. Het is inderdaad een politieke agenda.